قلعه شوش در حال سامان‌دهی است

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
قلعه شوش در حال سامان‌دهی است

به گفته محمدحسین ارسطوزاده، مدیر پایگاه جهانی شوش،  قلعه شوش به‌منظور معرفی پیشینه باستان‌شناسی در ایران در حال ساماندهی است.

به گفته ارسطوزاده در حال حاضر استحکام‌بخشی قسمت‌های سازه‌ای بنا و تزیینات به کار رفته در آن شامل فضاهای اداری، قسمت‌های اسکان هیئت‌های پژوهشی، اتاق نقاشی، اندود بام، اتاق منسوب به گریشمن، دفع بخشی از عوامل نشت رطوبت و مرمت بنا زیر نظر کارشناسان مربوط انجام شده یا در دست انجام است، وی ادامه داد:

در کنار کار مرمت بناها، آموزش استادکاران و کارگران متخصص در زمینه مرمت نیز به‌منظور پیشبرد هرچه بهتر حفاظت و مرمت بناهای تاریخی انجام می‌شود.

مدیر پایگاه جهانی شوش از مرمت بخش‌های داخلی قلعه به‌منظور ایجاد و ساخت فضاهای نمایشگاهی خبر داد و گفت:

طرح مطالعاتی در دست اقدام است تا در این بنای مهم و به عبارتی موزه آجرهای باستانی از تکنولوژی‌های مدرن و به‌روز همچون نصب دستگاه‌های لرزه‌نگار، رطوبت سنج و... استفاده شود.

ارسطوزاده با اشاره به اینکه از سال پیش فضای قلعه در حیاط اول برای بازدید کلیه گردشگران مهیا شده است تصریح کرد:

عمده فعالیت‌های حفاظتی و مرمتی انجام شده در این بنا هم‌زمان با پروسه ثبت جهانی شوش آغاز شده و تاکنون ادامه دارد.

مدیر پایگاه جهانی شوش یادآور شد:

قلعه باستان‌شناسی شوش در سال ۱۸۹۷ و طی ۱۵ سال به‌منظور ایجاد فضایی مناسب برای استقرار هیئت‌های فرانسوی و نگه‌داری موقت برخی اشیای تاریخی و باستانی به دست آمده طی حفاری‌ها ساخته شد. در ساخت این بنای بدون پی از خشت‌ها و آجرهای باستانی به جا مانده از ادوار پیشین به کار رفته و تاکنون نیز مرمت‌هایی در بخش‌های داخلی و بیرونی قلعه انجام شده است. در فصل‌های جدید پروژه‌های مرمتی پایگاه میراث فرهنگی شوش این قبیل حفاظت و مرمت‌ها در دستور کار قرار دارند.

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه