گردش ۲۴ ساعته ؛ نیویورک

محمد حسین غفاری
محمد حسین غفاری چهار شنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
گردش ۲۴ ساعته ؛ نیویورک

نیویورک از جمله شهرهایی در دنیا است که خیلی ها آرزوی دیدنش را حتی برای یکبار در سر می‌پرورانند. نیویورک، یکی از معروف‌ترین شهرهای دنیا از نظر تجاری، هنری و بافت جمعیتی است که گاها از آن به عنوان پایتخت غیرسیاسی آمریکا نیز یاد می شود. حال فرض کنید فرصتی به دست آمده تا در یک مدت زمان کوتاه یک روزه٬ بتوانید به بازدید از این شهر بروید. حتما دوست دارید تا از این فرصت اندک، نهایت استفاده را ببرید. اگر می خواهید بدانید چگونه و به چه مکانهایی باید سر بزنید، با کجارو همراه باشید.

گردش کردن در شهر بزرگی مثل نیویورک که مکانهای زیادی برای دیدن دارد آن هم فقط در ۲۴ ساعت، کار بسیار دشواری است چون کارهای زیادی را باید در این فرصت خیلی کوتاه انجام داد. اما اگر واقعا فقط همین قدر زمان برای گردش دارید و می خواهید که حتما تا حد ممکن از این فرصت بهترین استفاده را ببرید، لازم است در انتخاب مکانها و برنامه ها، اولویت بندی هایی را انجام داده و اصلی ترین ها را در اولویت های نخستین قرار دهید. از مزیت های این برنامه ریزی و اولویت بندی این است که اگر در حین انجام هر برنامه ای، پیشنهادی برای اضافه کردن برنامه ای جدید ارائه شد، به راحتی بتوان جابجایی های لازم را انجام داد و به قولی این برنامه، انعطاف پذیری لازم را خواهد داشت. برای آشنایی با چگونگی برنامه ریزی به منظور بازدید ۲۴ ساعته از شهر نیویورک، در اینجا پیشنهاداتی ارائه شده که بسیار مفید و سودمند خواهند بود.

نمایی از مجسمه آزادی آمریکا در غروب آفتاب

صبح زود ساعت ۷:۳۰ تا ۹

به یک ایستگاه زیرزمینی مترو رفته و کارت بلیط تهیه کنید. از این کارت حداکثر تا ۴ نفر می توانند به طور مشترک استفاده کنند و اگر بیشتر از ۱۰ دلار در آن واریز کنید، تخفیفاتی هم در هزینه های آن به شما تعلق خواهد گرفت. هزینه هر سفر با مترو ۲/۲۵ دلار است. صبحانه را در منطقه هنری و مقر تئاترهای معروف برادوی (Broadway) در رستوران شام رویایی الن (Ellen's Stardust Dinner) میل کنید. در این رستوران، پیشخدمت های زن و مرد حضور دارند. برادوی در حقیقت منطقه آرزوهای تمام کسانی است که از سراسر آمریکا به امید تبدیل شدن به یک ستاره هنری به آنجا می آیند و رستوران الن نیز از مکان های اقامتی آنهاست.

ساختمان راکفلر در نیویورک

ساعت ۹ تا ۱۱ صبح

مستقیم به سمت ساختمان مرکزی راکفلر (Rockefeller Center) بروید زیرا این ساعت، زمان مناسبی برای رفتن به بالای این برج است. پس از بالا رفتن از ۷۰ طبقه از این برج، منظره کاملی از پارک مرکزی (Central Park) و ساختمان ایمپایر استیت (Empire State Building) را نظاره گر خواهید بود. با نگاهی به پیرامون این ساختمان، ۵ منطقه‌ی اصلی نیویورک را خواهید دید و به علاوه، نیوجرسی را نیز در نزدیکی نیویورک مشاهده خواهید کرد. از این محل می توانید مناظره دیگری را نیز شاهد باشید و اگر آسمان صاف و هوا بدون آلودگی باشد قادر خواهید بود تا بیشتر از ۳۰ مایل (۵۰ کیلومتر) از محیط اطراف را مشاهده کنید. اگر علاقمند هستید تا با رسانه های نیویورک آشنا شوید می توانید گردش در استودیوها را انتخاب کنید و اگر به آرت دکو (Art Deco) علاقه دارید می توانید به سالن موسیقی رادیویی شهر (Radio City Music Hall) رفته و در بخش های مختلف آن گردش کنید. هر دوی این مکان ها بسیار به هم نزدیک هستند.

ساختمان رادیوی شهر در نیویورک

سپس قدم زنان به خیابان پنجم رفته و ویترین مراکز و غرفه های هنری را تماشا کنید که به عنوان نمونه در مرکز هنری تیفانی (Tiffany) می توانید مجسمه آدری هپبورن (Audrey Hepburn) را در حال صبحانه خوردن ببینید. همچنین می توانید از کلیساهای قدیمی سنت پاتریک (St. Patrick) و سنت توماس (St. Thomas) بازدید کرده و در گوشه ای از موزه ی هنرهای مدرن نیز می توانید نقاشی های ساعت های ذوب شده ی سالوادور دالی، دمویسلز دی آوینون (Demoiselles d'Avignon) پیکاسو و شب پر ستاره ی ون گوگ را تماشا کنید. در حوالی خیابان پنجاه و هفتم، همه چیز محسور کننده، رویایی و شگفت انگیز می شود. این شگفتی مربوط به نمایشگرهایی با ارائه مارک های هنری ویستون (Henry Winston)، تیفانی و برگدورف گودمن (Bergdorf Goodman) هستند که همگی به عمارت بزرگ خواهران وندربیلت (Vanderbilt) تعلق دارند. در نزدیکی این محل، برج ترامپ (Trump) قرار دارد که داخل آن، یک فروشگاه بزرگ، سرویس های بهداشتی و اتاق هایی برای استراحت قرار دارند. اگر همین مسیر را ادامه دهید، به بخش تفریحات کودکان می رسید که در آنجا امکان دیدن برنامه عروسکی الویز (Eloise) در هتل پلازا وجود دارد یا حتی می توانید به یاد دوران کودکی، سری به فروشگاه اسباب بازی فائو سوارتز (FAO Swartz) زده و فروشگاه ۲۴ ساعته لوازم و تجهیزات اپل (Apple) را از نزدیک ببینید.

پارک مرکزی نیویورک دریاچه ای در پارک مرکزی نیویورک

ظهر ساعت ۱۱ تا ۲

این موقع از روز، وقت رفتن به سمت پارک مرکزی نیویورک است. مسیرهای زیادی برای رفتن به این پارک وجود دارد؛ می توان از سه چرخه های پدالی که هزینه آنها برای هر دقیقه حداقل ۳ دلار است استفاده کرد یا حتی با انتخاب یکی از مسیرهای کوتاه، قدم زنان به سمت پارک رفت. در آنجا می توان از باغ وحش، چرخ و فلک، یک زمین چمن بزرگ که برای استراحت، دیدار دوستان و اقوام یا حتی آفتاب گرفتن است از شیپ میدو (Sheep Meadow) و فواره ی بدسدا (Bethesda) بازدید کرد. اگر همین مسیر را ادامه دهید، به خانه ی قایقی می رسید؛ جایی که به عنوان محل ملاقات هری (Harry) و سالی (Sally) شناخته شده است. (یک فیلم کمدی و رمانتیک اواخر دهه ۸۰ میلادی در آمریکا). همچنین می توانید برای قایق سواری روی دریاچه، قایق پارویی با هزینه ۱۰ دلار در ساعت کرایه کنید یا برای گردش به اطراف آن، با ۱۲ دلار در ساعت دوچرخه کرایه کنید.

ایستگاه کرایه دوچرخه در نیویورک

اگر در سمت چپ پارک مرکزی هستید، می توانید به برکه‌ی کانزرواتوری واترز (Conservatory Waters) بروید. در آنجا می توانید یک قایق تفریحی کرایه کرده و از کنار مجسمه آلیس در سرزمین عجایب عبور نموده و به موزه های هنر مایل (Mile's Art Museum) بروید. اگر به سمت غرب این پارک حرکت کنید، پل خمیده (Bow Bridge) (از مرد عنکبوتی)، مزارع توت فرنگی، قلعه ی بلودر (Belvedere Castle) در مسیرتان قرار داشته و به موزه ی تاریخ طبیعی آمریکا و موزه ی جامعه شناسی نیویورک می رسید که یکی از بزرگترین موزه های تاریخ آمریکا در نوع خودش است.

منطقه گرینویچ ویلیج در نیویورک

از ساعت ۲ تا ۶ عصر

می توانید با یک تاکسی زرد، از طریق خطوط مترو یا اتوبوس های شهری، به منطقه ی گرینویچ ویلیج (Greenwich Village) بروید. در آنجا میدان بزرگ واشنگتن را خواهید دید. اینجا قلب این منطقه است که در بین خیابان های پنجم و هشتم قرار دارد. به پایین خیابان مک دوگال (Mac Dougal) بروید؛ جایی که می توانید طعم اولین کاپوچینوی نیویورک را در کافه ی رجیو (Reggio) بچشید. همچنین می توانید از خوردن ساندویچ های معروف رستوران مامون (Mamoun) نیز در این محل لذت ببرید. از طریق خیابان بلیکر (Bleeker)، منطقه ای مشابه دهکده های جنوبی ایتالیا را مشاهده خواهید کرد و پس از آن، از طریق خیابان های کناری گرینویچ ویلیج به خیابان هفتم رفته که شما را به خیابان کریستوفر (Christopher) و آنگاه به ایستگاه متروی میدان شریدان (Sheridan) هدایت می کند. برخی از معروف ترین رستوران ها، کافه ها و باشگاههایی که از زمان افتتاح شان دهه های زیادی می گذرد در همین منطقه ی گرینویچ ویلیج قرار دارند. آنگاه با استفاده از خط شماره یک مترو به گذرگاه جنوبی بروید. در آنجا می توانید با مشاهده منظره ی اطراف، معنی واقعی آبهای درخشان و خروشان را بفهمید! در گذرگاه آبی جزیره ی استاتن (Staten Island Ferry)، یک ساعت گردش رایگان برای بازدید از بندرگاه، افق اقیانوس، مجسمه آزادی و جزیره ی الیس (Ellis) به شما پیشنهاد می شود.

خیابان وال استریت نیویورک مجسمه گاو خشمگین نیویورک

بعد از بازگشت از این گردش، می توانید با پرداخت مبلغی، به منطقه قدیمی مستعمراتی مرکز شهر رفته و از خیابان های وال استریت (Wall Street) و گاو خشمگین (Roaring Bull) دیدن کنید. یکی از بهترین مسیرهایی که در این منطقه برای گردش توصیه می شود، رفتن به خیابان‌های استون (Stone) و میل (Mill) است که شما را به حال و هوای شهر آمستردام هلند در قرن هفدهم میلادی خواهد برد.

ساختمان تجارت جهانی نیویورک

ساعت ۶ تا ۹ شب

با پرداخت مبلغی دیگر، می توانید از مرکز جدید تجارت جهانی دیدن کنید. با یا بدون در نظر گرفتن حادثه ۱۱ سپتامبر و خاطرات بجا مانده از آن، بازدید از این مکان‌ها واقعا یکی از برنامه های واجب باید باشد حتی اگر قبلا نیز از اینجا دیدن کرده باشید. اینجا مکانی است گسترده و بسیار بزرگ و در عین حال متراکم که روز به روز در حال تغییر و پیشرفت بوده و مرتبا به زیبایی های آن افزوده می شود. اینجا جایی است که از سطح زمین تا بالاترین طبقه آن، همیشه در حال تغییر و نو شدن است. مرکز مالی واقع شده در این محل، دارای یک موزه و تورهایی برای بازدید مردم است که در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، به مرکز تجارت جهانی متصل گردید. بازدید از این مکان‌ها می توانند انتخابی بسیار مناسب برای تدوین برنامه های تورهای تجاری باشند. اگر می خواهید برای صرف شام اقدام کنید، به خیابان فرونت (Front St) در منطقه تاریخی و بسیار جالب ساحل شهر بروید. برای رفتن به آنجا می توانید از طریق خیابان فولتون (Fulton) به سمت شرق بروید. پس از صرف شام، به سمت پل زیبا و غیر قابل توصیف بروکلین (Brooklyn) بروید که در آنجا می توانید مناظری فراموش نشدنی از مجسمه آزادی (Statue of Liberty) و ساختمان ایمپایر استیت را ببینید.

مجسمه آزادی در نیویورک

ساعت ۹ تا اواخرشب

بر روی پل بروکلین، خوردن بستنی و تماشای مناظر اطراف گذرگاه آبی فولتون، می تواند بسیار لذت بخش باشد. آنگاه به منطقه دامبو (Dumbo) بروید که ساختمانها و نمایشگاههای مرتبط با پست نیویورک در آن منطقه قرار گرفته اند. این منطقه دقیقا در همسایگی بروکلین قرار دارد. برای رفتن به این منطقه، باید به پایین پل رفته و علائم را دنبال کنید.

میدان تایمز در نیویورک

بعد از تماشا کردن تمام دیدنی های بروکلین، به منطقه منهتن (Manhattan) مرکزی بروید و از آنجا به میدان تایمز (Times) بروید. با سوار شدن به متروی خط F، C یا E رفته و از آنجا به ایستگاه خیابان چهل و دوم بروید. با انتخاب مسیر سفید بزرگ در چهارراه جهان، به سمت خیابان چهل و نهم بروید. بخشی از چشم انداز میدان تایمز در این قسمت قرار گرفته و با چراغ‌های زیادی که در آن قرار داده شده، به آسانی قابل مشاهده است.

پل بروکلین در نیویورک

حال که صحبت از چراغ و مناظر نورانی شد، وقت آن رسیده تا به بازدید از منظره درخشان و نورانی ساختمان ایمپایر استیت بروید. یکی از خطوط متروی Q ، N یا R را انتخاب کرده و به میدان هرالد (Herald) واقع در خیابان سی و چهارم بروید. آنگاه پس از عبور از یک تقاطع، وارد خیابان پنجم شوید. اصلا نگران دیر شدن وقت نباشید. ورود به ساختمان ایمپایر استیت تا ساعت ۱ بامداد مجاز است. در انتها نیز می توانید با قدم زدن در خیابان های نورانی شهر، برای گردش های هیجان انگیز آینده‌ی خود در شهر نیویورک برنامه ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه