یادگیری زبان فرانسوی در خارج از کشور با هزینه اندک

پوریا عزیزی
پوریا عزیزی سه شنبه، ۲۶ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۳۰
یادگیری زبان فرانسوی در خارج از کشور با هزینه اندک

تقریبا همه آرزوی داشتن یک ماشین فراری را دارند؛ اما، تنها تعداد اندکی از افراد توانایی خرید این ماشین‌های لوکس را دارند. برای خیلی از افراد، یادگیری زبان فرانسه نیز چنین حکمی دارد. ولی چه می‌شد اگر یادگیری زبان فرانسوی در خارج از کشور این‌قدر گران نبود و ما می‌توانستیم این خودروی لوکس و آن‌چنانی را به‌راحتی خریداری نماییم؟ در ادامه مطلب با کجارو همراه شوید تا مکان‌هایی را به شما معرفی کنیم که در آن‌ها می‌توان به هزینه‌ای اندک، این زبان زیبا و رمانتیک را یاد گرفت.

شهر کبک، کانادا

بله، همسایگان شمالی کشور ایالات متحده، به غیر از ورزش هاکی، چیزهای دیگری نیز برای عرضه دارند. استان کبک (Québec) کانادا، که هم مستعمره فرانسوی‌ها بوده است و هم تحت استعمار انگلیسی‌ها، ریشه‌های فرانسوی‌اش را بسیار عزیز می‌دارد. اولین مقصد کجارو در فهرست کشور‌های مقرون‌به‌صرفه برای یادگیری زبان فرانسوی، مرکز این استان یعنی شهر کبک است. شهر کبک بسیاری از ما آوازه شهر مونترئال، مرکز فرهنگ و هنر اروپایی در کانادا را شنیده‌ایم. اما، وقتی پای آموختن زبان فرانسوی با بودجه‌ای محدود به میان می‌آید، به چندین دلیل شهر کبک گوی سبقت را از مونترئال می‌رباید. نخست آن‌که، شهر کبک بسیار زیباست و برای اقامت حین یادگیری زبان فرانسه، ایدئال است. این مکان دلربا، ترکیبی سحرآمیز است از کانادای قدیم و اروپای امروزی! اینجا خواهید دید که از کلیسا‌های جامع سر به فلک کشیده گرفته تا ساختمان‌های مدرن دولتی، همه برای فتح چشم‌انداز اصلی شهر با برج‌های دیده‌بانی قلعه قدیمی شهر به رقابت می‌پردازند. سبک‌های جدید و ترکیبی آشپزی نیز، غذاهای سنتی مانند انواع سوپ ماهی و گراتن سیب‌زمینی را به چالش می‌کشند و هرکدام، جای خود را در منوی رستوران‌ها دارند. کانادا کشور زیبایی است و فرهنگ‌های بومی خودش را داراست. اما، به دیده نگارنده این مطلب، شهر کبک، جذاب‌ترین نسخه ترکیب فضاهای غریب با فرهنگ آمریکای شمالی را ارائه می‌دهد. علاوه بر این‌ها، سیستم حمل‌ونقل عمومی در اینجا فوق‌العاده است و درست است که مردمان کبک انگلیسی را متوجه می‌شوند، اما فرانسوی را ترجیح می‌دهند شهر کبک دلیل دوم برای انتخاب کبک، وجود برخی از بهترین دانشگاه‌های کانادا در این شهر و استان هم‌نامش است که از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه‌های لاوال (Université Laval)، کبک و مک ژیل (McGill) اشاره کرد. همچنین، موسسات آموزش زبان متعددی نیز وجود دارند که طیف گسترده‌ای از انواع گزینه‌ها را پیش روی دانشجویان، فارغ التحصیلان و سایر افراد قرار می‌دهند. دست آخر، باید به هزینه‌های زندگی در این شهر اشاره کرد که ۳۰% از شرایط مشابه در مونترئال کمتر است و دانشجویان و زبان‌آموزان این فرصت را دارند که هزاران دلار در مخارج صرفه‌جویی کنند.

گویان فرانسه

اروپا کجاست؟ در جواب اگر شما به بخشی از نقشه اشاره کنید که شامل فرانسه، اسپانیا و آلمان می‌شود، خب درست است. اما، اگر به کشور کوچکی در آمریکای جنوبی نیز اشاره کنید، همچنان حق با شما است! تعجب نکنید! کشور گویان فرانسه در مرز کشور برزیل، یکی از مستعمرات سابق فرانسه بوده است. اما اکنون، از اعضای محترم اتحادیه اروپاست و قانونا بخشی از خاک کشور فرانسه محسوب می‌شود. وجه رایج آن یورو است و زبان رسمی و غالب آن نیز فرانسوی است. علاوه بر تمامی این‌ها، محوطه اصلی پرتاب موشک آژانس فضایی اروپا نیز در این جزیره واقع است. جالب است، نه؟ کشور گویان فرانسه اگر بخواهیم از دید عمل‌گرایانه‌تری به موضوع نگاه کنیم، باید بگوییم که این جواهر آمریکای جنوبی، پوشیده شده است از جنگل‌های انبوه مناطق حاره و دارای مناطقی ساحلی است پر از انواع شهر‌های کوچک و بزرگ. این به آن معناست که احتمالا شما در پایتخت این کشور، کاین (Cayenne)، در کلاس‌های خود شرکت می‌کنید و فرصت آن را دارید که در حین یا بعد از درس خواندن، در یکی از بی همتاترین مناظر جهان به گشت و گذار بپردازید. الیانس فرانسز (Alliance Française) و دانشگاه آنتی و گویان نیز در این جزیره، کلاس‌های عمومی و خصوصی فرانسه را به دانشجویان خارجی ارائه می‌دهند. کشوری استوایی با جنگل‌های انبوه که می‌توان در آن با هزینه‌ای اندک، زبان فرانسوی آموخت. دیگر چه می‌خواهید؟ طبیعت گویان فرانسه با در نظر گرفتن معیار‌های اقتصادی سنتی، گویان فرانسه کشور چندان ثروتمندی به شمار نمی‌آید و میانگین درآمد در آن در سال ۲۰۱۳ میلادی، تقریبا ۱۹ هزار دلار در سال است. اما، این کشور گذشته‌ای پربار و غنی دارد و آینده‌ای روشن. کارنوال‎های سالانه این کشور، رقیب سرسختی برای سایر جشن‌های موجود در آمریکای جنوبی هستند و صد البته که مرکز فضایی گویان، جان تازه‌ای به این محل بخشیده و به‌طور غیر مستقیم، نزدیک به ۱۷ درصد از میزان سود سالانه این کشور را تامین می‌کند. اگرچه، این وضعیت اقتصادی منجر به ارزان بودن هزینه زندگی شده که برای دانشجویان خارجی ایدئال است. مسکن ارزان‌ است و غذا از آن هم ارزان‌تر. پس اگر مسائل مالی جلوی امید‌ها و آرزوهایتان را سد کرده‌اند، به‌جای خیره شدن به اروپا، نظری نیز به آمریکای جنوبی بیندازید!

گوادلوپ

اگر یاد آب و هوای گرم و مناظر زیبای استوایی توجه شما خواننده عزیز کجارو را جلب کرده است، از مقصد بعد ما نیز لذت خواهید برد. میعادگاه بعدی ما برای تحصیل زبان فرانسوی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه، کشور گوادلوپ واقع در منطقه کارائیپ است. این جزیره که نزدیک به پورتو‌ریکو و سواحل ونزوئلا قرار گرفته، مانند گویان فرانسه بخشی از قلمرو رسمی فرانسه است. طبعا این امر باعث می‌شود که گوادلوپ به عضویت اتحادیه اروپا در‌آمده و از ارز یورو استفاده کند. درآمد اصلی این کشور از صنعت گردشگری حاصل می‌شود، اما مناظر زیبا تنها چیزی نیست که گوادلوپ می‌تواند به شما ارائه کند. کشور گوادلوپ به‌طور میانگین، دمای هوا در سراسر طول سال در این کشور حدود ۳۰ درجه سانتی‌گراد است. گوادلوپ، این مهد گرم فرهنگ، هنر و موسیقی، با آسمان آبی، سواحل شنی و آب‌های آرامش‌بخش اطرافش هر مسافری را جذب خود می‌کند و حتی ممکن است با بهشت اشتباه گرفته شود! ساخل گوادلوپ این کشور در صحنه جهانی فرهنگ و هنر نیز، حضوری فعال دارد. اینجا، زادگاه موسیقی سبک زوک (Zouk) است که در سراسر جهان علاقه‌مندان خاص خود را دارد. علاوه بر این، گوادلوپ، در ادبیات جهان نیز جایگاهی ویژه دارد. شاعر مشهور و برنده جایزه ادبی نوبل در سال ۱۹۶۰، سن-ژان پرس (Saint-John Perse)، و همچنین نویسنده معروف، ماریز کنده (Maryse Condé)، هر دو از این جزیره ظهور کرده‌اند. اگر طرفدار ورزش فوتبال باشید  باید بگوییم، ابرستاره تیم ملی فرانسه، تیری آنری نیز ریشه در این جزیره دارد. زبان رسمی این کشور، فرانسوی است و تمامی معاملات تجاری و تحصیلات رسمی به این زبان انجام می‌شوند. اگرچه، بسیاری به‌طور روزمره از زبان ترکیبی آنتیل (Antillean Creole) نیز استفاده می‌کنند. دانشگاه هند غربی و گویان در این جزیره دو محوطه دانشگاهی برای دانشجویان خارجی دارد، یکی در شهر پوانت اَ پیتر (Pointe-à-Pitre) که بزرگترین شهر این کشور است و دیگری در شهر سن کلود (Saint-Claude). تعداد بیشماری از انواع موسسات و مدارس آموزش زبان‌های خارجی برای زبان‌آموزان بزرگسال نیز در گوادلوپ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به CESA، Language Travel Company و Apple Languages اشاره کرد. هزینه زندگی و البته درآمد در گوادلوپ، بسیار کمتر از اروپا یا آمریکای شمالی است و این امر باعث می‌شود این کشور برای دانشجویان و زبان‌آموزان خارجی ایدئال باشد. گرچه، هزینه بلیط هواپیما ممکن است برایتان قدری گران تمام شود.

داکار، سنگال

داکار، این غربی‌ترین شهر در تمامی دنیای قدیم، پایتخت و بزرگترین شهر کشور آفریقایی سنگال است. این شهر که یکی از مهم‌ترین بنادر در تاریخ جهان به شمار می‌آید، پر است از فرهنگ، موسیقی و صد البته انواع تجارت. شما خواننده عزیز کجارو ممکن است که از خود بپرسیدکه چرا سنگال و چرا داکار؟! خب، برای شروع باید گفت که اینجا، فرهنگ‌ها و گروه‌های نژادی غرب آفریقا به هم آمیخته‌اند و این شهر زادگاه بسیاری از بزرگان هنر و ادبیات ماننده نویسنده شهیر، ماریا ما با و کارگردان بزرگ، عثمان سمبن است. در سراسر شهر می‌توان دیوارنگاری‌های رنگارنگ و انواع فعالیت‌های فرهنگی هنری را شاهد بود. داکار همچنین، سنگال در بین کشورهای آفریقایی بیشترین ثبات سیاسی را داراست و این به آن معناست که این کشور در زمینه توسعه، پیشرفت‌های بسیاری داشته و توانسته هویتی ملی، جدا از گذشته خود ایجاد کند. علاوه بر تمامی این‌ها سنگال برای مسافران و گردشگران بسیار امن است. اگرچه، با وجود تمامی تلاش‌هایی که برای ساخت هویت ملی به‌عنوان کشوری مستقل و نه یکی از مستعمرات صورت گرفته است، هنوز هم ریشه‌های فرانسوی در این کشور وجود دارند و زبان رسمی آن فرانسوی است. زبان فرانسوی از جمله زبان‌هایی است که در داکار بیشترین گویش‌ور را دارد، گرچه دانستن چند کلمه‌ای از زبان ولوف (Wolof) نیز می‌تواند بسیار به کارتان بیاید. در این شهر، موسسات آموزش زبان و دانشگاه‌های فراوانی وجود دارند که به دانش‌جویان و زبان‌آموزان در رسیدن به هدف‌شان و یادگیری زبان فرانسه کمک می‌کنند. برای دانشجویان خارجی، دانشگاه‌های دولتی و خصوصی متعدد و فوق‌العاده‌ای در داکار وجود دارند که دوره‌های زبان فرانسوی را برگزار می‌کنند و از جمله آن‌ها می‌توان به دانشگاه داکار، دانشگاه ساحل و دانشگاه داکار بورگیبا اشاره کرد. زبان‌آموزهای مستقل نیز می‌توانند در ACI Baobab در حومه این شهر یا انستیتو فرانسه در مرکز شهر، کلاس‌های مناسب خود را پیدا کنند. هزینه زندگی در داکار بسیار پایین و مناسب دانش‌جویان است. یک وعده شام در یک رستوران تنها، چیزی در حدود ۴ دلار آمریکا برایتان تمام می‌شود و کرایه یک هفته اتاقی در خانه یک خانواده میزبان، حدود ۸۰ دلار آمریکا خواهد بود.

نورماندی، فرانسه

بسیار خوب! شاید شما که تا اینجا با کجارو همراه بوده‌اید، دوست دارید در خود کشور فرانسه، این زبان را فرا بگیرید. در این صورت، بهترین گزینه برای شما که قطعا هزینه کمتری هم خواهد داشت، نورماندی است. اگر قدری به تاریخ معاصر جهان علاقه داشته باشید، با شنیدن نام نورماندی، به یاد آزادسازی فرانسه از سلطه نازی‌ها در جنگ جهانی دوم خواهید افتاد. درست در همین منطقه در شمال فرانسه بود که ارتش متفقین وارد خاک فرانسه شد و آن را از اشغال نازی‎‌ها آزاد ساخت. نورماندی در جنگ دوم جهانی به زمان حال بازگردیم! این منطقه که در کنار سواحل اقیانوس اطلس واقع شده است، مملو است از صخره‌های زیبا، مزارع کشاورزی و صد البته ماهیگیری. برخلاف سواحل مدیترانه‌ای فرانسه، هوای نورماندی اغلب گرفته و نسبتا سرد است. اما، زیبایی‌های سرد و خشن این منطقه زادگاه برخی از بزرگترین گنجینه‌های مناطق روستایی از جمله انواع صدف خوراکی و پنیر کممبر به شمار می‌آید. پنیر کممبر از آنجایی که نورماندی از مناطق بزرگ توریستی کشور فرانسه به شمار نمی‌آید، دانش‌جویانی که به تحصیل در فرانسه علاقه دارند، بیشتر حس و حال فضایی روستایی را تجربه خواهند کرد و صد البته قیمت‌های یک شهر کوچک روستایی را! شما می‎‌توانید به پاریس بروید و ۲۰ دلار خرج یک آب‌میوه کنید، یا اینکه کمی بیشتر در نورماندی وقت بگذرانید و با همان ۲۰ دلار یک وعده غذای کامل مشتمل از سه بخش و نوشیدنی نوش جان کنید. در رابطه با مسائل آموزشی و تحصیلی، باید بگوییم نورماندی برخی از برترین دانشگاه‌ها را در خود جای داده است. در میان آن‌ها می‌توان به دانشگاه کئن (Caen) اشاره کرد که در قرون وسطی و در سال ۱۴۳۲ میلادی تاسیس شده است. علاوه بر این، مرکز آموزش زبان فرانسه برای خارجی‌ها نیز در این منطقه وجود دارد که بسیاری از کسانی که آرزوی آموختن زبان فرانسوی را دارند، به خود جذب می‌کند. دیگر چه از این بهتر؟!

مراکش

اگرچه زبان‌های رسمی کشور مراکش، عربی و بربر هستند، اما زبان فرانسوی با کسب مدال برنز در جایگاه سوم ایستاده است. این زبان، زبان اصلی تجارت و دادو‌ستد، به‌خصوص در نیمه جنوبی این مستعمره سابق فرانسه به شمار می‌آید و مردمان مراکش به‌شکل تاثیر‌گذاری به چند زبان صحبت می‌کنند. اگر قصد دارید برای مقاصد تجاری یا دیپلماتیک زبان فرانسه بیاموزید، مراکش قطعا مقصد مناسبی برای شما خواهد بود، ضمن این‌ که می‌توانید در طول مدت اقامت‌تان به کارآموزی نیز مشغول شوید.

نمایی از شفشاون مراکش

عکس از ویکی‌پدیا (عکاس: Als M. Trnc)

 حال ممکن است از کجارو بپرسید، چرا مراکش؟! بهتر نیست به کشوری برویم که زبان اصلی آن فرانسوی است؟ اگر دوست دارید به یک کشور بروید، یک فرهنگ را تجربه کنید و بعد از خوردن یک مدل غذا به کشورتان برگردید و احساس کنید که لذت تماشای مابقی دنیا را از دست داده‌اید، از سفر به مراکش صرف‌نظر کنید. اما، اگر مایلید در کشوری تحصیل کنید که پلی میان آفریقا و اروپاست و مردمان و فرهنگ‌های گوناگون در آن در هم آمیخته‌اند و پر است از زبان‌های مختلف و غذا‌های رنگارنگی مانند تجین و کوسکوس و نوشیدنی‌هایی مانند چای نعنا، مراکش ناامیدتان نخواهد کرد. با فاصله کم این کشور با اسپانیا و پرتغال که با یک قایق هم قابل تردد است و دسترسی به سرزمین پهناور آفریقا از سوی دیگر، این کشور مقصدی ایدئال برایتان خواهد بود. تجین مراکشی در سراسر این کشور می‌توان مدارس آموزش زبانی یافت که کلاس‌های فرانسوی به علاقه‌مندان ارائه می‌کنند. اما، با توجه به موسسات متعددی که آموزش‌های استاندارد یا فشرده ارائه می‌کنند، شهر رباط در میان خارجی ها پرطرفدار‌تر است. برخی از این دوره‌های آموزشی، امکان اقامت شما با مردم محلی را نیز فراهم می‌آورند که این خود انتخاب مناسبی است برای کسانی که به‌دنبال تبادل فرهنگی هستند. همچنین، برای نوشیدن چای نعنای معروف مراکشی و گشت‌و‌گذار در بازارهای رنگارنگ از مراکش نیز نباید غافل شد. بازار مراکش علاوه بر تمامی این‌ها، این کشور بسیار ارزان‌تر از اروپاست و برای گردشگران، امن و مناسب است. موقعیت ویژه این کشور و تمام چیزهایی که به گردشگران عرضه می‌کند، این کشور را به مقصدی بی‌رقیب بدل کرده است.

کجا خواهید رفت؟

اگر احساس می‌کنید جلوی موجودی جساب بانکی‌تان به‌اندازه کافی صفر وجود ندارد و از ظرف دیگر رویای آموختن زبان فرانسوی را در سر می‌پرورانید، این شهر‌ها پیشنهاد کجارو به شما هستند. اگر قبلا در هرکدام از این شهر‌ها بوده‌اید یا قصد دارید به آن‌ها سفر کنید، از تجربیات خود به کجارو بگویید. منبع: gooverseas.com

مطالب مرتبط:

دیدگاه