ایجاد بانک اطلاعاتی اشیای کشف شده شهر سوخته

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
ایجاد بانک اطلاعاتی اشیای کشف شده شهر سوخته

بانک اطلاعاتی اشیای کشف شده از شهر سوخته با درج اطلاعات ۴ هزار و یک اثر تاریخی تشکیل شد قرار است این بانک اطلاعاتی پایلوتی برای همه پایگاههای جهانی باشد.

  سید منصور سجادی، سرپرست گروه باستان شناسی شهر سوخته در جمع خبرنگارانی که روز گذشته از این محوطه باستانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی بازدید کردند گفت:

هر جایی که کاوش می‌شود، یک سری مواد مطالعاتی دارد که در میان آنها اشیا نیز هست، این مواد مطالعاتی و اشیای تاریخی کشف شده متفاوت از سایر داده های باستان شناسی هستند و باید کار بیشتری روی آنها انجام شود. به همین علت یک بانک اطلاعاتی بسیار کاملی برنامه ریزی شده تا اطلاعات مربوط به هر شی در آن ثبت و ضبط شود.

وی ادامه داد که سه نفر از دانشجویان باستان شناسی که با ما در این محوطه تاریخی کار می‌کنند، به‌عنوان اپراتور، اطلاعات مربوط به هر شی را وارد یک فهرست می کنند که حتی رنگ طرح و شی مورد نظر نیز در آن مشخص می‌شود.   سجادی گفت:

اشیا تصویربرداری نیز می‌شوند ممکن است که یک تکه گل خشک شده، ارزشی برای نمایش در موزه نداشته باشد اما این تکه گل در حقیقت یک پیکره حیوانی است که تنها ارزش مطالعاتی دارد اطلاعات این شی نیز در این بانک وارد می شود اما اطلاعات مربوط به اشیا را تنها اپراتورها و سرپرست گروه می‌بیند بنابراین امکان درز اطلاعات به بیرون و یا اشتباه وجود ندارد همچنین در هر روز سه بار از آنها کپی گرفته می‌شود.

  این باستان‌شناس با سابقه در شهر سوخته گفت:

حدود صد هزار شی تاریخی کشف شده در شهر سوخته داریم و تا کنون چهار هزار و یک شی وارد بانک اطلاعاتی شده است این کار با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی انجام شد و برنامه ریزان آن را به ما معرفی کرده‌اند. قرار است امشب نیز اطلاعات وارد شده از چهار هزار شی را بررسی کرده و اگر کمبودی در پر کردن فیلدها وجود داشت به ما اعلام کنند.

سجادی بیان کرد:

بانک اطلاعاتی شهر سوخته پایلوتی برای محوطه های تاریخی و جهانی دیگر می شود تا آنها هم مجبور شوند اطلاعات اشیای کشف شده خود را نیز وارد بانک کنند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه