سهم ۳۸ کشور مصوبه آمریکا از گردشگری ایران تنها ۵ درصد است

تیم کجارو | چهار شنبه, ۹ دی ۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه مصوبه کنگره آمریکا موجب لغو تورهای گردشگری ایران نشده است، از ورود تنها ۵ درصد گردشگران ایران از ۳۸ کشوری که نام‌شان در مصوبه آمریکا آمده است، خبر داد.

 مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه برگزاری نخستین همایش میراث فرهنگی دفاع مقدس که در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران در مورد تاثیر مصوبه آمریکا بر گردشگری ایران گفت:

طبق آمارها تعداد اتباعی که از این کشورها طی سال‌های گذشته به ایران آمده‌اند، کمتر از ۵ درصد گردشگران ایران بوده‌اند. در سال ۹۲ حدود ۱۱۶ هزار نفر، در سال گذشته ۱۶۳ هزار نفر و در ۶ ماهه اول سال ۹۴ حدود ۱۰۳ هزار نفر از گردشگران ایران از ۳۸ کشوری بودند که طبق این مصوبه در صورت سفر به ایران باید برای ورود به آمریکا ویزا بگیرند.

وی  با بیان اینکه تاکنون خبری مبنی‌ بر لغو تورها و یا سفر گردشگران خارجی نداشته‌ایم، افزود:

حتی دیروز یکی از معتبرترین نشریات بین‌المللی به اتباع آمریکائی اعلام کرد که ایران را برای سفرهای سال جدید میلادی انتخاب کنند. یکی از تورهای مهم آمریکا نیز در چند روز گذشته به ایران آمد. بنابراین، این مصوبه تاکنون تاثیری در گردشگری ایران نداشته است.

سلطانی‌فر در ادامه با بیان  اینکه اگر همه گردشگران این کشورها نیز بخواهند از سفر به ایران منصرف شوند که البته من بعید می دانم، باز هم تاثیر زیادی در حوزه گردشگری ایران نخواهد داشت، تصریح کرد:

 البته جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعت‌گردی ایران برای گردشگران و طبیعت‌گران این ۳۸ کشور ارزشمند و جالب است. آنهایی که می‌خواهند به ایران بیایند شاید تمایل نداشته باشند به آمریکا بروند. اگر هم بخواهند بروند، ویزا می‌گیرند. بنابراین مشکلی وجود ندارد. من از این بابت نگران نیستم.

وی افزود:

یکی از ابهامات این است که این مصوبه سفر افراد را به سال ۲۰۱۱ به بعد معطوف کرده است یعنی افرادی که قبلا هم به ایران آمده‌اند، مشمول گرفتن ویزا می‌شوند. با این حال روند رو به رشد گردشگری ایران همچنان باقی خواهد ماند و همانطور که رسانه‌های خارجی، ایران را به عنوان کانون گردشگران دنیا در سال ۲۰۱۶ معرفی کرده‌اند، سال آینده نیز شاهد ورود گردشگران بیشتری نسبت به الان خواهیم بود.

 

سلطانی‌فر در ادامه از واگذاری مسجد کبود ارمنستان به ایران به مدت ۹۹ سال خبر داد و گفت:

مسجد کبود با قدمتی ۲۵۰ ساله کانون فعالیت‌های مذهبی مسلمانان کشور ارمنستان به حساب می‌آید. از سال گذشته، ایران اقدامات و تحرکات فرهنگی و مذهبی در آنجا انجام می داد و به نوعی با مدیریت ایرانیان اداره می‌شد اما مشکلاتی داشت. در سفر چند ماه پیش به همراه آقای جهانگیری، این مشکلات بررسی و در مذاکرات و در تفاهمی با مسئولان ارمنستان، قرار شد مدیریت این مسجد به مدت ۹۹ سال به ایران واگذار شود تا بتوانیم کارهای مرمت، بازسازی و مدیریت آنجا را انجام دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد:

این اتفاق مبارکی است چون هم می‌توان آن کانون فرهنگی و مذهبی را مدیریت کرد و هم فضای مناسبی برای فعالیت‌های مسلمانان در ایروان داشته باشیم وضمن اینکه این مسجد به‌عنوان مکان تاریخی ارزشمند در حوزه فرهنگی ایران حفظ می‌شود.

پیش از این قرارداد مربوط به واگذاری این مسجد قاجاری، میان وزارت فرهنگ ارمنستان و سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان امضا شد. مالکیت مسجد کبود و زمین اطراف آن با جمهوری ارمنستان است. مسجد جامع کبود ایروان در سال‌های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۹ توسط بنیاد مستضعفان ایران با نظارت سازمان میراث فرهنگی توسط استادکاران تبریزی مرمت شد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه