شیرینی‌های سنتی استان قزوین

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی چهار شنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
شیرینی‌های سنتی استان قزوین

در مقاله‌ی غذاهای سنتی استان قزوین، به معرفی غذاهای محلی این استان زیبا پرداختیم. قزوین خطه‌ای است؛ مملو از انواع خوراکی‌های لذیذ و منحصربه‌فرد به‌همراه کدبانوهای هنرمندی که با طبخ و تهیه‌ی این خوردنی‌های فوق‌العاده و خوشمزه، علاوه بر حفظ آداب و سنت ایران زمین، هنرمندی خود را نیز به نمایش می‌گذارند. با کجارو همراه باشید تا وجودتان سرشار از طعم بی‌نظیر شیرینی‌هایی لذیذ و به‌یادماندنی شود.

تنوع شیرینی و خوراکی‌های سنتی در استان قزوین، نشات گرفته از آداب و فرهنگ غذایی مردم این سرزمین است. انسان‌هایی خوش‌ذوق و هنرمند که با انواع خوردنی‌های بی‌همتایشان، در سراسر ایران و جهان، شهرتی به‌هم زده‌اند. از جمله‌ی این شیرینی‌های خوشمزه و وسوسه‌انگیز می‌توان به باقلوای لوزی، باقلوای پیچ یا گل رز، شیرینی پادرازی، نان نخودی قزوین (شیرینی نخودی)، نان چرخی، نان برنجی (شیرنی برنجی)، نان بادامی قزوین (شیرینی بادامی)، شیرینی اتابکی (شیرینی ولیعهدی)، نان قندی (شیرینی قندی)، نان نازک (نازک پسته‌ای) و قاق اشاره کرد.

باقلوا

باقلوا

باقلوا از جمله‌ی این شیرینی‌های فوق‌العاده است که در انواع مختلف تهیه و طبخ می‌شود. در واقع گل سرسبد تمامی شیرینی‌های سنتی این استان را از آن خود کرده است که در انواعی مانند باقلوای سه رنگ یا لوزی و باقلوای گل یا پیچ تهیه و طبخ می‌شود. شاید یکی از گران‌ترین خوراکی‌هایی باشد که توسط مردم استان قزوین تهیه می‌شود. چراکه در تدارک آن از پسته، بادام، خاک قند، پودر هل، آرد، شربت قوام آمده، زعفران، گلاب، زرده‌ی تخم‌مرغ و شیر استفاده می‌شود. آن‌ها، معمولا این شیرینی خوشمزه و محبوب را برای پذیرایی از میهمانان، در ایام دید و بازدید نوروز و مراسم ازدواج جوانان تهیه می‌کنند.

پادرازی

ش-ر-ن--پادراز-

برای تهیه‌ی این شیرینی از پودر قند، روغن صاف قنادی، تخم‌مرغ، آرد گندم، آرد برنج، آرد نخودچی، شیر، پودر زنجبیل، وانیل، زعفران و کنجد استفاده می‌شود. شیرینی خوش‌طعم و لذیذ که همراه با چای و نوشیدنی‌های داغ، میل می‌شود.

نان نخودی قزوین (شیرینی نخودی)

نخود-

نان نخودی از شیرینی‌های سنتی استان قزوین به شمار می‌آید. شیرینی کوچک، نرم و لطیف، خوشمزه و بسیار دوست‌داشتنی که با روشی آسان و بدون پیچیدگی‌های دنیای شیرینی‌پزی تهیه می‌شود. مردم استان قزوین برای طبخ این خوراکی محبوب و پرطرفدار از آرد نخود، روغن جامد، پودر قند، آرد سفید، پودر هل، زرده‌ی تخم‌مرغ و خلال پسته استفاده می‌کنند. البته نان نخودچی یکی از شیرینی‌هایی است که در دیگر استان‌های کشور عزیزمان، تهیه و طبخ می‌شود. اما نان نخودی یا شیرینی نخودی قزوین، از اصالتی کاملا قزوینی برخوردار بوده و از شیرینی‌های سنتی این استان محسوب می‌شود.

نان چرخی

نان-چرخ-

شاید اسم نان چرخی کمی جالب به نظر برسد. مردم استان قزوین به این دلیل این شیرینی لذیذ را نان چرخی می‌نامند که پس از ترکیب تمامی مواد اولیه‌، آن‌ها را با چرخ گوشت، چرخ می‌کنند. در تهیه‌ی این خوردنی سنتی از آرد برنج، آرد سفید، روغن جامد، پودر قند، تخم‌مرغ، ماست، بکینگ‌پودر، پودر هل و پودر پسته استفاده می‌شود. از نکات مهم این شیرینی، ماندگاری زیاد آن پس از طبخ است.

نان برنجی قزوین (شیرینی برنجی)

ش-ر-ن--برنج-

شاید این شیرینی شما را به یاد شیرینی برنجی استان کرمانشاه بیندازد. اما استان قزوین نیز از شیرینی برنجی مخصوص و سنتی خود برخوردار است که بسیار خوش‌طعم بوده و از محبوبیت قابل توجهی نیز برخوردار است. مردم این استان برای تهیه‌ی نان برنجی از آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، تخم‌مرغ، پودر هل و گلاب استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم حتما این خوراکی فوق‌العاده را امتحان کنید. قطعا به تفاوت طعمی که با نان برنجی استان کرمانشاه دارد، پی خواهید برد.

نان بادامی قزوین (شیرینی بادامی)

P123072955525

تنوع شیرینی‌های سنتی در استان قزوین بسیار زیاد و قابل‌توجه است. شیرینی‌هایی تهیه شده از مغز انواع آجیل، میوه، خشکبار و ... که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده، بیانگر تاریخ و هنر مردم این سرزمین نیز خواهد بود. شیرینی بادامی استان قزوین، بسیار خوش‌طعم بوده و از عطر مطبوعی نیز برخوردار است. آن‌ها برای تهیه‌ی نان بادامی از پودر قند، آرد، پودر بادام، پودر پسته، پودر هل و روغن جامد استفاده می‌کنند.

شیرینی اتابکی (شیرینی ولیعهدی)

1425147284330213_orig55

شیرینی اتابکی یا ولیعهدی، از دیگر خوراکی‌هایی است که به‌عنوان شیرینی سنتی استان قزوین شناخته شده است. اغلب این شیرینی در دو رنگ کرم و قهوه‌ای تهیه می‌شود. مردم استان قزوین برای طبخ این خوراکی لذیذ از ترکیب آرد نول و آرد برنج، پودر قند، روغن جامد، پودر هل و تخم‌مرغ استفاده می‌کنند. این شیرینی نیز مانند اغلب شیرینی‌های تهیه شده در استان قزوین، از شیرینی کمی برخوردار است که یکی از مزیت‌های این نوع خوراکی‌ها در مقایسه با دیگر شیرینی‌های تهیه شده محسوب می‌شود.

نان قندی (شیرینی قندی)

نان-قند---ا-قاق

نان قندی را همه‌ی مردم ایران می‌شناسند. بسیار خوشمزه و دوست‌داشتنی که اغلب در کنار چای داغ میل می‌شود. نان قندی استان قزوین، از دیگر شیرینی‌های سنتی این استان به شمار می‌آید که همراه با دیگر شیرینی‌های محلی، در اواخر اسفندماه، توسط خانم‌های کدبانوی قزوینی تهیه می‌شود. این شیرینی با استفاده از آرد صرفه، پودر شکر، روغن جامد، پودر هل، بکینگ پودر و خشخاش طبخ می‌شود. این نان از عطری فوق‌العاده برخوردار است که هوش از سر هر انسانی خواهد برد. البته مردم استان قزوین به نوع خشک‌شده‌ی این نان خوشمزه، قاق (خشک) می‌گویند.

نان چایی

نون-چا--

نان چایی بعد از باقلوا، از پرطرفدارترین شیرینی‌هایی است که در استان قزوین تهیه و مورد استفاده قرار می‌گیرد. خمیر این شیرینی بسیار نرم و لطیف بوده و در دو نوع کره‌ای و معمولی تهیه می‌شود. نوع کره‌ای آنرا باید پس از تهیه، مصرف کرد تا بیات یا خشک نشود. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی این خوراکی محبوب از آرد، کره، تخم‌مرغ، خاک قند، کنجد، زعفران، روغن، پودر هل، ماست و جوش شیرین استفاده می‌کنند. توصیه می‌کنیم اگر به استان قزوین سفری داشتید، حتما این شیرینی خوشمزه را تهیه و میل کنید.

نان نازک (نازک پسته‌ای)

نازک-پسته-ا-

از دیگر شیرینی‌هایی است که توسط کدبانوهای استان قزوین تهیه و با طعم بی‌نظیرش خاطراتی شیرین را در ذهن افراد خانواده باقی می‌گذارد. آن‌ها برای تهیه‌ی این خوراکی فوق‌العاده از آرد سفید، پودر قند، تخم‌مرغ، روغن جامد، وانیل، ماست، کره‌ی ذوب شده، نمک، بکینگ‌پودر، پودر خمیر ترش، پودر گردو، پودر پسته، زعفران و کنجد استفاده می‌کنند. البته نان نازک گردویی و کنجدی نیز از انواع دیگر نان نازک هستند که در استان قزوین طبخ می‌شوند. برای تهیه‌ی آن‌ها از گردو و کنجد استفاده می‌شود.

نان اَگِردَک

2818411657_4750db34fa_b5555

این نان خوش‌طعم و پرطرفدار از نان‌های محلی و سنتی استان قزوین به شمار می‌آید که به‌دلیل طعم فوق‌العاده‌اش در بین سایر استان‌ها و شهرهای کشور نیز از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار است. برای طبخ نان اگردک از تخم‌مرغ، شیر، شکر، روغن مایع، آرد، دارچین، خمیر ترش، نمک، زردچوبه و زعفران استفاده می‌شود.

کیک شربتی

-2555563566 کیکی زعفرانی و بسیار خوشمزه که از خوش‌طعم‌ترین شیرینی‌های استان قزوین است. در نهایت سلیقه و زبردستی قنادان قزوینی، پس از پخت کیک اسفنجی فوق‌العاده نرم، شربت شکر و زعفران بسیار خوش طعمی را روی کیک می‌ریزند که ماحصل آن کیک شربتی، از بهترین شیرینی‌های قزوین است.

شیرینی حاج کریمی

این شیرینی، از عطر و بویی منحصربه‌فرد برخوردار است و علاقه‌مندان بسیاری را از آن خود کرده است. اغلب این شیرینی را همراه یک فنجان چای داغ میل می‌کنند. مردم استان قزوین برای تهیه‌ی آن از آرد، آرد برنج، تخم‌مرغ، روغن جامد، پودر قند، بکینگ‌پودر، پودر هل، ماست، پودر گردو، پودر قند، پودر هل، دارچین، گلاب، کنجد و خلال پسته استفاده می‌کنند. قطعا با ترکیب این چاشنی‌های خوش‌عطر، طعم و رایحه‌ی بی‌نظیری در انتظار خانه‌ای است که این شیرینی فوق‌العاده، در آن محل طبخ می‌شود.

در این مقاله سعی شد تا حد امکان، شیرینی‌ها و نان‌های سنتی استان قزوین را به شما دوستان عزیز معرفی کنیم. امید است توانسته باشیم به این مهم دست یابیم. منتظر نظرات سازنده ی شما دوستان کجارویی هستیم.

منبع: تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه