رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت سوم)

مینا داودی
مینا داودی دوشنبه، ۲۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰
رنگ‌ پرچم کشورها به چه معناست؟ (قسمت سوم)

هر کشور با ترکیبی از رنگ‌های مختلف، نمادی منحصر به فرد برای خود و مردمش ساخته است که به عنوان هویت آن کشور به شمار می‌رود. اما واقعا پشت این انتخاب رنگ‌ها مفهومی پنهان است یا مردم هر کشور به طور تصادفی آن‌ها را کنار هم قرار داده‌اند؟ در این مقاله با کجارو همراه باشید تا معنای هر رنگ را در پرچم چند کشور توضیح دهیم.

غنا: قرمز، زرد، سیاه و سبز

Flag_of_Ghana5555

قرمز نماد خون ریخته شده افراد در مسیر استقلال غنا، زرد نشان‌دهنده‌ی ثروت معادن این کشور، سبز سمبل جنگل‌های انبوه و ثروت طبیعی و ستاره‌ی سیاه نشان دهنده‌ی رستگاری آفریقا است.

مالزی: آبی، زرد، قرمز و سفید

Flag_of_Malaysia5555

پرچم مالزی حاوی ۱۳ خط قرمز و سفید به نمایندگی ۱۳ ایالت رسمی این کشور و دولت فدرال آن است. هلال زرد روی آن نیز نماد اسلام، دین رسمی مالزی است.

دانمارک: قرمز و سفید

dane-flag-large5555

پرچم دانمارک نشان‌دهنده‌ی مسیحیت است و گفته می‌شود دیگر کشورهای نوردیک (سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند) نیز با الهام گیری از این پرچم، سبک پرچم خود را انتخاب کرده‌اند. این پرچم که از سال ۱۲۱۹ میلادی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته شده است، قدیمی‌ترین پرچم جهان است.

بنگلادش: قرمز و سبز

Bangladesh-Flag5555

این پرچم که به دلیل جای‌گیری نامتعارف دایره‌ی قرمز آن نشان دهنده‌ی سرسبزی بنگلادش و خون کشته شدگان استقلال این کشور است. دایره‌ی قرمز که از عمد کمی به سمت چپ مایل است تا هنگام به اهتزاز در آمدن، وسط پرچم دیده شود، نشان دهنده‌ی طلوع خورشید بنگال است.

موزامبیک: سبز، سیاه، سفید، طلایی و قرمز

Flag_of_Mozambique555

پرچم موزامبیک به داشتن طرح اسلحه Ak-47 مشهور است که جنگ‌های خونین کشور برای استقلال را یادآور می‌شود. کتاب باز نماد اهمیت تحصیل، بیل کج نشان دهنده‌ی کشاورزی قوی و ستاره نماد مارکسیسم و انترناسیونالیسم است.

بوتسوانا: آبی، سفید و سیاه

Flag_of_Botswana5555

یکی از معدود پرچم‌های آفریقا است که نه از رنگ‌های پان آفریقایی استفاده می‌کند و نه از نمادهای احزاب سیاسی. رنگ‌های پرچم با رنگ‌های نماد این کشور یکسان است. آبی نماد آب و رنگ‌های سفید و سیاه نماد یکپارچگی نژادی و هم چنین الهام گرفته از گورخر، حیوان ملی بوتسوانا است.

باهاما: آبی اقیانوسی، طلایی و سیاه

Flag_of_the_Bahamas5555

نوار طلایی نماد شن‌های طلایی سواحل جزیره، آبی اقیانوسی نشان‌دهنده‌ی دریای کارائیب اطراف این جزیره است. سیاه تداعی کننده‌ی قدرت و توان مردم باهاما و مثلث نماد میل و اشتیاق مردم برای استفاده بهینه از منابع طبیعی باهاما است.

مطالب مرتبط:

منبع boredpanda

دیدگاه