غذاهای خیابانی تایلند را بیشتر بشناسید

زهره صمیمی
زهره صمیمی سه شنبه، ۱۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۰
غذاهای خیابانی تایلند را بیشتر بشناسید

خیابان‌های تایلند بیشتر شبیه رستوران‌های فست‌فود هستند. برای اینکه کاملا با غذاهای محلی تایلند آشنا شوید، تنها رفتن به کافه و رستوران کافی نیست. تایلندی‌ها بیشتر در خیابان غذا می‌خورند و برای آشنایی بهتر با فرهنگ غذایی این کشور، باید در خیابان‌های تایلند راه بروید و با آن‌ها همراه شوید. در این مقاله قصد داریم شما را با چند نوع از رایج‌ترین غذاهای خیابانی تایلند آشنا کنیم. با کجارو همراه باشید.

از دید گردشگران خارجی، غذاهای خیابانی تایلند چندش‌آور و مشمئزکننده هستند: از کرم و سوسک سرخ‌شده گرفته تا عقرب و عنکبوت در قفسه‌های این رستوران‌های خیابانی پیدا می‌شود. این غذاها اصلا بهداشتی به نظر نمی‌رسند ولی درواقع، غذاهای خیابانی تایلند خطرناک‌تر از فست‌فودهای پرچرب کافه‌ها و رستوران‌های اروپایی نیستند.

تایلند

تایلندی‌ها وجدان کاری خوبی دارند و به بهداشت شخصی خود بسیار اهمیت می‌دهند. فروشندگان بسیار تمیز و مرتب هستند و داغی و تندوتیزی غذاها، خود مثل نوعی ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند. همه‌چیز از مواد اولیه تازه تهیه شده است؛ شرایط اقلیمی تایلند طوری است که مواد اولیه تازه در همه فصول یافت می‌شود. میوه‌ها، سبزی‌ها، گوشت و ماهی در هوای گرم تایلند زود فاسد می‌شوند و بنابراین نمی‌توان آن‌ها را برای مدت چند روز نگه داشت که این مسئله باعث می‌شود آشپزها همیشه از مواد غذایی تازه استفاده کنند. پس خیالتان راحت باشد. این غذاهای خیابانی از غذاهای رستورانی بدتر نیستند، شاید حتی تازه‌تر از آن‌ها باشند. از دیگر مزایای این غذاهای خیابانی ارزان بودن آن‌ها است. یک شام کامل فقط چند دلار هزینه روی دست شما می‌گذارد.

غذا

تایلندی‌ها عادت دارند در خیابان غذا بخورند. در میان تایلندی‌هایی که در خیابان غذا می‌خورند از هر قشری می‌توان یافت؛ از قشر فقیر با لباس‌های مندرس و نامرتب گرفته تا متخصصان و مدیران تحصیل‌کرده و باکلاس با اتومبیل‌های آخرین سیستم و ساعت‌های گران‌قیمت بر دستشان. توریست‌ها هم دراین‌بین مستثنا نیستند. فروشندگان فقط در پایتخت می‌توانند انگلیسی صحبت کنند و فروشندگان شهرهای کوچک خیلی انگلیسی نمی‌دانند. به‌جای حفظ کردن اسامی عجیب‌وغریب این‌همه غذا، می‌توانید از انگشتانتان کمک بگیرید. فقط با اشاره انگشت حرف بزنید و این هم یکی دیگر از مزایای غذا خوردن در خیابان نسبت به رستوران است که در بهترین حالت با منویی تصویردار از شما پذیرایی می‌شود.

برنج

برنج

برنج جزء اصلی غذاهای آسیایی است و تایلند هم از این قضیه مستثنا نیست. در خیابان غذاهایی به چشم شما می‌خورد که یادآور ریزوتو هستند. معمول‌ترین آن‌ها، برنج با مرغ یا گوشت خوک است. حتما برنجی را که در برگ درخت موز پخته شده و طعم آن را به خود گرفته است، امتحان کنید. در ظاهر، این نوع برنج شبیه دلمه است ولی برگ‌ها قابل‌خوردن نیستند.

سوپ

سوپ

شاید با خود بگویید این مایع عجیب‌وغریب که بخار فراوانی از آن بلند می‌شود چیست؟ این مایع که درون دیگ‌های بزرگ می‌جوشد، چیزی نیست جز سوپ تایلندی شامل  مرغ، میگو، قارچ و ... همه در شیر نارگیل با سس ماهی و علف لیمو. این سوپ هم تند است و هم ترشی خاصی دارد. پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید ولی به شرطی که بتوانید آن را قورت دهید، چون طعم تندوتیزی دارد.

نودل

  رشته

در تایلند، انواع مختلف رشته وجود دارد: بزرگ و کوچک، تخم‌مرغی و برنجی، خشک و نرم که مثل رشته‌فرنگی است. فروشنده‌ها، رشته را در ظرف می‌ریزند و به انتخاب مشتری  مواد غذایی مثل میگو، گوشت خوک، جوانه‌ی  بامبو و ...  به آن اضافه می‌کنند و سپس طبق فرایند خاصی آن را می‌پزند.

سالادها

سالادها

تایلندی‌ها متخصص سالاد هستند. یکی از مخلفات همیشگی غذاهای تایلندی سالاد است. سالادهای پاپایا با الیاف پوملو، میگو با بادام‌زمینی و جوانه‌ی بامبو، بسیار پرطرفدار و خوشمزه هستند.

غذاهای دریایی

غذاهای دریایی

علاوه بر برنج با میگو و دیگر خزندگان دریایی، در میان غذاهای دریایی تایلندی می‌توانید ماهی کاملی را ببینید که پوشیده با کریستال‌های بزرگ نمک، روی زغال چوب برشته شده است. یکی از عجیب‌ترین غذاهای دریایی تایلند، ماهی مرکب کوبیده شده با غلتک‌های مخصوص است. در ضمن این غذاها بسیار شور هستند.

کباب‌ها

کباب 

بهداشتی‌ها جشن بگیرند: در تایلند انواع گوشت‌های کبابی به سیخ‌های چوبی کشیده شده و روی آتش کباب می‌شوند. فرایند کباب کردن دیگر جایی برای آلودگی و میکروب باقی نمی‌گذارد پس با خیال راحت از کبابتان لذت ببرید. تایلندی‌ها معمولا گوشت مرغ، گوشت گوسفند و گوشت گاو را کباب می‌کنند.

میوه‌ها

میوه  

تایلند کشور میوه است و مغازه‌های آن پر از انبه‌های رسیده، آناناس، هندوانه، مژکی، ترگیل، پاپایا و میوه گل‌ساعتی. فقط کافی است به هر میوه‌ای که دوست دارید، اشاره کنید، در یک چشم به هم زدن، میوه درون مخلوط‌کن قرار می‌گیرد و چند ثانیه بعد یک بمب ویتامین تازه و خوشمزه در دست شماست. البته افرادی که ترس از میکروب دارند، می‌توانند میوه‌ها را به‌صورت پوست‌کنده و شسته‌شده با آب جوش خریداری کنند. زیاد هم سخت‌گیر نباشید، کمی میکروب برای بدن لازم است!

حشرات

حشرات

برخی از خارجی‌ها حتی تصورش را هم نمی‌توانند بکنند که روزی حشره بخورند، حتی اگر از گرسنگی بمیرند. اما درواقع این نوع غذا خیلی با گوشت مرغ و گاوی که ما می‌خوریم، متفاوت نیست. چه‌بسا حشرات پروتئین بیشتر و چربی کمتری دارند. اگر می‌خواهید غذاهای متفاوتی را بچشید، می‌توانید ماجراجویی خود را با لارو کرم ابریشم شروع کنید. لاروها بافت نرمی دارند و در دهان شبیه صدف هستند و مزه آن‌ها هم  مثل عدس است. نظرتان راجع به سوسک چیست؟ سوسک هم به‌قدری سرخ شده است که در دهان، شبیه پوست تخم‌مرغ است و مزه خاصی هم ندارد.

شیرینی‌ها

شیرینی

اینجا دیگر می‌توانید با خیال راحت از خوردن لذت ببرید، نه از سوسک خبری هست و نه از تندی سوزاننده چیلی. اینجا فقط و فقط شیرینی است. دسرهای تایلندی، خیلی لطیف هستند و مزه فوق‌العاده‌ای دارند. بیسکویت میوه‌ای شکلاتی و کیک‌های لیمویی فوق‌العاده که با شیر نارگیل پخته شده‌اند، عالی هستند. غذاهای خیابانی بسیار متنوع دیگری هم در تایلند وجود دارد، ما در این مقاله فقط گوشه‌ای از این دنیای رنگارنگ و پر از طعم و مزه را به شما نشان دادیم. با کجارو همراه باشید. در مقاله‌های آتی شما را با فرهنگ غذایی کشورهای دیگری از گوشه و کنار دنیا آشنا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

منبع Travelvivi

دیدگاه