گشتی در سایت اینترنتی موزه ملی ایران؛ پرونده یک سایت

علی زمانی
علی زمانی پنجشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
گشتی در سایت اینترنتی موزه ملی ایران؛ پرونده یک سایت

وزهای گذشته به معرفی پرتال های کاخ سعد آباد، نیاوران و کاخ گلستان تهران پرداختیم و نکاتی را در توسعه اطلاع‌رسانی دیجیتالی آن‌ها بیان کردیم. پرونده امروز را به گشتی در موزه ملی ایران اختصاص دادیم.

پرتال کجارو در راستای ماموریت خود در اطلاع‌رسانی گسترده و چند جانبه ظرفیت‌ها و بسترهای گردشگری ایران به‌خصوص در فضای مجازی،‌ از طریق این سلسله مطالب روزانه می‌کوشد تا در راستای تقویت گردشگری اینترنتی ایران‌،‌ به کارآفرینان و وب مسترها و فعالان این عرصه،‌ همواره نکات ارزنده‌ای ارائه کند تا شاهد گسترش بسترهای سایبر دیپلماسی ایران در گردشگری مجازی و همچنین کارآفرینی دیجیتالی باشیم. کجارو  همواره آماده شنیدن نقطه نظرات و پیشنهادها فعالان حقیقی و حقوقی در عرصه گردشگری ایران است. با ما در این گفتار از سرویس پرونده یک سایت همراه باشید. چهارمین مطلب از سلسله مطالب سرویس پرونده یک سایت را به پرتال اینترنتی   موزه ملی کشورمان اختصاص داده‌ایم که یکی از پر بازدید ترین پرتال های موزه ایی و گردشگری پایتخت است. موزه ملی ایران در پایین میدان امام خمینی تهران،‌ سال هاست که یکی از مراکز اصلی گردشگری علاقه‌مندان سفر و گردش از ایران و اقصی نقاط جهان است. کم تر گردشگر حرفه ای به تهران سفر می‌کند و یکی از معتبرترین موزه های خاورمیانه را که موزه ملی ایران هست، بازدید نمی کند. موزه ملی ایران به‌عنوان افتخار موزه داری در ایران و خاورمیانه، پذیرای مخاطبان بسیاری در طول سال هست که از پرتال اطلاع‌رسانی این مجموعه در فضای مجازی انتظار داریم برای تقویت ساختارهای اطلاع‌رسانی الکترونیکی موزه ملی کشور بیش از پیش تلاش کند.

1

(تصویر ایندکس پرتال موزه ملی ایران)

موزه ملی ایران در نشانی اینترنتی به آدرس http://nationalmuseum.ichto.ir قرار دارد که توصیه می‌کنیم، روی دامنه مستقلی بارگذاری چند زبانه شود. البته دامنه http://nationalmuseum.ichto.ir برای این کار تعبیه شده اما چند زبانه نیست که بهتر است وب مستر محترم به این موضوع توجه کند. سایت، اکثر محتوای خود را روی زبان پارسی متمرکز کرده است و تلاش می‌کند تا از طریق تصاویر و محتوای پارسی، اطلاعات خوبی را به مخاطبان موزه ملی ایران و مشتاقان کاوش در ایران باستان ارائه کند که در این زمینه تا حدودی موفق بوده است. در ایندکس سایت، ۸ بخش اصلی بارگذاری شده که عبارت‌اند از : معرفی موزه، راهنمای بازدید، موزه ها،برنامه ها و رویدادها، معرفی و آموزش، پژوهش، نمایشگاه‌ها و اخبار که هر یک دارای صفحات متعددی هستند. ایندکس پرتال،‌ برخلاف برخی از موزه های که تاکنون در صفحه پرونده یک سایت کجارو بررسی کردیم، حاوی بخش خبری نیست و ده ها تصویر از اشیایی که در موزه  در معرض دید بازدیدکننده گان قرار گرفته است، به نمایش در آمده که حرکت جالب توجهی هست. بهتر است. این نمایش تصاویر در ایندکس، با توضیحاتی به زبان فارسی و انگلیسی نیز همراه شود تا مخاطبانی که برای نخستین بار به پرتال مراجعه می‌کنند، در وهله اول، با برترین اشیا این موزه در چند دقیقه آشنا شوند.

  درباره موزه ملی ایران

اگر وارد بخش معرفی موزه در پرتال موزه ملی ایران بشوید، با صفحه خالی مواجه می شوید که بهتر هست وب مستر محترم در اسرع وقت نسبت به بارگذاری محتوای آن اقدام شایان توجهی را در دستور کار قرار بدهد. اما اگر بخواهید درباره موزه ملی ایران بدانید، باید عرض کنیم که موزه ملی ایران، موزه مادر است. موزه‌ی ملی ایران مجموعه‌ای از گنجینهٔ آثار تاریخی و پیش از تاریخی ایران است، که در تهران قرار دارد.

این موزه شامل دو ساختمان مجزا به نام‌های موزهٔ ایران باستان با تاریخ گشایش ۱۳۱۶ و موزهٔ دوران اسلامی با تاریخ گشایش ۱۳۷۵ است. موزهٔ ملی ایران مهم‌ترین موزهٔ کشور درخصوص نگهداری، نمایش و پژوهش مجموعه‌های باستان‌شناختی ایران است. گستردگی و تنوع مجموعه اشیا موجود در موزه به گستردگی جغرافیایی کشور و دورانهای متعدد پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی است که انسان در این سرزمین زیسته و آثاری از خود به‌جای نهاده است. در حال حاضر موزه ملی به نمایش آثاری پرداخته که بیانگر غنای فرهنگ و تمدن، هنر، رشد اقتصادی و دست آوردهای فن‌آوری ایرانیان است. موزه ملی ایران با قدمتی حدود ۶۰ سال، نه‌تنها بزرگترین موزه باستان شناسی و تاریخ ایران است. این موزه در فرهنگ موزه داری ایران به‌عنوان موزه مادر محسوب می‌شود.

در حال حاضر موزه ملی ایران شامل دو موزه ایران باستان و دوران اسلامی است. این موزه با زیر بنایی در حدود بیست هزار متر مربع در زمینی به مساحت ۱۸۰۰۰ متر مربع و با حدود سیصد هزار شی باستانی مهمترین موزه کشور محسوب شده و در رابطه با فرهنگ وهنر ایران غنی ترین موزه جهان به حساب می‌آید. موزه ملی ایران آثار مربوط به دوران مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی ایران را در خود جای داده‌است که قدیمی‌ترین اثار آن حدود هشت هزار سال قدمت دارد. از آنجا که فرهنگ، هنر و تمدن ایران همواره در تمام دوره‌ها با هویت ایرانی بدون وقفه راه تکامل را پیموده‌است، لذا آثار به نمایش در آمده در این موزه، جدای از تمامی خصوصیات منحصربه‌فرد هنر خود از این ویژگی نیز برخوردارند.

موزه ملی ایران همواره در انجام مسئولیت خود برای معرفی بهتر تمدن و فرهنگ ایرانی گام برداشته‌است و در این ارتباط برگزاری نمایشگاههای مختلف داخلی و خارجی، چاپ بورشور، بولتن، کاتالوگ و غیره را سرلوحه فعالیتهای خود قرار داده‌است. انتظار می‌رود اطلاعات فوق الذکر، در بخش معرفی موزه با توضیحات تکمیلی متنی و تصویری و ویدئویی بارگذاری شود تا پاسخ گوی بخشی از نیازهای اطلاعاتی مخاطبان گرامی شود.

معرفی سایت

سایت موزه ملی ایران اگرچه چند سالی هست که از راه‌اندازی آن می‌گذرد، اما خیلی برای ایرانیان وب باز، شناخته شده نیست و کمبود اطلاعات در برخی از بخش های پرتال نیز، خود گواهی بر کم مراجعه بودن این پرتال است. در بخش راهنمای بازدید نیز، بخشی از قسمت ها بدون اطلاعات هست و حتی فایل دانلود بروشور معرفی موزه ملی ایران نیز در اختیار بیینده سایت قرار نگرفته است. بخش فروشگاهی موزه ملی ایران، تنها به ارائه چند عکس اکتفا کرده که در بخش پیشنهادها، توضیحاتی برای تکمیل این بخش ارائه شده است.

2

(تصویر بخش فروشگاه موزه ملی ایران در پرتال)

در بخش موزه ها، سه موزه اشاره شده است که در ادامه به آن اشاره می‌شود: موزۀ دوران پیش از تاریخ ، در طبقه فوقانی ساختمان موزه ایران باستان قرار دارد. اشیاء به نمایش در آمده در این طبقه از دوران پارینه سنگی قدیم تا اواخر هزارۀ چهارم پیش از میلاد مسیح را دربرمی­گیرد، یعنی از قدیمی‌ترین زمانی که دست ساخته های بشری یافت شده تا پیش از ابداع نگارش در فلات ایران. در تالارهای این طبقه بازدیدکنندگان شاهد آثاری از دوره های پارینه سنگی(قدیم- میانه- جدید)، فرا پارینه سنگی، روستانشینی آغازین بدون سفال، و روستانشینی قدیم – میانه و جدید خواهند بود. آثار موجود در این قسمت مشتمل بر بیش از ۶۰۰ اثر برجسته از دوران پیش از تاریخ از محوطه هایی چون تپه سراب کرمانشاه، تپه علی کش خوزستان، سنگ چخماق شاهرود، تل باکون فارس، شوش خوزستان، سیلک کاشان، حصار دامغان، چغامیش و بوهلان خوزستان، دمگرپرچینه لرستان و.... است. انتظار می‌رود این بخش، بارگذاری مجدد و حرفه ای شود تا این آثار فوق ارزشمند، با جلوه بهتری در پرتال به نمایش درآید. موزه دوران پس از تاریخ و موزه دوران اسلامی در پرتال موزه ملی ایران،متاسفانه خالی از اطلاعات هست که امیدواریم وب مستر محترم پرتال ، هرچه زودتر در تکمیل این اطلاعات کوشش کند. در بخش رویدادها، بخش نشست، میزگرد و برنامه ها، همچون بخش موزه های پرتال، اطلاعاتی برای نمایش ندارد. دربخش معرفی و آموزش، اکثر بخش ها به‌جز بخش انتشارات، محتوایی برای نمایش ندارد که این بخش نیز باید تکمیل گردد. در بخش پژوهش، قسمت هایی چون : فرم ها و آیین نامه ها، گروه حفاظت و مرمت، گروه پارینه سنگی، گروه پیش از تاریخ، پروه تاریخی، گروه اسلامی، گروه مهر و سکه، گروه کتیبه ها، گروه پژوهش و سفال و گروه استخوان شناسی قرار دارد که متاسفانه اطلاعاتی برای نمایش در اختیار مخاطبان علاقه‌مند به موزه ملی ایران و باستان شناسی ندارد.

3

(تصویر بخش پژوهش در پرتال موزه ملی ایران)

در بخش نمایشگاه‌ها، فهرست نمایشگاه هایی که درباره موزه و آثار آن از سال ۱۳۶۰ تا به امروز برگزار شده،‌ لیست شده اما خالی از اطلاعات تکمیلی و تصویر است. فهرست ۴۵ نمایشگاه داخلی و ۲۷ نمایشگاه خارجی که با آثار موزه ملی ایران برگزار شده، در بخش نمایشگاه‌ها در دسترس است. یکی از بخش های ارزنده سایت را می‌توان‌بخش خبری دانست که به روز است. البته به روز بودن به معنی اطلاع‌رسانی روزانه نیست.

4

(تصویر بخش خبری در پرتال موزه ملی ایران)

البته بخش گزارش تصویری قسمت خبری پرتال موزه ملی ایران را نیز باید یکی از بخش های جالب توجه سایت برشمرد که حاوی ده ها تصویر از بازدید مقامات، آثار موزه و گشتی تصویری در داخل موزه است.

5

(تصویر بخش گزارش تصویری در پرتال موزه ملی ایران)

۲۰ توصیه برای تقویت اطلاع‌رسانی سایت

در این بخش، به ارائه توضیحات و پیشنهاداتی فنی و محتوایی برای ارتقای سطح کارکرد اطلاع‌رسانی موزه ملی ایران می‌پردازیم که امیدواریم در راستای تقویت گردشگری مجازی کشور و همچنین تقویت پتانسیل جذب مخاطب پرتال موثر باشد.

۱. بررسی ها نشان می‌دهد که بیش از ۴ میلیون نتیجه جست و جو برای کلید واژه national musousm of iran و همچنین بیش از ۷ میلیون نتیجه جست و جو برای کلید واژه موزه ملی ایران در اینترنت ارائه می‌شود که نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده زیاد موزه ملی ایران در فضای مجازی هست. سرویس پرونده یک سایت پرتال کجارو به وب مستر سایت موزه ملی ایران توصیه اکید می‌کند تا با بارگذاری حرفه ای و مجدد پرتال، این ظرفیت عظیم اطلاع‌رسانی را در سایت احیا و تولید محتوا در این پرتال را به چندین برابر سطح موجود ارتقا دهد  تا همواره معرفی بخش های مختلف پرتال به موتورهای جست وجو گر مانند گوگل و یاهو،‌ در دستور کار باشد تا شمار بیشتری از علاقه‌مندان به گردشگری ایران، وارد این پرتال بشوند. از طرفی، امکان معرفی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات صفحات پرتال در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیس بوک نیز فراهم شود.

۲. پرتال موزه ملی ایران با هزاران اثر باستانی گران‌بها که در دنیا بی‌نظیر هست، می‌بایست به‌عنوان یکی از سایت‌های پر بیننده و پر بازدید کشور،‌ بخش های زبانی متنوع داشته باشد. مثلا برخی از مخاطبان،‌عرب زبان یا آلمانی زبان و فرانسوی زبان هستند و بخش انگلیسی و فارسی کمک زیادی به آن‌ها برای درک محتوا نمی کند. بنابراین توصیه می‌شود این ۳ زبان اصلی که در واقع زبان‌های رسمی سازمان ملل متحد نیز محسوب می‌شوند‌،‌ برای غنای اطلاعاتی و سطح اطلاع‌رسانی پرتال،‌ در آینده نزدیک به‌عنوان بخش های جدید به سایت اضافه شوند. اضافه شدن بخش های زبانی مختلف،‌ فواید زیادی دارد. یکی آن که معرفی سایت به کاربران غیر فارسی زبان را تسریع می بخشد و مخاطبان بیش تری به سایت وارد می‌شوند.

دوم آن که در جذب مخاطبان بالقوه و بالفعل که درباره ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایران به‌دنبال اطلاعات در فضای مجازی هستند، به‌سمت خود جذب می‌کند.

سوم آن که بخش های متنوع زبانی،‌ منجر به افزایش رتبه سایت در میان پرتال های پر بیننده ایران می‌شود که در معرفی سایت به کاربران اینترنت ایرانی و بین المللی بسیار تاثیر گذار خواهد بود. بنابراین وب مستر محترم باید به تقویت اطلاع‌رسانی چند زبانه پرتال نیز به‌خوبی توجه کند. چنین انتظاری از پرتال موزه ملی، انتظار به حقی هست که باید به آن توجه داشت. مادر بودن این موزه نیز سبب می‌شود تا توجه به اطلاع‌رسانی چند زبانه در آن، جدی تر گرفته شود.

۳.ایندکس سایت موزه ملی ایران، بهتر است به گونه ای باشد که کاربر بتواند انتخاب زبانی داشته و بعد وارد بخش های دیگر شود تا اگر یک فرانسوی و غیر فارسی زبان به سایت مراجعه کرد،‌ برای آگاهی از بخش های مختلف سایت،‌با چالشی مواجه نشود. معمولا قرار دادن یک intro که با flash طراحی شده و به‌صورت مالتی مدیا در چند ثانیه کاخ و سایت را معرفی می‌کند،‌می‌تواند حرکت مطلوبی باشد. برخی از سایت‌های   موزه نیز از چنین روشی برای طراحی ایندکس استفاده می‌کنند. نمونه طراحی پرتال هرمیتاژ سنت پترزبورگ یا لوور پاریس، می‌تواند الگوی خوبی برای بارگذاری یکی از معتبرترین موزه‌های جهان در تهران باشد. استفاده ا ز تکنیک های اطلاع‌رسانی مالتی مدیا در فضای وب، نقش زیادی در اطلاع‌رسانی حرفه ای، جذاب تر کردن شیوه های ارائه محتوا و ترغیب مخاطبان به استفاده بیش تر از محتوای پرتال دارد.

۴. برای ارتقای سطح اطلاع‌رسانی بخش های محتوایی پرتال،‌ توصیه می‌شود که سایت، بخش های اطلاعاتی خود را در قالب فایل های PDF در اختیار مخاطبان قرار دهد. چراکه برخی از مراجعان را دانشجویان و محققان ایرانی و خارجی تشکیل می‌دهند که درباره ظرفیت‌های کاخ و موزه ها و آثار آنْ‌به‌دنبال موضوعاتی برای تحقیق هستند و این فایل ها می‌تواند کمک شایان باشد. بنابراین،‌ اگر اطلاعاتی در سایت ارائه می‌شود که ارزنده هست،‌ساختار اطلاع‌رسانی به‌صورت پی دی اف نیز منتشر شود. بخش مقالات و نوشته ها در پرتال، می‌تواند نسخه پی دی اف هم داشته باشد. بخش مقالات و همچنین نسخه پی دی اف مجلات و برخی از کتاب های قابل عرضه که در حوزه آثار موزه ملی ایران هستند ، در بخش مقالات خالی از لطف نیست. باید تلاش شود تا سایت موزه ملی ایران، یک سایت رفرنس برای دانشجویان باستان شناسی و تاریخ و امثالهم شود و تخفیف های خاصی نیز به علاقه‌مندان در این عرصه اعطا شود.

۵.اکنون مشاهده بخش های مختلف کاخ ها و موزه ها و نمایشگاه‌ها،‌ از طریق قابلیت های فناوری اطلاعات به‌راحتی امکان‌پذیر هست که این موضوع را نیز باید سایت موزه ملی ایران نیز در نظر گرفته شود. یعنی باید مشاهده بخش های مختلف موزه،‌از طریق فایل های ویدئویی منتشر شده در آن باشد که کاربر ظرف چند دقیقه از طریق یک ویدئو،‌ بتواند بخش های موزه را مشاهده کند. این ویدئو ها نیز می‌بایست در سایت‌های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی مانند یوتیوب و اپارات و امثالهم،‌ بارگذاری شوند تا از این طریق،‌ شمار بیش تری از مخاطبان به این بخش ها مراجعه کنند. قرار دادن زیرنویس برای معرفی بهتر بخش های مختلفی که در فایل های ویدئویی به تصویر کشیده می‌شوند‌،‌ انتظاری هست که مخاطب خارجی از این بخش دارد که بهتر است به ان نیز توجه گردد. با توجه به اینکه ویدئوهای خوبی درباره موزه ملی ایران در اینترنت در دسترس نیست، انتظار می‌رود که موزه ملی ایران اطلاع‌رسانی مالتی مدیا مطلوبی را در این پرتال دنبال کند.

۶. ساخت ویدئوهای اطلاع‌رسانی از بخش های مختلف   موزه ارزشمند ملی تهران‌، فرصت آفرینی دیجیتالی ایجاد می‌کند که در دنیای شبکه‌های اجتماعی و دهکده جهانی،‌ اهمیت بسزایی دارد و باید به آن توجه خاصی مبذول داشت. طراحی app برای نصب روی موبایل کاربرانی که علاقه‌مند به دریافت اطلاعات سریع از مجموعه برنامه‌های فرهنگی و هنری هفتگی در این موزه هستند، از جمله مواردی هست که باید در راستای توسعه سطح اطلاع‌رسانی پرتال در دستور کار قرار بگیرد. ناگفته پیدا است که باید از همه ظرفیت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای جذب گردشگر و ترغیب آنان به مشاهده چنین مکان های گردشگری استفاده کرد. حتی فروش آثار موزه که به‌صورت صنایع دستی در بخش فروشگاهی موزه عرضه می‌شود، از طریق اپ و پرتال موزه ملی ایران نیز با سیستم‌های جدید تجارت الکترونیک،قابل عرضه به مخاطبان داخلی و خارجی است.

۷.طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب باشد و مانند سایت خبری نباشد. جذب کردن کاربران و ترغیب ان ها به مشاهده مجدد و استفاده از قابلیت های آن‌ْ‌، موضوعی هست که باید در راستای جذب بیشتر مخاطب،‌به آن توجه داشت. سایت موزه ملی ایران، قابلیت های زیادی برای جذاب شدن دارد که باید به آن توجه کرد و نباید از آن غافل شد. امیدواریم وب مستر محترم به جذاب تر کردن سایت و محتوای آن توجه شایانی مبذول کند.

۸. بخش ارتباط با ما پرتال باید طراحی و راه‌اندازی شود و کاربران از طریق پست الکترونیک و فرم آنلاین که کد پیگیری و رهیابی نیز برای آن‌ها صادر می‌کند،‌با مسئولان محترم و زحمتکش   موزه ملی ایران در ارتباط باشند. این قضیه در شیوه فعلی تا حدودی مشاهده می‌شود که بهتر است تخصصی تر تکمیل گردد. بخش پرونده یک سایت آماده گی دارد تا پیشنهادها تکمیلی را در این عرصه در اختیار کارشناسان موزه ملی و روابط عمومی محترم قرار دهد.

۹. اگر بخش های مختلف سایت  موزه ملی  ایران در سایت ها و شبکه‌های اجتماعی نیز معرفی  و تبلیغ شود،‌ شمار کاربرانی که برای بازدید از این مجموعه مراجعه می‌کنند به‌شدت افزایش خواهد یافت و باید به این مساله روابط عمومی محترم موزه ملی ایران توجه کند. به‌دلیل نمایشگاه‌ها و جشنواره های جالبی که معمولا در طول سال در این کاخ برگزار می‌شود،‌ تبلیغ و معرفی این برنامه ها به قشر دانش‌آموز و جوان کشور در شبکه‌های اجتماعی خالی از لطف نیست. چراکه انتشار اخبار موزه ملی در سایت‌های رسمی خبری،‌ احتمال کم تر دیده شدن را دارد. معرفی اخبار  و بخش های مختلف پرتال موزه ملی در شبکه‌های اجتماعی حتما باید در دستور کار وب مستر محترم قرار بگیرد. ظرفیت‌های جذب‌کننده بسیاری موزه ملی کشورمان دارد که باید به آن توجه شود.

۱۰. یک بسته اطلاعاتی تکمیلی هم در سایت قرار بگیرد تا اگر فردی بخواهد درباره  آثار به نمایش گذاشته شده در موزه ملی ایران، اطلاعاتی به دست آورد،‌ این فرصت برایش مهیا باشد. چراکه این موضوع برای گردشگر خارجی که قصد دارد از طریق سایت به مرااجعه حضوری در آینده بپردازد،‌ می‌تواند موثر و مهم باشد و برای همین باید به آن توجه داشت. بعضی اوقات ارائه سه خط اطلاعات درباره یک نام،‌ بسیار مهم و حیاتی هست. مخصوصا برای یک گردشگر خارجی که از تاریخ معاصر کشورمان نیز چیز زیادی نمی داند. اینکه هر اثر تاریخی و باستانی با ارزش در این موزه، یک کد شناسایی داشته باشد و برای ان اطلاعاتی در پرتال ارائه شود‌، غنای اطلاعاتی و بازدید بسیاری برای پرتال سبب خواهد شد.

۱۱. فروش اینترنتی بلیط در موزه ملی ایران مساله سختی نیست و می‌توان امروزه از طریق ظرفیت‌های بانکداری مجازی کشور این موضوع را انجام داد. برخی از سایت‌های موزه ای کشور چنین ظرفیتی دارند که موزه ملی ایران نیز می‌تواند در راستای مشتری مداری و جذب مخاطب و اطلاع‌رسانی حرفه ای، به این سو حرکت کند.

۱۲. پرتال موزه ملی کشورمان تلاش کند بخش هایی که اطلاعات خوب و غنی درباره ان در اختیار ندارد و در حال ساخت است،‌لینک ندهد و همواره به موضوع پرینت گرفتن محتوای اطلاعاتی و تصویری که در پرتال ارائه می‌کند نیز توجه داشته باشد تا برای مخاطبان علاقه‌مند، مشکل ایجاد نشود. معرفی ده ها لینک موزه های دیگر ایران در سایت موزه مادر کشورمان، حداقل انتظاری هست که علاقه‌مندان به تاریخ ایران در فضای مجازی دارند و باید در دستور کار وب مستر قرار بگیرد.

۱۳. امکان خرید اینترنتی محصولاتی با برند موزه ملی مانند آثار باستانی، تمبر، کتابهای معرفی بخش های موزه، آثار صنایع دستی با طرح آثار نمایش داده شده در موزه و مواردی از این قبیل در این پرتال در اختیار بازدیدکننده داخلی و خارجی قرار بگیرد. الگوهای خارجی در این عرصه نیز توجه شود تا بهترین روش‌های اینترنتی در دستور کار برترین موزه کشورمان باشد.

۱۴. بخش های مختلف سایت با meta tag مربوطه به موتورهای جست و جو گر نمایش داده شود.

۱۵.فایل های ویدئویی که درباره بخش های مختلف موزه ملی در سایت به نمایش در می آید، در پرتال های به اشتراک گذاری فایل های ویدئویی نیز نمایش داده شود تا مخاطبان بیش تری را جذب کند.

۱۶.کل سایت بارگذاری مجدد و حرفه‌ای شود.

۱۷.موزه ملی ایران در سایت‌های دولتی و رسمی کشور، تبلیغ شود.

۱۸.به همه تورهای گردشگری ایران، کوپن هایی برای بازدید از موزه ملی ایران اعطا شود.

۱۹.موزه ملی ایران و پرتال آن در رسانه های داخلی و بین المللی معرفی شود. ۲۰.از دانشجویان و کارشناسان باستان شناسی و میراث فرهنگی برای تولید محتوا در پرتال موزه ملی ایران کمک گرفته شود تا این پرتال، همواره محفلی برای تبادل نظر برترین موضوعات در عرصه تایخ و تمدن سرزمین بزرگ ایران باشد.

سایت در یک نگاه

  • نام دامنه: http://www. nationalmuseumofiran.ir.ir/
  • موضوع‌:‌ سایت اطلاع‌رسانی  موزه ملی ایران
  • زبان سایت:‌ فارسی
  • ارتباط با ما: ندارد
  • بخش خبری:‌ دارد
  • نقشه سایت:‌ ندارد
  • پست الکترونیک: ندارد
  • آدرس: تهران خيابان امام خمينی ابتدای خيابان ۳۰ تير
  • شماره تماس: ۹۸ ۲۱ ۶۶۷۰ ۲۰۶۱

مطالب مرتبط:

دیدگاه