بزرگترین فری بوت ترکیه در دریاچه وان

مینا داودی
مینا داودی سه شنبه، ۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۱:۳۰
بزرگترین فری بوت ترکیه در دریاچه وان

فری بوت جدیدی که انتظار می رود با فعال سازی آن در دریاچه وان مشکل حمل و نقل ریلی ایران و ترکیه تا حد قابل توجهی حل و فصل شود، راه اندازی و اولین سفر خود را شروع کرد.

فری بوت های موجود به علت ظرفیت پائین و سرعت کم، مشکل جدی بر سر راه حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه بود. این فری بوت که در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری به آب انداخته شد، بعد از تکمیل طرح قرار بود در مرداد ماه گذشته راه اندازی شود که با تاخیری چندماهه راه اندازی می شود. نبود راه ریلی در دور دریاچه وان، همواره یکی از مهمترین مشکلات بر سر راه ارتباط ریلی بین ایران و ترکیه و به مفهوم گسترده، مانعی بر سر راه ارتباط ریلی پیوسته بین شرق و غرب بوده و تاکنون با پیشقدمی جمهوری اسلامی ایران، طرح های جایگزینی برای این مسیر ریلی ارایه شده که به علت پرهزینه بودن و برخی مشکلات زیرساختی هنوز جامه عمل نپوشیده است. ترکیه چندین سال است که برای بهبود وضعیت فری بوت ها در دریاچه وان برای تسریع در انتقال قطارهای باری بین دو سوی دریاچه، قول هایی داده بود که بالاخره با راه اندازی اولین فروند از دو فروند فری بوت بزرگی که قرار است در این مسیر فعال شود، گام مهمی در این راه برداشته شد. ساخت این فری بوت در اسکله تاتوان بیش از چهار سال بطول انجامید؛ این فری بوت که گفته می شود بزرگترین فری بوت ساخت ترکیه می باشد، هفت طبقه و ۱۳۶.۵ متر طول و ۲۴ متر عرض دارد و با چهار هزار تن ظرفیت، قابلیت حمل ۵۰ واگن را داراست. این فری بوت همچنین دارای ظرفیت حمل ۳۵۰ مسافر است. این کشتی خواهد توانست بار چهار فروند کشتی موجود در این دریاچه را در یک سفر و در سه ساعت و ۱۵ دقیقه بین دو سوی وان–تاتوان حمل کند. مهندس حسین آک حصار مدیر ساخت فری بوت ترکیه در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی با تاکید بر اینکه برای توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری با ایران به کشتی های بزرگ دیگری نیز در این دریاچه نیاز است، گفت:

برای ارتقای حجم مبادلات تجاری دو کشور به هدف اعلام شده (۳۰ میلیارد دلار در سال) یک کشتی جدید دیگر که قرار است در این دریاچه فعال شود، نیز کفاف نخواهد داد و باید از هم اکنون در فکر ساخت کشتی های جدید بود.

به گفته جلال الدین قلیچ اوغلو مدیر پروژه گروه شرکت های نورسوی، در طبقه اول فری بوت موتورخانه و ژنراتور برق قرار دارد و در طبقه دوم ریل هایی تعبیه شده که واگن ها به راحتی بتوانند روی آن حرکت کنند؛ در طبقه دیگر نیز سالنی به ظرفیت ۳۵۰ مسافر آماده شده که دارای رستوران و کافه تریا و سایر خدمات برای مسافران است. او مهمترین ویژگی این فری بوت را امکان بارگیری از هر دو سوی شناور دانست، به گفته بهتر فری بوت از هر دو سو نیز می تواند حرکت کند و لذا در طبقه بالا دو جایگاه جداگانه برای ناخدای کشتی آماده شده است. ظرفیت بسیار پائین فری بوت های موجود در انتقال قطارهای باری بین دو سوی دریاچه، کارکرد نامنظم و هراز گاهی با مشکلات فنی ناشی از فرسودگی فری بوت ها، موجب شده است که حمل و نقل ریلی بین دوکشور هم از نظر حمل مسافر و هم از نظر حمل بار با مشکل عدیده روبرو شده و جاذبه ای برای علاقمندان به حمل و نقل ریلی نداشته باشد. مسیر ترانزیتی چین ـ خاورمیانه ـ اروپا یکی از مهمترین محورهای حمل و نقل ریلی است که حلقه مفقوده آن در طول مسیر، محور دور دریاچه وان در ترکیه است. مبدأ این کریدور کشور چین و مقصد آن کشور ترکیه به سمت اروپای شرقی است؛ این کریدور در طول مسیر از کشورهای چین، میانمار، هند، بنگلادش، پاکستان، ایران، ترکیه و بلغارستان می گذرد. نوع حمل و نقل در این کریدور، حمل و نقل ریلی و فری بوت در منطقه دریاچه وان ترکیه است. منبع: ایرنا معبد ماسک ها

مطالب مرتبط:

دیدگاه