ثبت ملی مهارت ساخت و نواختن نی انبان

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
ثبت ملی مهارت ساخت و نواختن نی انبان

پرونده ی مهارت ساخت و نواختن نی انبان ، در فهرست میراث فرهنگ ناملموس کشور به ثبت ملی رسید.

محسن شریفیان، پژوهشگر موسیقی جنوب، که خود از نوازندگان مطرح این ساز است، تدوین این پرونده را برای ثبت ملی به عهده داشته است. این پرونده در ۲۲مهرماه امسال در جلسه ی کمیته ی ثبت میراث فرهنگی به شماره ی ٧٨٣ به ثبت رسید.
شریفیان ضمن تشکر از فرهاد نظری و همکاری کارشناسان و کمیته ی ثبت آثار ملی در میراث فرهنگی، توضیح داد:
در جنوب ایران و به ویژه بوشهر، نقش فرهنگی و روند تاریخی و اجتماعی ساز نی انبان که از شاخص ترین و بحث برانگیز ترین سازهای این منطقه است، اهمیت قابل توجهی دارد. مطالعه ی این موضوع برای درک ما نسبت به هویت قومی، فرهنگی و موسیقایی جنوب ایران دارای اهمیت است؛ سازی که به نوعی راوی تاریخ، زبان، لهجه، ادبیات، آیین، مذهب و رسوم است.
وی افزود:
نی انبان ساز اصلی و شناخته شده ی موسیقی محلی بوشهر است. سازی که در استان خوزستان و هرمزگان و کرمان نیز رواج سنتی دارد و آن گونه که لوئی دوبو می نویسد، در قرن ۱۹ در سایر نقاط ایران نیز رواج داشته است. علاوه بر این، دامنه ی نواختن این ساز به کشورهای حاشیه ی خلیج فارس همچون کویت، بحرین، قطر، عمان و بحرین هم می رسد.
محسن شریفیان، نوازنده ی نی انبان و سرپرست گروه موسیقی لیان است که در راه شناسایی موسیقی بومی ناحیه ی جنوب ایران، به ویژه بوشهر، تلاش و کوشش کرده است.
منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه