داغ ترین خبرها از گالری های تهران

علی زمانی | سه شنبه, ۸ دی ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

گالری‌گردی، یکی از جذاب‌ترین فعالیت‌ها در گردشگری شهری بوده و به همین منظور، هزاران نفر از هموطنان به‌خصوص شهروندان تهرانی،  از برنامه‌ها و رویدادهای فرهنگی و هنری که در ده‌ها گالری سطح شهر برگزار می‌شود، دیدن می‌کنند. برای آگاهی مخاطبان کجارو از برنامه‌های روز گالری‌های تهران و به‌منظور تقویت فرهنگ گالری‌گردی در فضای گردشگری ایران، هر هفته سرویس خبری کجارو، به موضوعات گالری‌ها می‌پردازد. گزارش این هفته را اختصاص داده‌ایم به مروری اجمالی بر برنامه‌های ۲۰ گالری تهران. رونمایی از بزرگ ترین مجسمه پرویز تناولی و نمایش آثاری از آیدین آغداشلو و صدها نقاش و مجسمه‌ساز کشورمان، این روزها فضای پرشوری  را برای گالری‌های پایتخت، به وجود آورده که شما را به بازدید برخی از این آثار دعوت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نگارخانه کمال‌الدین بهزاد شماره ۲، از ۵ دی تا ۱۰ دی، میزبان نمایشگاه نقاشی آبرنگ خانم مینو رضاخانی هنرمند جوان تهرانی اعلام شده که از ساعت ۱۶ تا ۱۹ عصر، پذیرای بازدید علاقه‌مندان گالری‌گردی در پایتخت است.

آبرنگ

نگارخانه بهزاد در بلوار کشاورز تهران قرار دارد و با نشانی اینترنتی  http://behzadgallery.ir در دسترس است.

گالری اعتماد یک، این روزها، نمایشگاه انفرادی از مجسمه‌های رامین سعادت‌قرین را در معرض دید علاقه‌مندان به مجسمه‌سازی قرار داده است که از ساعت ۱۴ تا ۲۰، پذیرای علاقه‌مندان است.

مجسمه سازی

گالری اعتماد، در خیابان نیاوران، میدان یاسر قرار دارد و با نشانی اینترنتی  http://www.galleryetemad.com  در دسترس است.

گالری بیرنگ، این روزها، روزهای داغ و شلوغی را سپری می‌کند. نمایشگاه نقاشی هنرمندان معاصر ایران، در این گالری ارائه شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. نمایشگاه تا ۲۱ دی و همه‌روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۰، برای بازدید عموم باز است. نقاشانی که آثار خود را در گالری بیژن بیرنگ ارائه کرده‌اند عبارت‌اند از: مهرداد خطایی، مصطفی دره باغی، حسینعلی ذابحی، کوروش شیشه‌گران، معصومه مظفری، منوچهر معتب‌رو، نصرت الله مسلمیان. گالری بیژن بیرنگ چند ماه پیش نیز، میزبان آثاری از نسل‌های جدیدی از نقاشان ایرانی بود که به علاقه‌مندان هنر نقاشی توصیه می‌کنیم همواره این گالری را در فهرست برنامه‌های ماهانه خود قرار دهند.  

هنرمندان معاصر

گالری بیرنگ با نشانی اینترنتی  www.biranggallery.com  در دسترس است.

گالری پلتفرم ۲۸، این روزها مروری بر آثار میروسلاو بالکا را در دستور کار خود دارد که تا ۱۸ دی ماه، ادامه خواهد داشت.

بالکا

پلتفرم ۲۸ در  خیابان انقلاب و حوالی دروازه دولت قرار دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر به پرتال آن به نشانی http://www.platplusforms.com  مراجعه کنید.

گالری W01  نیز، این روزها میزبان نقاشی‌های فریده لاشایی، هنرمند جوان کشورمان است که تا ۲۴ دی ماه، همه‌روزه از ساعت ۱۴ تا ۲۰، پذیرای مراجعه عاشقان گالری‌گردی تهران است. فریده لاشایی، نویسنده و نقاش نوگرای کشورمان بود که در اسفند ۱۳۹۱، دار فانی را وداع گفت و اکنون، نمایش آثار این هنرمند پیشکسوت، فرصتی برای یادبود ایشان فراهم می‌کند.

گالری هنری

این گالری که کوچک‌ترین گالری شهر لقب گرفته است، در خیابان انقلاب قرار دارد.

گالری پروژه‌های آران، نمایشگاهی را تا ۱۶ دی تدارک دیده‌اند. آثاری از شهریار حاتمی، هنرمند جوان کشورمان در کنار دیگر آثار هنرمندان نوگرا، در این گالری در معرض بازدید عموم قرار گرفته است. این گالری، همان طور که از پرتال آن استنباط می‌شود، تلاش می‌کند تا بین مشاهده (observation)‌ و درک بصری (visual perception) بازدیدکنندگان آثار، چالشی را ایجاد کند و این قضیه، باعث خاص شدن آثار در معرض نمایش می‌شود.

نوگرا

این گالری در خیابان نوفل لوشاتو تهران قرار دارد که با نشانی اینترنتی http://www.aarangallery.com  در دسترس علاقه‌مندان به گالری‌گردی مجازی است. پرتال این گالری، کاملا به زبان انگلیسی بوده و یکی از برترین پرتال‌های گالری تهران در اطلاع‌رسانی دیجیتالی به شمار می‌رود.

گالری خاک، نمایشگاهی با عنوان وادویل را تا ۲۷ دی ماه سال جاری، ترتیب داده است. رعنا دهقان - ساره ايمانی - اشكان زهرايی - آريا تابنده‌پور - پويا پارسامقام - حسين آزادی - نرگس هاشمی - سپيده سخايی - افشین سعدی پور در این گالری به ایفای نقش می پردازند.

بیتا فیاضی

گالری خاک در خیابان شریعتی، دو راهی قلهک و با نشانی اینترنتی http://www.khakgallery.com  معرفی شده است.

گالری دنا، این روزها، میزبان یک نمایشگاه خاص با عنوان آنتی بیوتیک است که در واقع نمایشگاه هنر چندرسانه‌ای دو تن از هنرمندان جوان تهرانی به نام‌های بنفشه و بهاره فریس‌آبادی است. بهاره و بنفشه فریس‌آبادی در یادداشتی درباره این نمایشگاه و دلیل نام‌گذاری آن، چنین گفته‌اند: "در برخورد اول و سمعیِ مخاطب با واژه‌ی آنتی‌بیوتیک - آن‌طور که ما و برخی اروپاییان تلفظ می‌کنیم -، واژه‌ "بیوتی" و "آنتی" به‌صورت جداگانه شنیده می‌شوند. در صورتی که مخاطب املای صحیح واژه‌ آنتی بیوتیک را نبیند و اطلاعات جسته گریخته‌ای هم درباره‌ آنتی‌بیوتیک به دانسته‌هایش اضافه شود، ملغمه‌ای از تضادهای معنایی و تصویری در ذهنش شکل می‌گیرد".

گالری خاک، این روزها با نمایشگاهی خاص به میزبانی گالری‌گردهای پایتخت آمده و تلاش دارد تا مفاهیم عمومی علم طب را، در مختصات جامعه‌شناسی مدرن مردمان روزگار ما تفسیر کند. از نگاه این دو خواهر خلاق و هنرمند، آنتی‌بیوتیک‌ها اشخاصی هستند که "برای از بین بردن عفونت‌های اجتماعی، معضلات و بیماری‌های جامعه، می‌توان به آن‌ها پناه برد".

آنتی بیوتی ک

گالری دنا در خیابان سپهبد قرنی قرار دارد.

گالری ساربان، روزهای سرد زمستان را با نمایشگاه نقاشی دنبال کرده است. نمایش مجموعه آثار یک هنرمند خلاق خودآموخته و مکتب‌نرفته به نام مکرمه قنبری که دنیای خاص خود را پیش روی ما قرار می‌دهد، فرصتی ایدئال برای نمایش نقاشی زبردست است که حتی از سواد خواندن و نوشتن هم بی بهره است. اما استعداد هنری فوق‌العاده‌اش، خالق انقلاب رنگ و حرف روی بوم، نقاشی شده است.

گشایش آدینه

در این نمایشگاه از تمام مجموعه‌های مکرمه قنبری، آثاری توسط فرزندش علی بلبلی و مجید احمدی کیوریتور این نمایشگاه، برای نمایش انتخاب شده است. در این مجموعه انتخاب شده، از آثاری با موضوعات دیو، حضرت امام رضا (ع)، مریم مقدس، زنان و مردان، شاهنامه، جراحی، زایمان، ليلی و مجنون، پری دريايی و همچنين داستان‌های قرآنی مانند ابراهيم و اسماعيل، يوسف و زليخا و شخصیت‌های اساطیری که مکرمه قنبری آن‌ها را با رجوع به ناخودآگاه خود و با صداقت در فولک ‌‎آرت خلق کرده است، ۳۵ تابلو برای نمایش در گالری ساربان انتخاب شده است.

اگر به گالری ساربان برای تماشای آثار این بانوی هنرمند کشورمان رفتید،آگاه باشید که برخی از آثار خانم قنبری در موزه‌های آمریکای شمالی به نمایش درآمده و با استقبال گسترده مردم نیز مواجه شده است. پس به گالری ساربان سری بزنید. گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی و با نشانی اینترنتی http://www.sarebangallery.com  در  دسترس است.

گالری شنگرف، نمایشگاه نقاشی مینا دنیوی را تحت عنوان مردم درون تا ۱۱ دی ماه، بر پا می‌کند.

مردم درون

این گالری در شریعنی واقع شده و با نشانی اینترنتی http://www.shangarf-art.com  در دسترس است.

نگارخانه لاله، این روزها میزبان نمایشگاه بزرگی از نقاشان و مجسمه‌سازان جوان تهرانی است. نمایشگاه نقاشی و حجم با عنوان میوه‌ها، تا ۱۶ دی ماه در این گالری برپا شده است. نمایشگاهی تحت عنوان میوه‌ها، شاید در نگاه نخست، شما را با موضوعی عادی و کلیشه‌ای از میوه‌هایی که همیشه دیده ایم و خورده ایم، مواجه کند. اما در واقع، هنرمندان تلاش کرده‌اند تا تفاوت برداشت در موضوعات مشترک را به تصویر بکشند. این همان فرصت متفاوت دیدن یک موضوع عادی است که به نظر می‌رسد، در پرورش خلاقیت افراد و مخاطبان، در مختصات هنر، تاثیرگذار باشد.

میوه ها

در این نمایشگاه شاهد آثاری هستیم که وجوه مشترک و نیز اختلافاتی را دارا هستند. موضوع همه آثار، میوه‌ها هستند. اما این موضوع مشترک نقطه شروع است و باعث شباهت آثار به یکدیگر نشده است. افراد دارای شخصیت و افکار و زیبایی‌شناسی خاص خود هستند و ابزارشان را در جهت افکار و احساس خود به‌ کار می‌برند. نگاه کردن به یک موضوع مشترک، می‌تواند افکار متفاوت و گاهی متضاد و از طرفی کامل‌کننده را به نمایش بگذارد. این امر نشان‌دهنده ظرفیت و گستردگی موضوع است.

این گالری در خیابان دکتر فاطمی قرار دارد.

گالری محسن، با نقاشی‌های تانیا پاکزاد تا ۱۶ دی ماه، پذیرای بازدید علاقه‌مندان به هنر نقاشی است.

پاکزاد

این گالری در خیابان ظفر واقع شده و با نشانی اینترنتی http://www.mohsengallery.com  در دسترس است.

نگارخانه والی، با نمایشگاه گروهی طراحی پارچه، تا فردا، پذیرای علاقه‌مندان این حرفه است.

طراحی پارچه

آثار هنرمندانی چون: شادی گودرزی، میلاد درویش، الدوز زرگر، ثمریاس آقاپور، عسل خاتون‌تقوی، آفرین صفوی زاده در معرض نمایش قرار گرفته است. این گالری در میدان ونک واقع شده و با نشانی اینترنتی http://www.valiartgallery.com در دسترس است.

گالری محسن همکف نیز، این روزها میزبان نمایشگاه محمودرضا زندپور با نام بازی منو، تو انجام بده است که آثار نقاشی خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار داده است.

منوتو

این گالری در خیابان ظفر واقع شده و با نشانی اینترنتی http://www.mohsen.gallery  برای گشتی مجازی، در دسترس است.

نگارخانه کاوه با زیورآلات آیدین کیا که طراح و مدرس زیور آلات است، نمایشگاهی با عنوان کاریکاتورهای پوشیدنی را تا ۹ دی ماه، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ برپا کرده است.

کاریکاتور

این گالری به نشانی خیابان ظفر ،انتهای فرید افشار ،خیابان دولتشاه غربی ،خیابان پروین ،کوچه تایباد ،پلاک ۲۶ قرار دارد.

