کشف آثار قرون میانه دوره اسلامی در گنج تپه لرستان

ساحره چمنی
ساحره چمنی سه شنبه، ۱۶ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۰
کشف آثار قرون میانه دوره اسلامی در گنج تپه لرستان

کاوش‌های نجات‌بخشی در گنج تپه شهرستان دورود استان لرستان به کشف ساختار و دیوارهای سنگی، فضاهای معماری، سازه‌های حرارتی، اشیا آهنی و برنزی، مهرها، ظروف شیشه‌ای، ادوات سنگی و... انجامید.

مسعود بیرانوند سرپرست کاوش‌نجات بخشی گنج تپه اعلام کرد که محوطه گنج تپه به دلیل موقعیت مکانی و ارتفاع زیاد نسبت به سطح زمین‌های پیرامون تاکنون از خطر غرق شدن مصون مانده است. بیرانوند افزود:

برنامه‌ی کاوش نجات بخشی گنج تپه با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و اداره آب منطقه‌ای استان لرستان در دستور کار قرار گرفت و کار میدانی آن شروع شد.

به گفته‌ی این باستان شناس، در نخستین فصل از کاوش‌های گنج تپه، ترانشه‌ای با ابعاد ۵×۱۰ متر در مرتفع‌ترین نقطه‌ی آن و در مکانی که پیش از این توسط ماشین آلات راهسازی تسطیح شده بود، ایجاد شد. سرپرست کاوش نجات بخشی گنج تپه گفت :

کاوش در این ترانشه منجر به کشف ساختارها و دیوارهای سنگی، ۴  فضای معماری و سازه‌های حرارتی همچون تنورها، اجاق‌ها و اشیاء سنگی همچون سنگ ساب و تعداد زیادی قطعات سفالی شد که بیشتر مربوط به قرون میانه دوره اسلامی هستند.

بیرانوند افزود:

همچنین از نهشته‌های فرهنگی در محدوده فضاهای معماری، اشیای فرهنگی شامل قطعاتی از النگوهای شیشه‌ای، بخش‌هایی از ظروف شیشه‌ای، اشیای آهنی و برنزی اکسیده شده و مهره‌های گلی، سنگی و شیشه‌ای کشف شد.

به گفته‌ی این باستان شناس، در فصل دوم نیز ترانشه‌ای با ابعاد ۶×۱۰ متر با هدف پیگردی بقایای معماری فصل نخست و ترانشه‌ای با ابعاد ۲×۳ متر به منظور لایه نگاری تپه ایجاد شد. او افزود:

در نتیجه کاوش در فصل دوم نیز دو فضای معماری در امتداد فضاهای معماری فصل اول و شماری تکه‌های سفال و اشیاء آهنی و ادوات سنگی کشف شد.

بیرانوند با اشاره به کشف ۶ لایه فرهنگی و ۲ فاز معماری در لایه نگاری گنج تپه گفت:

کاوش در گنج تپه تا آشکار سازی کامل پلان بقایای معماری و دستیابی به اطلاعات جامع در خصوص توالی فرهنگی آن ادامه دارد.

محوطه گنج تپه در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان دورود در استان لرستان و در مختصات جغرافیایی ″13 ′40 ᵒ33 طول شرقی، ″46 ′04 ᵒ49 عرض شمالی، در ارتفاع ۱۶۰۰ متری از سطح آبهای آزاد قرار گرفته است. گنج تپه در حاشیه‌ی شمالی رودخانه‌ی تیره و روی تپه صخره‌ای نسبتا مرتفعی شکل گرفته است. کاوش‌های نجات بخشی گنج تپه که با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درتاریخ ۲/۲۰ شروع شده است تا ۴/۲۰ ادامه دارد. منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه