همکاری پایگاه میراث جهانی بیستون با دانشگاه سوربن فرانسه

عماد جعفری
عماد جعفری پنجشنبه، ۳۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰
همکاری پایگاه میراث جهانی بیستون با دانشگاه سوربن فرانسه
به گفته مدیر پایگاه میراث‌جهانی بیستون،  پایگاه میراث جهانی بیستون در زمینه‌های علمی، آموزشی و پژوهشی با دپارتمان ادیان و تاریخ دانشگاه سوربن (اِکول پراتیک) فرانسه همکاری می‌کند.
دکتر حسین راعی‌ مدیر پایگاه میراث‌جهانی بیستون، با اشاره به اینکه رئیس و تعدادی از اساتید دانشگاه سوربن فرانسه به منظور بازدید از محوطه میراث جهانی بیستون و تبادل نظر در زمینه همکاری های گسترده و ایجاد بسترهای لازم پژوهش و تحقیق در این پایگاه حضور یافتند، گفت:
در این جلسه اعضاء هیات راهبردی و مشاورین پایگاه به همراهی "پروفسور هومبرت بُست"، رییس دانشگاه مطالعات عالی سوربون پاریس و "پروفسور هنکلمن"، استادیار همان دانشگاه و دکتر فرابولو و دکتر آذرنوش از اساتید آن دانشگاه نیز حضور داشتند.
در این جلسه درباره همکاری‌های دوجانبه علمی و آموزشی این دو نهاد فرهنگی و تاریخی و علمی مباحث متنوعی صورت گرفت و مقرر شد در آینده‌ای نزدیک تفاهم‌نامه‌ای در این رابطه بین پایگاه میراث جهانی بیستون و آن دانشگاه منعقد شود. در این نشست مواردی شامل ارائه پژوهش‌ها و مطالعات ویژه در زمینه‌های ادیان و تاریخ ملل، حمایت از پژوهش‌ها و پایان نامه‌های دانشجویی در سطح دکتری مرتبط با موضوع، برقراری کارگاه‌های علمی و کلاس‌های آموزشی با حضور اساتید داخلی و خارجی، پذیرش هیئت‌های مختلف علمی و پژوهشی در مراکز طرفین مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. مدیر پایگاه میراث‌ جهانی بیستون، با اشاره به اینکه آثار باستانی همچون بیستون ثبت جهانی شده‌اند افزود:
بنابراین ما چه بخواهیم و چه نخواهیم باید در اداره از حفظ و نگهداری گرفته تا مطالعه بر روی آن‌ها از همکاری‌های بین‌المللی استقبال کنیم
حسین راعی با تاکید بر اینکه آثاری همچون بیستون علاوه ‌بر اینکه یک میراث ایرانی محسوب می‌شوند سرمایه‌ای جهانی هستند، گفت:
دروازه‌های ایران برای ورود هیات‌های بین‌المللی که می‌خواهند گامی برای کمک به نگهداری آن‌ها بردارند یا مطالعاتشان را بر این آثار دنبال کنند باز است.
دانشگاه سوربُن قدیمی‌ترین دانشگاه فرانسه و‌‌ همان دانشگاه پاریس است که به اختصار سوربن نامیده می‌شود.این دانشگاه نام خود را از دانشمند قرن ۱۳ رابرت دسوربن مؤسس کالج سوربن گرفته است. همه دانشکده‌های این دانشگاه قبلاً به صورت یک مجموعه در مرکز پاریس بوده اما امروز این دانشگاه به چند دانشگاه مختلف تقسیم شده‌است. بخش مهمی از آموزش عالی فرانسه در زمینه‌های ادبیات زبان‌شناسی علوم اجتماعی و فلسفه در دانشگاه‌های سوربن قدیم و سوربن جدید است.ایرانیان سر‌شناس زیادی در این دانشگاه تحصیل کرده اند. بسیاری از دانشگاه‌های پاریس در حال حاضر «سوربن» نامیده می‌شوند و خود را شعبه‌ای از سوربن می‌نامند. منبع:isna

مطالب مرتبط:

دیدگاه