جاهای دیدنی اطراف تهران که باید تجربه کنید

اکرم زمانی نوری
اکرم زمانی نوری جمعه، ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
جاهای دیدنی اطراف تهران که باید تجربه کنید

در اطراف شهر تهران جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوانی وجود دارد که مقصد مناسبی برای سفرهای یک‌روزه و گردش در دل دامان طبیعت به شمار می‌روند.

نسخه اولیه این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۴ منتشر شده و در تاریخ ۱۴۰۲/۴/۲

شاید بسیاری تهران را فقط با آلودگی‌‌ها و سروصداهایش می‌شناسند و اطلاع نداشته باشند که این پایتخت بزرگ در کنار همه شلوغی‌ها، زیبایی‌های بسیاری را نیز در خود جای داده است. جاذبه‌ها و مکان‌های دیدنی که می‌توانند اوقات فراغت شما را پر کنند؛ چهره دیگری از این کلان‌شهر هستند؛ اما همه دیدنیهای تهران در داخل شهر قرار ندارند و در حومه و اطراف آن، مناطق بکر و تماشایی فراوانی وجود دارد که برای گذران روزهای تعطیل و آخر هفته بسیار عالی هستند. در این مقاله قصد داریم به اتفاق نیز به اطراف پایتخت سفر کنیم و سری به جاهای دیدنی تهران بزنیم.

اگر به‌دنبال بازدید از جاهای دیدنی اطراف تهران هستید، باید بدانید که مقاصد سفر یک‌ روزه بسیاری از تهران وجود دارند که بازدید از آن‌ها خاطره‌ای خوش برای شما رقم خواهد زد.

جاهای دیدنی اطراف تهران:

دشت لار

  • آدرس: استان مازندران، شهرستان آمل، بخش لاریجان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

دشت لار

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه)

دشت لار، یکی از زیباترین دیدنیهای اطراف تهران در بهار و از مقاصد تماشایی برای طبیعت‌گردی است که در دامنه‌ قله دماوند جای گرفته است. این دشت به‌عنوان پارک ملی، منطقه حفاظت‌شده و شکار ممنوع شناخته می‌شود. لار همچنین به‌دلیل رویش شقایق‌های زیبا در اواخر فصل بهار، به دشت شقایق‌های وحشی نیز معروف است.

دشت لار دارای طبیعت زیبا و بکر است. این دشت آب‌وهوای باصفا و دلپذیری دارد و به این سبب، از دیرباز مورد توجه پادشاهان بوده و محلی برای ییلاق تابستانی به شمار می‌رفته است. وجود کوه‌ها و قلل مرتفع، رودها و چشمه‌سارهای فراوان، پوشش گیاهی و جانوری متنوع چشم‌انداز بی‌نظیری به این مکان بخشیده است. وجود سد خاکی لار نیز فرصت مناسبی برای ماهیگیری طبیعت‌گردان فراهم کرده است.

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: پوریا پاکیزه) و خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: احمد بلباسی)

افجه

روستای افجه

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

روستای افجه یکی از بهترین مقاصد برای داشتن روستاگردی و طبیعت‌گردی به‌یادماندنی و تکرارنشدنی در فصل بهار است. این روستا یکی از دیدنیهای اطراف تهران است و تنها روستای هدف گردشگری شمیران محسوب می‌شود که جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی دارد.

یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های این روستا، دشت زیبا و تماشایی هویچ است. وجود قله‌های چون آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال در اطراف افجه موجب شده است این روستا یکی از پاتوق‌های کوهنوردان و علاقه‌مندان به کوهنوردی باشد.

دشت‌ها و آبشارهای تماشایی، باغ‌های گیلاس، حمام تاریخی، کوچه‌پس‌کوچه‌های و خانه‌های قدیمی، سقاخانه، درخت چنار ۴۰۰ ساله و قلعه ساکا از جمله دیدنی‌های افجه هستند.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: احمد آقاسیانی)

سد لتیان

  • آدرس: پنج کیلومتری شمال منطقه جاجرود و جنوب شهر لواسان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

سد لتیان

عکاس: علی صالحی

سد لتیان از دیدنیهای حومه تهران و از تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی محسوب می‌شود. این سد به‌دلیل نزدیکی به تهران برای گردش یک‌ روزه مقصدی مناسب به شمار می‌رود. سد لتیان در سال ۱۳۴۶ به‌منظور تأمین آب شیرین پایتخت به بهره‌برداری رسید و پیش از انقلاب اسلامی سد فرحناز نام داشت.

پیک‌نیک، ماهیگیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب از جمله تفریح‌هایی است که در سد لتیان می‌توانید انجام دهید. غیر از سدگردی در لتیان می‌توانید گشت‌وگذاری در دیدنی‌های اطراف آن نیز داشته باشید و از جنگل‌نوردی در جنگل‌های لتیان و تلو لذت ببرید.

عکاس: صابر شاکرپور، علی حسینی و waterhouse

دریاچه شورمست

  • آدرس: جنوب غربی شهرستان سوادکوه، ۶ کیلومتری غرب شهر پل‌سفید (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

دریاچه شورمست

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: رضا رقیمی)

شورمست دریاچه طبیعی و تماشایی است که در میان در ختان سرسبز و بلند قامت توسکا جای گرفته است. این دریاچه با داشتن آب‌وهوایی دلپذیر و فرح‌بخش، گردشگران و مسافران بسیاری را در فصل بهار پذیرا می‌شود. شورمست بین پنج تا ۱۵ متر وسعت دارد و یک‌سوم آن کم‌عمق، پوشیده از خزه و جلبک است.

ماهی‌گیری، قایق‌سواری و اسکی روی آب، تاب‌بازی، اسب‌سواری و دوچرخه سواری از جمله تفریحاتی که در کنار این دریاچه می‌توانید از انجام آن‌ها لذت ببرید. نکته‌ای که برای گردش در شورمست لازم است بدانید، این است که شنا کردن به‌دلیل داشتن خطرات جانی در این دریاچه ممنوع است.

متن مورد نظر: خبرگزاری ایرنا (عکاس: مرضیه سلیمانی)، علی اصغر صفی زاده و خبرگزاری ایسنا (عکاس: رضا رقیمی) 

دشت آزو

دشت آزو

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: وحید حسینی)

آزو، عروس دشت‌های البرز است که در ارتفاعات روستای نوا مازندران قرار دارد و یکی از بهترین دیدنیهای اطراف تهران به شمار می‌رود. آزو دارای آب‌وهوای خنک و فرح‌بخش است و چشمه‌ها و چشمه‌سارهای زلال و شیرینی دارد. این دشت زیبا و دل‌انگیز را باید در فصل بهار دید که با گل‌های وحشی و رنگارنگ پوشیده می‌شود و زیبایی آن دو چندان است.

دشت آزو چشم‌انداز فوق‌العاده‌ای به بام ایران یعنی دماوند دارد و می‌توانید مناظر بی‌نظیری را از این قله آتشفشانی تماشا کنید. این دشت همچنین منظره دیدنی به قله پاشوره دارد و کوهنوردان بسیاری برای صعود به آن از آزو عبور می‌کنند. علاوه‌ بر این، دشت آزو یکی از بهترین مکان‌ها برای رصد ستارگان است و علاقه‌مندان به نجوم می‌توانند در سکوت و زیبایی شب این دشت به نظاره آسمان پر فروغ و پر نور آزو بنشینند.

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: وحید حسینی)

برغان

  • آدرس: ۱۳ کیلومتری شمال غربی شهر کرج، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: بهار

روستای برغان

منبع عکس: ناشناس

برای روستاگردی در نزدیکی پایتخت، برغان مقصد مناسبی است و با داشتن آب‌وهوای خنک و دلپذیر در فصل بهار گردشگران بسیاری را به سوی خود فرامی‌خواند. چشم‌اندازها و مناظر روستای برغان بسیار تماشایی و دیدنی هستند. عبور دو رودخانه‌ شاهرود و سنج از میان برغان جلوه و زیبایی خاصی به آن هدیه کرده‌اند.

روستای برغان دیدنی‌های متعددی چون مسجد و حسینیه تاریخی، درخت چنار با قدمت بیش از هزار سال، تپه باستانی کش کلا، پل تاریخی با قدمت صفوی و حمام قدیمی است. بازار برغان نیز یکی از قدیمی‌ترین بازار‌های موجود در استان البرز است که در گذشته به‌عنوان مرکز تجارت محصولات کشاورزی همچون پنبه شهرت داشت. 

روستای برغان سوغاتی‌های ترش‌مزه و خوش‌مزه‌ای چون آلوچه، توت، گردو، عسل، گوجه برغانی و لبنیات دارد که خرید آن‌ها را فراموش نکنید. از امتحان کردن غذاهای لذیذ محلی برغان مانند دیزی محلی، انواع کباب، آش کشک، آش جو، مغزنان، لواسیرک نان، دوبندی نان و فسنجان نیز غافل نشوید.

آبشار هریجان

روستای هریجان

عکاس: حامد صابر

یکی از دیدنیهای زیبای حومه تهران آبشار هریجان نام دارد که در منطقه بکر و دست‌نخورده هریجان و حوالی جاده چالوس قرار دارد. برای دیدن این آبشار و ورود به این منطقه باید از سازمان محیط‌زیست چالوس مجوز بگیرید و حتی در بدو ورود نیز تابلوی ورود به بدون مجوز را خواهید دید.

آبشار زیبای هریجان در غرب روستای هریجان جای گرفته است و برای رسیدن به آن باید مسیر پیچ و خمی را در کنید. این آبشار از ارتفاع ۹ متری و از بلندای صخره‌ها به پایین سرریز می‌شود و منظره چشم‌نوازی را ایجاد می‌کند.

بعد از آبشارگردی و تماشای آبشار هریجان دیدن روستاگردی در هریجان از دست ندهید. این روستا طبیعت زیبا و چشم‌اندازهای تماشایی دارد. در داخل روستا نیز امامزاده شاهزاده محمود قرار دارد که هنگام ورود به روستا می‌توانید گنبد آن را ببیند.

فیلبند

  • آدرس: ۵۷ کیلومتری جنوب شهر آمل، جاده هراز، فرعی روستای فیلبند (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

روستای فیلبند مازندران

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: فرشته اصلاحی)

یکی از جذاب‌ترین مقاصد تابستانی و رویایی‌ترین روستاهای ایران روستای فیلبند است. این روستا در ارتفاع ۲,۳۰۰ متری از سطح دریا جای گرفته است که به‌دلیل این ارتفاع زیاد و تشکیل اقیانوسی از ابرها به بام شرقی مازندران معروف شناخته می‌شود و از زیباترین دیدنیهای اطراف تهران در تابستان به شمار می‌رود. روستای فیلبند در هر فصلی جلوه و زیبایی خود را دارد؛ اما بهترین زمان رفتن به فیلبند فصل تابستان است که می‌توانید در مهمانی و رقص ابرهای مخملی و سپید شرکت کنید.

از فراز اقیانوس ابری فیلبند چشم‌انداز بی‌نظیر و بی‌مانندی تماشا خواهید کرد. این منظره با تابش پرتوهای زرین خورشید در طلوع و غروب آفتاب همچون تابلوی سحرانگیزی است که شما را برای ساعت‌ها میخ‌کوب خواهد کرد.

در کنار تماشای ابرها، صعود به ارتفاعات و قله‌های اطراف فیلبند می‌تواند تجربه تکرارنشدنی دیگری را برایتان رقم بزند. البته باید توجه داشته باشید که لوازم و تجهیزات لازم کوهنوردی را به‌همراه داشته باشید و با گروهی آشنا به منطقه صعود را انجام دهید.

منبع عکس: خبرگزاری میزان (عکاس: فرشته اصلاحی و مهدی محبی پور)

تنگه واشی

تنگه واشی

منبع عکس: شیعه نیوز

تنگه واشی که به نام‌های سوباشی، سوواشی و ساواشی نیز شناخته می‌شود. یکی از دیدنیهای حومه تهران است که میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. این تنگه در در فصل تابستان تفرجگاهی خنک برای فرار از گرمی هوای پایتخت محسوب می‌شود.

برای وارد شدن به تنگه باریک و تنگ واشی باید حدود یک کیلومتر پیاده‌روی کنید. بعد از آن باید تمام مسیر تا آبشار تنگه را درون رودخانه حرکت کنید و از صخره‌ها بالا و پایین بروید که بسیار هیجان‌انگیز است. از آنجایی که این مسیر صعب‌العبور است، افرادی که مشکلات جسمی دارنند می‌توانند با کرایه چهارپایان از آن عبور کنند.

تنگه واشی آبشاری مرتفع دارد که برای رسیدن به آن باید از دو تنگه عبور کنید که هر دو با صخره‌های بلند و تماشایی احاطه شده‌اند. تنگه اول یا واشی طولانی‌تر و عمیق‌تر و تنگه دوم که سا نام دارد، تنگ‌تر است. در انتهای این تنگه آبشاری زیبا با ارتفاع ۱۵ متر چشم‌نوازی می‌کند.

در تنگه واشی کتیبه‌ای از دوره قاجار به یادگار مانده است. با دیدن این کتیبه به یاد نقش‌برجسته‌های ساسانی خواهید افتاد که صحنه شکار شاه را به تصویر کشیده است. این کتیبه راوی وقایع زمان فتحعلی شاه است که دورتادور آن حک شده است.

منبع عکس: شیعه نیوز و  خبرگزاری ایرنا (عکاس: فرزانه پیری)

طالقان

طالقان

عکاس: امیر پاشایی

طالقان یکی از مناطق بکر گردشگری و از ییلاقات تهران به حساب می‌آید. این منطقه خوش آب‌وهوا، جاذبه‌های طبیعی و تاریخی فراوان و طبیعت تماشایی و سرسبزی دارد که از دیدن آن سیر نمی‌شوید.

قلعه‌های تاریخی متعلق به اسماعیلیان، چشمه‎‌های پرآب و آبشارهای جاری، غارهای زیبا و طبیعی چون پراو، قلل و ارتفاعات، سد و دریاچه طالقان، امامزاده‌های متعدد چون امامزاده هارون، روستاهای سرسبز و دیدنی مانند روستای اورازان، میر و گراب از جمله ده‌ها جاذبه طالقان تهران است.

آبشار شاهان دشت

  • آدرس: کیلومتر ۹۶ جاده هراز (۶۵ کیلومتری شهر آمل)، بخش امیری، روستای شاهان دشت (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: تابستان

ابشار شاهان دشت

منبع عکس: بلاغ نیوز (عکاس: جواد کاکو)

یکی از زیباترین آبشارهای ایران جایی در نزدیکی‌های تهران قرار دارد. این آبشار مرتفع شاهان دشت نام که از نظر ارتفاع دومین آبشار بلند ایران محسوب می‌شود و به ثبت ملی نیز رسیده است. شاهان دشت همچنین بزرگ‌ترین آبشار مازندارن نیز محسوب‌ می‌شود.

آبشار شاهان دشت، دومین آبشار بلند ایران است

آبشار شاهان دشت از سه آبشار تشکیل شده است که مجموع ارتفاع آن‌ها به ۱۸۰ متر می‌رسد و آبشار اصلی نیز ۵۱ متر ارتفاع دارد. این آبشار دائمی و پرآب از بالای کوهی هرمی شکل مشرف به روستای شاهان دشت به پایین سرازیر می‌شود و صحنه دیدنی از برخورد با سنگ‌ها وصخره‌ها ایجاد می‌کند.

یکی از دیدنی‌های آبشار شاهان دشت قلعه ملک بهمن است که به قلعه ملکه قلاع نیز معروف است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است. این قلعه از بزرگ‌ترین قلاع کوهستانی البرز به شمار می‌رود.

آهار و شکراب

مسیر آهار به شکراب

منبع عکس: ایسنا (عکاس: وحید حسینی)

مسیر آهار به شکراب یکی از بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران است. این مسیر رویایی و جادویی از روستای آهار شروع می‌شود و تا آبشار و منطقه ییلاقی شکراب ادامه پیدا می‌کند. وجود رودخانه زلال، کوه‌های مرتفع، درختان سرسبز، باغ‌های گیلاس و آلبالو و راه نسبتا هموار این مسیر، طبیعت‌دوستان و گردشگران را بسیاری را شیفته خود کرده است.

مسیر آهار به شکراب، یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی و طبیعت‌گردی در فصل پاییز است

آهار روستایی با باغ‌های گیلاس و آلبالو است که در از اواخر خرداد تا اوایل مرداد درختانش پر از میوه می‌شوند و منظره زبیایی را ایجاد می‌کنند. در فصل بهار و پاییز نیز مناظر دل‌انگیز فراوانی دارد و غرق در رنگارنگی می‌شود. علاوه بر این در دامنه‌های کوه قلعه دختر آهار، آبشاری فصلی و بسیار زیبا موسوم به آبشار چهل پله جای گرفته است که به زیبایی این منطقه افزوده است.

شکرآب نیز باغستانی است ییلاقی و با صفا است که در غرب دره آهار واقع است. باغستان شکراب آبشار، چند قنات و چشمه آب از جمله چشمه برفی شکراب دارد. این روستا و مسیرهای غربی در گذشته محلی برای سیاحت و شکار شاهان قاجار به شمار می‌رفت.

منبع عکس: ایسنا (عکاس: وحید حسینی) و  خبرگزاری میزان (وحید حسینی)

لالون

لالون

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: داوود قهردار)

یکی از بکرترین دیدنیهای حومه تهران روستای لالون رودبار قصران است. این روستای کوهستانی، خوش آب‌وهوا و سرسبز بهترین مکان برای گردش یک‌روزه در دامان طبیعت است. روستای لالون به چشمه‌سار رودخانه‌ها معروف است و دلیل آن داشتن چشمه‌های جوشان با آبی گوارا و خنک است.

وجود کوه‌ها و قله‌های متعددی همچون خُلِه نو یا خلنو در نزدیکی لالون، پای کوهنودران بسیاری را به این روستا باز کرده و لالون را به مسیر کوهنوردی تبدیل کرده است. منطقه کوهستانی خرسنگ یا پرسنگ نیز از دیگر ارتفاعات لالون است.

غارهای اسکول، لی یا لو و غار اسپول از جمله زیبایی‌های روستای لالون هستند که علاقه‌مندان به غارنوردی می‌توانند از آن‌ها دیدن کنند. آبشار و چشمه تلخاب، تونل برفی، برفچال از دیگر جاذبه‌های طبیعی لالون به شمار می‌روند.

شهرستانک

  • آدرس: ۵۴ کیلومتری شمال غربی کرج، دهستان آسارا (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

روستای شهرستانک

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

شهرستانک، از مشهورترین  دیدنیهای اطراف تهران در پاییز، از آن جاهایی است که جان می‌دهد برای گردش یک‌روزه در دل طبیعت پاییزی حتی مسیر و جاده رسیدن به آن نیز خالی از لطف نیست. این روستای تاریخی در فصل پاییز همچون رنگین کمانی از زیبایی می‌درخشد و با چشم‌اندازهای خیره‌کننده خود مکانی مناسب برای عکاسی و ثبت لحظات به‌یادماندنی در قاب پاییزی است.

در این روستا می‌توانید از کاخ ییلاقی و باقی مانده از دوره قاجار و پادشاهی ناصرالدین شاه و کتیبه سنگی کنار آن دیدن کنید. یکی دیگر از دیدنی‌های این روستا قلعه‌ای است که در میان اهالی به قلعه دختر یا قلعه دزدبند معروف است. تپه باستانی نیز در این روستا وجود دارد که شنستون یا شن ستان نام دارد.

از دیگر جاذبه‌های طبیعی روستای شهرستانک آبشار و رود گیله رود است که از داخل روستا و از نزدیکی کاخ تاریخی آن عبور می‌کند و جلوه و صفای خاصی به شهرستانک بخشیده است. باغ‌های میوه به‌ویژه زردآلو و درختان توت نیز در زیبایی این روستا سهیم هستند.

الموت و دریاچه اوان

  • آدرس: ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوين، دهستان معلم کلایه (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

دریاچه شورمست

منبع عکس: خبرگزای میزان

الموت منطقه‌ای کوهستانی در قزوین است که از دو بخش الموت شرقی و غربی تشکیل شده است. این منطقه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعددی چون قلعه الموت و قلعه لمبسر را در خود جای داده است. دریاچه طبیعی و زیبای اوان، یکی از دیدنی‌های الموت است که از آثار طبیعی - ملی ایران محسوب می‌شود.

دریاچه اوان به‌دلیل نزدیکی به تهران مقصدی برای سفرها و تورهای یک‌روزه طبیعت‌گردی است؛ ضمن اینکه از مقاصد پرنده‌ نگری ایران به حساب می‌آید. پرنده‌نگری و تماشای پرندگان مهاجر، صیادی ورزشی، اسکیت‌ روی دریاچه در فصل سرما، قایقرانی و کوهنوردی در ارتفاعات اطراف اوان از جمله تفریح‌های این دریاچه است.

منبع عکس: خبرگزاری صدا و سیما (عکاس: شیرین برزگر) و خبرگزاری ایرنا

پل و آبشار ورسک

  • آدرس پل ورسک: ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائمشهر، روستای ورسک (مشاهده روی نقشه)
  • آدرس آبشار ورسک: روستای ورسک، امتداد رودخانه پل ورسک (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

پل ورسک

منبع عکس: بلاغ نیوز (عکاس: فرشید سگر)

پل ورسک یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن سراسری ایران است که از دیدنیهای اطراف تهران محسوب می‌شود. این پل در دوره پهلوی اول در مسیر راه‌آهن سراسری شمال-جنوب ساخته شد و دو كوه عظیم و سخت‌گذر عباس‌آباد را به نیز متصل می‌کند. پل ورسک در ارتفاع ۱۱۰ متری از ته دره قرار دارد و دهانه آن ۶۶ متر است.

پل ورسک یکی از بزرگ‌ترین پل‌های راه‌آهن کشور محسوب می‌شود

از ویژگی‌های پل ورسک عدم استفاده از سازه فلزی در ساخت آن است. این پل نقش در طول جنگ جهانی دوم نقش مهمی در کمک‌رسانی به نیروهای متفقین داشت و به همین دلیل پل پیروزی لقب گرفت. پل ورسک همچنین به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آثار مهندسی راه‌آهن کشور به ثبت ملی رسیده‌ است.

آبشار فصلی و زیبای چشمه علی یا ورسک، یکی دیگر از دیدنی‌های روستای ورسک است. این آبشار در شرق روستا در زیر قله اتابک و تیزکوه، در میان دره‌ای بسیار زیبا و نیمه جنگلی قرار دارد. ارتفاع آبشار ۲۰ متر است که از ارتفاعات قدمگاه سرچشمه می‌گیرد.

برگ جهان

  • آدرس: ۱۱ کیلومتری شرق روستای افجه و ۱۳ کیلومتری شهر لواسان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

آبشار برگ جهان

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا

یکی از جذاب‌ترین و تماشایی‌ترین دیدنیهای حومه تهران روستای قدیمی برگ جهان است که در دامنه جنوبی البرز قرار دارد. این روستا در فصل بهار هوای مطبوع و خنک و در پاییز و زمستان هوای سرد دارد؛ اما با این وجود زیباترین و چشم‌نوازترین فصل برگ جهان پاییز است که غرق در مناظر رویایی و رنگی می‌شود.

روستای برگ جهان دارای باغات سرسبز و کوچه‌ها باغ‌های خاطره‌انگیز است. عبور رودخانه برگ جهان نیز از میان روستا طراوت خاصی به آن بخشیده است. آبشار، امامزاده اسماعیل، قلعه دختر یا قلعه بند و تپه تنگل خانه از جمله دیدنی‌های روستا است. آبشار برگ جهان در مسیر صعود به قله‌های سرسیاه غار یا سیاه چال‌ها قرار گرفته و رسیدن به آن نیازمند پیاده‌روی و کوهپیمایی است. غار خمیره از دیگر جاذبه‌های این روستا است که چون در گذشته از آن به‌عنوان زندان استفاده می‌کردند، به زندان خانه لار معروف است.

در سفر به جهان برگ از خرید سوغاتی‌های خوشمزه آن غافل نشید. گندم، جو و بنشن عمده‌ترین محصولات زراعی و گردو، سیب، زردآلو، ازگیل گیلاس، آلبالو و هلو، خرمالو، آلو، گلابی توت از محصولات باغی و سردرختی‌های این روستا است. فرآورده‌های لبنی از قبیل شیر، ماست، کره و تولید عسل نیز رواج دارد.

ایگل

  • آدرس: ۲۵ کیلومتری شمال شرق تهران و چهار کیلومتری غرب اوشان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

ایگُل یکی از روستاهای خوش‌آب‌وهوای نزدیک تهران است که می‌توانید برای گذارندن آخر هفته راهی آن شوید و از طبیعت و زیبایی آن لذت ببرید. این روستای در شمال شرقی قله توچال قرار دارد و یکی از مسیرهای صعود به این قله محسوب می‌شود.

این روستا با داشتن باغ‌های گیلاس آلبالو و سیب منظره تماشایی به خود گرفته است. قلعه کیقباد و آبشار ایگل از دیدنی‌های این روستا است. برای تماشای آبشار دو ساعت پیاده‌روی نسبتا هموار پیش رو خواهید داشت. هنگامی که هوا رو به گرمی می‌رود در این مسیر می‌توانید ریواس، تره و پونه کوهی جمع‌آوری کنید.

آبشار سنگان

آبشار سنگان

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

آبشار سنگان در نزدیکی روستایی به همین نام در دامنه‌های قله پهنه‌حصار قرار دارد. این آبشار مقصدی مناسب برای گردش یک‌روزه در حوالی تهران است. برای رسیدن به سنگان باید آمادگی لازم برای کوهنوردی و دره نوردی داشته باشید.

زیبایی آبشار سنگان در فصل بهار و در ماه‌های فروردین و اردیبهشت قابل توصیف نیست؛ اما این آبشار در ماه‌های سرد نیز جلوه خاص خود را دارد و با یخ زدن تصویری تماشایی به خود می‌گیرد.

بعد از آبشارگردی می‌توانید سری نیز به روستای سنگان بزنید. این روستای کوهستانی در مسیر جاده کن، شمال و کمی بالاتر از سولقان واقع است که به‌جز دره و آبشار، آرامگاه امامزاده‌های سه گانه نیز دارد.

منبع عکس: آژانس عکس تهران (عکاس: شایان محرابی)

زرین دشت

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب فیروزکوه و ۱۲۰ کیلومتری تهران (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: پاییز

زرین دشت

منبع عکس: اینستاگرام (zarindasht@) 

روستای زرین دشت یکی از بهترین پاتوق‌های پایتخت‌نشینان در آخر هفته و سفرهای یک‌روزه است. این روستای سرسبز و تماشایی در فصل بهار و تابستان هوای دل‌انگیز و فرح‌بخشی دارد.

رودخانه حبله رود، چشمه‌های معدنی خُمِده و دریابک جز جاذبه‌های دیدنی روستای زرین دشت به شمار می‌روند. در کنار چشمه خمده استخر آب معدنی خمبوبه قرار دارد. چشمه دریابک را نیز در مسیر روستای آتشان می‌توانید ببیند. روستای زرین دشت همچنین دارای باغ‌های میوه‌های خوشمزه و خوش‌طعم همچون آلبالو، گیلاس و توت است.

آبگرم لاریجان

  • آدرس: شهرستان آمل، روستای آبگرم لاریجان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

چشمه آبگرم لاریجان یکی از دیدنی‌های اطراف تهران در زمستان است که در روستای ییلاقی آبگرم لاریجان قرار دارد. این آبگرم دارای خواص درمانی است و برای بیماری‌های پوستی، زخم‌های کهنه، رماتیسم، بیماری‌های مجرای تنفسی و ناراحتی‌های عصبی مفید است.

مزه آبگرم لاریجان نامطبوع و رنگ آن زلال است و بوی هیدروژن سولفور دارد. این چشمه سرشار از مواد گوگردی است و املاح بیکربنات منیزیم دارد. از این چشمه در هر دقیقه حدود هزار لیتر آب خارج می‌شود که درجه حرارت آن بین ۶۵ تا ۷۰ درجه سانتی‌گراد است.

به غیر از آبگرم لاریجان حمام تاریخی شاه عباسی متعلق به دوره صفوی از دیدنی‌های این روستا است.

غار رودافشان

  • آدرس: ۸۰ كیلومتری شرق تهران و ۳۴ كیلومتری شهر دماوند، روستای رودافشان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

غار رودافشان

منبع عکس: خبرگزاری ایسنا (عکاس: عبدالواحد میرزاده)

بزرگ‌ترین غار تالاری کشور را جایی در حوالی پایتخت می‌توانید دیدن کنید. این غار رودافشان نام دارد و از غارهای نزدیک تهران به شمار می‌رود. غار آبی- خشكی رودافشان دارای ساختار آهكی استالاكتیک (چكنده) و استالاگمیت (چكیده) است و از جمله غارهای طبیعی بزرگ ایران محسوب می‌شود.

غار رودافشان، بزرگ‌ترین غار تالاری ایران است

طول غار رودافشان در حدود ۸۰۰ متر است و با ارتفاعی در حدود ۱۵ متر و عرض یک تا ۶ متر دارد. این غار به‌صورت سفره آب زیر زمینی بوده و مسیرهای داخلی آن در اثر عبور آب شکل گرفته است. جنس رودافشان از لحاظ مواد با توجه به تبلور و تلالوئی كه دارد، كهربا و شیشه یا زاج است كه در اثر نورافشانی تقریبا رنگ مرمرین به خود گرفته و درخشندگی خاصی دارد.

وردیج و واریش

  • آدرس: غرب تهران، بزرگ‌راه شهید خرازی (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

صخره‌های روستای وردیچ و واریش

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: عبدالله حیدری)

یکی از اسرارآمیزترین دیدنیهای حومه تهران، روستاهای وردیج و واریش هستند که در میان کوه‌های البرز جای گرفته‌اند. در میان این دو روستا صخره‌هایی وجود دارد که دست تقدیر آن‌ها را به اشکال عجیب و غریب یا گویی بسان آدمک‌هایی سنگی درآورده است که با دیدنشان مسحور و شگفت‌زده می‌شوید.

در مورد شکل‌گیری اشکال سنگی گفته‌های عامیانه متعددی نقل شده است. برخی بر این باورند كه اینجا بقایای قلعه‌ای قدیمی است. عده‌ای دیگر فرسایش طبیعی را عامل شکل‌گیری این اشکال صخره‌‌ای. می‌دانند. بعضی دیگر نیز این نظر را رد می‌کنند و ‌می‌گویند؛ چراکه تنها بخشی از كوه چنین شكل و شمایلی دارد.

به غیر از صخره‌های جادویی دیدنی‌های دیگر نیز در این منطقه وجود دارد. آبشار زیبای لت مال، باغ‌های میوه‌های خوش‌طعم و رنگ سیب، گیلاس، هلو، گلابی، گردو و انگور، چشمه شاهی و ارتفاعات پهنه حصار نیز از جمله زیبایی‌های وردیچ و واریش هستند.

بهترین زمان برای بازدید از روستاهای وردیچ و واریش فصل بهار به‌ویژه اردیبهشت‌ماه است چراکه در این ایام شکوفه‌های باغ‌های گیلاس و آلبالو چهره‌ای از زبیایی را به نمایش می‌گذارند.

منبع عکس: خبرگزاری ایرنا (عکاس: عبدالله حیدری)

غار یخ مراد

  • آدرس: ۶۵ کیلومتری جاده کرج _چالوس و چهار کیلومتری جنوب گچسر، روستای ردوافشان (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

غار یخ مراد

منبع عکس: خبرگزاری جماران (عکاس: سجاد ندلی زاده)

یکی از شگفت‌انگیزترین غارهای نزدیک تهران، غار یخ مرداد است. این غار سحرانگیز به‌دلیل داشتن قندیل‌های یخی زیبا و تماشایی میان غارنوردان و علاقه‌مندان به غارنوردی از محبوبیت بالایی برخوردار است. گفته می‌شود در گذشته بیماران با خوردن یخ‌های این غار بهبود می‌یافتند و به همین علت به این غار به یخ مرداد شهرت یافته است.

قدمت غار یخ مراد بین ۵۰ تا ۲۳۰ میلیون سال قبل تخمین زده شده است. این غار از اواخر زمستان تا میانه بهار یخ می‌بندد و در طول تابستان و پاییز به‌دلیل خشکی هوا و عدم جریان آب در داخل آن، یخ‌ها ذوب می‌شوند. یخ مراد در تمامی ماه‌های سال قابل بازدید است؛ اما بهترین زمان برای بازدید آن، ماه‌های اسفند و فروردین است.

حوض سلطان

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری شمال قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران، شرق آزادراه قم-تهران (مشاهده روی نقشه)
  • بهترین زمان سفر: زمستان

حوض سلطان

منبع عکس: خبرگزاری میراث آریا

حوض سلطان از آن مکان‌هایی است که با رفتن به آن دنیایی از شگفتی و اعجاب را خواهید دید و محو اعجاز و عظمت آن می‌شوید. این مکان به نام‌های دریاچه و تالاب حوض سلطان، دریاچه قم، شاهی و دریاچه ساوه نیز شناخته می‌شود. حوض سلطان یکی از بزرگ‌ترین آینه‌های طبیعی ایران محسوب می‌شود و بهترین زمان برای بازدید از دریاچه حوض سلطان اوایل بهار و اواسط پاییز است.

دریاچه حوض سلطان ۳۷ هزار هکتار وسعت دارد که وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصول مختلف سال متفاوت است. این دریاچه از کفه نمکی با حاشیه باتلاقی تشکیل شده است و  یک تالاب شور کویری محسوب می‌شود. این تالاب اکوسیستم خاصی دارد و دارای گونه‌های گیاهی، جانوری و میکرو ارگانیسم‌ها است. 

منبع عکس: خبرگزای میراث آریا و  خبرگزاری میزان (عکاس: محمد محسن‌زاده)، خبرگزاری دانشجو (عکاس: حسین یارمحمدی)

پیست‌های اسکی

  • بهترین زمان سفر: زمستان

اسکی بازان کودک با مربی در پیست دربندسر

منبع عکس: باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: محمود رحیمی)

فصل سرما و زمستان فرصتی طلایی برای پرداختن به ورزش شاد و مهیج اسکی است. در نزدیکی‌های تهران پیست‌های اسکی متعددی برای پرداختن به این تفریح مفرح وجود دارد. پیست‌های اسکی تهران شامل دیزین، توچال، آبعل، دربندسر و شمشک هستند که می‌توانید یک روز زمستانی و برفی متفاوت را در آن‌ها تجربه کنید.

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم (عکاس: عباس شریعت)، خبرگزاری تسنیم (عکاس: سعید سجادی)، خبرگزاری برنا و باشگاه خبرنگاران جوان (عکاس: محمود رحیمی)

اگر تاکنون از هر یک دیدنیهای حومه تهران دیدن کرده‌اید، در پایین این مقاله کجارو از نظر و تجربه خود برای مخاطبان ما بگویید؛ ضمن اینکه می‌توانید جاذبه‌های اطراف تهران که در این مقاله نیامده است، به کجارویی‌ها معرفی کنید.

پرسش‌های متداول

اطراف تهران کجا بریم؟

اگر به‌دنبال پاسخ پرسش «اطراف تهران کجا بریم» هستید، باید بدانید که دشت لار، روستای افجه، سد لتیان، برغان، تنگه واشی، طالقان، شهرستانک، الموت، زرین دشت و آبگرم لاریجان از بهترین مقاصد سفر یک‌ روزه از تهران هستند.

جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار کدامند؟

دشت لار، روستای افجه، سد لتیان، دریاچه شورمست، دشت آزو، برغان و آبشار هریجان از جاهای دیدنی اطراف تهران در بهار هستند.

سفر یک روزه اطراف تهران در زمستان کجا بریم؟

برای سفر یک روزه اطراف تهران در زمستان به آبگرم لاریجان، غار رودافشان، غار یخ مراد، وردیج و واریش، حوض سلطان و پیست‌های اسکی بروید.

آیا در اطراف تهران چشمه آبگرم وجود دارد؟

چشمه آبگرم لاریجان یکی از جاذبه‌های اطراف تهران در فصل زمستان است که در روستای ییلاقی آبگرم لاریجان قرار دارد.

عکس کاور: خبرگزاری میزان (عکاس: وحید حسینی)

مطالب مرتبط:

دیدگاه