‌آغاز برداشت انار در ساوه

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۰
‌آغاز برداشت انار در ساوه
با آغاز کار برداشت انار از سطح ۱۰ هزار هکتار از باغات بارده انار، جهان دیگر بار طعم یاقوت سرخ ساوه را خواهد چشید.
خلیلی معاون فنی جهاد کشاورزی ساوه افزود:
در مجموع ۱۱ هزار هکتار باغ انار این شهرستان، پیش بینی می‌شود از هر هکتار باغ بارده به طور میانگین ۱۵ تن محصول برداشت شود.
وی با بیان اینکه میزان انار تولیدی در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت، اظهار کرد:
پیش‌بینی می‌شود در سال جاری ۱۵۰ هزار تن انار در این شهرستان برداشت شود، در حالیکه این میزان در سال گذشته ۱۳۵ هزار تن بوده است.
وی با اشاره به پدیده سرمازدگی در سال جاری گفت:
با وجود اینکه پس از سرمازدگی سال ۸۶ به دلیل بزرگتر شدن درختان شاهد افزایش میزان باردهی این محصول هستیم، اما سرمای بهاره و بارش‌های پراکنده موجب عدم افزایش چشمگیر تولید این محصول شاخص ساوه شد.
خلیلی مهم‌ترین رقم انار این شهرستان را ملس ساوه عنوان کرد و گفت:
رباب نی‌ریز، شیشه کپ فردوس، نادری بادرود و ملس یزدی از دیگر انواع انار این شهرستان به شمار می‌روند.
به گفته وی، انار تولیدی در ساوه علاوه بر تامین نیاز داخلی و توزیع در سراسر کشور توسط بخش خصوصی به اقصی نقاط جهان صادر می‌شود و مقدار قابل توجهی از آن نیز به صورت رب انار در منازل یا کارگاه‌های سنتی فرآوری می‌شود. وی از شهرستان ساوه به عنوان بزرگترین تولید کننده انار کشور یاد کرد که محصول تولیدی آن شهرت جهانی دارد. خلیلی به مشکلات تولیدکنندگان انار در این شهرستان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه کرم گلوگاه، آفت انار تولیدی این شهرستان است، گفت:
از آنجا که باغ‌های انار این شهرستان ارگانیک است، لذا سمپاشی به منظور از بین بردن این آفت با تولید ارگانیک این محصول منافات دارد.
منبع: ایسنا  

مطالب مرتبط:

دیدگاه