رونمایی از فرش های دیده نشده صفوی تا قاجار

مینا داودی
مینا داودی یکشنبه، ۱۹ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰
رونمایی از فرش های دیده نشده صفوی تا قاجار

۲۸ تخته فرش تاکنون دیده نشده که طرح‌های آن از دوره صفویه تا قاجاریه باز بافت شده است، در «قالی‌خانه» کاشان به نمایش درآمده‌اند.

علی مرشدی درباره‌ی این نمایشگاه بیان کرد:

۲۸ فرش که تاکنون دیده نشده‌اند، در خانه‌ حاج باب قربان علی عدالت که از بزرگترین تاجران و تولیدکنندگان فرش کاشان در زمان قاجار بوده، به نمایش درآمده‌اند. این خانه را خودم مرمت کرده‌ام و اسم آن را «قالی خانه» گذاشته‌ایم.

او ادامه داد:

۲۸ سال است که فرش بافی دارم و حدود ۲۰ سال است که با رنگ‌های گیاهی و طرح‌های اصیل کار می‌کنیم. این نمایشگاه حاصل ۲۰سال زحمت ما در حوزه فرش است.

مرشدی اضافه کرد:

این ۲۸ فرش را ۲۸ خانواده فرشباف کهنه‌کار کاشان بافته‌اند و هیچ‌کدام از طرح‌های آن شبیه به هم نیست، رنگ‌های آن‌ها هم طبیعی و از روناس‌، پوست گردو ،‌ پوست انار و... است که کارهای منحصربه فردی است.

این تولیدکننده فرش افزود:

طرح‌هایی این فرش‌ها از دوره‌ی صفویه تا قاجاریه است که با هم تفاوت دارند. برای مثال فرش جوشقان صفویه را با پشم دست ریس باز بافت کرده‌ایم. همچنین فرش‌های محتشم را که از دوره‌ی قاجار است و بیشتر در موزه‌ها نگه‌داری می‌شوند را هم بازبافت کرده‌ایم. جوشقان روستایی در اطراف کاشان بوده که فرش‌های دربار صفوی را در آنجا می‌بافتند، فرش‌های که با نخ طلا در سال ۱۶۰۵ میلادی بافته می‌شدند و به نام لهستانی معروف هستند نیز در این روستا بافته می‌شده است.

او درباره‌ی تبدیل «قالی خانه» به موزه فرش کاشان بیان کرد:

موزه مشکلات خاص خودش و نیاز به حفاظت دارد، وقت من هم شبانه روز برای تولید گرفته می‌شود و فرصتی نگهداری موزه را ندارم اما خیلی دوست دارم این اتفاق بیفتد.

این تولید کننده فرش بیان کرد:

من به شهرداری پیشنهاد دادم که حاضرم ۶۰۰ میلیون تومان قالی برای افتتاح موزه‌ی فرش در کاشان اهدا کنم اما برای من مقدور نیست که موزه راه‌اندازی کنم. حدود ۳۰ سال است که فرش کاشان از رونق افتاده است و فرش‌های درشت بافت را تولید می‌کنند. اما فرش‌هایی که ما به نمایش گذاشته‌ایم موزه‌ای هستند و تاکنون کسی آن‌ها را ندیده و برگزاری نمایشگاه با چنین فرش‌هایی و با این کیفیت اتفاق نیفتاده است. این ۲۸ فرش با فرش‌های تبریز و اصفهان قابل قیاس نیستند.

مرشدی درباره‌ی قیمت این فرش‌ها اظهار کرد:

فرش‌ها از متری ۲۰ میلیون تومان شروع می‌شود و یک فرش ۶ متری حدود ۱۵۰ میلیون تومان قیمت دارد.

این نمایشگاه فرش ۱۵ تا ۲۱ مهرماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ شب در «قالی خانه» کاشان دایر است، در این نمایشگاه عکس رنگرز ها و بافنده‌های فرش هم نماش داده می‌شود. منبع: ایسنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه