نخستین موزه صنعت نفت ایران تاسیس می‌شود

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
نخستین موزه صنعت نفت ایران تاسیس می‌شود

به زودی نخستین موزه صنعت نفت در یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین شهر تهران ایجاد می‌شود.

شهرام شهریار، فعال میراث فرهنگی و نویسنده‌ سایت "سفرنویس" - که از دو سال گذشته پیگیر وضعیت یکی از قدیمی‌ترین جایگاه‌های پمپ بنزین شهر تهران ابتدای خیابان سعدی جنوبی بوده است،‌ این‌بار از مکاتبات خوبی که برای این بنای تاریخی رقم خورده خبر داده است. او در مطلب جدید خود درباره‌ی این بنا با عنوان « اولین موزه نفت در قدیمی‌ترین پمپ بنزین تهران» خبرهای خوب خود را از اکبر نعمت الهی، مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت گرفته است. نعمت‌الهی با تایید راه‌اندازی موزه نفت تهران اعلام کرد:

پس از تحویل ساختمان و جایگاه پمپ‌بنزین قدیمی دروازه دولت توسط شهرداری به وزارت نفت، این موزه به‌زودی راه اندازی خواهد شد.

وی افزود:

شرکت مشاوری برای شناسایی آسیب‌های وارد شده به این جایگاه انتخاب و قرار شده است تا دو ماه آینده طرح جامع عملیاتی و مرمتی را پس از انجام بررسی‌ها و مطالعات لازم به وزارت نفت ارائه کنند.

نعمت‌الهی یادآور شد که در زمانی که این ساختمان در اختیار شهرداری بود، به عنوان محل دپوی سطل‌های زباله و ایستگاه خدمات میانی از آن استفاده که صدمات جبران ناپذیری به تاسیسات زیربنایی آن وارد شده است و امیدواریم پس از ارائه طرح مشاور کار اجرایی آغاز تا از آسیب بیشتر به این بنا جلوگیری شود.وی تاکید کرد:

تنها کاربری تعیین شده برای این ساختمان صرفا موزه و گنجینه صنعت نفت ایران خواهد بود و مکاتبات لازم با سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این اثر انجام شده است.

شهریار در ادامه مطلب به تاریخچه‌ی این پمپ بنزین پرداخته و نوشته است:‌

پمپ بنزین دروازه دولت، یکی از قدیمی‌ترین عمارت‌های پمپ بنزین ایران و شهر تهران است که در اسناد کتاب راهنمای تهران، منتشر شده توسط دایره ارتش در سال ۱۳۳۰ این عمارت به عنوان جایگاه شماره ۶ معرفی شده است. ۱۰ جایگاه پمپ بنزین با توجه به نیازهای روز به صورت همزمان در شهر تهران بنا شد که اولین جایگاه در تقاطع خیابان ولی‌عصر (عج) و مولوی تخریب، سومین جایگاه به نام پمپ بنزین ری با توجه به ثبت در فهرست آثار ملی شبانه تخریب و چهارمین جایگاه در خیابان ۱۵ خرداد به صورت ناشیانه مرمت شده است که خوشبختانه تاکنون تخریب کامل نشده است..

او همچنین در مطلب خود بر این نکته تاکید می‌کند که «صنعت نفت ایران» با عمری بیش از یک صد سال، تا کنون از تشکیلاتی رسمی با عنوان «موزه نفت» برخوردار نبوده است. در حال حاضر محوطه‌ی این «پمپ بنزین» که تا چند ماه پیش پر از سوله‌های زباله بود به طور کامل تخلیه شده است. منبع: ایسنا معبد ماسک ها

مطالب مرتبط:

دیدگاه