سفر هوایی بعد از عمل جراحی

هانیه احمدی
هانیه احمدی سه شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
سفر هوایی بعد از عمل جراحی
سفرهای هوایی پس از عمل جراحی ممکن است برای بدن خطراتی را به همراه داشته باشد. به همین دلیل پزشکان و شرکت‌های هواپیمایی سفر هوایی را به بیمارانی که به تازگی عمل جراحی انجام داده‌اند، توصیه نمی‌کنند. هر عمل جراحی چه جزئی باشد و چه سنگین قطعا به زمان برای بهبودی نیاز دارد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم و بایدها و نبایدهای سفر هوایی بعد از عمل جراحی را بازگو خواهیم کرد با کجارو همراه باشید:
معمولا از بیماران خواسته می شود در این دوران کمی بیشتر احتیاط کنند. دوران ریکاوری یا بهبودی به میزان زیادی به موفقیت عمل جراحی بستگی دارد. یکی از دستورات متداولی که به بیماران داده می‌شود پرهیز از سفر هوایی بلافاصله پس از عمل جراحی است. مدت زمانی که باید از سفر با هواپیما اجتناب کنید کاملا به نوع عمل جراحی‌تان بستگی دارد. این زمان بین ۲۴ ساعت برای مواردی که عمل جزئی است تا ۳ ماه برای اعمال جراحی سنگین متغیر است. 42-17982612_SM

خطرات پرواز بعد از عمل جراحی

مد نظر داشته باشید که در ارتفاعات بالا هوا رقیق می‌شود. با اینکه بیشتر هواپیماهای تجاری با اکسیژنی که در ارتفاعات ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ متری وجود دارد تنطیم می‌شوند یا تحت فشار قرار می‌گیرند، اما این میزان هنوز ۳.۵ درصد از اکسیژنی که به طور عادی در هوا وجود دارد کمتر است. در نتیجه کسانی که دستگاه تنفسی‌شان دارای مشکل است به احتمال خیلی زیاد در ارتفاعات بالا با مشکلاتی مواجه خواهند شد. این حالت بیشتر برای کسانی که بیهوشی بیشتر از ۳۰ دقیقه توسط داروهای بیهوشی داشته‌اند اتفاق می‌افتد.  همچنین بیمارانی که اعمال جراحی قلبی و ریوی داشته‌اند سیستم تنفسی آنها عملکرد ضعیف تری دارد و بیشتر در معرض خطر هستند. مشکل دیگری که سفرهوایی دارد این است که باعث ترومبوز ورید عمقی می‌شود (لخته شدن خون در ساق و ران پا که  این لخته می تواند در رگ‌ها حرکت کند و برای سلامتی بیمار خطرساز شود). این مشکل بیشتر به علت بی تحرکی است که درطول پرواز به مسافران تحمیل می شود. در نبود گردش خون عادی، خون  در پاها جمع می‌شود و دچار رکود می‌شود. این امر سبب تشکیل لخته در پاها و سپس حرکت در قسمت‌های دیگر بدن می‌شود. ممکن است این لخته‌ها وارد شش‌ها شوند و مانع تنفس گردد. 2377491 آمبولی ریوی یکی از عوارضی است که در اثر بسته شدن سرخرگ توسط لخته خون ایجاد می‌شود. اگرچه، ترومبوز ورید عمقی بیشتر مشکلی است که پیش از عمل اتفاق می‌افتد تا پس از آن، اما اخیرا کسانی که عمل جراحی انجام داده بودند بیشتر در معرض ترومبوز ورید عمقی قرار گرفته‌اند به دلیل اینکه اعمال جراحی علاوه برخود هواپیما تحرک این افراد را کم می‌کند.

توصیه‌های ایمنی خطوط هوایی برای بیمارانی که عمل جراحی داشته‌اند

تمامی خطوط هوایی قوانین و آیین نامه‌های مخصوص به خود را برای بیمارانی که تحت عمل‌های جراحی قرار گرفته‌اند دارند. تعدادی از این توصیه‌های ایمنی را برایتان بازگو می‌کنیم:
  • آیا بیمار می‌تواند اثرات ناشی از هیپوکسی (کمبود اکسیژن در بافت‌های بدن) خفیف و کم شدن هوا درکابین را تحمل کند.
  • آیا بیمار قادر است در فرودهای اضطراری در موقعیت درست و استانداردی بر روی صندلی قرار بگیرد.
  • زمان مصرف داروها در مسافرت‌های طولانی را در نظر بگیرید.
  • آیا بیمار از لحاظ روحی و جسمی در زمان سوار و پیاده شدن می‌تواند از عهده خود بربیاید.
  • آیا داروهای مصرفی بیمار عوارض جانبی برای امنیت و راحتی دیگر مسافران و اداره‌ی هواپیما خواهد داشت.
  • آیا بیمار تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته است.

چه مدت بعد از عمل جراحی سفر هوایی داشته باشیم

همانطوری که در بالا هم اشاره شد، اینکه چه زمانی شما برای سفر هوایی آماده می‌شوید به نوع عمل جراحی که داشته‌اید بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما تحت عمل جراحی قرارگرفته اید که طی آن قسمت کوچکی از بدن شما برش داده می‌شود و از طریق وسایلی بدون برش زیاد عمل انجام می‌گیرد ( keyhole surgery) چند روز بعد از عمل می‌توانید سفر هوایی داشته باشید. surgery_3 در مواردی که جراحی‌های کم تهاجمی شکمی انجام می‌شود بین ۴ تا ۵ روز بعد از عمل می‌توان با هواپیما سفرکرد. بیمارانی که عمل‌های مهم در قفسه سینه و یا شکم داشته‌اند باید حداقل برای مدت ۴ تا ۶ هفته از سفر هوایی پرهیز نمایند. گرچه ممکن است اگر مجبور به مسافرت هوایی باشید برخی خطوط هوایی، مسافرت شما ۱۰ روز بعد از عمل جراحی را نیز تقبل کنند. در عمل‌های جراحی ساده که با استفاده از لیزر برای آب مروارید و یا قرنیه انجام می‌شود یک روز پس از عمل می‌توانید سفر هوایی داشته باشید. عمل‌های جراحی سنگین‌تر چشم ممکن است شما را به مدت حداقل ۷ روز از پرواز باز دارد. طولانی‌ترین زمان برای اجتناب از پرواز برای اعمال جراحی تعویض مفصل و عمل جراحی برداشتن بخشی از ریه است. در ادامه تعدادی از اعمال جراحی و تعداد روزهایی که بایدتا سفرهوایی صبر کنید را فهرست کرده‌ایم: عمل‌‎‌های جراحی ساده چشم: ۱ روز عمل‌‎‌های جراحی پیچیده چشم: ۷ روز عمل‌‎‌های جراحی که با ایجاد سوراخی کوچک (keyhole surgery) در بدن انجام می شود: ۲روز عمل‌‎‌های جراحی مغز: ۷ روز عمل‌‎‌های جراحی تهاجمی قفسه سینه: ۴ تا ۶ هفته عمل‌‎‌های جراحی کم تهاجمی شکمی: ۴تا ۵ روز تعویض مفصل: ۳ ماه درمان ریه: ۳ ماه اگرچه مدت زمانی که باید بعد از عمل جراحی برای سفر هوایی صبر کنید به سلامت شخصی و سازوکار بدن‌تان بستگی دارد اما در حالت کلی گفته می‌شود که اگر می‌توانید ۵۰ متر برروی سطح زمین پیاده‌روی کنید یا ۱۲ پله را بدون وقفه بالا بروید، برای پرواز آمادگی دارید. در دیگر موارد جراحی باید حتما قبل از سفر هوایی از پزشک جراح‌تان اجازه داشته باشید.

هشدارها

به طور حتم توصیه می‌شود برنامه سفر هوایی‌تان را با پزشک خود مطرح کنید. او می‌تواند به شما بگوید که برای پرواز آمادگی دارید یا خیر. او همچنین می‌تواند داروهای خاصی را در کنار توصیه‌ها و هشدارهایی که برای سفر دارد پیشنهاد کند. iStock_000004058000Large همچنین توصیه می‌شود که شرکت هواپیمایی از وضعیت پزشکی شما مطلع باشد در این صورت آنها می‌توانند با داروها و دیگر تجهیزات لازم درمواقع لزوم به شما کمک کنند. همیشه قبل از پرواز بیمه سفر نیز داشته باشید به منظور اینکه اگر در طول سفر اتفاقی برای شما بیفتد آنها پوشش خواهند داد. باید از مسافرت هوایی  بلافاصله پس از عمل جراحی تا زمان ممکن اجتناب کنید. پرواز پیش از آمادگی کامل می‌تواند شانس ریکاوری بدن شما را به خطر بندازد و حتی در موارد بدتر ممکن است متحمل عوارض شدیدی شوید که در طول پرواز رخ می‌دهند. منبع:buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه