ثبت ملی بلوار کشاورز تهران

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۲۴
ثبت ملی بلوار کشاورز تهران

پس از حدود ۳ سال بالاخره بلوار «کشاورز» تهران  شماره ثبت گرفت و در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

در هشتمین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت در تاریخ ۱۸ بهمن ۹۱ اعلام شد که «بلوار کشاورز» در فهرست آثار ملی به ثبت رسید، تصمیمی که به نظر می‌رسید فقط یک موافقت برای ثبت این محوطه‌ی تاریخی و ارزشمند است،‌ چون حتی پس از آن هیچ شماره‌ای به نام شماره ثبت این محوطه تاریخی اعلام نشد. اما از مدتی پیش که شنیده شد برنامه‌هایی برای عبور خط «بی‌آر‌تی» از بلوار کشاورز مطرح شده است! به نظر می‌رسد بار دیگر پیگیری‌ها برای ملی کردن این محوطه‌ی تاریخی از سر گرفته شده است. فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی درباره‌ این شنیده‌ها گفت:

حتی اگرچنین طرحی داشته باشند دیگر امکان عملیاتی کردن آن را ندارند، چون ۲۵شهریور ماه این محوطه‌ی تاریخی را به شماره‌ی ۳۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رساندیم.

به گفته‌ وی محدوده‌ ثبت ملی شده‌ این محوطه‌ی تاریخی از پیاده‌روی جنوبی تا پیاده‌روی شمالی میدان ولی‌عصر (عج) تا ابتدای کارگر شمالی در نظر گرفته شده است. بلوار کشاورز یکی از نخستین‌ بلوارهای ایران است که در دوره‌ی پهلوی اول و زمانی که منطقه‌ی 6 تهران در حال شکل‌گیری بود، ساخته شد. همچنین نهر کرج در زمان امیرکبیر آب را از شهرستان کرج از طریق این بلوار به تهران منتقل می‌کرد. به همین دلیل، این محدوده از نظر تاریخی و ملی جایگاه ویژه‌ای دارد. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه