پیشتازی تاریخی رشت: از اولین اتوبوس تا نخستین تئاتر ایران

مینا داودی | یکشنبه, ۱۹ مهر ۹۴ ساعت ۱۸:۰۰

شهر رشت در برهه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار پیشقدم بوده و بسیاری از وقایع و اتفاقاتی که زندگی مدرن را رقم زده‌اند، برای اولین بار در رشت رخ داده‌اند. با کجارو همراه باشید.

برخی از این اتفاقات به قرار زیرند:

اولین شعبه‌ی بانکی ایران (اولین شعبه‌ی بانک سپه)

rasht-bank1 rasht-bank-2

در آغاز سال ۱۳۰۴ شمسی که هنوز اهمیت موسسات اقتصادی و عوامل بازرگانی در سطوح اداری و زندگی اجتماعی ایران محسوس نشده بود، شورایی از افراد بصیر و مطلع موفق شدند در اردیبهشت سال ۱۳۰۴ در چند مغازه واقع در خیابان سپه نخستین بانک ایرانی را  افتتاح کنند.

اولین کتابخانه ملی ایران

DSC_0023

فکر تاسیس این کتابخانه ملی در سال ۱۳۰۶ توسط محمد علی تربیت، رییس اداره فرهنگ گیلان، در زمین اهدایی شهرداری رشت به این اداره مطرح شد. در روز ۱۶ آذر سال ۱۳۰۶ جمعیتی به نام نشر معارف گیلان که هدف آن ساخت کتابخانه ملی بود تشکیل شد و سرانجام در روز پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۳۱۳ هم‌زمان با جشن هزاره فردوسی کتابخانه مذکور گشایش یافت. این کتابخانه اولین کتابخانه‌ای است که لفظ "کتابخانه ملی"برای آن استفاده گردید و احداث بنا ی آن هم‌زمان با ساخت‌وساز یک سلسله ابنیه اداری و عام‌المنفعه در شمال ایران در دوره عهد پهلوی اول انجام گرفت و نوع معماری آن تقلیدی از معماری شرق اروپا است. (کتابخانه ملی رشت واقع در میدان شهرداری - خیابان علم الهدی)

اولین تئاتر

اولین تئاتر ایران به‌شکل کلاسیک و در سالن در شهر رشت شروع به کار کرد.

اولین اتوبوس وارد شده به ایران (پیش از سال هزار و دویست و نود شمسی)

Bus_Iran-first

اولین اتوبوس در ایران توسط یک تاجر بلژیکی در شهر رشت به کار گرفته شد، اما به مرور زمان و با توجه به میزان کرایه، سودآوری و زیر ساخت‌های حمل و نقل توجیه اقتصادی آن رد شد و به همین دلیل اتوبوس به کار گرفته شده به یکی از تجار ایرانی به نام (معین التجار) فروخته شد.

اولین راه آهن ایران

ghatar-rasht

قدیمی ترین راه آهن ایران در مسیر بندر انزلی به پیربازار و رشت احداث شده و بقایای این راه آهن و خطوط ریلی هنوز وجود دارد.

اولین داروخانه شبانه‌روزی ایران (داروخانه کارون)

آرسن_میناسیان-rasht

آرسن میناسیان اولین داروخانه شبانه‌روزی ایران را افتتاح کرد. هدفش از افتتاح داروخانه کارون این بود که دست واسطه را کوتاه کند و می‌خواست داروها را به همان قیمت که برایش تمام می‌شد به‌دست مردم برساند. با شروع جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط نیروهای متفقین، بیکاری و گرانی گریبان مردم را گرفته بود و این امر سبب شده بود تا بسیاری از بیماران توان خرید دارو را از دست بدهند ولی آرسن میناسیان دارو را به‌صورت مجانی در اختیارشان می‌گذاشت.

اولین خانه معلولین و سالمندان در ایران

salmandan-rasht

یکی از مشتری‌های داروخانه که برای مادر پیرش از آرسن میناسیان دارو می‌گرفت، سرنوشت مادرش که زمنگیر بود و احتیاج به مراقبت شبانه‌روزی داشت را تعریف کرد و آرسن که تشنه خدمت به مردم بود با شنیدن صحبتهای آن مرد به فکر تاسیس خانه سالمندان می‌افتد. با تاسیس خانه سالمندان و معلولین، آرسن بیشر وقتش را در آنجا صرف خدمت به مردم می‌کرد، داروخانه را واگذار کرده بود و از ۵ هزارتومانی که بابت داروخانه می‌گرفت ۲ هزارتومان را به مارو همسرش می‌داد و بقیه را صرف خانه سالمندان می‌کرد.

مسیح گیلان:

آرسن میناسیان معروف به «موسیو آرسن» (زاده ۱۲۹۵ خورشیدی در رشت - وفات ۱۴ فروردین سال ۱۳۵۶ در رشت) از اهالی ارمنی استان گیلان و نیکوکاران بنام ارمنی - ایرانی بود.  آرسن میناسیان تحصیلاتش را در مدرسه ارمنی‌های انوشیروان رشت شروع، و در همان مدرسه به پایان رساند. آرسن در دوران تحصیل علاقه‌ای شدید به شیمی پیدا کرد و در همین راستا بعد از اخذ دیپلم به قزوین رفت و در داروخانه‌ای مشغول به کار شد. آرسن عاشق «مارو» دختر داروخانه دار شد، با او ازدواج کرد. بعد از چند سال دوباره به رشت بازگشت و به ساختن دارو در این شهر مشغول شد.

تهیه شده در کجارو

مطالب مرتبط:

دیدگاه