نقش و منزلت زن در نگارکندهای ۲۸۰۰ساله ایذه

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
نقش و منزلت زن در نگارکندهای ۲۸۰۰ساله ایذه

به گفته نویسنده و پژوهشگرکتاب تاریشا ، حضور زنان در نگارکندهای ایذه که از اهمیت، نقش و منزلت زنان در امور اجتماعی و مذهبی در ایران باستان حکایت دارد از امتیازات ویژه عیلامیان است .

اردشیر صالح پور افزود:

غار معبد تاریشا یکی از غارهای باستانی مربوط به عیلام نو است که سابقه حکاکی نگارکند های آن به ۲۸۰۰سال پیش باز می گردد .

او با اشاره به سابقه باستانی و نشانه های زیست چند هزار ساله اقلیمی دراین منطقه تصریح کرد که ۴نگار کند با تصاویر زیبا و جذاب از هانی پادشاه محلی آیاپیر (ایذه) ،شوترو وزیر وی و آمانتا زن هانی در ۲نگارکند جداگانه دیده می‌شود که گویای سکونت و احترام و نیایش خانواده حکمران محلی نسبت به این معبد مقدس است .وی در ادامه اظهار کرد:

در ۲کتیبه دیگر در دل همین غار، نگاره ای با خط میخی به‌صورت مبسوط درباره احترام به این معبد و خدایان عیلامی حکاکی شده است که همه افراد در آن به حالتی ایستاده و دست برسینه و موقعیت دعا قرار دارند که پاهای آنان نیز به نشانه حرمت برهنه است .

صالح پور با اشاره به ویژگی‌های جذاب و منحصربه‌فرد این نگارکند ها به‌ویژه تصاویر زن و کودکان (دختر و پسر)تأکید کرد که حضور زنان در این مکان نشانگر حرمت ، اهمیت و منزلت زن در ایران باستان است. نویسنده و پژوهشگرکتاب تاریشا اضافه کرد:

در هیچ جای ایران تصاویری با این ویژگی و به این زیبایی به زنان و کودکان پرداخته نشده است و از این حیث این نگارکند ها در نوع خود ممتاز و بی مانند است.

پژوهشگر کتاب تاریشا گفت :

با توجه به تعداد زیاد سنگ‌نگاره ها ، کتیبه ها و نقوش آیینی و مذهبی در ایذه (آیاپیر ) می‌توان این شهر را به‌عنوان شهر نگارکندها و شهر موزه نگاره ها معرفی کرد.

مراسم رونمایی کتاب تاریشا اشکفت سلمان ، غار معبد باستان نوعیلامیان نوشته اردشیر صالح پور با حضور نویسنده، مسئولان محلی ،علاقه‌مندان و...با همکاری انجمن ها و نهادهای دوستار میراث فرهنگی در محل موضوع پژوهش (غار معبد باستان تاریشا) در غار اشکفت سلمان در شهر ایذه برگزار شد . کتاب 'تاریشا'یکی دیگر از مجلد های پژوهشی صالح پور است که پس از (الیما)که مهر ماه امسال در موزه ملی ایران رونمایی شده بود روانه بازار می‌شود . این اثر پژوهشی با همکاری کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم)در یکهزار نسخه و ۱۴۰صفحه با کاغذ گلاسه و تصاویر تحلیلی و توصیفی از آثار و نگاره ها به چاپ رسیده است. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه