آثار تاریخی ایران در آرمیتاژ روسیه به نمایش درمی‌آید

تیم  کجارو
تیم کجارو چهار شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
آثار تاریخی ایران در آرمیتاژ روسیه به نمایش درمی‌آید

موزه آرمیتاژ سن پترزبورگ، آثار تاریخی ایران را در هفت سالن شامل مجموعه‌ای از آثار متعلق به دوره‌های مختلف تاریخی ایران زمین به نمایش می‌گذارد.

اقدام موزه‌ی آرمیتاژ سن پترزبورگ، برای نمایش آثار تاریخی ایران در نوع خود یک واقعه مهم در دنیای موزه و هنر و نقطه عطفی در روابط دو کشور ایران و روسیه تلقی می‌شود. مهدی سنایی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو در صفحه فیس‌بوک خود درباره این نمایشگاه نوشته است:

در سالن اول نمایشگاه، آثار هنری کشور که «ابن بطوطه» در بازگشت از سفر به ایران با خود به ارمغان آورده بود، به نمایش گذاشته شد.

در سالن دوم، آثار نقاش روس «پیستسکی» (متعلق به سال ۱۸۹۵) به نمایش گذاشته شد. در این سالن کاشی و سرامیک ایرانی قرن پانزدهم میلادی و نیمه اول قرن هجدهم نیز به نمایش درآمده است. در سالن سوم تابلوهای جنگ‌های ایران و روسیه که با روغن ترسیم شده بود و همچنین تصویر پادشاهان و زنان ایرانی به نمایش گذاشته شده است. در سالن چهارم آثار مسی و برنز ایران متعلق به نیمه دوم قرن چهاردهم میلادی عرضه شده است. در سالن پنجم نسخ خطی فارسی و نقاشی و مینیاتورهای قرن چهاردهم میلادی دیده می‌شود. در این سالن شاهنامه فردوسی قرن سیزدهم میلادی نیز در مقابل دیدگان بازدیدکنندگان قرار گرفته است. در سالن ششم آثار نقره دوران ساسانی و در سالن هفتم هم آثار برنز ایرانی قرن هشتم و اوایل قرن بیستم به نمایش گذارده شده است. منبع: دنیای اقتصاد

عکس کاور از وب‌سایت saint-petersburg.com (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

دیدگاه