راهنمای سفر به بروکسل

بروکسل، پایتخت بلژیک، هم در اروپا و هم در بلژیک، اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد چراکه این شهر، مقر اصلی بیشتر نهادهای اتحادیه اروپا است. در واقع این شهر بیشتر از هر چیز یک شهر اداری و سیاسی است. البته جنبه‌های تاریخی و معماری و گردشگری آن را نباید نادیده گرفت. راهنمای سفر به بروکسل را دنبال کنید.

بروکسل را بهتر بشناسید:

درباره بروکسل

اطلاعات ضروری بروکسل

آب‌ و‌ هوای بروکسل

بهترین زمان سفر به بروکسل

هزینه‌ های سفر به بروکسل

جاهای دیدنی بروکسل

رژیم غذایی در بروکسل

درباره بروکسل

غروب در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Najib Samatar)

بروکسل، زیبا و مدرن است و یک مقصد گردشگری عالی برای یک سفر چند روزه. معماری این شهر بسیار زیبا است و فضای سبز زیادی دارد. این شهر در عین تاریخی بودن، شوروشوق زندگی مدرن را نیز در بر دارد. یک شهر چندفرهنگی است و تاریخی پرفراز‌ونشیب را پشت سر گذاشته است.

بناهای قدیمی با نماهای آرت دکو و عمارت‌های قرن نوزدهمی مجلل، تنها گوشه‌ای از معماری جذاب بروکسل را نشان می‌دهند. همه‌ این آثار قدیمی، تضاد جالبی با ساحتمان‌های مدرن و شیشه‌ای شهر دارند. نشانه‌هایی از کاخ‌های قرون‌وسطایی در این شهر دیده می‌شود و در چند قدمی، می‌توانید مدرن‌ترین بناهای شهر را ببینید.

بناهای تاریخی بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Jonathan Ricci)

اگر از علاقه‌مندان به هنر به‌خصوص هنر معاصر هستید، بدون شک در بروکسل از سر زدن به بهترین موزه‌ها و گالری‌های هنر مدرن لذت می‌برید. قیمت پایین‌تر ملک‌های تجاری در این شهر نسبت به بسیاری از پایتخت‌های اروپایی باعث شده که گالری‌های هنری زیادی به این شهر منتقل شوند. گالری‌هایی که شهرت جهانی دارند و میزبان آثار بهترین هنرمندان معاصر اروپا هستند.

سفر به بروکسل علاوه بر هنر و معماری از جنبه‌های دیگر نیز برای گردشگران، جذاب است. بهترین نوشیدنی‌ها و غذاهای محلی را می‌توانید در رستوران‌های بی‌نظیر بروکسل امتحان کنید. هرآنچه که از جاذبه‌های مدرن و تاریخی به آن علاقه دارید، در بروکسل پیدا می‌شود. فضای سبز، پارک‌ها و طبیعت اطراف شهر نیز، یکی دیگر از دلایل جذابیت آن برای گردشگران است.

راهنمای سفر به بروکسل، اطلاعات لازم برای سفر به این شهر زیبا را در اختیارتان می‌گذارد.

اطلاعات ضروری بروکسل

زندگی شبانه در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Patrick C. Freyer)

اختلاف ساعت با تهران

بروکسل در منطقه‌ زمانی GMT+1 قرار دارد و دو ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی

آلمانی

 فرانسوی

واحد پول

یورو

کد کشور

+۳۲

شماره‌های اضطراری

۱۱۲

جهت رانندگی

راست

آب‌ و‌ هوای بروکسل

دروازه پیروزی در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: François Genon)

آب و هوا در بروکسل، پایتخت بلژیک، نیمه اقیانوسی است، تحت‌تاثیر اقیانوس اطلس، مرطوب و بارانی می‌شود بنابراین، زمستان‌های خنک و نه خیلی سرد و تابستان‌های خنکی دارد. میانگین دمای هوا در ماه ژانویه ۳٫۵ درجه و در ژوئیه ۱۸٫۵ درجه است.

بارندگی در بلژیک نسبتا زیاد است و سالانه ۸۲۰ میلی‌متر می‌بارد. این بارندگی تقریبا در تمام ماه‌های سال توزیع می‌شود ولی بارانی‌ترین فصل سال، تابستان و پاییز است و کم‌باران‌ترین فصل سال، بهار است. بارندگی معمولا در قالب بارش‌های کوتاه‌مدت و نم نم باران است.

وزش باد بسیار رایج است و ممکن است گاهی بسیار شدید باشد به‌خصوص از ماه نوامبر تا مارس.

بارندگی در بلژیک نسبتا زیاد است و سالانه ۸۲۰ میلی‌متر می‌بارد

فصل زمستان از دسامبر تا فوریه ادامه دارد و هوا نسبتا سرد است. دمای هوای روز به‌طور میانگین فقط کمی بالاتر از صفر درجه است و دمای هوای شب به صفر درجه می‌رسد. وزش باد و رطوبت، سرمای هوا را تشدید می‌کند و آن را سردتر از مقدار واقعی، احساس خواهید کرد. با وجود این، در زمستان ممکن است شرایط آب‌وهوایی متغیری به وجود بیاید. وقتی بادهای غربی می‌زوند، دمای هوا ملایم می‌شود و تا ۱۰ تا ۱۲ درجه بالای صفر نیز می‌رسد.

کریسمس در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Paolo Margari)

 در مقابل، وقتی توده‌های هوای سرد از روسیه به شهر می‌رسد، دمای هوا به زیر صفر درجه می‌رسد و حتی در طول روز نیز زیر صفر درجه برای دوره‌های زمانی کوتاه یا حتی بلند، باقی می‌ماند. دمای هوا معمولا به‌ندرت به کمتر از منفی ۱۰ درجه می‌رسد. بارش برف در بروکسل رایج است ولی زیاد نیست و معمولا برف سبک و ملایم است البته گاهی برف روی زمین جمع می‌شود و این شرایط تا چند روز باقی می‌ماند. به‌خصوص اگر بارش برف، هم‌زمان با ورود جبهه‌های هوای سرد باشد.

بهار در بروکسل از ماه مارس تا مه ادامه دارد و نسبتا خنک است. در ابتدای فصل هنور احتمال بارش برف وجود دارد وبه مرور در ماه‌های آوریل و مه، ملایم‌تر می‌شود. البته حتی در ماه مه نیز روزهای سردتر با دمای هوای ۱۰ درجه نیز وجود دارد به‌خصوص در نیمه‌ اول ماه. با وجود این، ماه‌های آوریل و مه، کم‌باران‌ترین ماه‌های سال هستند.

پارک‌های بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Noralí Nayla)

در بروکسل حدود ۲۰۰ روز از سال، بارانی است و  یکی از پرباران‌ترین پایتخت‌های اروپا است

فصل تابستان در بروکسل از ژوئن تا اوت ادامه دارد و هوای آن بسیار ملایم است. باد به‌طور منظم ار طرف دریا می‌وزد و حتی بارندگی هم کاملا رایج است. البته دوره‌های زمانی مختلف با هوای کاملا مطبوع هم وجود دارد و دمای هوای روز در این دوره‌ها بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. البته دوره‌های هوای خنک هم در تابستان وجود دارد که دمای هوا ۲۰ درجه است حتی در طول روز. شب‌ها ممکن است کمی هوا سردتر بشود و دمای هوا به زیر ۱۰ درجه هم می‌رسد. حتی در ماه‌های ژوئیه و اوت. گاهی اوقات هوا گرم‌تر هم می‌شود و دمای هوا به ۲۸ تا ۳۰ درجه هم می‌رسد که البته برای یک ماه کامل طول نمی‌کشد.

پاییز یعنی از سپتامبر تا نوامبر دمای هوای مطبوعی دارد به‌خصوص در نیمه‌ اول ماه سپتامبر و به مرور زمان سردتر، ابری، مرطوب و بادخیز می‌شود. مه شبانگاهی در نوامبر شروع می‌شود.

میزان تابش خورشید در بروکسل زیاد نیست و از نوامبر تا فوریه، آفتاب به‌ندرت می‌تابد ولی در بهار و تابستان، تابش آن بیشتر می‌شود. از ماه مه تا اوت، به‌طور میانگین روزی ۶/۵ ساعت، آفتاب می‌تابد.

در بروکسل حدود ۲۰۰ روز از سال، بارانی است و درمجموع یکی از پرباران‌ترین پایتخت‌های اروپا است. ۲۴ روز از سال نیز برفی است.

بهترین زمان سفر به بروکسل

میدان بزرگ بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Alex Vasey)

بهترین زمان برای سفر به بروکسل بین مارس تا مه و سپتامبر و اکتبر است که فصل معمولی سال یا همان شولدر سیزن است. در این فصل، قیمت اقامتگاه‌ها کمتر می‌شود و گردشگران کمتری به شهر سفر می‌کنند و جاذبه‌های مهم شهر، بسیار خلوت‌تر است. بارش باران در طول سال اتفاق می‌افتد. در ادامه، ماه‌های مختلف سال را برای سفر به بروکسل بررسی می‌کنیم.

از مارس تا مه

یکی از بهترین زمان‌های سال برای سفر به بروکسل از مارس تا مه است یعنی در فصل بهار. در این فصل دمای هوا برای گشت‌وگذار، مناسب است و گردشگران کمتری در شهر حضور دارند و قیمت اقامتگاه‌ها ارزان‌تر می‌شود. از مهم‌ترین رویدادهای این فصل می‌توان به فستیوال Iris Day Festival در ماه مه اشاره کرد.

از ژوئن تا اوت

میدان سنت کاترین در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Adrián Santalla)

ماه‌های تابستانی فصل اوج گردشگری در بروکسل است و این شهر بیشترین توریست را در این فصل دارد. خیابان‌های شهر در تابستان پر از گردشگران می‌شود و بیرون از جاذبه‌های مهم شهر، صف‌های طولانی بازدیدکنندگان را خواهید دید. از رویدادهای مهم این فصل می‌توان به روز ملی در ۲۱ ژوئیه و نمایش  Ommegang Pageant در ژوئن اشاره کرد.

از سپتامبر تا اکتبر

در این فصل، قیمت‌ها دوباره کاهش پیدا می‌کند و تعداد گردشگران کمتر می‌شود در حالی که آب‌وهوا تقریبا ملایم است و ماه‌های پاییزی جزو زیباترین ماه‌ها برای سفر به بروکسل است. از مهم‌ترین رویدادهای این فصل می‌توان به رژه‌ روز بادکنک‌ها اشاره کرد که در ماه سپتامبر برگزار می‌شود.

از نوامبر تا فوریه

فصل زمستان آب وهوایی سرد و مرطوب دارد ولی از آنجایی که تعطیلات زمستانی در پیش است، قیمت‌های اقامتگاه‌ها همچنان بالا است و تعداد گردشگران در روزهای تعطیلات، بیشتر می‌شود. از مهم‌ترین رویدادهای این فصل می‌توان به فستیوال شگفتی‌های زمستان در ماه دسامبر اشاره کرد که فستیوالی جذاب و دیدنی است و گردشگران زیادی را به این شهر می‌کشاند.

هزینه‌ های سفر به بروکسل

هزینه‌ اقامت در هاستل

Auberge des 3 Fontaines بروکسل

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

به‌جای اقامت در هتل های بروکسل می‌توانید در هاستل‌ها بمانید. هزینه‌ اقامت در خوابگاه هاستل‌ها به‌ازای یک تخت در خوابگاه ۶ تخته، شبی ۱۶ تا ۱۸ یورو است. اتاق‌های اختصاصی هاستل‌ها که حمام اختصاصی دارند و برای دو نفر ظرفیت دارند از ۵۵ یورو شروع می‌شوند. در شهر بروکسل می‌توانید هاستل‌های خوب و استانداردی پیدا کنید.

هزینه‌ اقامت در هتل‌های ارزان

B

عکس از بوکینگ (عکاس: نامشخص)

اقامت در یک هتل دو ستاره که در مرکز شهر قرار دارد، از شبی ۵۰ یورو به‌ازای اتاق دو تخته شروع می‌شود؛ اتاقی که امکانات پایه و وای‌فای رایگان دارد. در وب‌سایت Airbnb هم می‌توانید اتاق یا آپارتمان کامل کرایه کنید. کرایه‌ اتاق ۲۰ یورو و آپارتمان کامل از ۵۰ یورو شروع می‌شود.

میانگین هزینه‌ غذا

غذای ارزان در بروکسل

عکس از وب‌سایت joysoftraveling.com (عکاس: نامشخص)

غذاهای معمولی و فست فودها حدود ۱۲ یورو قیمت دارند. یک وعده غذا در رستورانی که سرویس میز دارد از ۲۲ یورو شروع می‌شود. سیب‌زمینی سرخ کرده که یک اسنک بسیار رایج در بروکسل است، ۴ یورو قیمت دارد. اگر تصمیم دارید خودتان آشپزی کنید، بازارهای زیادی در سراسر شهر وجود دارد که در آن‌ها می‌توانید مواد غذایی را ارزان‌تر و تازه‌تر، خریداری کنید. هزینه‌ خرید مواد غذایی مورد نیاز برای یک هفته ۵۵ یورو می‌شود.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی

ایستگاه‌های مترو در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Bogdan Todoran)

بروکسل، سیستم حمل و نقل عمومی بسیار گسترده‌ای دارد که شامل تواموا، اتوبوس و مترو است. به همین دلیل تقریبا از همه جای شهر به یکی از این وسایل حمل و نقل عمومی، دسترسی دارید. بلیط تک سفره‌ مترو، ۲٫۵ یورو قیمت دارد. با پرداخت ۷٫۵ یورو می‌توانید بلیط روزانه بگیرید و هرچقدر که خواستید از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. بلیط‌های سه روزه کمتر از ۱۰ یورو قیمت دارند و برای همه‌ وسایل حمل‌ و نقل عمومی قابل استفاده هستند. تاکسی در بروکسل بسیار گران است و به‌ازای یک مسیر کوتاه ۵ دقیقه‌ای تا ۱۸ یورو هزینه دارد. به هیچ عنوان سوار تاکسی نشوید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: ۴۰ تا ۵۰ یورو

البته این هزینه‌ پیشنهادی در شرایطی است که صرفه‌جویی کنید یعنی در هاستل اقامت کنید، کمتر بیرون غذا بخورید و خودتان آشپزی کنید و از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. البته با به کار بستن نکاتی که در ادامه عنوان می‌کنیم می‌توانید هزینه‌های سفرتان را از این مقدار کمتر کنید ولی اگر بخواهید در اقامتگاه بهتری بمانید و بیشتر وعده‌های غذایی را از بیرون بخرید، هزینه‌های سفرتان سر به فلک می‌کشد!

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

بروکسل یک مقصد گردشگری گران است و با علم به این نکته باید سفرتان را آغاز کنید و توقع نداشته باشید که درمجموع، سفری ارزان و مقرون‌به‌صرفه باشد. البته با در نظر داشتن این چند نکته در عین لذت بردن از شهر و جاذبه‌های مختلف آن، می‌توانید هزینه‌های سفرتان را کاهش دهید.

از منوی ویژه‌ روز استفاده کنید

بسیاری از رستوران‌ های بروکسل برای وعده‌ ناهار، یک منوی مخصوص دارند که ارزان‌تر است. اگر می‌خواهید در رستوران غذا بخورید و نمی‌خواهید این فرصت را در بروکسل از دست بدهید، این کار را به وعده‌ ناهار موکول کنید.

سیب‌زمینی سرخ کرده بلژیکی بخورید

سیب زمینی سرخ کرده بروکسل

عکس از وب‌سایت brusselstimes.com/Creative Commons (عکاس: نامشخص)

یکی از اسنک‌های رایج و بسیار محبوب در بلژیک، سیب‌زمینی سرخ کرده است که همه‌جا به‌راحتی پیدا می‌شود و قیمت مناسبی در حد چند یورو دارد. این سیب‌زمینی سرخ کرده را با نوعی سس مایونز لذیذ سرو می‌کنند و می‌تواند یک میان‌وعده‌ ارزان و بسیار لذیذ باشد.

بلیط‌های روزانه‌ مترو بگیرید

هزینه‌ بلیط مترو به‌ازای هر سفر ۲٫۵ یورو است ولی اگر بلیط‌های روزانه بگیرید، می‌توانید هر چقدر خواستید با پرداخت هزینه کمی از مترو استفاده کنید. بلیط‌های یک روزه فقط ۷٫۵ یورو هزینه دارند در واقع فقط به‌اندازه‌ سه سفر هزینه می‌دهید ولی می‌توانید بارها از آن استفاده کنید.

کوچ سرفینگ را تجربه کنید

یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش هزینه‌های سفر این است که اقامتگاه رایگان پیدا کنید. در سایت کوچ‌سرفینگ می‌توانید یکی از اهالی شهر را که آماده‌ میزبانی از شما است، انتخاب کنید. این میزبان بومی، نه‌تنها به شما جایی برای خوابیدن می‌دهد بلکه یک راهنمای تور بسیار مجرب است که گوشه و کنار شهر را به‌خوبی می‌شناسد و بهترین‌ها را به شما معرفی می‌کند. 

دوچرخه کرایه کنید

کرایه دوچرخه در بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Carolina Nichitin)

تاکسی‌ها در بروکسل بسیار گران هستند بنابراین می‌توانید به‌جای آن از دوچرخه برای رفت‌وآمد استفاده کنید. می‌توانید دوچرخه کرایه کنید و الیته اگر برای کمتر از نیم ساعت به آن نیاز دارید، کرایه‌ آن رایگان است.

از تخفیف‌های دانشجویی استفاده کنید

اگر کارت دانشجویی بین‌المللی داشته باشید می‌توانید از تخفیف‌های ویژه‌ای که برایتان در نظر گرفته شده، در ورودی جاذبه‌ها استفاده کنید. مثلا موزه‌ سلطنتی هنرهای زیبا برای دانشجویان، نیم‌بها است.

از سرویس‌های اشتراک سفر استفاده کنید

اوبر در بروکسل

عکس از وب‌سایت techpulse.be (عکاس: نامشخص)

با کمک این سرویس‌ها از جمله اوبر می‌توانید با قیمت کمتری نسبت به تاکسی به گوشه و کنار شهر سر بزنید. اوبر پول، انتخاب دیگری است برای زمانی که می‌خواهید یک مسیر را با کسی همسفر شوید و هزینه‌ آن را با هم تقسیم کنید.

در تورهای پیاده‌روی شرکت کنید

در بروکسل نقشه‌هایی در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد که جاذبه‌های مهم شهر را نشان می‌دهد و گردشگران را تشویق می‌کند تا پای پیاده گشتی در شهر بزنند و این جاذبه‌ها را ببینند. علاوه بر اینکه خودتان می‌توانید با کمک نقشه این مسیر را طی کنید ولی تورهای پیاده‌روی هم در شهر برگزار می‌شود  که با توجه علایق خود مثلا غذا، شکلات یا تاریخ، می‌توانید هر تور موضوعی که خواستید انتخاب و رزرو کنید. البته تورهای استاندارد غیرموضوعی، رایگان هستند.

جاهای دیدنی بروکسل

مرکز شهر بروکسل

عکس از unsplash (عکاس: Bibhash Banerjee)

بروکسل، پایتخت بلژیک، مقر اصلی خاندان سلطنتی بلژیک و پایتخت اتحادیه اروپا است. این شهر، با وجود اهمیت فراوانی که دارد، کوچک است و به‌راحتی به همه جای آن دسترسی خواهید داشت. بروکسل به غیر از اهمیت تجاری، اداری و سیاسی که برای بلژیک و کل اروپا دارد، از نظر گردشگری نیز قابل‌توجه است البته به پای شهرهای دیگر بلژیک نمی‌رسد. در واقع، بیشتر از اینکه یک شهر توریستی باشد، قطب اقتصادی و تحصیلی بلژیک است.

در کافه‌ها و رستوران‌های جذاب این شهر می‌توانید حال‌وهوای آن را به‌خوبی درک کنید. گرچه نسبت به شهرهای دیگر بلژیک، جاذبه‌های گردشگری فراوانی ندارد ولی بدون شک سفر به این شهر ارزش وقت گذاشتن دارد و دو سه روز را می‌توانید به گشت‌وگذار در جاذبه‌های آن بگذرانید. موزه‌های دیدنی و گالری‌های هنری جذاب، تعدادی از آثار به‌جامانده از دوران‌های گذشته و بناهای نمادین معماری، فضاهای سبز و کلیساهای باشکوه به سبک گوتیک و باروک، گوشه‌ای از دیدنی‌های بروکسل است که نباید از دست بدهید. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین جاهای دیدنی بروکسل را معرفی می‌کنیم.

میدان بزرگ (Grand Place (Grote Markt))

راهنمای سفر به بروکسل

گراند پلاس یا میدان بزرگ، درست در مرکز منطقه‌ قدیمی شهر بروکسل قرار دارد  میدان اصلی شهر است. این میدان یکی از میدان‌های قدیمی اروپا است که به‌خوبی حفظ و نگهداری می‌شود.

بیشتر شکوه و جذابیت این میدان به خاطر معماری خاص و دیدنی عمارت‌های تاریخی اطراف آن است

بیشتر شکوه و جذابیت این میدان به خاطر معماری خاص و دیدنی عمارت‌های تاریخی اطراف آن است که با نماهای باشکوه، ستون‌ها و تزیینات طلایی و سنگی جذابی که دارند، جذابیت خاصی به این میدان داده‌اند. بیشتر آن‌ها بین سال‌های ۱۶۹۶ تا ۱۷۰۰ به سبک باروک، ساخته شده‌اند. قدمت این میدان البته از این عمارت‌ها بیشتر است. این میدان اولین بار در قرن یازدهم شکل گرفت و به سرعت به مرکز سیاسی و اقتصادی شهر تبدیل شد.

مهم‌ترین بنای متمایز این میدان، تالار شهر (Hôtel de Ville) است که در سال ۱۴۰۲ ساخته شد. داحل این مجموعه، تالارهای بسیار باشکوه و دیدنی وجود دارد که هرکدام اسم مشخصی دارند و با زیباترین وسایل قدیمی و به شکوه خاصی تزیین شده‌اند. نقاشی‌های سقفی این تالارهای بسیار دیدنی و باشکوه است.

مانکن پیس (Mannekin Pis)

مانکن پیس در بروکسل

عکس از وب‌سایت brusselsbyfoot.be (عکاس: نامشخص)

مانکن پیس یا «پسرکی که ادرار می‌کند»، مجسمه‌ برنزی کوچکی در خیابان l'Etuve است از یک پسر لخت که در حال ایستاده در حوضچهٔ فواره ادرار می‌کند. این مجسمه به‌عنوان یکی از نمادها و لندمارک‌های بروکسل شناخته می‌شود. قدمت آن به سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد ولی اطلاعات زیادی در مورد ریشه‌ شکل‌گیری این تندیس وجود ندارد. افسانه‌های زیادی در مورد آن بیان می‌شود.

تندیسی که در حال حاضر در این خیابان قرار دارد این مجسمه ۶۱ سانتیمتری در سال ۱۶۱۹ توسط مجسمه‌ساز هلندی جرمی دکسنوی ساخته شده‌ است، گفته می‌شود مدل امروزی نوع بازسازی شده آن است و مجسمه اصلی در موزه گراند پالاس بروکسل نگهداری می‌شود. در مراسم‌ رسمی و جشن‌ها و فستیوال‌های بروکسل، این تندیس معمولا پوشانده می‌شود. همه گردشگرانی که به بروکسل می‌آیند به دیدن آن می‌روند. علاوه بر آن برای خود مردم شهر نیز جاذبه خاصی دارد، به‌طوری که در زمان‌های معینی از هفته مراسم لباس پوشاندن و آرایش تندیس انجام و مردم در مراسم حضور پیدا می‌کنند و برنامه‌ هفتگی آن به‌طور مرتب چاپ و منتشر می‌شود.

لباس‌های مختلف از لباس محلی بلژیک و سایر کشورها دوخته و به مجسمه پوشانده می‌شود. صدها دست لباس در کمد لباس‌های وی در موزه گراند پالاس نگهداری می‌شود.

کلیسای جامع سن میشل و سن گودوله

راهنمای سفر به بروکسل

کلیسای سن میشل و سن گودوله، یک کلیسا به سبک گوتیک است که اولین بار در سال ۱۲۲۵ پایه‌گذاری شد ولی در قرن پانزدهم تکمیل شد. نمای این کلیسا، بسیار باشکوه و عظمت و شکوه خاصی دارد و برج‌های دوقلوی ۶۹ متری دارد. فضای داخلی آن محدوده‌ای ۱۰۸ در ۵۰ متری است که به زیبایی تزیین و طراحی شده است. دکوراسیون و وسایل تزیینی آن بسیار مجلل و دیدنی است. پنجره‌های شیشه‌رنگی بسیار زیبایی دارد که تماشای آن‌ها را نباید از دست بدهید.

مرکز کمیک استریپ بلژیک (Belgian Comic Strip Center)

راهنمای سفر به بروکسل

مرکز کمیک استریپ بلژیک در بنایی متعلق به سال ۱۹۰۶ طراحی شده توسط ویکتور هورتا قرار دارد. این عمارت، میزبان مرکز دیدنی و جذاب کمیک استریپ است که به تاریخچه‌ کارتون و کمیک استریپ در این کشور، اختصاص داده شده است. از مشهورترین کارتون‌های بلژیکی می‌توان تن تن و اسمورف‌ها را نام برد. یک نمایشگاه جذاب از ۲۰۰ اثر ارجینال خلق شده توسط هنرمندان فرانسوی و بلژیکی در این مجموعه به نمایش درآمده است. علاهوه بر این، مجموعه‌ای از نمونه‌های اولیه، نسخه‌های قدیمی و نمونه‌های بازسازی شده از کمیک استریپ‌های قدیمی در این مرکز نگهداری می‌شود.

میدان سطنتی (Place Royale (Koningsplein))

میدان سلطنتی بروکسل

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Trougnouf (Benoit Brummer))

میدان سلطنتی بروکسل یا پلاس روایال، یک میدان جذاب و زیبا برای علاقه‌مندان به عکاسی و همه گردشگران است. مهم‌ترین بنایی که در این میدان قرار دارد، کاخ سلطنتی است که اقامتگاه رسمی خاندان سلطنتی بلژیک است. اگر پادشاه در کاخ باشد، پرچم بلژیک از بام آن آویزان می‌شود. مراسم دیدنی تغییر گارد سلطنتی هر روز ساعت ۲ و نیم بعدازظهر برگزار می‌شود. در اطراف میدان، بناها و مجمع‌های فرهنگی مختلفی وجود دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. این بناها با نماهای نئوکلاسیک و زیبا، جذابیت خاصی به میدان داده‌اند.

موزه‌ سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک (Belgian Royal Museum of Fine Arts)

راهنمای سفر به بروکسل

موزه‌ سلطنتی هنرهای زیبای بلژیک، یکی از بزرگترین و بهترین گالری‌های هنری در کل دنیا است. این موزه از یک مجموعه‌ شخصی در سال ۱۷۹۷ آغاز شد و در آغاز در کاخ سابق چارلز آو لورن، قرار داشت. در نهایت به مکان جدید در سال ۱۸۴۶ منتقل شد. مجموعه‌های ارزشمند این موزه به دو بخش تقسیم شده‌اند یکی موزه‌ هنر باستان با مجموعه‌های مشهور و ارزشمندی از استادان قدیمی و بخش دوم موزه‌ هنر مدرن که در آن آثاری از هنرمندان بلژیکی قرن‌های نوزدهم و بیستم نگهداری می‌شود.

اگر از علاقه‌مندان به هنر هستید، این موزه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر است که حتما باید برای سر زدن به آن وقت بگذارید.

اتمیوم (Atomium)

راهنمای سفر به بروکسل

بعد از مانکن پیس، اتمیوم یکی از شناخته‌شده‌ترین لندمارک‌های بروکسل است. این سازه‌ ۱۰۲ متری فولادی و آلومینیومی توسط معماری به نام آندره واترکین برای نمایشگاه جهانی بروکسل در سال ۱۹۵۸ طراحی شده است. این جاذبه‌ سوررئال شهر، در واقع یک مولکول آهن است که ۱۶۵ میلیارد بار بزرگ‌تر شده است. بازدیدکنندگان می‌تواند وارد آن شوند و در فضای داخلی آن ۹ گوی وجود دارد که ۴ تای آن برای نمایش‌هایی در مورد زندگی بشری به نام بیوژنیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سایت باستان‌شناسی کودنبرگ پلیس (Coudenberg Palace)

سایت باستان‌شناسی کودنبرگ پلیس بروکسل

عکس از وب‌سایت brusselsmuseums.be (عکاس: V. Edvard)

یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های گردشگری بروکسل، سایت باستان‌شناسی کودنبرگ پلیس است که در دهه‌ ۱۹۸۰ کشف شد. این مجموعه برای کشف سرداب‌ها و تونل‌های کاخ قبلی بروکسل حفاری شد و برای کشف خیابان‌های فراموش‌شده‌ای که برای قرن‌ها زیر این شهر آرام گرفته بودند.

پایه‌های این قصر قرون‌وسطایی کاملا پاک‌سازی شده و گردشگران می‌توانند از آن بازدید کنند. این موزه‌ یک تور صوتی رایگان هم در اختیار گردشگران می‌گذارد که بخش‌های مختلف این سایت را معرفی می‌کند. برنامه‌های تعاملی فراوانی برای تشویق بچه‌ها برای آشنایی با این مجموعه اجرا می‌شود. از جمله یک نقشه گنج و یک بازی پازل که برای بچه‌ها بسیار سرگرم‌کننده و جذاب است.

ساختمان  Mont des Arts

راهنمای سفر به بروکسل

ساختمان Mont des Arts به‌معنای کوه هنرها، بین سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۸ ساخته شده است. این مجموعه از نظر معماری بسیار جذاب و متمایز است و از چند بخش تشکیل شده از جمله کتابخانه‌ آلبرت اول و... این کتابخانه شامل میلیون‌ها جلد کتاب است و مجموعه‌ای ارزشمند از دست‌نوشته‌ها را در اختیار دارد. همچنین چندموزه دیدنی، بخش‌های دیگری از این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

کلیسای نوتردام دو سابلون (Notre-Dame du Sablon)

راهنمای سفر به بروکسل

کلیسای نوتردام دو سابلون یک کلیسای قدیمی است که قدمت آن به قرن‌های پانزدهم و شانزدهم برمی‌گردد. این کلیسای یکی از زیباترین آثار به‌جامانده به سبک لیت گوتیک در بلژیک است و در واقع به‌عنوان جایگزینی برای یک شاپل کوچک ساخته شد که در سال ۱۳۰۴ در این مکان قرار داشت. فضای داخلی کلیسا بسیار شگفت‌انگیز و زیبا است به‌خصوص پنجره‌های شیشه‌رنگی آن آن که شکوه و عظمت خاصی به کلیسا داده است. بخشی از کلیسا، مدفن خاندان‌های قدیمی شهر است و تندیس‌هایی از افراد سرشناس در آن نگهداری می‌شود.

پارک سنکانتونر (Parc du Cinquantenaire)

راهنمای سفر به بروکسل

پارک سن کوآنتنر در سال ۱۸۸۰ به مناسب پناهمین سالگرد کشور بلژیک، پایه‌گذاری شد. شاهکار این مجموعه، یک عمارت دوبخشی  که به یک طاق نصرت بزرگ متصل می‌شود که آن را یک معمار فرانسوی طراحی کرده است و میزبان دو مورد از جذاب‌ترین موزه‌های بروکسل است.

کاخ سلطنتی یا شاتو روایال (Château Royal)

راهنمای سفر به بروکسل

با وجود اینکه کاخ سلطنتی، محل سکونت خاندان سلطنتی بلژیک به روی عموم باز نیست، پارک‌ها و فضای اطراف آن مورد توجه گردشگران قرار دارد. جاذبه‌های زیبا و مسیرهای پیاده‌روی متعددی در اطراف آن وجود دارد از جمله تندیس‌های یادبود.

گلیسای ملی قلب مقدس (Basilique Nationale du Sacré Coeur)

راهنمای سفر به بروکسل

کلیسای قلب مقدس بروکسل در منطقه‌ Koekelberg قرار دارد. این کلیسای باشکوه و دیدنی، پنجمین کلیسای بزرگ دنیا است. بنای این کلیسا در سال ۱۹۷۰ تکمیل شد و تعجبی ندارد که معماری آن، ترکیبی از سبک‌های مختلف معماری است. این کلیسا ۱۴۱ متر در ۱۰۷ متر وسعت دارد. فضای داخلی آن، میزبان مجموعه‌های ارزشمند و زیبایی از آثار هنری است و نمایشگاه‌های فراوانی در آن برگزار می‌شود که تاریخچه‌ کلیسا را به‌خوبی نشان می‌دهد.

صومعه‌ کامبر (Abbaye de la Cambre)

راهنمای سفر به بروکسل

در سال ۱۲۰۰ میلادی تعدادی از راهبه‌های سیسترسی در این مکان صومعه‌ کامبر را ساختند که بعدها در قرن شانزدهم ویران شد و مجددا بازسازی شد. امروزه این صومعه در یک باغ زیبا به سبک فرانسوی قرار گرفته است و میزبان انستیتوی ملی جغرافیا و یک مجموعه‌ هنری است. این مجموعه، یک عمارت باشکوه و زیبا با تزیینات و طاق‌های باروک است. فضای داخلی آن با نقاشی‌های زیبایی از هنرمندان مشهور، مزین شده است.

گلخانه‌های سلطنتی لایکن

گلخانه سلطنتی لایکن در بروکسل

عکس از وب‌سایت cruisetotravel.com (عکاس: نامشخص)

گلخانه سلطنتی لایکن مجموعه‌ای از گلخانه‌های وسیع و قدیمی است که در شمال بروکسل قرار دارند. در این گلخانه‌های مجموعه‌ای از گیاهان، درختان و گل‌های خاص و زیبا نگهداری می‌شود. این گلخانه‌ها شهرت جهانی دارند و به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند و هرکدام به یک اقلیم خاص اختصاص یافته‌اند.

این مجموعه فقط برای مدت چند هفته در ماه‌های آوریل و مه به روی عموم باز می‌شود

 البته این گلخانه‌ها معمولا برای بازدید عموم باز نیستند و جزو باغ‌های خصوصی سلطنتی هستند. درهای این مجموعه فقط برای مدت چند هفته در ماه‌های آوریل و مه به روی عموم باز می‌شود. در این دو هفته، گل‌ها و گیاهان بسیاری در باغ گل می‌دهند. در سایر اوقات فقط مقامات رسمی در جریان بازدیدهای رسمی می‌تواند به گلخانه‌ها سر بزنند. قدمت آن‌ها به قرن هجدهم برمی‌گردد.

اروپای کوچک (Mini Europe)

راهنمای سفر به بروکسل

در اروپای کوچک که یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های بروکسل است می‌توانید در چند ساعت کل اروپا  و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آن را ببینید و کاملا با آن‌ها آشنا شوید. این پارک مینیاتوری زیبا بیش از ۸۰ شهر و ۳۵۰ بنای مختلف را در بر می‌گیرد. تور اروپای کوچک، بازدیدکنندگان را به بازدید از گاندولاهای ونیز تا بیگ بن لندن می‌برد. فوران آتشفشان وزوو و فروریختم دیوار برلین را نیز می‌توانید در این اروپای کوچک، تجربه کنید. این پارک دارای مدل‌های لایواکشن یا زنده است که رویدادهای خاص را نیز به تصویر می‌کشد. وسعت اولیه‌ پارک ۲۴ هزار مترمربع بود و در سال ۱۹۸۹ افتتاح شد.

موزه‌ آلات موسیقی (Musical Instrument Museum)

موزه آلات موسیقی در بروکسل

عکس از وب‌سایت havecamerawilltravel.com (عکاس: نامشخص)

موزه‌ آلات موسیقی یک موزه‌ دیدنی برای همه‌ کسانی است که یکی از آلات موسیقی را می‌نوازند یا به نواختن آن‌ها علاقه دارند. هر علاقه‌مند به موسیقی از گشت‌وگذار در این موزه‌ متفاوت، لذت می‌برد. این موزه دارای بیش از ۱۱۰۰ نمونه از آلات موسیقی است که از دوران‌های باستان تا امروز مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

این موزه به‌عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های آلات موسیقی در کل دنیا شناخته می‌شود

این موزه به‌عنوان یکی از بهترین و جذاب‌ترین موزه‌های آلات موسیقی در کل دنیا شناخته می‌شود. این مجموعه، یک تالار کنسرت هم دارد که طراحی آن بسیار زیبا و به سبک هنر نو و نئوکلاسیک است. نمایشگاه‌های این موزه آلات موسیقی مختلفی را از کیبورد، آلات موسیقی مورد استفاده در قرون وسطی تا آلات موسیقی الکترونیکی به نمایش می‌گذارد. مشهورترین گالری این موزه، بخشی است که به نمایش آلات موسیقی از سراسر دنیا اختصاص دارد. با تماشای این گالری، بازدیدکنندگان متوجه می‌شوند که اسکاتلندی‌ها تنها افراد در دنیا نیستند که نی‌انبان می‌زنند.

تالار شهر (Town Hall)

راهنمای سفر به بروکسل

در حالی که بسیاری از شهرهای دنیا در صدد ساخت تالارهای جدید برای شهر هستند، شهر بروکسل به داشتن تالار شهر قدیمی خود که متعلق به اوایل قرن پانزدهم است، به خود می‌بالد. این تالار به سبک گوتیک ساخته شده و یکی از آخرین بازمانده‌های بناهای قرون‌وسطایی است که در میدان بزرگ قرار دارد. البته یک تالار جدیدتر هم وجود دارد که به‌اندازه‌ این تالار، جذاب و دیدنی نیست. تالار قدیمی با ۱۳۷ تندیس از افراد سرشناس و تاثیرگذار در تاریخ شهر، تزیین شده است. البته گردشگران نمونه‌های کپی شده را در تالار خواهند دید و نسخه‌های اصلی در موزه‌ها نگهداری می‌شوند. بالای این بنا یک مناره بزرگ و مجلل دارد که روی آن یک تندیس بزرگ ۵ متری قرار گرفته است.

رژیم غذایی بروکسل

راهنمای سفر به بروکسل

بلژیک کشوری زیبا و دیدنی است که از نظر گردشگری تحت‌الشعاع کشورهای همسایه‌ خود قرار گرفته و آن‌طور که باید و شاید به‌عنوان یک مقصد گردشگری محبوب معرفی نشده است. ولی این کشور از جنبه‌های مختلف، جذابیت‌های زیادی برای گردشگران دارد. از جاذبه‌های گردشگری متنوع و زیبای آن که بگذریم، آشپزی این کشور، یکی از دلایل اشتیاق مردم برای سفر به بلژیک است. آشپزی بلژیکی، تلفیقی از سبک آشپزی کشورهای مختلف اطراف آن است و بدون شک، ارزش امتحان کردن دارد.

غذاهای خاص بلژیکی به‌تنهایی آن‌قدر لذیذ و جذاب هستند که برای امتحان کردن آن‌ها به بروکسل سفر کنید. هر غذایی که در بلژیک بخورید، عطر و طعم بی‌نظیری دارد و آن را تا مدت‌ها فراموش نخواهید کرد. در ادامه، تعدادی از مهم‌ترین غذاهای محلی بلژیک را معرفی می‌کنیم که در طول سفر می‌توانید برای امتحان کردن آن‌ها وقت بگذارید.

سیب‌زمینی سرخ کرده بلژیکی

سیب زمینی‌های مشهور بلژیکی

عکس از وب‌سایت expatica.com (عکاس: نامشخص)

شاید تعجب کنید ولی سیب‌ زمینی سرخ کرده، غذای ملی بلژیک است. اینجا کسی آن را فرنچ فرایز یا سیب‌زمینی سرخ کرده فرانسوی آنطور که همه جای دنیا مرسوم است، صدا نمی‌کند. روش محبوب بلژیکی‌ها برای درست کردن سیب‌زمینی سرخ کرده، دو مرحله دارد. آن را دو بار سرخ می‌کنند تا هم بافت بیرونی و هم بافت داخلی آن حسابی ترد و کرانچی شود و در عین حال، خشک نباشد. این غذا، یکی از غذاهای گیاهی بلژیکی محسوب می‌شود و هر سال رای‌گیری سالانه برای انتخاب بهترین غرفه‌ عرضه‌کننده‌ سیب‌زمینی سرخ‌کرده برگزار می‌شود. در واقع این مدل از تهیه‌ سیب‌زمینی سرخ کرده، ابداع بلژیکی‌ها است ولی در سراسر دنیا با نام سیب‌زمینی سرخ کرده فرانسوی مشهور است. بهترین سیب‌زمینی سرخ کرده دنیا را می‌توانید در بلژیک نوش جان کنید.

صدف سیاه و سیب‌زمینی سرخ کرده

صدف سیاه و سیب زمینی سرخ کرده در بلژیک

عکس از وب‌سایت expatica.com (عکاس: نامشخص)

این غذا، یکی از غذاهای سنتی بلژیک است. برای تهیه‌ آن از نوعی صدف مخصوص استفاده می‌کنند و آن را در سس‌های مختلف از جمله یک نوع سس تهیه شده از عصاره سبزیجات، می‌پزند. این غذا را به‌شکل سنتی همراه با سیب‌زمینی سرخ کرده سرو می‌کنند. سسی که بعد از خوردن صدف‌ها باقی می‌ماند، به‌عنوان دیپ برای خوردن سیب‌زمینی سرخ کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر از علاقه‌مندان به غذاهای دریایی هستید، حتما این غذا را باید امتحان کنید.

Stoemp

Stoemp، از غذاهای بلژیکی

عکس از وب‌سایت amazingbelgium.be (عکاس: نامشخص)

این غذا، یکی از مهم‌ترین غذاهای بلژیکی است که حتما باید آن را امتحان کنید. پایه و اساس این غذا در واقع پوره سیب‌زمینی است که مواد دیگری هم به آن اضافه می‌شود. این غذا را ممکن است به‌عنوان غذای اصلی همراه با سوسیس سرو کنند یا به‌عنوان ساددیش در کنار سایر غذاها. برای تهیه‌ آن غیر از پوره‌ سیب‌زمینی از مواد دیگری مثل انواع سبزیجات، خامه، ژامبون، پیاز و موسیر، انواع سبزیجات معطر و انواع ادویه‌ها استفاده می‌کنند.

کروکت میگوی قهوه‌ای

کروکت میگو در بروکسل

عکس از وب‌سایت gastronomixs.com (عکاس: نامشخص)

این غذای دریایی از غذاهای خاص و کلاسیک بلژیکی است. این غذای ترد و لذیذ معمولا در همه‌ رستوران‌های غذای دریایی پیدا می‌شود. بافت داخلی آن بسیار نرم و بافت بیرونی آن ترد است. این غذا، یک اسنک عالی است و جزو مشهورترین غذاهای بلژیکی است.

بیسکوییت اسپکولاس

بیسکوییت اسپکولاس

عکس از وب‌سایت wellbeing.com.au (عکاس: نامشخص)

این بیسکوییت‌ها به‌شکل غیررسمی به‌عنوان کوکی ملی بلژیک شناخته می‌شوند و جایگاه خاصی در رژیم غذایی بلژیکی دارند. این بیسکوییت، بسیار ترد، نازک و با کارامل پر شده است و با شکل‌های جالبی روی آن، تهیه می‌شود. این بیسکوییت را معمولا با قهوه می‌خورند و عطر و طعم خاصی دارد که با قهوه بسیار مناسب است. این بیسکوییت در بلژیک بسیار مشهور است و البته در کشورهای اطراف نیز نوعی کوکی شبیه آن تهیه می‌شود.

واترزویی

واترزویی، از غذاهای بلژیک

عکس از وب‌سایت leeksandhighheels.com (عکاس: نامشخص)

این خوراک یا سوپ، با مرغ یا ماهی تهیه می‌شود و مواد دیگری هم مثل سبزیجات، خامه و تخم‌مرغ دارد. این غذا را می‌تواند در دسته غذاهای راحت و سریع و نوستالژیک بلژیکی دسته‌بندی کرد و معمولا در تورهای غذایی بلژیک به گردشگران معرفی می‌شود. این خوراک در روزهای سرد بسیار می‌چسبد ولی هر زمان از سال که بخواهید، می‌توانید آن را امتحان کنید و از چشیدن طعم لذیذ و متفاوت آن لذت ببرید.

وافل بلژیکی

وافل بلژیکی

عکس از unsplash (عکاس: Robby McCullough)

وافل را می‌توان نوعی غذای محلی بلژیکی نامید. دو مدل وافل در بلژیک تهیه می‌شود. یکی مدل‌های مستطیل شکل که مثل مدل‌های دیگر، شیرین نیستند ولی با شکلات، خامه و انواع میوه‌های خرد شده سرو می‌شوند. نوع دیگر در اندازه‌های کوچک‌تر تهیه می‌شوند و شکر دارند. این وافل‌ها را تقریبا همه جای بلژیک به‌راحتی می‌توانید پیدا کنید. از هر جایی که وافل بخرید، عطر و طعم متفاوت و خاصی خواهد داشت. برای اینکه عطر و طعم واقعی آن را بچشید، از وافل‌هایی امتحان کنید که تاپینگ‌های زیاد ندارند.

شکلات‌های بلژیکی

راهنمای سفر به بروکسل

حالا که صحبت از دسرهای شیرین شد، بد نیست بدانید که شکلات‌های بلژیک عطر و طعم خاصی دارند و در سراسر دنیا مشهور‌اند و بلژیک را هرگز بدون امتحان کردن شکلات نباید ترک کنید و برای سوغات، حتما برای عزیزان‌تان شکلات بخرید. تهیه‌ شکلات در بلژیک از قرن نوزدهم رواج دارد و بخش مهمی از آشپزی و اقتصاد این کشور را تشکیل می‌دهد. از همان زمان، استفاده از شکلات در آشپزی بلژیکی بسیار رواج پیدا کرده و دسرهای زیادی در این کشور با شکلات تهیه می‌شود یا برای تزیین و طعم دادن به آن از انواع شکلات استفاده می‌کنند. مثلا یکی از شیرینی‌های بلژیکی، پرالین نام دارد که دارای مغز شکلاتی است. ترافل نوعی دسر توپی‌شکل است که با ویفر تهیه می‌شود و کراستی پر شده از خامه دارد. تقریبا در همه کافه‌ها و رستوران‌های شهر، می‌توانید این دسرهای لذیذ را امتحان کنید.

سیروپ دو لیژ (Sirop de Liege)

سیروپ دو لیژ؛ بلژیک

عکس از وب‌سایت livingnomads.com (عکاس: نامشخص)

این سیروپ در واقع نوعی مربا یا شیرینی شبیه به ژله است که با آب‌میوه‌های تبخیر شده تهیه می‌شود. برای تهیه‌ آن از میوه‌هایی مثل سیب و گلابی استفاده می‌کنند. این غذا شیرین و چسبناک است و معمولا با انواع نان یا باگت سرو می‌شود. حتی می‌توانید آن را همراه با پنیر برای وعده‌ ناهار نوش جان کنید.

گوجه شکم پر با میگوی خاکستری (Tomates aux Crevettes Grises)

گوجه شکم پر با میگوی خاکستری

عکس از وب‌سایت hellonelo.com (عکاس: ELODIE BUSKI)

یکی دیگر از غذاهای کلاسیک بلژیکی که عاشقان غذای دریایی نباید از دست بدهند، گوجه شکم پر است که با میگوی خاکستری یا قهوه‌ای پر می‌شود. همراه با میگوها مقدار زیادی سس مایونز هم برای پر کردن گوجه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این غذا، یک پیش‌غذای بسیار رایج و محبوب است و هم اهالی شهر و هم گردشگران، هر دو از آن استقبال می‌کنند.

رژیم غذایی بلژیگ چگونه است؟

رژیم غذایی در بلژیک

عکس از expatica.com (عکاس: نامشخص)

رژیم غذایی بلژیک بیش از هر چیز شامل گوشت، سیب‌زمینی، تره فرنگی، مارچوبه و ماپ‌الشعیرهای محلی است. صدف سیاه با سیب‌زمینی سرخ کرده یکی از غذاهای کلاسیک بلژیکی است که تقریبا همه جا به‌راحتی پیدا می‌شود. از اسنک‌های کلاسیک بلژیک که طرفداران زیادی دارد می‌توان به وافل و سیب‌زمینی سرخ کرده اشاره کرد. البته انواع پنیر نیز در آشپزی بلژیکی رایج است و غذا‌های دریایی تنوع خاصی دارند. از انواع صدف و گوشت گوساله نیز در غذاها استفاده می‌شود.

مشهورترین غذاهای بلژیکی کدام‌اند؟

بلژیک را بیش از هر چیز به خاطر وافل، سیب‌زمینی سرخ کرده و شکلات می‌شناسند. هر زمان از روز که اراده کنید می‌توانید وافل بخورید. چه برای صبحانه، چه ناهار و چه شام.

نویسنده: حمیده کریمی

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به بروکسل؛ پایتخت معماری باروک و گوتیک بلژیک

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map