چگونه یک سفر کم هزینه به دور دنیا داشته باشیم؟

سعید میرزاپور
سعید میرزاپور دوشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
چگونه یک سفر کم هزینه به دور دنیا داشته باشیم؟

زمانی که مردم تصمیم به سفر دور دنیا یا یک سفر در تعطیلات می‌گیرند به‌صورت خودکار به میزان هزینه آن فکر می‌کنند و این موضوع کاملا طبیعی است. سفر‌های خارج از کشور اغلب هزینه‌های بالای پرواز، هتل، اجاره خودرو، سایر هزینه‌های حمل و نقل، رستوران و... را دارند که یک سفر دو هفته‌ای می‌تواند هزاران دلار هزینه برای شما داشته باشد و زمانی که به خانه خود بازگردید یک حساب بانکی خالی یا مقدار زیادی بدهی خواهید داشت. اما یک سفر بی‌هزینه به سراسر جهان می‌تواند بسیار جالب باشد، اما آیا امکان‌پذیر است؟ همراه کجارو باشید تا به پاسخ این سوال پی ببریم.

البته منظور ما این نیست که سفر کردن یک اقدام اشتباه است، بلکه از دیدگاه ما سفر کردن با هزینه‌های پایین می‌تواند بسیار جالب‌تر باشد. حتما شما نیز در اطراف خود افرادی را دارید که برای مدتی به سفر‌های مختلف رفته‌اند و اکنون بعد از گذشت چندین سال همچنان خاطرات آن روز‌ها را بازگو می‌کنند. سفر کردن به دور جهان با انجام متفاوت برخی از کار‌ها باعث خواهد شد که هزینه بسیار کمتری داشته باشید و البته در این روش از سفر باید از استخر‌های لوکس با نوشیدنی‌های عالی چشم پوشی کنید. ادامه‌ی مقاله را از زبان افرادی می‌خوانید که به سفری شش ماهه به دور دنیا رفته‌اند. سفر کردن زمانی که من، سارا و جک تصمیم گرفتیم که از استرالیا خارج شویم و در مدت شش ماه به دور دنیا سفر کنیم تمام وسایل خود را فروختیم و البته تصمیم گرفتیم که در طول این سفر نیز کار کنیم که این کار باعث می‌شود در این مدت شرایط بهتری داشته باشیم. بدون شک شما در چنین کار‌هایی نمی‌توانید پول بسیار زیادی به دست آورید اما حداقل باعث می‌شود که بتوانید نیاز‌های خود را مرتفع سازید. من حدود چند ماه بعد از اینکه دانشگاه را ترک کردم از استرالیا خارج شدم و برای پرواز به لندن بایدچندین هفته کار سخت، پول زیادی جمع می‌کردم. اما چگونه می‌توان در طول یک سفر کار کرد و مقداری پول به دست آورد؟

گام نخست: یک کارت عابر بانک تهیه کنید

credit-card

من طرفدار سیستم بانکی نیستم، به‌خصوص در استرالیا که سیستم بانکی هزینه‌های بسیار زیادی را از مشتریان دریافت می‌کند و البته یکی از بیشترین هزینه‌ها را در سیستم بانکی سراسر جهان دارد اما هرچه که باشد شما باید یک حساب بانکی داشته باشید که بتوانید در طول سفر از طریق آن کار‌های خود را انجام دهید. قبل از اینکه استرالیا را ترک کنیم من و سارا تصمیم گرفتیم که یک کارت بانکی برای خود تهیه کنیم تا پول‌هایمان را در آن ذخیره سازیم. البته برای انجام تمام هزینه‌های خود نظیر مواد غذایی، ناهار در یک قهوه محلی و... نیز از این کارت‌های بانکی استفاده می‌کردیم. البته ما برنامه‌ای هم برای مقدار پولی که باید هر ماه جمع آوری می‌کردیم داشتیم و از طریق آن می‌دانستیم که باید به چه میزان کار کنیم. شرایطی را تصور کنید که تصمیم دارید درآمد ۱۲ ماه خود را صرف یک ماجراجویی می‌کنید و ما در چنین شرایطی بودیم. شما در طول چنین سفر‌هایی باید تلاش کنید تا هزینه‌های خود را به کمترین میزان برسانید و برای مثال باید ارزان‌ترین پرواز‌ها را برای رسیدن به مقصد خود انتخاب کنید. گفتنی است که در کشور‌های خارجی از طریق برخی از کارت‌های بانکی می‌توانید حتی در صورت عدم وجود پول در حساب، خرید‌های خود را انجام دهید و این پول به‌عنوان بدهی برای شما ثبت خواهد شد که باید سپس آن را به بانک تحویل دهید.

به‌دنبال پرواز‌ارزان‌تر باشید

از طریق خدمات کارت‌های بانکی شما می‌توانید پرواز‌های ارزان‌تر یا حتی رایگان داشته باشید و البته برای به دست آوردن چنین پرواز‌هایی باید سخت جست‌و‌جو کنید. برای اطلاع از پرواز‌های ارزان قیمت بهتر است که خبرنامه‌های خطوط هوایی را دنبال کنید و همیشه به‌دنبال پیشنهاد‌های پرواز ارزان قیمت باشید که اغلب در این نوع پیشنهاد‌ها تنها کافی است که نصف قیمت بلیط‌های عادی را پرداخت کنید. البته در تیزر‌های تبلیغاتی نیز گاهی پیشنهاد‌های مختلفی ارائه می‌شود. پیشنهاد‌های ویژه نیز می‌توانند برای شما بسیار راه‌گشا باشند. بسیاری از خطوط هوایی و شریکان‌شان از طریق سرویس‌هایی نظیر آمازون، اپل و... پیشنهاد‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهند که از طریق آن می‌توانید هزینه بسیاری را صرفه‌جویی کنید.

در طول سفر درآمد کسب کنید

در دنیای به هم پیوسته امروز راه‌های بسیاری برای سفر به سراسر جهان بدون داشتن پول وجود دارد و داستان‌های بسیاری از افراد مختلف گفته شده که یک بلیط تک‌سفره به یک کشور خارجی تهیه کرده‌اند و با ۳۰۰ دلاری که در جیب خود داشتند توانسته‌اند سال‌های زیادی را در سفر سپری کنند و گویا این موضوع چندان هم دشوار نیست.

زبان متداول خود را به آن‌ها یاد دهید

class

شما می‌توانید زبان مورد استفاده در کشور خود را در کشور‌هایی که به آن‌ها سفر می‌کنید یاد دهید و درآمد کسب کنید یا شیوه بهتر این است که در کشور خود زبان انگلیسی را به‌خوبی فرا بگیرید و سپس در مکان‌های بسیار زیادی که برای انجام چنین کاری وجود دارد فعالیت کنید و در طول سفر نیز درآمد کسب کنید و در هر مقصد خود پول لازم را برای سفر به مقصد بعدی جمع کنید. شما حتی پیش از سفر به مقصد خود نیز می‌توانید از طریق آگهی‌های آنلاین، شغل مورد نظر خود را بیابید و با رسیدن در آن محل مشغول به کار شوید. من نیز از این طریق شغل خود را یافتم و یک روز بعد از رسیدنم به مقصد، پس از یک مصاحبه شغلی ۳۰ دقیقه‌ای، مشغول به کار شدم. واقعا فرآيند ساده‌ای بود و در هفته ۱۶ ساعت کار می‌کردم. درآمد من نیز برای گذران زندگی در سفر کافی بود.

به سراغ مشاغل آزاد بروید

laptop

زمانی که من مشغول به آموزش زبان انگلیسی بودم سارا تصمیم گرفت که به سراغ یک شغل آزاد برود. او برای انجام این کار به سراغ سایت‌های مختلفی که در این حوزه وجود دارند رفت و انتخاب وی www.upwork.com و www.freelancer.com بود و در طول چند روز توانست مشتریان خود را بیابد. او در این زمینه هیچ مدرک رسمی نداشت اما توانست مقالات مختلفی را برای وب‌سایت‌ها که کاربرانی از سراسر جهان داشتند بنویسند و در این زمینه هزاران کار وجود دارد و از شغل‌های موجود در این بخش می‌توان به نویسندگی، ترجمه، طراحی و... اشاره کرد. بعد از خروج از اولین مقصد خود من نیز به سارا پیوستم و هر دو برای هر ساعت از طریق نوشتن مقالات مختلف ۳۰ دلار درآمد داشتیم و تنها ۲۰ ساعت در هفته کار می‌کردیم و البته برای انجام چنین کاری نیز لازم نبود که به دفتر کار برویم و تمام این اقدامات را در خانه و از طریق کامپیوتر انجام می‌دادیم. برای انجام کار‌های این‌چنینی می‌توانید از طریق سایت‌های زیر وارد عمل می‌شود:  

کار‌های تجارتی و داوطلبانه انجام دهید

اگر شما فردی هستید که حتی اگر دست‌های خود را کثیف کنید یا چندین ساعت در هر هفته کار کنید برایتان مهم نیست، برای شما نیز راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق آن‌ها پول به دست آورید. بسیاری از خوابگاه‌های پسرانه اغلب اوقات نیاز به افرادی دارند که کار‌های مختلفی را در آن‌ها انجام دهند یا شما می‌توانید در رستوران‌های مختلف کار کنید و مقداری پول به دست آورید و البته از طریق آن نیز می‌توانید روزانه با افراد بسیار زیادی در ارتباط باشید. حتی شما در صورتی که هم به زبان کشور خود و هم به زبان کشوری که در آن حضور دارید مسلط باشید می‌توانید با تور‌های گردشگری همکاری کنید و به‌عنوان مترجم برای توریست‌ها مشغول به کار شوید. یا مثالا در کشوری نظیر استرالیا چیدن میوه‌های فصلی درآمد خوبی می‌تواند برای شما داشته باشد. حتی اگر شما مدتی را در شهر‌های ساحلی زندگی کرده‌اید و تاحدودی با قایقرانی و... آشنا هستید، می‌توانید در این زمینه نیز در سفر‌های خود فعالیت کنید.  

از خوابگاه‌های رایگان استفاده کنید

HOUSESITTING در سراسر جهان محل‌هایی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید به رایگان شب را به روز برسانید و استراحت کنید. البته چنین مکان‌هایی اغلب دارای برخی وب‌سایت‌ها نیز هستند که حتی پیش از سفر به مکان مورد نظر می‌توانید از آن‌ها اطمینان حاصل کنید. زمانی که تصمیم گرفتیم از امارات به اروپا سفر کنیم ابتدا اینترنتی مکان‌های این‌چنینی را که به آن‌ها Housesitting نیز می‌گویند، بررسی کردیم. ما دو مکان را برای خود در فرانسه پیدا کردیم که در بخش‌های متفاوت این شهر بودند و البته یکی از آن‌ها در شهری به نام Chatellerault قرار داشت که برای رسیدن به‌ آن باید حدود ۹۰ دقیقه با قطار به‌سمت جنوب پاریس حرکت می‌کردیم. در سراسر جهان مکان‌های این‌چنینی وجود دارد و اقامت در آن‌ها نیز شرایط نسبتا ساده‌ای دارد. در ادامه می‌توانید چندین وب‌سایت را که برای این منظور ایجاد شده‌اند مشاهده کنید:

به سراغ Couchsurfing بروید

childhood زمانی که برای اولین بار در خصوص Couchsurfing اطلاعاتی به دست آوردم، فکر کردم که این نوع از مکان‌ها برای افراد جوانی است که می‌توانند در طول سفر‌های خود یک شب در آنجا اقامت کنند، اما خیلی زود پی بردم که بسیار گسترده‌تر از آن است. ما استفاده از Couchsurfing را در سوئیس آغاز کردیم و شرایط بسیار جالبی داشت و البته در کنار ما نیز افراد بسیاری بودند که در رده‌های سنی متفاوت قرار داشتند و حتی بچه‌های کوچک را نیز شامل می‌شد. در این مکان حتی زوج‌های جوان و خانواده‌های مختلف اقامت داشتند. زندگی در چنین مکان‌ها چندان کار دشواری نیست و هر بار که در Couchsurfing سکونت داشتیم بدون اینکه هیچ هزینه‌ای بپردازیم، با افراد بسیار مختلفی نیز آشنا شدیم و تجربیات سفرمان افزایش می‌یافت و کار‌های بیشتری برای انجام دادن در آینده می‌یافتیم.

Rome2Rio

قبل از اینکه بخواهید برای مقصد دیگر خود برنامه‌ریزی کنید، بهتر است نگاهی به اپلیکیشن یا وب‌سایت Rome2Rio نیز داشته باشید و مقصد خود را وارد آن کنید. این سیستم زمان ورود و خروج از شهر مورد نظر را درخواست خواهد کرد و یک برنامه بسیار عالی برای سفر شما تنظیم خواهد شد. علاوه بر این شما می‌توانید راه‌های رسیدن به هر مقصد نظیر اتوبوس، کشتی، قطار و... را به‌همراه هزینه آن مشاهده کنید و این سیستم یک گزینه بسیار خوب برای مسافران است.

بهترین فرصت‌های پرواز، قطار و اتومبیل را بیابید

گاهی اوقات شما هیچ راه دیگری نخواهید داشت و باید با نگاهی ناراحت کننده به حساب بانکی خود، برای رسیدن به مقصد مورد نظر مبلغی را هزینه کنید که این مقدار بستگی به فاصله مقصد شما دارد. با وجود اینکه استفاده از هواپیما سریع‌ترین راه برای رسیدن به مقصد است اما اغلب مواقع استفاده از قطاریا اتومبیل‌های عمومی می‌تواند بسیار باصرفه‌تر باشد.

پرواز

زمانی که شما به‌دنبال یک پرواز مناسب برای مقصد خود می‌شد بهترین کار این است که اطلاعات خود را وارد موتور جست‌و‌جو سیستم‌های پرواز کرده و پیشنهاد‌های مناسب را دریافت کنید. در این سیستم‌ها شما می‌‌توانید از بهترین فرصت‌ها آگاه شوید و البته بهترین کار این است که به‌دنبال ارزان‌ترین پرواز باشید. البته از طریق این سرویس‌ها حتی می‌توانید هتل، کشتی، اتومبیل و... خود را که در سفر به آن‌ها احتیاج دارید رزرو کنید. از این نوع سرویس‌ها در بستر اینترنت موارد زیادی یافت می‌شود که البته مربوط به خطوط هوایی مختلف هستند. پس بهتر است برای یافتن پرواز مناسب و البته ارزان در تمام این وب‌سایت‌ها اطلاعات خود را وارد و جست‌و‌جو کنید تا در نهایت بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. البته این سرویس‌ها برخی فیلتر‌هایی نیز دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید پرواز‌های مناسب خود (نظیر ارزان‌ترین پرواز و...) را بیابید. برای انتخاب بهترین پرواز می‌توانید از طریق سایت‌های زیر وارد عمل شوید:

اتومبیل و اتوبوس

سفر با خودرو استفاده از اتومبیل‌های عمومی گزینه‌ای بسیار خوب برای رفتن به مکان‌های مختلف است که اگر قصد سفر در اروپا و آمریکا شمالی را دارید این موضوع می‌‌تواند بسیار دوست داشتنی باشد و از طریق گزینه مذکور شما هزینه پایین‌تری را نیز نسبت به هواپیما پرداخت خواهید کرد. از طریق سفر‌های خودرویی شما می‌‌توانید با افراد جدید آشنا شوید که آشنایی با افراد مختلف یکی از دلایل هر سفر است. سایت‌های مختلفی وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توانید یک خودرو مشترک برای سفر‌های خود رزرو کنید. در ادامه می‌توانید با چند نمونه از این سایت‌‌ها آشنا شوید:

البته شما می‌توانید خودرویی اجاره کنید که برای این روش نیز گاهی کوپن‌های تخفیفی وجود دارند که می‌توانید از طریق آن‌ها هزینه کمتری را داشته باشید که البته برای انتخاب ارزان‌ترین نسخه، بهتر است که به جست‌و‌جو در میان ارائه دهندگان مختلف این سرویس بپردازید. در بسیاری از مواقع سفر از طریق اتوبوس ارزان‌ترین راه است اما این موضوع دلایلی نیز دارد. برای مثال اتوبوس تقریبا آرام‌ترین وسیله برای رسیدن به مقصد است و شما آسایش کمتری نیز در آن خواهید داشت (فضای پای کم و...). اما با این اوصاف می‌توانید از طریق سایت‌های زیر نیز برای یافتن بهترین گزینه وارد عمل شوید:

قطار

سفر با قطار از طریق وب‌سایت "seat61" شما می‌‌توانید اطلاعات بسیاری را در خصوص سفر خود با قطار به دست بیاورید و بهترین قطار‌ها را انتخاب کنید. البته از طریق این سایت در صورت داشتن برنامه سفر می‌توانید از کشتی‌های مختلف مورد نیاز خود نیز اطلاع یابید. واقعیت این است که روزانه افراد بسیار زیادی در سراسر جهان سفر می‌کنند. برخی دوست دارند که با خودرو خود جاده‌های مختلف راطی کنند و به مقاصد خود برسند و البته در مقابل هزینه کمتری نیز داشته باشند و برخی نیز تنها لباس‌های خود را در یک کوله‌پشتی جای می‌دهند و برای رسیدن به اهداف خود قدم زنان حرکت می‌کنند. اما با این حال بسیاری از مردم بر این باور هستند که سفر کردن به سراسر جهان کار سخت و البته پر هزینه‌ای نیست و شما نیز می‌‌توانید از طریق روش‌های ارائه شده در این مقاله یک سفر جالب داشته باشید و با مکان‌های شگفت انگیز در جهان آشنا شوید. پس منتظر چه چیزی هستید؟ همین امروز رویای خود را محقق کنید. منبع: Travellingapples

مطالب مرتبط:

دیدگاه