محل زندانی شدن ابوعلی سینا کشف شد

مینا داودی
مینا داودی سه شنبه، ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
محل زندانی شدن ابوعلی سینا کشف شد

سرپرست هیئت گمانه زنی فردقان از کشف لایه های پنهان از محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا خبر داد.

 محسن کریمی اظهار داشت:
به‌منظور شناسایی و تعیین وضعیت کلی اثر ، دستیابی به ابعاد پنهان آن، تعیین کاربری اصلی بنا ،تکمیل مدارک لازم در زمینه مطالعات گونه شناختی آتشکده های ساسانی در صورت اثبات آتشکده بودن بنا و ارائه راهکارهای رفع خطر از اثر یک برنامه گمانه زنی باستان شناسی پیش‌بینی شده و در حال انجام است.
این باستان شناس با بیان اینکه روستای فردقان از توابع بخش خنجین شهرستان فراهان در استان مرکزی است اظهار داشت:
به‌لحاظ جغرافیایی روستا در انتهای یک دره و رودخانه ای که از جنوب به شمال جریان دارد قرار گرفته است.
وی بیان داشت:
این روستا در گذشته به‌دلیل وجود منابع آبی سرشار از وضعیت آب و هوایی بسیار خوبی برخوردار بوده و محل زیست طبیعی مناسبی برای استقرار گروه های انسانی محسوب می شد اما در سالیان اخیر به‌دلیل خشک شدن رودخانه و کمبود منابع آبی رونق گذشته را ندارد.
کریمی خاطر نشان کرد:
بر اساس تحقیقات کتابخانه ای و نیز مطالعات میدانی صورت گرفته بقایای یک آتشکده دوره ساسانی در داخل این روستا قرار دارد.
وی گفت:
بررسی صورت گرفته در بافت معماری روستا نشان می‌دهد که بقایای یک قلعه عظیم با دیوارهایی بلند در داخل روستا قرار دارد و بقایای آتشکده مورد نظر در مرکز قلعه و محل ثقل آن واقع شده است.
کریمی با اشاره به اینکه این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است افزود:
ابن فقیه همدانی نویسنده سده سوم هجری در کتاب مختصر البلدان و محمدبن حسن قمی نویسنده کتاب تاریخ قم از روستای فردقان و آتشکده آن سخن به میان آورده‌اند.
سرپرست هیأت گمانه زنی فردقان افزود:
نویسنده تاریخ قم در کتاب خود از فردقان با نام مزدجان یاد کرده و ضمن نقل قول از همدانی در مورد آتشکده فردقان به چگونگی ویرانی آن در سال 288 هجری توسط امیر قم پرداخته است.
وی گفت:
تحقیقات مردم نگاری در محل اثر نیز از باور مردم در خصوص اینکه محل آتشکده فردقان محل تبعید و زندانی شدن ابوعلی سینا حکیم نامدار ایرانی بوده است حکایت دارد.
عملیات گمانه زنی در فردقان که با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است تا ابتدای مهرماه امسال ادامه دارد .
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه