کباب بناب ثبت ملی شد

ساحره چمنی
ساحره چمنی جمعه، ۱۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
کباب بناب ثبت ملی شد

با تلاش‌ها و جدیت مردم و مسئولان آذربایجان، کباب بناب به‌عنوان غذای سنتی این منطقه در فهرست آثار معنوی به ثبت ملی رسید.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در این راستا اعلام کرد:

حفظ هویت فرهنگی و تاریخی هر منطقه‌ای وظیفه مردم و مسئولان است و همه باید برای احراز این هویت تلاش کنیم تا به رشد در زمینه های مختلف از جمله گردشگری برسیم.

مسعود سلطانی فر ظهر در آیین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی کباب بناب افزود :

غذای سنتی هر منطقه ای نشان از فرهنگ هر ملت است و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی در معرفی این هویت و میراث بومی تاثیر ارزنده‌ای دارد.

سلطانی فر افزود:

با تلاش ها و جدیت مردم و مسئولان آذربایجان کباب بناب به‌عنوان غذای سنتی این منطقه در فهرست آثار معنوی به ثبت ملی رسید و امیدواریم در رونق تجاری و اقتصادی این منطقه نیز تاثیر گذار باشد.

وی گفت:

 همان طور که برندهای معتبر غذایی در دنیا مرغوبیت اصلی آن غذا و طعم لذیذ خود را حفظ کرده‌اند انتظار می‌رود با رونق و ایجاد نمایندگی‌های فروش در سطح بین المللی شاهد رونق این غذای سنتی در کل دنیا باشیم.

معاون رئیس جهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید پس از گذشت دو سال از طول عمر خود به بخش قابل توجهی از وعده های انتخاباتی عمل کرده است، گفت‌:

دولت پس از گذراندن یک دوره طولانی با یک منازعه سیاسی و حقوقی در مقابل دشمنان ایران اسلامی که به‌صورت ظالمانه ایران را تحریم کرده بودند ایستادگی کرد و پس از ۲۲ ماه مذاکره نفس‌گیر، با حمایت های مقام معظم رهبری توانست ضمن حفظ حقوق هسته ای مردم ایران زمینه فرو ریختن پایه های تحریم را فراهم کرده و کشور را در آستانه تحولی روشن قرار دهد.

سلطانی فر افزود:

ایران کشور بزرگی بوده، هست و می‌ماند و نقش خودش را به‌عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه و به‌عنوان محور حرکت کشورهای اسلامی ایفا می‌کند.

وی وظیفه بعدی دولت را پس از بازپس‌گیری حق کامل مردم ایران در سطح بین المللی ایجاد شرایطی عنوان کرد که بتواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن وضعیت معیشتی مردم را بهبود بخشد. رئیس سازمان میراث فرهنگی‌، صنایع دستی و گردشگری کشور با تاکید بر اینکه وظیفه سازمان میراث فرهنگی ، حفظ میراث ملموس ، ناملموس و معنوی است، گفت :

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که به واسطه وجود یک میلیون بنا، سایت، محوطه و مکان تاریخی به یک موزه بزرگ تبدیل شده است، ما در طول ۸۵ سال گذشته توانستیم ۳۵ هزار از این تعداد را به ثبت ملی برسانیم. بر همین اساس اهمیت سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ، افزایش می یابد و ما باید با استفاده از این پتانسیل شرایط جذب گردشگر را فراهم کنیم.

مسعود سلطانی فر ادامه داد :

توسعه فعالیت های گردشگری از اهداف دولت است و رئیس‌جمهوری نیز به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند ولی به‌دلیل شرایط خاص تحریم که در سال‌های گذشته به وجود آمده بود کشور مانتوانسته است جایگاه گردشگری خود را در دنیا به دست آورد.

وی همچنین گفت :

کشور ما با توجه به وجود آثار تاریخی و پتانسیل‌های گردشگری در بین ۱۵ کشور اول دنیا قرار گرفته ولی با توجه به شرایط خاص در سال‌های گذشته رتبه ۴۵ دنیا در ورود گردشگر و رتبه ۳۵ کشورهای دنیا از لحاظ کسب درآمد گردشگری را دارد.

وی  ابراز امیدواری کرد که در سال جاری و سال‌های آینده شاهد رونق جذب گردشگر و سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری باشیم و تا سال ۱۴۰۴ درآمد گردشگری کشورمان به ۳۰ میلیارد دلار افزایش یابد. گزارش‌ها حاکی است که لوح ثبتی کباب بناب در فهرست میراث ملی ایران نیز با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری رونمایی شد. منبع: میراث آریا

مطالب مرتبط:

دیدگاه