ناسالم ترین، فقیرترین و ناامن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵

الناز غفور
الناز غفور چهار شنبه، ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۳۰
ناسالم ترین، فقیرترین و ناامن ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۵

انستیتیوی لگاتوم آمار سالانه‌ی جهانی رفاه را منتشر کرد. در این آمار ۱۴۲ کشور جای گرفته‌اند. بهتر است با هم به ناسالم‌ترین، ناراضی‌ترین، فقیرترین و ناامن‌ترین کشورهای جهان نگاهی بیندازیم. با کجارو همراه باشید.

 شاید تصور کنید منظور از رفاه تنها جنبه‌های مادی باشد ولی انستیتیوی لگاتوم ادعا می‌کند مسائل دیگری غیر از مادیات می‌توانند در رفاه مردم کشور نقش داشته باشند. در مجموع ۸۹ تعریف مختلف از رفاه اجتماعی ارائه شد که بعضی از آن‌ها به بیکاری و برخی دیگر به آزادی سیاسی مربوط می‌شود. در نهایت دسته‌بندی‌ها در هشت رده قرار گرفتند: اقتصادی، کارآفرینی و فرصت شغلی، حکومت، آموزش، بهداشت، ایمنی و امنیت، آزادی شخصی و سرمایه اجتماعی. هر کدام از این موارد یک وجه از رفاه کشور را تامین می‌کنند. کشورهایی که در این لیست در جایگاه نامناسبی قرار گرفته‌اند با مشکل بیماری‌های مهلک دست و پنجه نرم می‌کنند و عمدتا فاقد سیستم آموزشی، دولت و اقتصاد قدرتمند هستند:

موریتانی

این کشور آفریقای شمالی از نظر سرمایه‌ی اجتماعی در رتبه‌ی خوبی قرار گرفته است ولی از نظر وضعیت دولت  وآزادی‌های فردی در رتبه‌ی پانزدهم لیست قرار دارد. همین مسئله توانسته موریتانی را به یکی از کشورهایی تبدیل کند که در آن رفاه وجود ندارد.

مالاوی

با اینکه حکومت مالاوی در وضعیت مساعدی به سر می‌برد، این کشور پنجمین کشور با مشکل اقتصادی جهان شناخته شده است و همین بحران توانسته رفاه اجتماعی در مالاوی را از بین ببرد.

عراق

از آنجایی که عراق به مرکزی برای زندگی داعش در آمده، هیچ جای تعجبی وجود ندارد که این کشور در لیست ناامن‌ترین کشور‌های جهان قرار بگیرد. عراق از نظر سرمایه‌ی اجتماعی و اقتصادی در صد کشور برتر قرار می‌گیرد ولی مشکل عدم امنیت توانسته عراق را به جایی نامناسب برای زندگی تبدیل کند.

از آنجایی که عراق به مرکزی برای زندگی داعش در آمده، هیچ جای تعجبی وجود ندارد که این کشور در لیست ناامن‌ترین کشور‌های جهان قرار بگیرد.

سیرا لئون

سیرا لئون یکی از کشور‌هایی ست که با ویروس ابولا به سختی مقابله کرد. این بیماری به کشور سیرالئون رتبه‌ی چهارم را در لیست بدترین کشورها از نظر سلامتی عمومی قرار داد. سرمایه‌ی اجتماعی در این کشور در طول سال گذشته بهبود پیدا کرد به همین دلیل سیرا لئون توانست در لیست مربوطه ده رتبه بالاتر برود.

سیرا لئون یکی از کشور‌هایی ست که با ویروس ابولا به سختی مقابله کرد.

نیجریه

نیجریه یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های آفریقایی است ولی در باقی مقیاس‌های رفاهی نتوانسته است موفق عمل کند. امنیت در نیجریه به قدری پایین است که این کشور را جز پنج کشور ناامن جهان قرار داده‌ است.

نیجریه یکی از قوی‌ترین اقتصاد‌های آفریقایی است ولی در باقی مقیاس‌های رفاهی نتوانسته موفق عمل کند.

اتیوپی

اتیوپی از نظر دولتی در وضعیت مناسبی قرار گرفته با این حال کارآفرینی، موقعیت شغلی و سیستم آموزشی ضعیفی در این کشور وجود دارد. این سه مقیاس باعث شده که اتیوپی فاقد رفاه کامل برای زندگی باشد.

اتیوپی از نظر دولتی در وضعیت مناسبی قرار گرفته با این حال کارآفرینی، موقعیت شغلی و سیستم آموزشی ضعیفی در این کشور وجود دارد. این سه مقیاس باعث شده که اتیوپی فاقد رفاه کامل برای زندگی باشد.

جمهوری کنگو

جمهوری کنگو از نظر اقتصادی در موقعیت قابل قبولی قرار گرفته ولی وضعیت نابسامان سلامتی، رفاه کلی کشور را به حد چشم‌گیری پایین آورده است.

جمهوری کنگو از نظر اقتصادی در موقعیت قابل قبولی قرار گرفته ولی وضعیت نابه سامان سلامتی، رفاه کلی کشور را به حد چشم گیری پایین آورده است.

زیمباوه

با توجه به تورم شدید اوایل قرن بیست و یکم جای هیچ تعجبی نیست که زیمباوه از نظر اقتصادی شرایط بدی را پشت سر می‌گذارد. همین وضعیت اقتصادی بحرانی همراه با ضعف حکومتی باعث شده که زیمباوه در لیست رفاه اجتماعی نسبت به پارسال، رتبه‌ی پایین‌تری به دست بیاورد.

توگو

توگو در خلیج گینه قرار دارد. این کشور از نظر امنیت، آزادی‌های شخصی و حکومت در شرایط بدی نیست ولی از نظر سرمایه‌ی اجتماعی در وضعیت فوق‌العاده نامناسبی قرار گرفته است و همین مسئله باعث شده که در لیست ما رتبه‌ی پایینی داشته باشد.

توگو در خلیج گینه قرار گرفته. این کشور از نظر امنیت، آزادی‌های شخصی و حکومت در شرایط بدی قرار نگرفته ولی از نظر سرمایه‌ی اجتماعی در وضعیت فوق العاده بدی قرار گرفته

پاکستان

با وجود امکانات زیاد کارآفرینی و اقتصادی، این کشور یکی از ناامن‌ترین کشورهای جهان است و از سال گذشته این وضعیت رو به وخامت رفته است.

با وجود امکانات زیاد کارآفرینی و اقتصادی این کشور یکی از ناامن ترین کشورهای جهان است و از سال گذشته این وضعیت رو به وخامت رفته است.

گینه

از نظر اقتصادی فقط لیبریا شرایطی بدتر از گینه را پشت سر می‌گذارد. این کشور غرب آفریقا در زمینه‌ی کارآفرینی و فرصت‌های شغلی هم موفق عمل نکرده است.

لیبریا

لیبریا به خاطر ویروس ابولا در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ کشته داد. بحران ابولا لیبریا را به کشوری ناسالم برای زندگی تبدیل کرد. همچنین این کشور بدترین اقتصاد جهان به نام خود زده است.

لیبریا به خاطر ویروس ابولا در سال گذشته حدود ۵۰۰۰ کشته داد. بحران ابولا لیبریا را به کشوری ناسالم برای زندگی تبدیل کرد. همچنین این کشور بدترین اقتصاد جهان به نام خود زده است.

آنگولا

آنگولا در شش مقیاس از هشت مقیاس رفاه اجتماعی وضعیت وخیمی را طی می‌کند و این وضعیت از سال گذشته تاکنون شاهد هیچ رشدی نبوده است.

سودان

سودان هم از سال گذشته تاکنون وضعیت نامساعدی را تجربه کرده است. با اینکه سرمایه‌ی اجتماعی در این کشور در وضعیت خوبی قرار دارد، سودان نتوانسته در مقیاس‌های دیگر رفاه اجتماعی موفق عمل کند.

سودان هم از سال گذشته تا کنون وضعیت نامساعدی را تجربه کرده. با اینکه سرمایه‌ی اجتماعی در این کشور در وضعیت خوبی قرار گرفته، سودان نتوانسته در مقیاس‌های دیگر رفاه اجتماعی موفق عمل کند.

یمن

یمن کشوری است که هیچ گونه آزادی در آن وجود ندارد؛ همچنین این کشور از نظر اقتصادی فعالیت مثبتی نداشته و با این اوصاف از سال گذشته از نظر رفاه اجتماعی رتبه‌ی پایین‌تری را به خود اختصاص داده است.

سوریه

روزی که برای اولین بار مقیاس‌های رفاه اجتماعی در سوریه اندازه‌گیری شد این کشور در دسته‌ی نود کشور برتر قرار گرفت. این قضیه به سال‌ها پیش بر می‌گردد. حالا با ورود داعش به خاک این کشور، سوریه به یکی از ناامن‌ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است.

روزی که برای اولین بار مقیاس‌های رفاه اجتماعی در سوریه اندازه گیری شد این کشور در دسته‌ی نود کشور برتر قرار گرفت.

جمهوری دموکراتیک کنگو

کنگو کشور امنی برای زندگی نیست با این حال پیشرفت سرمایه‌ی اجتماعی باعث شده که رتبه‌ی کشور در رفاه اجتماعی از سال گذشته بهبود پیدا کند.

کنگو کشور امنی برای زندگی نیست با این حال پیشرفت سرمایه‌ی اجتماعی باعث شده که رتبه‌ی کشور در رفاه اجتماعی از سال گذشته بهبود پیدا کند.

بوروندی

بوروندی از نظر اقتصادی وضعیت نامساعدی را پشت سر می‌گذارد. همچنین سلامت و سرمایه‌ی اجتماعی در موقعیت نامطلوبی قرار گرفته. این مشکلات باعث شدند که بوروندی از نظر رفاه اجتماعی رتبه‌ی پایینی بدست بیاورد.

چاد

سال گذشته چاد رتبه‌ی دوم این لیست را از آن خود کرده بود ولی امسال به خاطر پیشرفت‌ اقتصادی توانسته در مقام چهارم لیست قرار بگیرد. با این حال باز هم چاد کشوری ایده آل برای زندگی نیست.

سال گذشته چاد رتبه‌ی دوم این لیست را از آن خود کرده بود ولی امسال به خاطر پیشرفت‌ اقتصادی توانسته در مقام چهارم لیست قرار بگیرد.

هائیتی

هائیتی هیچ وقت نتوانست خسارت‌های زلزله‌ی مرگبار سال ۲۰۱۰ را جبران کند. با توجه به ضعف حکومتی و فقدان آزادی فردی در این کشور، هائیتی در رتبه‌ی سوم لیست رفاه اجتماعی قرار گرفته است.

هائیتی هیچ وقت نتوانست خسارت‌های زلزله‌ی مرگبار سال ۲۰۱۰ را جبران کند.

افغانستان

افغانستان سال‌هاست که با معضل جنگ درگیر شده است به همین دلیل نبود امنیت و ضعف حکومتی خیلی غافل‌گیرکننده نیست. افغانستان در لیست رفاه اجتماعی در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است.

افغانستان سال‌هاست که با معضل جنگ درگیر شده است به همین دلیل نبود امنیت و ضعف حکومتی خیلی غافل‌گیر کننده نیستند.

جمهوری آفریقای مرکزی

همانطور که از نام این کشور مشخص است در قلب آفریقا قرار دارد. اخیرا شهروندان آفریقا از بهبود وضعیت آزادی‌های فردی خبر دادند ولی نبود سیستم آموزشی، سلامتی و موقعیت‌های کاری باعث شده که آفریقای مرکزی بدترین کشور از نظر رفاه اجتماعی انتخاب شود.

 همانطور که از نام این کشور مشخص است در قلب آفریقا قرار گرفته است. اخیرا شهروندان آفریقا نسبت از بهبود وضعیت آزادی‌های فردی خبر دادند

مطالب مرتبط:

دیدگاه