خوراکی‌هایی که پیش از پرواز نباید میل کنید!

سعیده خلیلی‌صفا
سعیده خلیلی‌صفا یکشنبه، ۱۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
خوراکی‌هایی که پیش از پرواز نباید میل کنید!

پرواز یکی از بهترین و راحت‌ترین روش‌های سفر است، به شرطی که عوامل دیگری آسایش و راحتی آن را مختل نکنند. یکی از این موارد، صرف غذاهائی است که باعث ایجاد ناراحتی در معده و ناحیه شکم شده و بر استرس پرواز می‌افزاید. در ادامه لیست غذاهای ممنوعه پیش از پرواز را مشاهده کنید.

عمده‌ترین مشکلاتی که مسافرین در سفرهای هوایی با آن مواجه می‌شوند، خستگی مفرط و نفخ است. اصلی‌ترین علت ایجاد نفخ در پرواز گاز معده است. ولی به سادگی می‌توان با پرهیز از خوردن غذاهای محرک از این مشکل جلوگیری کرد؛ زیرا این مسئله در صورت عدم توجه می‌تواند به مشکلی جدی تبدیل شود. به‌عبارت دیگر، نوع غذاهای مصرفی، تاثیر فراوانی بر وضعیت جسمی مسافران دارد، به‌ويژه افرادی که از مشکلات دستگاه گوارش رنج می‌برند و به این دلیل رژیم غذائی پیش از پرواز بسیار حائژ اهمیت است. حتی متخصصان پیشنهاد کرده‌اند که روزه‌داری به مدت ۶ تا ۸ ساعت پیش از پرواز در رفع این مشکلات ـ خستگی مفرط و نفخ ـ بسیار موثر است. در ادامه غذاهایی را معرفی خواهیم کرد، که پرهیز از آن‌ها پیش از سفر در رفع این مشکل موثر است.

۱. سیر

Garlic

اگرچه سیر یکی از مفیدترین سبزیجات است، مصرف آن باعث بدبوئی نفس و در نتیجه، ناراحتی اطرافیان می‌شود. مطمئنا استشمام بوی سیر در محیط بسته‌ای مانند هواپیما چندان خوشایند نیست.

۲. قهوه

Coffee

نوشیدن قهوه پیش از سفر هوایی کار عاقلانه‌ای نیست؛ زیرا نوشیدن آن باعث کم آبی بدن و همچنین تحریک معده می‌شود؛ در نتیجه باعث ناراحتی شما در طول پرواز خواهد شد.

 ۳. نوشیدنی‌های گازدار

Carbonated Drinks

مصرف این نوشابه‌ها به دلیل گاز موجود در آن‌ها باعث نفخ می‌شود. در ترکیب این نوشابه‌ها مقادیر زیادی دی‌اکسید‌کربن و نیز شیرین‌کننده وجود دارد که برای روده بزرگ مضر هستند. از عوارض مصرف نوشابه در قبل از پرواز می‌توان به نفخ، سوزش معده و... اشاره کرد.

۴. سیب‌زمینی سرخ‌کرده

French Fries

برای هر کاری زمان و مکان خاصی وجود دارد و به این دلیل مصرف برخی غذاها مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده را می‌توان به زمان دیگری موکول کرد. اگرچه عطر و بوی این خوراکی وسوسه‌انگیز است؛ ولی مقدار بالای سدیم و چربی اشباع نشده در آن باعث سنگینی معده شده و می‌تواند باعث ورم آن شود.

۵. آدامس‌های بدون قند و آبنبات‌

Sugar-free Gum and Candy

شاید قرار گرفتن این دو مورد در لیست غذاهای ممنوعه پیش از پرواز تعجب برانگیز باشد! این خوراکی‌ها به دلیل داشتن ترکیبات قندی با معده شما سازگاری ندارند. در این گروه از تنقلات از شیرین‌کننده‌های صنعتی استفاده شده و این مواد می‌توانند باعث تحریک مثانه و نیز منجر به نفخ شوند. بنابراین، اگر دوست دارید تا پرواز راحتی داشته باشید، از این خوراکی‌های پر وسوسه دوری کنید!

۶. حبوبات

Beans

حبوبات در جایگاه محرک‌ترین ماده غذائی این لیست قرار دارد و مصرف آن به هیچ عنوان پیش از پرواز توصیه نمی‌شود. زیرا مصرف حبوباتی مانند لپه، لوبیا، عدس و ... شدیدا باعث تحریک دستگاه گوارش و همچنین ایجاد گاز می‌شود. علاوه بر حبوبات، سبزیجاتی نظیر بروکلی، گل‌کلم و... سبزیجات خاصیت مشابهی دارند.

۷. ساندویچ و همبرگر

Burgers and Hot dogs

مصرف غذاهائی مانند ساندویچ و همبرگر پیش از پرواز نیز باعث ورم و نفخ می‌شود. بعبارت دیگر، فست‌فودها به دلیل داشتن چربی‌های اشباع مورد مناسبی برای مصرف در ارتفاع چند هزار متری از سطح زمین نیستند؛ زیرا در اثر مصرف دردسر بزرگی برای دستگاه گوارشی ایجاد می‌کنند. طبق نتایج تحقیقات بعمل آمده درباره فست‌فودها، مصرف این غذاها به علت داشتن مقادیر بالای چربی باعث ابتلا به بیماری‌هایی مانند سوهاضمه و فشارخون می‌شود.

۸. سیب و میوه‌های اسیدی

Apples and other Acidic Fruits

اگرچه سیب میوه سلامتی است ولی میوه‌هایی فیبردار مانند آن دیر هضم بوده و باعث تحریک معده می‌شوند. بنابراین، علاوه بر پرهیز از خوردن این گروه از میوه‌ها پیش از پرواز باید از خوردن آبمیوه‌های دارای ویتامین C نیز اجتناب کرد، زیرا باعث افزایش ادرار می‌شوند. نشستن روی یک صندلی در محیطی بسته برای ساعت‌ها خسته‌کننده است. بنابراین، بهتر است با رعایت چند نکته ساده و پرهیز از خوردن غذاهای محرک، باعث افزایش این سختی و دردسر نشده و در نتیجه، پرواز راحتی را تجربه کرد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه