راهنمای تحصیل در ترکیه

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰
راهنمای تحصیل در ترکیه

ترکیه به‌دلیل نزدیکی به ایران و هزینه‌های ارزان‌تر تحصیل نسبت به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مقصد بسیاری از دانشجویان ایرانی است.

این مقاله در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۲۴ توسط سعیده خلیلی‌صفا به‌روزرسانی شده است.

ترکیه یکی از همسایگان غربی ایران است. با گستره متنوعی از جاذبه‌های دیدنی، سفر به ترکیه در دهه‌های اخیر در شمار یکی از پرطرفدارترین تورهای خارجی در ایران قرار گرفته است. علاوه بر صنعت گردشگری، این کشور در حوزه آموزش نیز به یکی از مقصدهای محبوب ایرانیان تبدیل شده است. در این راستا، از سال ۲۰۱۶ میلادی تعداد دانشجویان خارجی در کشور ترکیه چند برابر شده است؛ آمار ۱۵۴,۵۰۵ نفر دانشجوی خارجی در سال تحصیلی ۹-۲۰۱۸ گواه این مسئله است. عواملی مانند تحصیل ارزان و باکیفیت، بورسیه‌های کامل شامل شهریه، خوابگاه و... نقش موثری در انتخاب این کشور توسط دانشجویان بین‌المللی دارند.

البته ترکیه ششمین مقصد محبوب گردشگران در سطح جهان به شمار می‌رود و طبق گزارش وب‌سایت Invest in Turkey در سال ۲۰۱۸ ترکیه ۴۶ میلیون نفر گردشگر به این کشور سفر کرده‌اند. از این‌رو، دولت ترکیه علاقه‌مند است تا بستر و امکانات مناسبی را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کند و دانشجویان بیشتری را برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور جذب کند.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

راهنمای تحصیل در ترکیه

تحصیلات‌ پیش‌ دانشگاهی

تحصیلات‌ ابتدایی‌ (Ilk Ogertim) در کشور ترکیه‌ از هفت‌ سالگی‌ آغاز می‌شود و هشت‌ سال‌ ادامه‌ دارد. سپس‌ تحصیلات‌ دبیرستان‌ (Lise) شروع‌ می‌شود. مجموع‌ دوره‌ تحصیلات‌ ابتدایی و دبیرستانی‌ ۱۱ تا ۱۲ سال‌ است. دوره‌ دبیرستان‌ شامل‌ رشته‌های علوم‌ انسانی، ریاضی، فیزیک، فنی‌ و علوم‌ تجربی است. بعد از اتمام‌ دوره‌ ابتدایی می‌توان‌ تحصیلات‌ دبیرستانی‌ را در رشته‌های علوم‌ دینی و هنرستان‌های‌ صنعتی‌ نیز ادامه‌ داد که‌ طول‌ تحصیلات‌ در این‌ رشته‌ها معمولا‌ ۱۲ سال‌ است. در پایان‌ دوره‌ دبیرستان‌ به‌ دانش‌آموزان‌ مدرک‌ دیپلم‌ (Lise Diplomasi) اعطا می‌شود.

‌تحصیلات‌ دانشگاهی‌

‌برای‌ ورود به‌ دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌ عالی‌ کشور ترکیه‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ آزمون‌ سراسری‌ (کنکور) الزامی‌ است.آزمون‌ سراسری‌ برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی متفاوت‌ است‌ و برای خارجیان‌ به‌ زبان‌های ترکی‌ و انگلیسی‌ و برای مردم‌ ترکیه‌ به‌ زبان‌ ترکی‌ برگزار می‌شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی، فیزیک، شیمی، معلومات‌ عمومی و هوش‌ است. پذیرش‌ دانشجو در دانشگاه‌ها نیز بر اساس‌ رتبه‌ داوطلبان در آزمون‌ سراسری صورت‌ می‌گیرد.

اخذ پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد و دکتری) در ترکیه تقریبا یکسان است و دانشجویان باید علاوه بر ترجمه مورد تائید مدارک تحصیلی، کارنامه آزمون ALES یا GRE، دیپلم زبان انگلیسی (TOEFL یا IELTS) را نیز داشته باشند. همچنین، دانشجویان متقاضی تحصیل در دوره دکتری ملزم به ارائه پروپوزال هستند.

