مهلت دو ماهه به آژانس های مسافرتی برای دریافت مجوز گردشگری سلامت

ساحره چمنی
ساحره چمنی شنبه، ۲۰ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۲۰
مهلت دو ماهه به آژانس های مسافرتی برای دریافت مجوز گردشگری سلامت
معاون گردشگری کشور اعلام کرد که دفاتر خدمات مسافرتی که مایل به فعالیت در حوزه گردشگری سلامت باشند دو ماه فرصت دارند تا مجوز مربوطه را از شورای راهبری گردشگری سلامت دریافت کنند.
به گفته‌ی مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، شورای راهبری گردشگری سلامت بین وزارت امور خارجه، وزارت بهداشت، سازمان میراث فرهنگی و نظام پزشکی درباره تسریع در امور گردشگران سلامت تشکیل شد. وی گفت:
چند ماه پیش شیوه‌نامه‌ی فعالیت دفاتر شرکت‌های علاقه‌مند به حوزه گردشگری سلامت را به استان‌ها ابلاغ کردیم. متاسفانه برخی از دفاتر خدمات مسافرتی مایل هستند که به صورت غیرقانونی در حوزه گردشگری سلامت فعالیت کنند. به آنها فرصت دو ماهه داده شده که خود را با شیوه نامه گردشگری سلامت تطبیق داده و مجوز فعالیت در این حوزه را دریافت کنند.
معاون گردشگری کشور تصریح کرد:
اگر دفاتر خدمات مسافرتی این مجوز را در اختیار نداشته و اقدام به پذیرش گردشگر سلامت کنند، قطعا با آنها برخورد قانونی می‌شود. به طور قطع کسانی که این مجوز را دریافت می‌کنند، از طرف اعضای شورای راهبری حمایت خواهند شد. تسهیلات روادید دریافت می‌کنند و در چارچوب فعالیت‌های مجاز قرار خواهند گرفت. همچنین می‌توانند برای توسعه کارهایشان، وام‌های توسعه‌ای بگیرند و در شبکه معرفی بازاریابی گردشگران سلامت معرفی شوند. اینها مزایایی است که به آنها از سوی نهادهای قانونی داده می‌شود.
وی گفت:
استان‌ها به خصوص استان‌های مرزی یک ماه فرصت دارند تا دفاتر خدمات مسافرتی فعال در این حوزه را شناسایی کنند. پس از پایان این مدت وزارت خارجه هیچ خدماتی به شرکت‌های بدون مجوز نمی‌دهد. دفاتر خدمات مسافرتی که دارای مجوز هستند، روادید سلامت دریافت خواهند کرد. ما در حوزه گردشگری سلامت پاسخگو هستیم. بالاخره گردشگران سلامت از دولت انتظار دارند که این مسیر را هدایت کند و اگر این دفاتر به درستی فعالیت می‌کنند، درباره آنها اطلاع‌رسانی صورت گیرد.
رحمانی موحد افزود:
وزارت بهداشت موظف شد آموزش پزشکان فنی این دفاتر مسافرتی را بر عهده بگیرد. این طرح تا آخر تابستان اجرایی می‌شود. هر دفتر خدمات مسافرتی فعال در این حوزه یک مدیر فنی پزشک لازم دارد. مدیران دفاتر خدمات مسافرتی می‌توانند از فهرست آماده شده، این پزشکان را انتخاب یا پزشک مورد نظر را برای آموزش معرفی کنند. این پزشکان می‌توانند کمک حال مدیران دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگران سلامت باشند چرا که باید برای گردشگران سلامت پرونده تشکیل دهند و درباره فعالیت‌های درمانی آنها اطلاعات لازم را بدهند. این مسیر در همه جای دنیا طی می‌شود و یک گردشگر سلامت می‌داند حتی برای درمان به کدام بیمارستان مراجعه کند. یک سال طول کشید تا به جمع‌بندی برسیم .این بخش از فعالیت بر عهده وزارت بهداشت قرار گرفته است.
رحمانی موحد گفت:
وزارت بهداشت مسئولیت معرفی مراکز مجاز به گردشگران سلامت را بر عهده دارد. ما از آنها خواسته‌ایم تا فهرست بیمارستان‌های مرتبط با این موضوع را به ما اعلام کنند. بیمارستان‌ها باید حتی مترجم چند زبانه نیز برای رفع و رجوع کارهای گردشگران سلامت داشته باشند. اگر بیمارستانی به این درجه از اعتبار برسد، در فهرست مراکز اعلام شده از سوی وزارت بهداشت قرار می‌گیرد. مسئولان وزارت بهداشت به ما اعلام کرده‌اند که در حال آماده‌سازی این فهرست هستند.
منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه