۱۰ باغ ژاپنی شگفت انگیز

محبوبه رستمی | پنجشنبه, ۱۰ دی ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

طراحی باغ‌های ژاپنی نوعی هنر محسوب می‌شود. این باغ‌ها که برای مراقبه و تمدد اعصاب ساخته می‌شوند، تجربه‌ای معنوی را رقم می‌زنند. فقط قدم زدنی ساده در میان این شاهکارهای هنری هم احساسی هیجان‌انگیز به همراه دارد. هرمندان در ساخت این نوع باغ‌ها به ترکیبی فوق‌العاده از طبیعت و نبوغ آدمی در جهت پرواز روح متعالی انسان دست پیدا کرده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا به معرفی ۱۰ باغ زیبای ژاپنی بپردازیم.

۱۰. معبد ریوان-جی، کیوتو، ژاپن

ریوان-جی، مشهورترین باغ ذن (نوعی باغ ژاپنی) است که از قرار دادن ۱۵ سنگ بزرگ بروی سنگریزه‌ها ساخته شده است. باغ‌های صخره‌ای به تمرکز طی مراقبه و تعمق روی مفهوم زندگی کمک می‌کنند. این باغ ژاپنی در سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته شد و به یقین پناه‌گاهی زیبا و پر از آرامش است. گشت و گذار در باغ و معبد ریوان-جی که به عنوان مکانی مهم به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، ارزش بازدید از این محل را دارد. جان کیج (آهنگساز آمریکایی) نام اپوس (قطعه موسیقی) معروفش را پس از بازدید از این باغ، ریوان-جی گذاشت.

۹. ویلای امپراطوری (shugakuin rikyu)، کیوتو، ژاپن

ویلای بزرگ سلطنتی روی یک تپه بنا شده است، بنابراین از بالای آن می‌توان مناظر پانورامای شگفت‌انگیز شهری را تماشا کرد. این تپه توسط باغ‌ها و مسیرهای بسیار زیبا، برکه‌های آرام و خود ویلا احاطه شده است. پیشنهاد می‌کنیم در تورهای راهنما شرکت و در این ناحیه به گشت و گذار بپردازید. در واقع سرگردان شدن به صورت انفرادی در این مکان ممنوع است، چرا که جزیی از دارایی‌های رسمی امپراطوری محسوب می‌شود.

۸. باغ‌های ژاپنی اندرسون، راکفرد، ایالت ایلینوی، ایالات متحده امریکا

تنها در ژاپن نیست که می توان باغ‌های ژاپنی زیبا را پیدا کرد، دو کشور آمریکا و ژاپن به دلیل نزدیکی به هم مناسبات فرهنگی زیادی با هم دارند. یکی از میراث های ژاپنی که به خاک ایالات متحده راه یافته است، باغ‌های سنتی این کشور هستند. باغ‌های اندرسون در سال ۱۹۷۸، توسط جان اندرسون که از سفرش به ژاپن و تماشای یک باغ ژاپنی که پایین‌تر به معرفی آن خواهیم پرداخت الهام گرفته بود، افتتاح شدند. نکته جالب این است که این باغ ژاپنی روی زمین‌های یک باغ قرن سیزدهمی ساخته شده‌ است. باغ‌های اندرسون نه تنها دارای طراحی بی عیب و نقص و مسیر پیاده‌روی زیبایی است، بلکه از ویژگی‌های شاخص آن می‌توان به وجود انواع ماهی، سمور و اردک اشاره کرد.

۷. باغ و خانه‌ی ژاپنی Shofuso، پارک وست‌ فیرمانت، فیلادلفیا، ایالات متحده آمریکا

باغ Shofuso بازتاب تاریخ و فرهنگ ژاپنی  در ایالات متحده است. در میان مناظر زیبا، برکه‌های آرام و خانه‌های سنتی ژاپنی، این پارک در سراسر طول سال، میزبان رویدادها و برنامه‌های بیشماری است. بودن در میان ۳ باغ ژاپنی برتر امریکا، این مکان را قابل احترام می‌کند. بازدید از این باغ و تماشای نمایش‌ها و اجراهای سنتی که در خانه‌ی Shofuso برگزار می‌شود، خالی از لطف نخواهد بود.

۶. باغ کوراکو-اِن (Kōraku-en)، اوکایاما، ژاپن

باغ کوراکو-اِن به همراه باغ‌های کِنروکو-اِن و کایراکو-اِن یکی از سه باغ عالی ژاپنی به شمار می‌رود. این باغ در قرن هفده میلادی تاسیس  و  روی ساحل رودخانه‌ی آشی تاسیس شد، بنابراین باید انتظار مناظر بسیار زیبایی را داشت. از دیگر ویژگی‌های این باغ می‌توان به چای‌خانه‌ها، تپه‌ها، برکه‌ها و جریان‌های آب اشاره کرد. اگر زمانی به این ناحیه سفر کردید، این باغ یکی از نقاطی است که حتما باید بینید، چرا که با یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین باغ‌های ژاپنی روبرو هستیم.

۵. باغ ژاپنی پورتلند، پورتلند، اورگان، ایالات متحده آمریکا

باغ زیبای پورتلند در سال ۱۹۶۷ توسط پروفسور تاکوما تونو طراحی و ساخته شد و امروزه از آن به عنوان بهترین باغ ژاپنی در خارج از این کشور یاد می‌شود. این باغ از ۵ بخش متمایز ساخته شده است. به هر حال، پس از  انتشار عکس‌های این باغ در سراسر جهان،  درختان افرای باشکوه آن قلب‌های بسیاری را فتح کردند. زیبایی این باغ کاملا خیره کننده است، و به طراحی بی عیب و نقص، تنوع گیاهی، مسیرها و جزئیاتش مباهات می‌کند.

۴. باغ Rikugien، توکیو، ژاپن

باغ Rikugien در قرن هفده میلادی ساخه و باغ شش شعر نامید شد و از آن به عنوان بهترین و زیباترین باغ توکیو یاد می‌شود. نام این باغ اشاره به این واقعیت است که طراحی آن بازتولید شعرهای مشهور ژاپنی است. باغ Rikugien دارای یک برکه‌ی بزرگ، محیط‌های تپه‌ای و شبکه ای از مسیرهای پیاده‌روی است که کل پارک را در بر می‌گیرند. اگر روزی به توکیو سفر کردید و دنبال جایی برای فرار از شلوغی شهری بودید این باغ، مکانی عالی برای این کار به شمار می‌رود. هر ساله در فصل پاییز درختان بیشمار افرا این باغ را پوشیده از شاخ و برگ‌های رنگارنگ می‌کنند که بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

۳. موزه‌ی هنر آداچی، یاسوگی (Yasugi )، ژاپن

موزه‌ی هنر آداچی که میزبان مجموعه‌ی بزرگی از هنر مدرن ژاپنی است. در میان باغی زیبا قرار دارد.  خود این باغ توجهات زیادی را به خود جلب می‌کند و جایزه‌ی بهترین باغ ژاپنی توسط مجلات مختلف باغداری به آن اعطا شده است. با بازدید از این مجموعه با یک تیر دو نشان می‌زنید، گشت و گذار در پارکی زیبا و همچنین تماشای مجموعه‌ی هنری که در موزه قرار دارد.

۲. کایراکو-اِن، میتو (Mito)، ژاپن

یکی دیگر از سه باغ عالی ژاپنی کایراک-این است. این باغ در سال ۱۸۴۱ تاسیس شده است که می‌توان آن را جوانترین باغ این گروه به شمار اورد. این باغ بر خلاف دو باغ دیگر، همیشه به روی عموم باز است. از ویژگی بارز باغ کایراکو-اِن می توان به صدها درخت شکوفه گیلاس در رنگ‌های مختلف اشاره کرد که در بهار شروع به شکوفه دادن می‌کنند و مناظری جادویی را به وجود می‌آورند. این باغ زیبا در سرزمین آفتاب تابان، دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی است و در فصل بهار، وقتی که درختان ساکورا شکوفه می‌دهند، به طرز ویژه‌ای زیبا به نظر می‌رسد.

۱. کنروکو-اِن، کانازاوا، ژاپن

باغ زیبای کنروکو-اِن، در دهه‌ی ۱۶۲۰ میلادی توسط قبیله‌ی کاگاف در مناظر پشتی قلعه‌ی کانازاوا ساخته شده است، و به عنوان زیباترین باغ‌های شخصی، بسیار قابل احترام هستند. این باغ‌ دارای قدیمی‌ترین فواره‌ی کشور ژاپن، یک چای‌خانه‌ی قرن هجدهمی، یک پاگودا، پل‌های سنگی و ویژگی‌های اصیل دیگر است. باغ کنروکو-اِن را می‌توان مثالی عالی از باغ‌داری ژاپنی به شمار آورد. این باغ مکانی فوق‌العاده برای تجربه‌ی یک پیاده‌روی آرامش‌بخش در این ناحیه به محسوب می‌شود.

 منبع:placetoseeinyourlifetime

مطالب مرتبط:

دیدگاه