‌‌دوره‌های تحصیلی

 Ön Lisans Diplomasi .۱: شامل‌ دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

Lisans Diplomasi .۲: شامل چهار سال‌ تحصیل‌ و گذراندن‌ حداقل‌ ۱۴۷ واحد است.

Yuksek Lisans Diplomasi .۳: شامل دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Lisans Diplomasi الزامی است. این‌ دوره‌ شامل‌ دو نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و دو نیم‌ سال‌ پایان‌ نامه‌ پژوهشی‌ می‌شود.

Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi .۴: شامل پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشکی بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ است.

DOKTORA (Ph.D.) . ۵: شامل سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ است. برای ورود به‌ این‌ دوره‌ داشتن‌ مدرک‌ Yuksek Lisans Diplomasi الزامی است. ‌این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ کلاس‌ درس‌ و حداقل‌ چهار نیم‌ سال‌ برای پژوهش‌ است. قبل‌ از شروع‌ پژوهش، دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ پایان‌ نامه‌ دوره‌ دکتری و دفاع‌ موفقیت‌آمیز از پژوهش‌ انجام‌ شده، شرط‌ اعطای مدرک‌ دکتری است.

‌نحوه‌ ارزشیابی مدارک‌ تحصیلی

۱. مدارک Ön Lisans Diplomasi با دو سال‌ تحصیل‌ و کلیه‌ مدارک‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی (آکادمیک) با دو یا سه‌ سال‌ تحصیل‌ در موسسات معتبر در صورت‌ داشتن‌ دیپلم‌ دبیرستان، "کاردانی" ارزشیابی‌ می‌شود.

۲. مدارک (Lisans Diplomasi (Bachelor بعداز دیپلم‌ دبیرستان، "کارشناسی" ارزشیابی‌ می‌شود.

۳. مدارک (Yuksek Lisans Diplomasi (Master از دانشگاه‌های گروه‌ یک‌ با شرط‌ داشتن‌ مدرک‌ کارشناسی، "کارشناسی ارشد" ارزشیابی می‌شود. ‌تبصره: مدارک Yuksek Lisans پيوسته (کارشناسی و کارشناسی ارشد پيوسته)، کارشناسی ارشد ارزشيابی می‌شود.

۴. مدارک Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi با پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان، از مراکز آموزش عالی که نامشان در فهرست گروه يک آورده شده است "کارشناسی‌ ارشد" در دامپزشکی‌ ارزشیابی‌ می‌شود.

۵. مدارک (Doktora (Ph.D از دانشگاه‌های‌ گروه‌ یک‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرک‌ کارشناسی ارشد "دکتری" ارزشیابی‌ می‌شود.

راهنمای تحصیل در ترکیه

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه با توجه به دانشگاه‌ها و رشته‌ها به زبان ترکی و انگلیسی است.

مدت و هزینه‌ی دوره‌‎های زبان آموزی ترکیه

هزینه دوره‌های زبان ترکی در کشور ترکیه به‌طور متوسط ۲۰۰ دلار در ماه است، متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های کشور ترکیه می‌توانند این دوره‌ها و آزمون مربوط را در ایران طی کنند.

شهرهای دانشگاهی ترکیه

اغلب دانشگاه‌‌های مشهور و بزرگ ترکیه در شهرهای استانبول، آنکارا، ازمیر و آدانا قرار دارند. البته در سایر شهرها مانند اسکی‌شهر، اسپارتا و آنتالیا دانشگاه‌های معتبر پذیرای دانشجویان بین‌المللی هستند. 

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف در دانشگاه‌های ترکیه

وب‌سایت دانشگاه‌ها بهترین مرجع برای اطلاع از میزان شهریه است

شهریه دانشگاه‌ها بر اساس فاکتورهای مختلفی مانند نوع دانشگاه (دولتی یا خصوصی)، شهر و رشته انتخابی متفاوت است. هزینه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی نسبتا ارزان‌تر است، ولی این مبلغ در دانشگاه‌های خصوصی ممکن است تا چند هزار دلار در سال نیز برسد.

ازاین‌رو، بهترین کار برای اطلاع دقیق از میزان شهریه مراجعه به وب‌سایت دانشگاه مورد نظر است. ولی درمجموع، هزینه‌های زندگی و تحصیل در ترکیه نسبت به دانشگاه‌های اروپایی و آمریکا معقول و مقرون به‌صرفه است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

راهنمای تحصیل در ترکیه

هزینه‌های زندگی در ترکیه در مقایسه با سایر شهرهای اروپایی ارزان‌تر است. برای مثال، متوسط هزینه زندگی ماهانه زندگی دانشجویی در ترکیه در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ دلار است که این هزینه شامل کرایه خوابگاه یا منزل، غذا، رفت و آمد و... است. البته این مبلغ با توجه به سبک زندگی هر فرد متغیر است. همچنین، مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ دلار نیز در هر نیم‌سال صرف خرید کتاب و پرداخت هزینه ثبت‌نام می‌شود.

بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های ترکیه

دولت ترکیه به‌منظور افزایش تعداد دانشجویان خارجی مزایایی را در اختیار این دانشجویان قرار می‌دهد. یکی از نمونه‌‌های این مزایا بورسیه‌‌هایی هستند که بر اساس امتیازهای کسب شده در آزمون‌های داخلی و بین‌المللی به دانشجویان اعطا می‌شوند. برای کسب اطلاع بیشتر در مورد بورسیه‌های دانشگاه‌های ترکیه در سال ۲۰۱۸ به وب‌سایت بورسیه‌های ترکیه مراجعه کنید.

شرایط سنی برای تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه

محدودیت سنی نسبت به دانشگاه‌های مختلف متغیر است. اما معمولا برای بیشتر دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی تا ۳۰ سال و برای مقاطع ارشد و دکتری، محدودیت سنی وجود ندارد.

برترین دانشگاه‌های ترکیه

دانشگاهرنکینگ جهانی دانشگاه‌های ترکیه در سال ۲۰۲۰
Koc University۴۵۱
Bilkent University۵۰۱-۵۱۰
Sabanci University۵۲۱-۵۳۰
Middle East Technical University۵۹۱-۶۰۰
Bogazici University۶۵۱-۷۰۰
Istanbul Technical University۶۵۱-۷۰۰
Ankara University۸۰۱-۱۰۰۰
Hacettepe University۸۰۱-۱۰۰۰
Istanbul University۸۰۱-۱۰۰۰

تعطیلات پایان سال تحصیلی 

تعطیلات پایان سال تحصیلی بین ۳ تا ۴ ماه از اواخر ژوئن تا اواسط سپتامبر (اواخر خرداد تا اوایل مهر ماه) است.

آیا در تعطیلات آخر سال تحصیلی، دانشگاه محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهد؟

بله، بیشتر دانشگاه‌های ترکیه در ایام تعطیلات دانشگاهی محل اقامت در اختیار دانشجو قرار می‌دهند.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در ترکیه

یکی از انواع بیمه درمانی در ترکیه بیمه دانشجویی است.جهت دریافت بیمه درمانی دانشجو موظف است تا سه ماه از تاریخ پذیرش در دانشگاه، به سازمان و مراکز تامین اجتماعی محل تحصیل مراجعه و برای دریافت بیمه اقدام کند. هزینه بیمه دانشجویی برابر یک سوم حقوق ۳۰ روز متوالی در این کشور است. البته برخی از دانشگاه‌های ترکیه خود دارای خدمات درمانی مناسبی هستند، که به‌صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می‌دهند.

راهنمای تحصیل در ترکیه

آب‌وهوای ترکیه

آب‌وهوای ترکیه تقریبا مانند آب‌وهوای ایران و با توجه به مناطق مختلف کشور متفاوت و دارای چهار فصل کامل است.

ویزای دانشجویی ترکیه

صدور ویزای تحصیلی به‌صورت یک ساله است. دانشجو پس از ورود به کشور در عرض یک ماه اقدام به دریافت برگه اقامت یک ساله از پلیس اتباع بیگانه کرده و پس از آن می‌تواند مکررا تردد کند.

اخذ ویزا برای والدین دانشجو

ورود اتباع ایرانی به کشور ترکیه به‌صورت مهمان یا گردشگر بدون ویزا است، یعنی هر ایرانی می‌تواند تا سه ماه در این کشور تردد کند و پس از ارائه مدارک لازم به پلیس، دوباره این اقامت را تمدید کند.

شرایط کار کردن دانشجو در طی تعطیلات دانشگاه

با داشتن ویزای دانشجویی در هر هفته می‌توان ۲۰ ساعت کار دانشجویی انجام داد.

عزیمت دانشجوی متاهل به‌همراه همسرش

با توجه به اعتبار دانشجو، همسر وی نیز می‌تواند به‌همراه وی در ترکیه اقامت کند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه