جریمه میلیونی وارد کردن خسارت به لاک پشت و آبسنگ مرجانی

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۲۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
جریمه میلیونی وارد کردن خسارت به لاک پشت و آبسنگ مرجانی

رئیس اداره محیط زیست کیش از جریمه خسارت وآسیب رساندن به لاک‌پشت، تخم لاک‌پشت و یک کیلوگرم آبسنگ مرجانی ۱۰، ۵ و ۴ میلیون تومان خبر داد.

جریمه خسارت زدن به لاک‌پشت و یک کیلوگرم آبسنگ مرجانی ۱۰ و ۴ میلیون تومان است

مریم محمدی در مورد راه های حفاظت از مرجان ها اظهار داشت:

با توجه به ظرفیت گردشگری منطقه، هر ساله شاهد حضور گردشگران زیادی در جزیره کیش هستیم که ممکن است برخی از آن‌ها دانسته یا ندانسته به محیط زیست منطقه آسیب وارد می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کیش، جزیره‌ای مرجانی است که به‌واسطه وجود مرجان های حاشیه ای و محیط زیست غنی دریایی از اهمیت اکولوژیکی فراوانی برخوردار است، گفت:

باشگاه های دریایی باید پیش از بردن غواص به زیر آب نسبت به آگاه سازی آن‌ها از حساسیت مرجان ها اقدام کنند.

نریختن زباله و پسماند به دریا ، پرهیز از ماهیگیری در نقاط مرجانی وغذا دادن به ماهی‌ها ، نخریدن مرجان‌ها و اشیای تزیینی ساخته شده برای استفاده در آکواریوم‌ها ، پرهیز از انداختن لنگردر مناطق مرجانی و غواصی نکردن در این مناطق از نکات مهمی است که محمدی به دوستداران محیط زیست توصیه کرد . رئیس اداره محیط زیست کیش با تاکید براینکه شناورها هنگام تردد باید مراقب شکسته شدن مرجان ها باشند، اظها رداشت:

باشگاه های دریایی نیز باید از بردن غواصان آماتور به سایت‌های طبیعی دارای مرجان خودداری کنند.

محمدی در مورد منطقه حفاظت‌شده لاک‌پشت ها به‌عنوان یک منطقه گردشگری و توصیه های لازم برای حفاظت از این‌گونه در خطر انقراض گفت:

با توجه به اینکه فصل زادآوری لاک‌پشت ها در کیش اواخر اسفند تا اواسط مرداد ماه است توصیه می‌شود در این فصل از تردد شبانه در سواحل ماسه ای به‌ویژه در جنوب جزیره خودداری شود.

وی افزود:

دوستداران محیط زیست باید از جمع‌آوری تخم‌ها، صید لاک‌پشت‌ها، ریختن زباله، قایقرانی با سرعت بالا در زیستگاه لاک‌پشت‌ها، حرکت با وسایل نقلیه در ساحل و توقف خودرو با چراغ روشن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه پنج گونه لاک‌پشت در خلیج فارس وجود دارد افزود:

دو گونه لاک‌پشت سبز و پوزه عقابی در جزیره کیش دیده می‌شوند و نوع پوزه عقابی آن در سواحل کیش اقدام به تخمگذاری می‌کند.

محمدی یاد آور شد:

امسال نهمین دوره حفاظت از لاک‌پشت‌ها در کیش انجام شد و سومین سالی است که این‌گونه جانور علامتگذاری می‌شود ، این روش علاوه بر کمک به مطالعات رفتار شناسی اطلاعات بیشتری نسبت به مسیر مهاجرت آن‌ها به کارشناسان می‌دهد .

۱۰ میلیون تومان جریمه خسارت به لاک‌پشت های خلیج فارس

محمدی جریمه خسارت زدن به هر لاک‌پشت را ۱۰ میلیون تومان و برای هر تخم لاک‌پشت ۵ میلیون تومان اعلام کرد . رئیس اداره محیط زیست کیش تعداد آهوهای جزیره کیش را ۷۰۰ راس عنوان کرد و گفت:

تعداد ۱۱ آبشخور برای تغذیه و آبرسانی این آهوها در زیستگاه های آن‌ها ایجاد شده و گردشگران باید از شکار و تعقیب با وسایل نقیله خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه پارک های حیات وحش با هدف حفاظت از آهوها انجام شده است، توصیه کرد، کیشوندان و گردشگران از رانندگی با سرعت بالا در حوالی پارک دلفین‌ها، جاده جهان، جنوب فرودگاه و بخش های جنوبی رینگ ۷۵ متری نیز خودداری کنند.محمدی جریمه هر راس آهو از لحاظ مطالبه ضرر و زیان را مبلغ ۱۰ میلیون تومان عنوان کرد. وی با بیان اینکه درختان جنگلی و بومی کیش گونه های ارزشمند با ارزش حفاظتی هستند افزود:

کسانی که قصد ساخت‌وساز در جزیره را دارند باید با هماهنگی اداره محیط زیست و مدیریت شهرسازی نسبت به حفظ درختان موجود در محل ساخت‌وساز کوشا باشند.

وی با تاکید بر اینکه گیاهان بومی کیش سازگاری بالایی با شرایط اقلیمی دارند و گونه های درختی بیشتر از گونه های حمایت شده هستند افزود:

کهورایرانی، کنار، آکاسیا از مهمترین گونه های جزیره کیش هستند و درخت لور که از صدها سال پیش وارد جزیره کیش شده سازگاری مناسبی با محیط زیست دارد و از گونه های مهم گیاهی است.

منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه