۱۶ واقعیت کلی درباره‌ی عکاسی

رضا صادقی مقدم
رضا صادقی مقدم سه شنبه، ۲۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰
۱۶ واقعیت کلی درباره‌ی عکاسی

دوربین جدید مبارک. شاید با کمک خانواده یا شاید همانند بیشتر دهه‌ی شصتی‌ها پس از سالها حسرت و پس‌انداز دوربینی حرفه‌ای گرفته‌اید و حال سدی را بین خود و رویا‌های دیجیتالتان نمی‌بینید. به دنیای زیبای عکاسان خوش آمدید. اما مثل تمامی پدید‌ه‌ها و جریا‌ن‌های زندگی، عکاسی هم در رویا‌ها و برنامه‌ها با واقعیت کمی متفاوت است. قرار نیست فاجعه‌ای رخ دهد اما بهتر است حقایقی را در زمان ورود به دروا‌زه‌های دیافراگم بدانید. با ما در کجارو همراه شوید تا ۱۶ حقیقت جهانی‌ را درباره‌ی عکاسی یاد بگیریم.

در زمان آغاز عکاسی چیز‌های زیادی برای یاد گرفتن وجود دارند: قوانین ترکیب‌بندی، روند کار دیجیتال، نوردهی، ترفند‌های ویرایش عکس و ... اما حقایق پنهانی در عکاسی وجود دارند که در راهنماهای تکنیک‌های عکاسی به آن‌ها پرداخته نشده‌است. بیشتر این موضوعات را بعدا خودتان درک خواهید کرد. پس اینجا ۱۶ حقیقت جهانی را خواهیم داشت که به‌زودی شما نیز آن‌ها را تایید خواهید کرد. (البته کاملا در رد آن‌ها مختارید و می‌توانید در بخش نظرات هریک از این حقایق را بررسی کنید)

۱. دیگر هرگز مثل سابق از تماشای عکس‌های یادگاری لذت نخواهید برد

به‌جای نگاه به سوژه‌ی عکس‌ها، در پشت زمینه‌ی نامناسب، کراپ عکس، نوردهی زیاد یا کم عکس و ... غرق خواهید شد. گفته‌ می‌شود این موضوع برای کارگردان افسانه‌ای، ریدلی اسکات نیز زمان تماشای ویدئوهای کریسمس خانواده‌اش اتفاق می‌افتد.

۲. نیمی از عملکرد‌های دوربین‌تان گوشه‌ای خاک خواهند خورد

dirty-canon-eos-1d-x

به این صورت نه!

  دوربین‌های DSLR  از ارتشی سرکش از کنترل‌های عکاسی انباشته شده‌اند. تنظیمات منو، پارامتر‌های عکس، حالت‌های مختلف فکوس و نوردهی، عملکردهای دستی و بیشتر. اما شما در تمامی طول زندگی دوربینتان از بخشی محدود و کاربردی استفاده خواهید کرد.

۳. بیشتر از چیزی که انتظارش را دارید پشت رایانه‌ی خود قوز خواهید کرد

16 photography facts ویرایش تصاویر، انتخاب بهترین شات‌های یک پروژه و سپس پردازش آن‌ها بسیار زمان‌بر است. تلاشی بیش از آن که افراد غیر عکاس قدردانش باشند.

۴. در زمان بازبینی تصاویر، عادت به این جمله خواهید کرد که: اگر فقط...

اگر نور فقط کمی بهتر بود... اگر لنزی فقط کمی بزر‌گتر داشتم...اگر لنزم فقط کمی واید‌تر بود..اگر سرعت شاترم فقط کمی بیشتر یا کمتر بود...

۵. عکاسان جاذب هم هستند!

16 photography facts مهم نیست کجای دنیا زندگی می‌کنید، اگر یک دوربین DSLR با لنزی بزرگ در مکان‌های عمومی بر گردن بیندازید، عکاسان دیگر را جذب خواهید کرد.

۶. عکس‌های دیجیتال رایگان نیستند

به‌صورت تئوری پس از خرید دوربین دیجیتال، هر عکسی که بگیرید رایگان خواهد بود. دوربین‌های آنالوگ ارزان‌تر بودند ولی برای خرید فیلم، ظهور و چاپ باید تا انتهای عمر دوربین(حتی پس از آن)، هزینه پرداخت می‌کردید. به‌طور قطع دوربین‌های دیجیتال در مسیر یافتن راه و روش عکاسی به ما کمک شایانی کرده‌اند. عکس را بگیرید و در نمایشگر دوربین آن را بررسی کنید. اگر خوب نبود تنظیمات را اصلاح کرده و دوباره امتحان کنید. اما وقتی هزینه‌های تمام نشدنی کارت حافظه، ذخیره کننده‌های حرفه‌ای، تجهیزات وابسته‌ی دوربین، نرم افزار‌ها، رایانه‌های به‌روز و ...را محاسبه کنید متوجه می‌شوید غذاهای این میهمانی باشکوه خیلی‌هم ارزان نیستند.

۷. دوربین‌های SLR دیجیتال آن‌قدر که به نظر می‌رسند سفت و محکم نیستند

دوربین‌های DSLR رده بالا ممکن است بدنه‌ای با آلیاژ منیزیومی داشته باشند ( که در صنعت تولید دوربین حکم الماس را دارد)، ممکن است حتی کاملا در برابر آب و گرد‌وخاک مهر و موم شده باشند ( کلمه‌ی Weather sealed  را در توضیحات دوربین‌های معتبر باید دیده باشید). اما این دوربین‌ها بیش از چیزی که بازاریابان شما را باور داده‌اند در برابر ضربه و باران حساس هستند. 16 photography facts

دقت در این تصویر برای افرادی که ناراحتی قلبی دارند توصیه نمی‌شود

آن‌ها را تمیز نگه دارید. از بند دوربین استفاده کنید. زمینشان نیاندازید ( البته این اتفاق گاهی می‌افتد) نکته: تجربه نشان داده است فلش‌های حرفه‌ای سر دوربین در برابر ضربه از خود دوربین حساس‌تر هستند.

۸. چیزی به نام دوربینDSLR بد وجود ندارد

16 photography facts آخرین باری که مقاله‌ای در بررسی یک دوربین خوانده‌اید و نویسندگانش ۱۰۰درصد راضی بوده‌اند کی بوده؟ همه‌ی ما با کابوس انتخاب دوربین جدید بر طبق بررسی‌ها و نظرات روبه‌رو شده‌ایم. از طرف دیگر حداقل اطمینان دارید که یک دوربین خرید‌ه‌اید نه یک سگ! همه‌ی دوربین‌های امروزی به‌اندازه‌ی راضی کردن شما خوب هستند.

۹.‌ یک دوربین بسیار خوب شما را تبدیل به یک عکاس بسیار خوب نخواهد کرد

همان طور که یک غذاساز حرفه‌ای شما را تبدیل به یک سر‌آشپز با ستاره‌ی میشلن نخواهد کرد، یک دوربین فوق‌ حرفه‌ای ۲۰ میلیونی نیز شما را به عکاسی چیره‌دست و تحسین شده تبدیل نمی‌کند. این دوربین فقط شما را تبدیل به صاحب یک دوربین فوق حرفه‌ای ۲۰ میلیونی می‌کند!

۱۰. یک عکاس بسیار خوب نیازی به دوربین بسیار خوب ندارد

عکاسی تماما درباره‌ی نوردهی، زمان‌بندی و کادربندی است. اگر بر این پایه‌های عکاسی مسلط شوید خواهید توانست عکس‌های جالب ثبت کنید. چه با دوربینی لارج فرمت و چه با یک دوربین خانگی.

۱۱. لنز‌های پرایم عکس‌های بهتری از لنز‌های زوم نمی‌گیرند

16 photography facts اگرنمی‌توانید با یک لنزکیت ارزان‌قیمت عکس‌های خوبی بگیرید، با لنز پرایم ۱۰ میلیونی نیز قادر به انجام این‌کار نیستید. بله درست است، ممکن است عکس‌های لنز پرایم شارپ‌تر، با کنتراست بهتر و کاستی‌های نوری کمتر باشند، اما اگر قادر نیستید خود را درجای مناسب جهت ثبت تصاویر خوب و جالب قرار دهید، پس پرداخت هیچ قیمتی برای خرید لنز‌های گران‌تر به شما کمک نخواهد کرد.

۱۲. البته با وجود نکات قبل، تجهیزات بیشتر از چیزی که برخی افراد بد‌بین معتقدند اهمیت دارد

لنز‌های بهتر امتیاز عکس‌های شارپ‌تر و پس زمینه‌های بوکه‌تر (محوتر) را به شما می‌دهند. لنز‌های سریع به‌دلیل دیافراگم بازترشان به شما امکان فریز کردن تصاویر (ثابت شدن اجسام متحرک) در نور کم بدون دست به دامان ایزو شدن را می‌دهند. دوربین‌های فول‌فریم تصاویر با کیفیت‌تری ارائه می‌کنند و به شما امکان می‌دهند عمق میدانی بسیار نازک ایجاد کنید. خلاصه که تجهیزات بهتر، راه‌های جدیدی برای ثبت تصاویر بهتر برای شما باز می‌کنند.

۱۳. و اوه... زمان مناسب و ایدئال برای خرید دوربین وجود ندارد

به‌طور طبیعی راه‌های زیادی برای پس‌انداز پول جهت خرید تجهیزات جدید وجود دارد. ولی فکر اینکه همیشه تجهیزات بهتری در راه هستند ممکن است شما را سال‌ها از خرید تجهیزات جدید بازدارد. این موضوع درباره‌ی تمامی حوزه‌های فن‌آوری صدق می‌کند. ممکن است بازی انتظار را شروع کنید و هیچ‌گاه به چیزی که می‌‌خواستید نرسید. فقط به تمامی عکس‌هایی فکر کنید که در این زمان از دست می‌دهید. پ.ن: برای من پس‌انداز ۴ سال طول کشید و ۴ سال جنگ برای به دست آوردن حسگر۳۵ میلی‌متری

۱۴. معمولا خرید یک چاپگر نو ارزان‌تر از خرید جوهر جدید است

16 photography facts در سال‌های اخیر یک لیتر جوهر چاپ‌گر از یک لیتر ادکلن شانل شماره‌ی۵ یا یک لیتر نوشیدنی باستانی گران‌تر شده است.

۱۵. بهترین عکس‌های زندگی‌تان را به‌دلیل تمام شدن باتری از دست خواهید داد

صادقانه بگوییم، همه‌ی ما برای شارژ باتری کم‌کاری می‌کنیم. اگر هنوز به‌خاطر هشدارهای خصمانه‌ی علامت باتری در چشمی یا نمایشگر دوربین عرقتان در نیامده است، هنوز به‌اندازه‌ی کافی زندگی‌ نکرده‌اید (دهنتان بوی شیرمی‌دهد)! 16 photography facts پ.ن: این اتفاق برای نویسنده‌ی مفلوک این نوشته در منطقه‌ی مسحورکننده‌ی بصرا در سوریه (پیش از جنگ) افتاده است. احتمالا به‌اندازه‌ی کافی زندگی کرده‌ام!

۱۶. هرچه عکاس بهتری می‌شوید، تعداد عکس‌هایی که حذف می‌کنید بیشتر خواهد شد

به نظر نکته‌ی عجیبی می‌رسد، نه؟ چراکه به نظر می‌رسد هرچه عکاس بهتری شوید تعداد عکس‌هایی که لایق نگه داشتن هستند بیشتر می‌شود. اما حقیقت این است که هرچه عکاسیتان پیشرفت می‌کند، برعکس‌ها بینا‌تر می‌شوید. عکس پشت عکس، کوچیکترین جزئیات باعث رد شدن عکس‌هایتان مخواهد شد. تا جایی که ممکن است از هر بار عکاسی فقط یک یا دو عکس را نگه دارید. نظر شما چیست؟ آیا تابه‌حال یه این موضوعات برخورده‌اید؟ مترجمی که در خدمت شما است با هریک از این نکات خاطرات تلخ و شیرین دارد. آیا نکته‌ای است که با آن موافق یا مخالف باشید؟ نکته‌ی ۱۷ از این مقاله به عهده‌ی شما خوانندگان عزیز کجارو است. منبع: Digital Camera World

عکس کاور از وب‌سایت thequint.com (عکاس: نامشخص)

مطالب مرتبط:

دیدگاه