بهترین و بدترین کشورهای دنیا برای زندگی کدامند؟

محمد میرافشاری
محمد میرافشاری شنبه، ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۰
بهترین و بدترین کشورهای دنیا برای زندگی کدامند؟

شاید خیلی از افراد از موقعیت کشوری که در آن زندگی می‌کنند راضی نباشند، یا شاید هم برعکس. در این مقاله بهترین و بدترین کشورهای دنیا را برای زندگی معرفی می‌کنیم.

کشورهای نوردیک (نوردیک به مجموع کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) و اقیانوس اطلس که دارای قرابت فرهنگی بسیار هستند اطلاق می‌شود) صدرنشین فهرست «بهترین کشورهای دنیا برای زندگی» شدند؛ اما قبل از اینکه بقیه مردم دنیا به این موضوع حسودی کنند، باید گفت که کارشناسان اخطار داده‌اند، کشورهای نوردیک خیلی هم نباید خیال‌شان از جایگاهی که در صدر جدول به دست آورده‌اند، راحت باشد.

کشورهای نوردیک

 موسسه لگاتوم که در انگلستان مستقر است، به‌ تازگی یک فهرست از بهترین کشورهای جهان را بر اساس «رفاه» منتشر کرده است. در این فهرست ۱۴۲ کشور بر اساس ۸۹ متغیر بررسی شده‌اند. این متغیرها در ۶ بخش اصلی «اقتصاد»، «کارآفرینی و فرصت‌ها»، «نظام حکومتی»، «آموزش»، «سلامت»، «ایمنی و امنیت»، «آزادی‌های شخصی» و «سرمایه‌های اجتماعی» طبقه‌بندی شده‌اند. کشورهای اسکاندیناوی (شبه‌جزیره‌ای در شمال اروپا و دربرگیرنده ۳ کشور سوئد، نروژ و دانمارک) در صدر جدول قرار دارند، هرچند سایر رقبا با اختلاف کمی آن‌ها را تعقیب می‌کنند.

نروژ برای هفتمین بار پی‌درپی در صدر جدول قرار گرفت و عنوان «بهترین کشور برای زندگی» در کل جهان را به خود اختصاص داد. این کشور در بسیاری از متغیرها صدرنشین بود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موضوعاتی چون «اعتماد به دیگران»، «رضایت ناشی از آزادی انتخاب»، «آزادی‌های مدنی و انتخاب آزاد» و «رضایت ناشی از استاندارهای زندگی» اشاره کرد.

نروژ

دانمارک و سوئد هم به‌ترتیب رتبه‌های سوم و پنجم را به خود اختصاص دادند. همچنین کشورهای فنلاند رتبه نهم و ایسلند رتبه دوازدهم را به دست آوردند. البته شرکتی که این تحقیق را انجام داده است، به این موضوع اشاره می‌کند که در برخی از موارد کشورهای نوردیک باید تلاش بیشتری بکنند. به‌طور مثال در بخش اقتصادی به‌اندازه کشورهای پیشرفته جهان موفق عمل نکرده‌اند. در بین ۲۰ کشور برتر این لیست، فنلاند و ایسلند تنها کشورهایی بودند که در فهرست ۳۰ کشور برتر در بخش «اقتصادی» جای نداشتند و از لحاظ اقتصادی رتبه هر ۳ کشور نروژ، سوئد و فنلاند طی سال‌های اخیر سقوط کرده است.

سوئد دانمارک

 بهترین اقتصاد به سنگاپور تعلق دارد که در رده‌بندی کلی رتبه هفدهم را به خود اختصاص داده است. این شهر-کشور توانسته است درمجموع رتبه قابل‌قبولی را به دست بیاورد و در تمام بخش‌ها به‌جز «آزادی‌های شخصی» و «سرمایه اجتماعی» بین ۱۵ کشور برتر دنیا قرار بگیرد.

چین کشوری ثروتمندی است اما برای زندگی مناسب نیست!

چین ثروتمند ولی بد

کشور چین هم در رده‌بندی اقتصادی رتبه سوم را به خود اختصاص داد، ولی در فهرست کلی نتوانست رتبه‌ای بهتر از پنجاه و دوم را به دست بیاورد. همچنین این کشور در بخش «ایمنی و امنیت» رتبه صدم را در بین ۱۲۰ کشور دنیا به خود اختصاص داد. «ناتان گامسر» که مدیر پروژه تدوین فهرست کشورهای ایدئال دنیا برای زندگی بوده است، در طول مراسم رونمایی از آن گفت:

فهرست کشورهای ایدئال دنیا می‌تواند پاسخی به یک مشکل باشد. روش‌های سنتی که ما برای اندازه‌گیری میزان موفقیت یک کشور در نظر می‌گرفتیم، بسیار ناکارآمد بود. با وجود اینکه ثروت و سرمایه عناصر مهمی قلمداد می‌شوند، اما کل داستان را تشکیل نمی‌دهند.

اندونزی رو به رشدترین کشور در این فهرست لقب گرفت، چون در طول هفت سال گذشته ۲۱ پله صعود کرده است. این کشور امسال توانسته است به رده شصت و نهم دست پیدا کند. این بیشترین میزان پیشرفت در بین تمامی کشورهای حاضر در این لیست است.

دنیا روزبه روز خطرناک تر می‌شود

دنیای خطرناک

موضوع دیگری که در این فهرست سالانه به چشم می‌آید، این است که دنیا از اولین سالی که این فهرست تدوین شده، یعنی سال ۲۰۰۹ به‌ طور مرتب ناامن‌تر می‌شود. آفریقا و خاورمیانه در بخش «امنیت و ایمنی» با چالشی جدی روبه‌رو هستند. جمهوری دموکراتیک کنگو، افغانستان و سوریه خطرناک‌ترین کشورهای دنیا لقب گرفتند و رتبه کلی آن‌ها به‌ترتیب ۱۳۷، ۱۴۱ و ۱۳۶ است. کشور آمریکا (که در رده‌بندی کلی در رتبه ۱۱ قرار گرفت) ناامن‌ترین کشور در بین کشورهای صدرنشین است و در بخش «ایمنی و امنیت» رتبه ۳۳ را به خود اختصاص داده است.

گزارش‌ها این موضوع را حکایت می‌کنند که  آمریکا تنها کشور غربی است که با نمره ۳ از ۵ به خاطر «خشونت‌های ناشی از سیاست‌های دولتی» خود رنج می‌کشد. این نمره به نسبت بد باعث شده است تا نام این کشور در کنار کشورهایی چون ونزوئلا، جمهوری دومینیکن و السالوادور قرار بگیرد. همچنین در این رده‌بندی بیان شده است که بر اساس گزارش‌های سازمان عفو بین‌الملل، کشور آمریکا در حوزه «خشونت‌های سیاسی» با کشوری مانند عربستان سعودی در یک رده قرار دارد. در سوی دیگر هنگ‌کنگ موفق شد تا برای سومین سال پی‌درپی عنوان امن‌ترین کشور دنیا را به خود اختصاص دهد.

چه کشورهایی جزو ۱۰ کشور برتر برای زندگی هستند؟

نروژ توانست بار دیگر رتبه اول را به خود اختصاص دهد.پس از آن سوئیس، دانمارک، نیوزیلند، سوئد، کانادا، استرالیا، هلند، فنلاند، ایرلند ۱۰ کشوری هستند که از حیث معیارهای ذکرشده، مکان مناسبی برای زندگی معرفی شده‌اند.

  بهترین زندگی

کدام کشورها بدترین جا برای زندگی هستند؟

در این فهرست جمهوری آفریقای مرکزی به‌ عنوان بدترین کشور برای زندگی معرفی شد. پس از آن افغانستان، هائیتی، چاد، بوروندی، جمهوری دموکراتیک کنگو، سوریه، -یمن، سودان و آنگولا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. 

بدترین زندگی 

پیش‌تر در این مقاله کجارو گفته شد که برای تهیه فهرست کشورهای ایدئال دنیا برای زندگی ۸ بخش اصلی در نظر گرفته شده است. در ادامه می‌توانید بهترین و بدترین کشورهای دنیا را به‌صورت جداگانه در هر یک از این ۸ بخش مشاهده کنید:   

بهترین اقتصاد

اقتصاد

بهترین: سنگاپور

بدترین: لیبریا

کارآفرینی و فرصت‌ها

بهترین: سوئد

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

نظام حکومتی

بهترین: سوئیس

بدترین: افغانستان

آموزش

بهترین: استرالیا

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

سلامت

بهترین: آمریکا

بدترین: جمهوری آفریقای مرکزی

ایمنی و امنیت

بهترین: هنگ‌کنگ

بدترین: جمهوری دموکراتیک کنگو

آزادی‌های شخصی

بهترین: کانادا

بدترین: یمن

سرمایه اجتماعی

بهترین: نیوزیلند

بدترین: توگو 

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه