گورهایی با تدفین طاق‌باز در وستمین کیاسر کشف شد

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰
گورهایی با تدفین طاق‌باز در وستمین کیاسر کشف شد

در جریان کاوش‌های اضطراری در گورستان " وستمین" کیاسر متعلق به دوره اشکانی ۶۰ گور دخمه‌ای با تدفین جنینی و همچنین گورهایی با معماری چاله‌ای با شیوه تدفین طاق‌باز کشف شد.

عبدالمطلب شریفی سرپرست هیأت کاوش در گورستان وستمین کیاسر شهرستان ساری استان مازندران گفت:

در جریان عملیات حفاری به‌منظور انتقال خط لوله گاز از دامغان به نکاء محوطه‌ای باستانی نمایان شد که بعد از انجام تحقیقات و کاوش مشخص شد این محوطه بقایای یک گورستان است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ گور دخمه‌ای از دوره اشکانی در محوطه کشف شده، گفت:

تعدادی از این گورها توسط قاچاقچیان و تعدادی نیز توسط بولدوزر در جریان عملیات عمرانی تخریب شده است.

سرپرست هیأت کاوش در گورستان وستمین کیاسر با تصریح اینکه  ۴۸ گور از مجموع گورهای کشف شده توسط باستان شناسان کاوش و پاکسازی شده، افزود:

در قسمت شرقی گورستان، گورهای چاله‌ای با شیوه تدفین طاق‌باز کشف شده که پس از اتمام کار در گورهای دخمه‌ای به بررسی این گورها می‌پردازیم.

این باستان شناس در توصیف معماری گورهای دخمه ای گفت:

معماری گورها متشکل از یک فضای مستطیلی به عرض ۷۰، طول حدود ۱۷۰و عمق ۲-۲.۵متر است که در فضای گور به‌سمت دیوار غربی دخمه‌ای زده شده و فضای گنبد گونه ای به ارتفاع ۵/۱-۷/۱ایجاد شده که در داخل آن تدفین انجام می‌گرفته است.

سرپرست هیأت کاوش در گورستان وستمین کیاسر با اشاره به چند نفره بودن برخی از این گورها افزود:

در این نوع تدفین بعد از به خاکسپاری، اشیای متعلق به فرد کنارش قرار داده می‌شده و با استفاده از لاشه سنگ و ملات گل ورودی گور را مسدود می‌کردند. بعد از باز شدن تعدادی از این گورهای دخمه ای متوجه شدیم که در هر یک از گورها چند نفر تدفین شده‌اند به این ترتیب که هر بار درب گور باز شده و جسد دیگری در آن قرار می گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پایان بررسی های زمین شناسی گفت که مطالعات جانورشناسی و انگل‌شناسی نیز ادامه دارد و در رابطه با بررسی های انگل شناسی هیاتی از دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران به سرپرستی دکتر مولوی به منطقه عزیمت کرده‌اند. شریفی هدف ازاین کاوش را نجات بخشی اعلام کرد و از سفالینه، ابزار جنگی، سرپیکان ، سر نیزه، شمشیر، اشیای تزیینی، گوشواره، دستبند، گردنبند های مهره ای و... به‌عنوان یافته‌های دیگر گروه باستان‌شناسی نام برد. کاوش اضطراری گورستان وستمین کیاسر با مجوز رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از تاریخ ۱۶خرداد امسال آغاز شد و تا ۱۶مهر ادامه یافت که به‌دلیل گستردگی محوطه تاریخی این مهلت تمدید و تا ۱۶ آذر ادامه دارد. منبع:honarnews

مطالب مرتبط:

دیدگاه