برگزاری چهارمین همایش ملی نوروز پس از ۶ سال

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
برگزاری چهارمین همایش ملی نوروز پس از ۶ سال
چهارمین همایش نوروز، میراث صلح و دوستی با حضور اندیشمندان، متفکران و محققان ایرانی، ۱۵ اسفندماه امسال برگزار می‌شود.علاقه‌مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش فراخوان سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنند.
علیرضا حسن زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر، هدف از برگزاری این همایش را نشان دادن جایگاه برجسته فرهنگ و تمدن ایران در شکل بخشی به فرهنگ و مفهوم صلح و همزیستی انسان‌ها درطول تاریخ که در عنصر برجسته نوروز متجلی است، اعلام کرد و گفت:
همایش نوروز، میراث صلح و دوستی بر پایه ۹ محور برپا خواهد شد و علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را براساس این محورها به دبیرخانه علمی همایش ارسال دارند.

وی این محورها را به شرح زیر اعلام کرد:

  • جایگاه  صلح و  همزیستی انسان‌ها، اقوام و ملل در سنت‌ها و آیین‌ها، نظام فلسفی و جهان‌شناختی نوروز
  • جایگاه صلح و همزیستی انسان‌ها، اقوام و ملل در میراث روایی، اساطیر، افسانه‌ها و  روایت‌های نوروزی
  •  تنوع فرهنگی و وحدت ملی و منطقه‌ای (فرا ملی) با تاکید بر مفهوم صلح و همزیستی در نوروز
  •  هنرهای مردمی نوروز و جایگاه صلح و همزیستی در آن
  • جایگاه نوروز در اسلام و نقش آن در ایجاد وفاق فرهنگی، صلح و همزیستی انسان‌ها، اقوام و ملل
  • جلوه‌های نوروزی ادبیات پارسی و مفهوم و بن‌مایه صلح و همزیستی
  • نوروز و دیپلماسی فرهنگی صلح و همزیستی  ملل
  • نوروز و روابط فرهنگی و تاریخی ملت‌های حوزه نوروز
  • نوروز و گفتمان حفظ محیط‌زیست و صلح

به گفته حسن زاده محققان و پژوهشگران علاقمند به شرکت در این همایش می توانند چکیده مقالات را تا ۳۰ آذرماه حداکثر در ۵۰۰ کلمه و اصل مقالات را تا پایان دی‌ماه ۱۳۹۴  حداکثر در ۵۰۰۰ کلمه  به دبیرخانه همایش به آدرس الکترونیکیnoruz.solh@gmail.com ارسال کنند .

علاقه‌مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به بخش فراخوان سایت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه و در صورت نیاز، سوالات خود را با نشانی الکترونیکیanthropologicalresearchcenter@gmail.com  و یا شماره تلفن   ۶۶۷۳۶۴۵۲۰ داخلی ۲۵۲ یا ۲۵۸  مطرح کنند.

همایش ملی نوروز، میراث صلح و دوستی با حمایت معاونت توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری (پژوهشکده مردم‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دبیرخانه علمی) با همکاری مدیریت ثبت معاونت میراث فرهنگی، بنیاد ایران‌شناسی، مرکز اسناد فرهنگی آسیا (پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی)،   شورای فرهنگ عمومی، مرکز مطالعات فرهنگ عامه صدا و سیما،   موسسه فرهنگی اکو،   موزه ملی ایران، اداره کل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، موزه ملی، موزه قرآن،   پژوهشکده‌ها و گروه‌های علمی  پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مرکز میراث ناملموس تهران، ایکوم، مدیریت ارتباطات و  روابط بین‌الملل پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ... بر گزار خواهد شد.

تا کنون ۳ همایش توسط سازمان میراث فرهنگی در زمینه نوروز؛ شامل همایش ملی نوروز در سال ۱۳۷۹ در شیراز (پژوهشکده مردم‌شناسی معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی)، همایش منطقه‌ای و بین‌المللی نوروز در سال ۱۳۸۰ در ارگ بم کرمان (پژوهشکده مردم‌شناسی معاونت پژوهشی سازمان میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان) و همایش بین‌المللی نوروز در  فروردین‌ماه ۱۳۸۸ در تهران (سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) برگزار شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه