۵ بیماری کشنده شایع در میان گردشگران

عماد جعفری
عماد جعفری شنبه، ۱۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
۵ بیماری کشنده شایع در میان گردشگران
اگرچه تجربه سفر به چشمه‌های آب گرم، سواحل و جنگل‌های سرسبز گرمسیری و سفرهای ماجراجویانه به آفریقا  ترکیبی از زیباترین مناظر طبیعی، چشم اندازهای دلربا و تجربه‌های هیجان‌انگیز را به همراه دارند، اما باید در نظر داشت بیشتر مقاصد گردشگری از این دست، در کشورهای درحال‌توسعه و یا کمتر توسعه قرارگرفته‌اند که گاه اصول بهداشتی در آن‌ها به‌طور کامل رعایت نمی‌شود و زیرساخت‌های کافی برای مقابله با بیماری‌ها در آن‌ها وجود ندارد. بنابراین جای تعجب نیست که برخی از بیماری‌های خطرناک همچنان در این کشورها شایع باشد و به‌تبع آن  به گردشگرانی که به این کشورها سفر می‌کنند انتقال یابد. با کجارو همراه باشید تا ۵ بیماری شایع و کشنده که ممکن است در هنگام سفر به آن مبتلا شوید را معرفی و راه‌های پیشگیری یا درمان آن‌ها را مرور کنیم.

مالاریا

mosquito مالاریا یک بیماری انگلی خونی بسیار خطرناک و شایع است که توسط ۲۰ گونه از پشه‌های آنوفل منتقل می‌شود. علائم اولیه این بیماری شامل تب، سردرد، لرز و تهوع است. بیماری مالاریا به‌سرعت پیشرفت می‌کند، و می‌تواند کشنده باشد. کلمه مالاریا یک کلمه ایتالیایی و به معنای هوای بد (Mal-Aria) است و منظور از آن تعریف بیماری با ویژگی‌های تب متناوب است که ایتالیایی‌ها درگذشته وجود آن را ناشی از هوای بد و مناطق باتلاقی می‌دانستند. همواره با گرم شدن زمین، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد. اگرچه میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در طی ۱۵ سال گذشته به نصف کاهش‌یافته است، هنوز هم این بیماری جان بسیاری را در معرض خطر قرار می‌دهد. بر اساس برآوردها در پایان سال ۲۰۱۴ تعداد افرادی که در این سال به مالاریا مبتلا شده‌اند  بین ۱۲۴ تا 283 میلیون نفر بوده است که ۲۵ درصد از این افراد جان سالم به درنبرده‌اند. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، هم اکنون در ۹۷ کشور دنیا این بیماری شایع است که بیشتر این کشورها در قاره آفریقا واقع شده‌اند. Anopheles_stephensi راه‌های پیشگیری و درمان: در حالی که هنوز هیچ واکسن تأیید شده‌ای برای بیماری مالاریا شناخته‌نشده است، قرص‌های پیشگیری از بیماری مالاریا در دسترس هستند. اما این قرص‌ها عوارض جانبی ناخوشایندی دارند که مردم را به دوراهی انتخاب به جان خریدن این عوارض جانبی یا در معرض خطر بیماری قرار داشتن می‌کشاند. اگر پس از سفر احساس کردید به این بیماری مبتلا شدید باید سریعاً به پزشک مراجعه کرده، محل سفر خود را به او اطلاع داده و آزمایش بدهید. تشخیص سریع این بیماری به درمان آن کمک می‌کند. خوردن داروهای ضدویروسی تجویز شده توسط پزشک، استراحت و هیدراته نگه‌داشتن بدن از مؤثرترین راه‌های درمان این بیماری است.

شیستوزومیازیس

Handmade Software, Inc. Image Alchemy v1.14

Handmade Software, Inc. Image Alchemy v1.14

  شیستوزمیازیس (Schistosomiasis) که از آن به نام بیماری‌های  بیلارزیا (Bilharzia) یا تب حلزون (Snail Fever) نیز یاد می‌شود، یک بیماری است که از نوعی کرم انگلی به نام شیستوزوما منتقل می‌شود. این بیماری می‌تواند باعث عفونت دستگاه ادراری یا دستگاه گوارش شود.  این بیماری در اثر تماس با آب آلوده به انگل منتشر می‌شود. انگل‌ها نیز از بدن حلزون‌های آلودهٔ موجود در آب‌های شیرین رها می‌شوند. این بیماری به ویژه در بین کودکان کشورهای درحال‌توسعه شیوع دارد چون احتمال بازی کردن آن‌ها در آب‌های آلوده بیشتر است. علایم بیماری شامل درد شکمی، اسهال، مدفوع خونی یا خون در ادرار است. افرادی که برای مدت طولانی به این بیماری آلوده باشند به نارسایی‌های کبدی، نارسایی کلیه، ناباروری و یا سرطان مثانه دچار می‌شوند. شیستوزمیازیس در کودکان می‌تواند باعث اختلال در رشد و یادگیری آن‌ها شود. cause_pic_2 تا سال ۲۰۱۳ حدود ۴۰ میون نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و حدود ۸۰۰ میون نفر از ۷۸ کشور جهان که عمدتا در آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و خاورمیانه قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. راه‌های پیشگیری و درمان: اگر شما در معرض آب آلوده قرار داشته باشید باید به شانس خود اتکا کنید تا به این بیماری مبتلا نشوید. در صورت احساس خارش روی پوست در نواحی که در تماس با آب آلوده بوده و یا سرفه‌های خشک، تب و درد در عضله‌ها ناحیه در معرض آب را حرارت دهید تا عفونت‌ها نابود شوند. راه‌های درمان این بیماری،  پنج دقیقه حمام در آب گرم حداقل ۱۲۲ درجه فارنهایت ( ۵۰ درجه سانتی گراد ) یا درمان دارویی دو روزه است. نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی است. حداقل سه گونه از جنس بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت‌کنه‌ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می‌شوند. آهو و موش در چرخه این بیماری، با اهمیت هستند. مهم‌ترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند.

بیماری لایم

tick بیماری لایم (Lyme disease) نوعی  بیماری عفونی است. حداقل سه گونه از باکتری‌های بورلیا مانند بورلیا بورگدورفری (Burgdorferi) عامل این بیماری هستند. این عوامل بوسیله نیش خانواده سخت‌کنه‌ها (Ixodidae) (نوعی کنه) منتقل می‌شوند. این بیماری شایع‌ترین بیماری ناشی از نیش کنه در نیمکره شمالی است. مهم‌ترین عامل آن در آمریکا گونه‌های بورگدورفری (burgdorferi)، و اصلی‌ترین عامل در اروپا و آسیا بورلیا آفزلی (afzelii) و بورلیا گارینی (garinii) هستند. مهم‌ترین علائم بیماری تب، سردرد، خستگی، افسردگی و خارش پوستی هستند. deer-tick-size-scale-finger-adult-nymph-lyme-disease-getty-images راه‌های پیشگیری و درمان : تا کنون هیچ واکسن تأیید شده‌ای برای این بیماری شناخته‌نشده است، بنابراین بهترین راه مراقب بودن به ویژه در هنگام سفر به نواحی جنگلی است. اگر این کنه‌ها را روی بدن خود مشاهده کردید سریعاً به وسیله جسمی داغ از شر آن خلاص شوید، اگر می‌توانید تصویر یا یک نمونه برای نشان دادن به دکتر به همراه داشته باشید. آزمایش آنتی‌بادی خون برای تشخیص ابتلا به این بیماری ضروری است. راه درمان این بیماری تجویز دوزهای قوی از آنتی‌بیوتیک است. درصورتی‌که این بیماری درمان نشود در درازمدت می‌تواند به سیستم عصبی و مغز آسیب بزند، ضربان قلب را نامنظم کند و یا باعث درد در مفاصل و در نهایت به فلج شدن منتهی می‌شود.

تب حصبه

5_18   در هنگام سفر در انتخاب مواد غذایی و آب آشامیدنی سالم دقت کنید. حصبه بیماریی عفونی است، که در اثر باکتری سالمونلا تیفی (Salemonella Typhi) ایجاد می‌شود، این بیماری واگیردار بوده و از طریق آب و غذای آلوده گسترش می‌یابد. نشانه‌های این بیماری  معمولاً با تب بالا، اسهال، بی‌اشتهایی و سردرد بروز می‌کند.میکروب حصبه در آب‌های گل‌آلود تا یک ماه و در یخ تا ۳ ماه زنده می‌ماند، در اثر گرمای ۶۰ تا ۱۰۰ درجه از میان می‌رود و بخصوص نور آفتاب به‌سرعت سبب انهدام میکروب می‌شود. در کشورهای درحال‌توسعه ای چون هند و مصر احتمالاً ابتلا به این بیماری بیشتر است. typhoid در سرتاسر جهان، سالانه حدود ۲۱ میون نفر به این بیماری مبتلا می‌شوند، که از این میان حدود ۲۰۰۰۰۰ نفر جان خود را از دست می‌دهند. شیوع این بیماری در جنوب شرق آسیا، آسیای مرکزی و جنوب آفریقا بیش‌تر است. راه‌های پیشگیری و درمان:  تب بالا، یبوست یا اسهال، ضعف عمومی حال بدن، بزرگ شدن طحال  و درد در قفسه سینه و نواحی سمت راست شکم از علائم این بیماری است. خوشبختانه برای این بیماری واکسنی وجود دارد، اما باید دانست هیچ واکسنی همیشه قابل‌اطمینان نیست. اگر به این بیماری مبتلا شدید، باید بدانید راه درمان این بیماری عفونی از طریق تجویز آنتی‌بیوتیک ها است. البته مواردی از مقاومت این باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک ها مشاهده شده است. نکته قابل توجه دیگر در مورد این بیماری این است که فردی که پس از بیماری تب حصبه درمان می‌شود، هنوز می‌تواند ناقل این بیماری باشد.

آنفولانزا

388596 آنفولانزا مسری‌ترین و همچنین یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان است. برخلاف دیگر بیماری‌های ذکرشده در این مقاله، آنفولانزا از طریق هوای آلوده به ویروس و تنفس نیز منتقل می‌شود که این موضوع باعث سخت‌تر شدن پیشگیری از ابتلا به آن می‌شود. در هنگام سفر، در پروازهای طولانی مدت و سایر فضاهای بسته مشترک باید مراقب پیشگیری از ابتلا به این بیماری بود. نکته‌ای که آنفولانزا را به بیماری خطرناک‌تری تبدیل می‌کند، این است که این ویروس‌های این بیماری انواع مختلفی دارند و دچار جهش می‌شوند. در سال‌های اخیر گونه‌های خطرناک‌تر این بیماری همچون آنفولانزای خوکی و آنفولانزای مرغی جان بسیاری را گرفته است. سالانه ۱۰ درصد از جمعیت بزرگ‌سالان جهان و ۳۰ درصد از جمعیت کودکان جهان به این بیماری مبتلا می‌شوند، که از این آمار هر ساله بین ۳ تا ۵ میون نفر به گونه‌های خطرناک این بیماری مبتلا شده و حدود نیم میون نفر جان خود را از دست می‌دهند. راه‌های پیشگیری و درمان : تب و لرز، سردرد، دردهای عضلانی از جمله کمردرد، خستگی، سرفه (که ممکن است با خلط همراه باشد)، گلودرد، خشونت صدا، استفراغ. گلودرد خارش بدن کوفتگی از علایم شایع بیماری هستند. از آنجا که نمی‌توانید خود را داخل حباب بسته‌ای از هوا قرار داده و قدم بزنید، پیشنهاد می‌کنیم سالانه واکسن آنفولانزا بزنید، این واکسن تا حد زیادی در برابر برخی از گونه‌های قابل‌درمان این بیماری مؤثر است. استراحت، مراجعه به پزشک و پیشگیری از انتقال بیماری به سایرین از مؤثرترین راه‌های فعلی پیشگیری از شیوع آنفولانزا در حال حاضر است. منبع: businessinsider

مطالب مرتبط:

دیدگاه