گالری آرت سنتر ۲، میزبان نمایشگاه نقاشی، مجسمه و نقاشی خط بزرگان هنرهای تجسمی کشورمان است که تا ۱۷ دی‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱، پذیرای بازدید علاقه‌مندان به هنر نقاشی و مجسمه‌سازی است. آرت سنتر ۲، فرصتی استثنایی را برای تماشای آثار ده‌ها هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی و نقاشی ایران که برخی از آن‌ها مانند فریده لاشایی، از دنیا رفته‌اند، در اختیار گالری گردهای تهرانی قرار داده و چنین موقعیت‌هایی، معمولا به‌ندرت گیر می‌آید.

هنر تجسمی

رونمایی از بزرگ‌ترین مجسمه پرویز تناولی، پیکسوست مجسمه‌سازی کشورمان، در این نمایشگاه ارائه شده است. آثاری از:‌ علیرضا اسپهبد، احمد اسفندياری ،آيدين آغداشلو ، نصرالله افجه‌ای، محمد احصايی، هانيبال الخاص، ناصر اويسی، ژازه طباطبایی، صادق تبريزی، هوشنگ پزشکنيا، فرامرز پيلارام، جعفر روح‌بخش، اميرصادق تهرانی، محمد‌علی ترقی‌جاه، پرويز تناولی، حسين زنده‌رودی، علی‌اکبر صادقی، مسعود عربشاهی، حسين کاظمی، پرويز کلانتری، فريده لاشايی، اردشير محصص، بهمن محصص، سيراک ملکنيان و جلیل رسولی در این نمایشگاه بزرگ، گالری گردی خوبی را برای علاقه‌مندان ترتیب می‌دهد.

این گالری در خیابان فرمانیه قرار گرفته است.

گالری اثر، این روزها میزبان نقاشی‌های وحید چمانی با عنوان اسیدآمینه است که تا ۱۸ بهمن، آثاری از این هنرمند جوان تهرانی را در معرض دید علاقه‌مندان به هنر طراحی قرار داده است.

نمایش نقاشی

گالری اثر در خیابان ایرانشهر قرار دارد و برای کسب اطلاعات بیشتر، به نشانی اینترنتی به http://www.assarartgallery.com  مراجعه کنید.

گالری هنر امروز، تا ۴شنبه این هفته، میزبان آثار نقاشی سمیرا عرب‌سلمانی است که می‌کوشد با مجموعه آثارش با نام فریاد انهدام، ذهن خلاق و ماجراجوی خود را با روش آبرنگ، در معرض دید علاقه‌مندان به هنر نقاشی قرار دهد.

فریاد انهدام

گالری هنر امروز که ماه پیش، میزبان نمایشگاه نقاشی سینا ایران‌نژاد با عنوان CUBE بود و با استقبال مخاطبان همراه شد، در خیابان میرداماد قرار دارد و با نشانی اینترنتی http://www.todayart-gallery.com  در دسترس است.

گالری جانا، آخرین گالری است که در این بسته خبری گالری‌گردی، برای علاقه‌مندان به گالری گردی تهران ارائه می‌کنیم. ارزش گذاری مجدد ارزش‌ها، عنوان مجموعه آثار نقاشان جوان و نو گرای تهرانی بوده که تلاش دارند تا ارزش های جامعه را با نگاهی دیگر از قدرت ذهن خلاق نقاش، روی بوم به تصویر بکشند.

ارزش ها

 حمید پوربهرامی، هادی تقی زاده و امین نورانی، از ۱۱ تا ۲۵ دی‌ماه، پذیرای علاقه‌مندان گالری‌گردی و نقاشی هستند تا از آثار جدید خود بگویند. گالری جانا، در خیابان مقدس اردیبلی قرار دارد. این گالری، مانند برخی از گالری‌های پایتخت، وب‌سایت اینترنتی ندارد اما در فیس بوک به نشانی  www.facebook.com/GalleryJana/ در دسترس است.

پرتال کجارو در آینده نزدیک، سرویس ویژه‌ای به نام گالری گردی راه‌اندازی خواهد کرد تا به پوشش اخبار و فعالیت‌های گالری‌های تهران و مراکز استان‌ها بپردازد. در همین راستا، از مسئولان محترم گالری‌ها می خواهیم که گزارش‌ها خبری خود را برای انتشار در این سرویس، در اختیار کجارو  قرار بدهند. امید است، فرهنگ گالری‌گردی در کشورمان برای توسعه گردشگری شهری، نهادینه شود.

همواره  با گشتی در دنیای گالری‌های تهران  در روزهای دوشنبه در سرویس خبری کجارو، همراه ما باشید.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه