عملیات مشترک مرمت هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۰ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
عملیات مشترک مرمت هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد

 عملیات حفاظت در کاخ اختصاصی کوروش در پاسارگاد با همکاری مشترک هیئت ایتالیایی و ایرانی در حال انجام است و در این راستا تاکنون بخشی از ستون‌های این کاخ نیز مورد مرمت قرار گرفته‌اند.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد در این رابطه گفت:

تاکنون طی دو فصل حضور هیئت ایتالیایی در محوطه میراث جهانی پاسارگاد (در بهار و پاییز ۱۳۹۴) علاوه بر انجام مستندنگاری در آرامگاه کوروش و کاخ اختصاصی، عملیات حفاظت و مرمت در این دو بنا نیز دنبال شد. به‌ویژه در کاخ اختصاصی طی عملیات حفاظتی و دقیقی که در حال انجام است، حفاظت از پایه ستون های فرسوده این کاخ که متشکل  از سنگ­های سیاه رنگ است با هدف استحکام بخشی قطعات از هم پاشیده و در معرض خطر آن انجام می­‌شود،

حمید فدایی افزود:

تاکنون تعداد ۹ پایه ستون کاخ اختصاصی از مجموع ۳۰ پایه ستون تالار اصلی این کاخ که به‌شدت دچارهوازدگی و فرسایش بوده و در وضعیت نامناسب حفاظتی قرار داشته، مرمت شده و همچنین بخشی از رسوبات و لایه های سیمانی موجود روی نقوش برجسته دو درگاه اصلی این کاخ مورد پاکسازی قرار گرفته است.

DVWEWV

 

وی بیان کرد که مرمت این درگاه های منحصربه‌فرد که با نقوش برجسته ای از دوره امپراتوری کوروش بزرگ همراه است، با هدف نمایان ساختن ارزش­های منحصربه‌فرد و کیفیت اصالت این دست ساخته­ ها دنبال می گردد.

سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد ادامه داد:

علاوه بر آن در حال حاضر عملیات حفاظت از ماسه سنگ های فرسوده کف این کاخ که زمانی فونداسیون تالار اصلی این کاخ را تشکیل می داده در حال انجام است.

 

فدایی ادامه داد:

در فصل جاری حضور هیئت ایتالیایی متخصصان از ایتالیا با گرایش های مرمت، معماری، فیزیک، شیمی، مستندنگاری (شامل عکاس و نقشه بردار)، بیولوژی و زمین شناسی، در کنار متخصصان ایرانی به بررسی مشکلات یادمان های سنگی محوطه و گفتگو و تبادل نظر در زمینه روش‌های حفاظت بهینه از آثار سنگی این محوطه می پردازند.

وی تصریح کرد که  همکاری با هیئت ایتالیایی مطابق با تفاهم نامه بین معاونت میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران (ICHTO) و مؤسسه عالی حفاظت و مرمت (ISCR) و وزارت میراث، فعالیت های فرهنگی و گردشگری جمهوری ایتالیا (MiBACT) به انجام می‌رسد.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه