عضویت ایران در شورای اجرایی ایکروم تا سال ۲۰۱۹ است

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
عضویت ایران در شورای اجرایی ایکروم تا سال ۲۰۱۹ است

به گفته معاون میراث فرهنگی کشور  عضویت ایران در شورای اجرایی ایکروم تا سال ۲۰۱۹ ادامه دارد و قرار است کارگاه‌های آموزشی در موضوعات مختلف میراث فرهنگی به‌ویژه در سطح منطقه برگزار کنیم.

محمد حسن طالبیان درباره عضویت ایران در شورای اجرایی ایکروم اظهار داشت:
ایکروم مرکزی است که بیشتر در بحث آموزش و ظرفیت سازی در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی، محوطه ها و یادمان ها کار می‌کند و در حقیقت بازوی اصلی سازمان یونسکو در این حوزه است. ایران از سال ۱۹۷۲ عضو این مجموعه شد یعنی همان زمانی که کنوانسیون میراث جهانی شکل گرفته بود. یونسکو برنامه‌های کارگاههای آموزشی و ظرفیت سازی را از طریق ایکروم انجام می‌دهد. چون ایکروم یکی از نهادهای موثر در این کار است و به‌عنوان بازوی آموزشی یونسکو فعالیت می‌کند.   مثل ایکوموس که در حوزه حفاظت و مرمت مجموعه ها و بناها و بافت ها فعال است یا ایکوم که در حوزه موزه ها فعالیت دارد.
طالبیان با بیان اینکه  ۱۳۴ کشور عضویت ایکروم را پذیرفته‌اند ولی شورای اجرایی آن متشکل از ۲۴ عضو است گفت:
معمولا ایکروم هر دو سال یکبار مجمع عمومی برگزار می‌کند. اما هر عضو می‌تواند ۴ سال عضو شورای اجرایی باشد. در حال حاضر ۱۲ کشور عضو شورای اجرایی تا سال ۲۰۱۷ هستند و ۱۲ عضو دیگر  نیز تا سال ۲۰۱۹ عضویتش ادامه خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه از این به بعد به‌ویژه در سطح منطقه قرار است کارگاههای آموزشی در موضوع سنگ، چوب، بافت‌های تاریخی، حفاظت از آثار، اسناد، آثار موزه‌ای و غیره داشته باشیم، افزود:
ضمن اینکه هم می‌توان مشارکت بیشتری داشته باشیم و هم اینکه در ایران کارگاههایی را برای کشورهای منطقه برگزار کنیم. به‌عنوان مثال اگر کارگاههای در زمینه چوب برگزار می‌شود می‌توان از ظرفیت ایکروم استفاده کرد و از افراد صاحب تجربه در این کار کمک گرفت. در واقع ظرفیت ما را در استفاده از تجربیات دنیا در حوزه های خاص مسلما بالا می‌رود.
معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد:
برخلاف مجمع های دیگر که بخش اعظم آرای آن متاثر از فضای سیاسی بین کشورهاست؛ بخش اعظم آرای این مرکز متاثر از قضای کارشناسی است و به سابقه تخصصی آن کشور نگاه می‌کنند. افرادی که رای می‌دهند خودشان هم کارشناس هستند. از این جهت که چنین شورایی کارشناسی است و می‌تواند در تصمیمات کارشناسی سهیم باشد مهم است.
وی گفت:
تلاش این است که در ایران مرکز خوبی در این زمینه داشته باشیم تا برای ایرانیان موثر باشد. تفاوت این مرکز با دانشگاه این است که آموزش بیشتر به‌صورت عملی و میدانی انجام می‌شود. البته با توجه به پتانسیل ایران در زمینه دانشگاه، می‌توان دانشگاه‌ها را به این آموزش میدانی متصل کرد.
طالبیان در پاسخ به اینکه چرا ایران تاکنون عضو شورای اجرایی ایکروم نشده است، اذعان کرد:
چندین سال است که نتوانسته‌ایم عضو شورای اجرایی باشیم. هم باید همت کرد و هم شرایط معرفی خود را به آنجا داشت.
منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه