تجهیز و مرمت موزه مردم‌شناسی دزفول

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
تجهیز و مرمت موزه مردم‌شناسی دزفول
به گفته یعقوب زلقی سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول، پس از تلاش چندماهه، موزه مردم‌شناسی دزفول توسط این اداره تجهیز و مرمت شد.

زلقی  با بیان اینکه تجهیز و مرمت موزه مردم‌شناسی (کرناسیون) از چند ماه گذشته در دستور کار میراث فرهنگی دزفول قرار گرفته بود، گفت:

در حال حاضر موزه به سیستم‌های جدید سرمایشی، گرمایشی، روشنایی، دوربین‌های مداربسته و سایر امکانات حفاظتی دیگر مجهز شده است.

وی با اشاره به اینکه اقدامات راه‌اندازی کارگاه صنایع‌دستی نیز چندین ماه است که در حال انجام است، اظهار داشت:

خوشبختانه دیوار ورودی محوطه موزه از سمت غرب نیز با کاه‌گل پوشش داده شده ضمن اینکه سقف موزه نیز با کاه‌گل پوشش داده شد تا با توجه به فرا رسیدن فصل بارندگی، مانع ورود نم و رطوبت به داخل فضای موزه شود.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول با بیان اینکه ارتفاع دیوار موزه را نیز به دلیل تأمین امنیت بالا برده‌ایم، ادامه داد:

این پروژه مرمت و تجهیز موزه تاکنون پیشرفت بالای ۹۰ درصد داشته و فقط بحث اصلاح کاه‌گل پشت‌بام مانده که در روزهای آینده به پایان می‌رسد.

زلقی تصریح کرد:

برای این پروژه مرمت و تجهیز موزه مردم‌شناسی دزفول (حمام کرناسیون) اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیون تومان هزینه شده است.

وی همچنین در خصوص آثار تاریخی موجود در این موزه به عنوان تنها موزه تاریخی شهرستان دزفول خاطرنشان کرد:

در بخش مردم‌شناسی موزه، برخی از صنایع‌دستی بازار قدیم دزفول از جمله ورشوسازی و نمدمالی به همراه شیوه آموزش آنها با استفاده از ادوات و ابزار به نمایش درآمده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان دزفول اضافه کرد:

در بخش دیگر موزه نیز مجموعه‌های زیادی از جمله نسخ خطی، سکه‌ها و اسناد، ظروف سفال و چینی وجود دارد؛ ضمن اینکه در این موزه شیوه مبادلات در زمان گذشته نیز با استفاده از ابزار مختلف برای مردم به نمایش در آمده است.

زلقی با بیان اینکه قسمتی از سالن موزه را پس از تجهیز به برگزاری جلسات مهم شهرستان از جمله شورای فرهنگ عمومی و جلسات شورای اداری اختصاص داده‌ایم و این موضوع را به‌صورت مکتوب به تمام ادارات از جمله فرمانداری و دفتر امام‌جمعه نیز منعکس کرده‌ایم، گفت:

بنابراین ما در اداره میراث فرهنگی این آمادگی را داریم که میزبان جلسات مختلف ادارات شهرستان و مهمان‌های ویژه این ادارات در موزه کرناسیون باشیم چرا که با این امر جاذبه‌های تاریخی شهرستان و اهمیت این موزه بیش از پیش نمایان می‌شود.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

دیدگاه