ثبت ملی گلزار شهدای محله جیلارد دماوند

ساحره چمنی
ساحره چمنی سه شنبه، ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۰۰
ثبت ملی گلزار شهدای محله جیلارد دماوند
به گفته‌ی رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دماوند، گلزار محله جیلارد دماوند به عنوان نخستین گلزار شهدا در کشور که ۱۳ شهید در آن درجوار امامزاده سیدسلطان محمد آرام گرفته اند،ثبت ملی شد.
گلزار محله جیلارد با شماره ۱۴ به عنوان نخستین گلزار شهدا در کشور در فهرست آثار ملی قرار گرفته است. وی در خصوص ثبت ملی گلزارهای شهدا به عنوان یک مکان فرهنگی گفت:
در همین راستا بنا به دستور رهبر معظم انقلاب و تفاهم نامه ای که بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور صورت گرفته، مقرر شد تمامی گلزارهای شهدا به ثبت ملی برسد.
مرادی هدف از این مهم را حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های بعدی، قرار گرفتن گلزار شهدا در زمره آثار ملی، جلوگیری از خسارت ،سرقت و ممانعت از ساخت و سازهای غیرقانونی در حریم گلزارهای شهدا دانست. رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان دماوند به ساماندهی گلزارهای شهدای شهرستان با همکاری شهرداری ها و بخشداری های منطقه به عنوان یکی از اولویت ها اشاره کرد و افزود:
در مناطق شهری و روستایی دماوند ۵۰ گلزار شهید و سه گلزار شهدای گمنام وجود دارد که ۳۲۰شهید در این گلزارها آرام گرفته‌اند.
به گفته‌ی وی، با توجه به اقدام صورت گرفته گلزار شهدای محله جیلارد شهر دماوند با داشتن ۱۳مزار نخستین گلزار شهرستان است که به ثبت ملی رسیده است. منبع: ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه