ژاپن یا اسکاتلند به کدامیک سفر کنیم؟

هانیه احمدی
هانیه احمدی جمعه، ۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
ژاپن یا اسکاتلند به کدامیک سفر کنیم؟

این روزها با پیشرفت تکنولوژی این امکان فراهم شده که شما قبل از سفر به کشورها از اکثر امکانات و تفریحات آن‌ها باخبر شوید و با برنامه‌ریزی اقدام به سفر کنید. در این مقاله ما دو کشور از دوقاره‌ی مختلف را از چندین جهت با یکدیگر مقایسه می‌کنیم تا ببینیم کدام‌یک برای یک مسافرت خوب مقصد بهتری است. ژاپن کشوری با تکنولوژی پیشرفته یا اسکاتلند با تاریخ و فرهنگی غنی. با کجارو همراه باشید.

آب و هوا

ژاپن برای سفر به ژاپن بهترین زمان فصل بهار است که آب و هوای این کشور بسیار مطلوب است. اما باید مد نظر داشته باشید که در این فصل و به‌خصوص از ۲۷ آوریل تا ۶ می بسیار زمان شلوغی است و بهتر است از قبل بلیط‌تان را رزرو کنید. البته باید بگوییم که این کشور زمستان‌های خوبی را نیز برای طرفداران ورزش اسکی دارد اگر شما سرما و ورزش‌های زمستانی را دوست دارید ژاپن گزینه‌ی مناسبی در آسیا است. اما در مورد اسکاتلند گفته می‌شود که پیش‌بینی آب و هوا در آن بسیار سخت است و معمولا زمستان‌های بسیار سرد و تابستان‌های بسیار گرمی دارد. بهترین زمان برای سفر به این کشور در ماههای ژوئیه و اوت است که هوا نسبت به بقیه سال گرمتر اما کماکان مرطوب است یا در ماه‌هایی مانند می، ژوئن و سپتامبر که می‌توانید شاهد شکوفایی گل‌ها باشید و همچنین از آب و هوای خشک و بدون پشه لذت ببرید.

حیات وحش

HR1

در مورد حیات وحش هر دو کشور دارای گونه‌های جانوری بی‌نظیری هستند. ژاپن دارای گونه‌های عجیب و فوق‌العاده‌ای از جانوران است مانند نمونه‌ی بی‌نظیر میمون دم کوتاه که شباهت زیادی به انسان دارد‌، گروه زنبوران hataru یا کرم‌های شب تاب، اما به هرحال قابل مقایسه با حیات وحش مثال زدنی اسکاتلند نیست-  از گوزن گرفته تا قرقاول‌، خوک‌های آبی، وال‌ها، سنجاب‌ها و مرغ های دریایی. در این حیطه اسکاتلند مکان بهتری است.

خرید

به‌دلیل اشتیاق ژاپنی‌ها در ارائه تکنولوژی (ارزان)، آن‌ها در خرید نیز سرآمد هستند.  بعلاوه اگر به‌دنبال لباس‌های مد روز هستید در ژاپن به‌راحتی می‌یابید. اما این موضوع دلیلی نیست برای اینکه در اسکاتلند شما با مراکز خرید و بوتیک‌های بسیار شیک و لباس‌هایی که توسط طراحان جهانی تهیه شده‌اند مواجه نمی‌شوید. بعلاوه شما در اینجا لباس‌های دست دوز بسیار زیبایی را می‌یابید .اما در زمینه لباس‌های سنتی اگر بخواهیم این دوکشور را مقایسه کنیم به احتمال زیاد اکثرا کیمانو را به دامن‌های مردانه اسکاتلندی ترجیح دهند .

حمل و نقل

قطار سریع السیر ژاپن

قطار سریع السیر ژاپن

سیستم حمل و نقل عمومی ژاپن بسیار دقیق و دارای خدمات متفاوت است‌. در ژاپن قطارها بهترین وسیله‌ی نقیله برای مسافرت‌های شهری هستند، خصوصا قطار سریع السیر ژاپن که برای این ملت یک برگ برنده به حساب می‌آید.  به‌عنوان مثال شبکه شینکانزن(Shinkansen )بیش از ۱۶۰۰ مایل طول دارد و در آن قطارها با سرعتی بالغ بر ۲۰۰ مایل بر ساعت حرکت می‌کنند که با این سرعت مسیر ۵۰۰ کیلومتری بین اوساکا و توکیو را در کمتر از ۴ ساعت طی می‌کنند. واقعا شگفت انگیز است. همچنین قطار لوکس seven stars کیوشو(Kyushu ) که وسیله‌ی نقیله بی‌نظیری است. در مورد حمل و نقل در اسکاتلند شاید نسبت به بقیه اروپا کمی گرانتر باشد. اما سیستم حمل و نقل عمومی آن مدرن و کارآمد است و شما با استفاده از اتوبوس(ارزانتر است) یا قطار به‌راحتی می‌توانید در اسکاتلند از مکانی به مکان دیگر بروید. اما در کل سیستم قطارهای سریع السیر ژاپن را ندارد. پاکیزگی_image1_1_NS7uIw1402804153827 شهرتوکیو به سبب ظاهر زیبا و پاکیزه‌اش شهرت جهانی دارد. ننداختن زباله و حفظ بهداشت بخش مهمی از فرهنگ مردم این کشور است و همچنین حفظ پاکیزگی که در مردم این کشور ریشه‌های معنوی و پرهیزگاری دارد. اما با تمام این اوصاف ژاپن از آلودگی هوا خصوصا در مناطق شهری رنج می‌برد. شاید این مقایسه عادلانه نباشد ( زیرا ژاپن جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفردارد و جمعیت ادینبورگ ۵۰۰۰۰ نفر است) اما یک سازمان سلامت جهانی در گزارشی در اوایل امسال اعلام کرد که میزان آلودگی توکیو ۱۰PM ( یک واحد اندازه‌گیری ذرات مضر برای سلامتی ) از ۴۳ است در حالی که این عدد برای ادینبورگ ۱۵ است. واحتمالا شما در اسکاتلند هوای آلوده‌تری را نسبت به ژاپن تنفس خواهید کرد.

مردم

وینستون چرچیل اعتقاد داشت" شاید در تمامی ملت‌های کوچک در این جهان، تنها مردم یونان باستان در انسانیت از اسکاتلندی‌ها برتر باشند". شاید چرچیل در این گفته به سهم بالای مردم اسکاتلند از فهم و خرد اشاره دارد و خصوصیات بد اخلاقی را که بدان مشهور هستند را در نظر نگرفته است. در کل جدا از اینکه شاید اسکاتلندی‌ها دارای خصوصیات بد اخلاقی مانند خشک و عبوس بودن و تندخویی،  اما زمانی که با آن‌ها بیشتر معاشرت کنید متوجه  می‌شوید که جنبه های مثبتی نیز دارند و مردم بسیار گرم و صمیمی هستند. اسکاتلند سرشار از شخصیت‌هایی است که درخارج از این مرزها پیدا نمی‌شوند انسانهایی دل رحم و  بسیار دوست داشتنی. اما اینها بدین معنا نیست که ژاپنی‌ها مردمی دوست داشتنی نیستند. مردم ژاپن نیز به راستگویی، ادب، سخت کوشی، وقت شناسی و مهربانی معروف هستند.

فضای آزاد

اسکاتلند

اسکاتلند

اوجود آن که ژاپن دارای ۶۸۵۲ جزیره است و درحدود ۳چهارم از مساحت آنرا جنگل‌ها و کوهستان‌ها پوشانده‌اند و خانه‌ی ۱۰۸ آتشفشان فعال از جمله کوه آتشفشان فوجی (Fuji ) است و همچنین سواحل گرمسیری فوق‌العاده‌ای دارد، اما بهتر است امتیاز این بخش را به اسکاتلند بدهیم به خاطر صحراهای زیبای هایلند، طبیعت بی‌نظیر جزایر هیبرید، دریاچه‌ها، دره‌های کوهستانی و کوههای مرتفع مونرو. تراکم جمعیت در اسکاتلند ۶۷.۲در هرکیلومتر مربع است اما درژاپن این رقم ۳۳۶ است. به بیانی در ژاپن برای تاب خوردن یک گربه هم فضای کافی نیست.

آشپزی

111

سیب‌زمینی‌های سرخ شده‌، دل و جگر با پیاز و ادویه (غذای مخصوصی در اسکاتلند haggis ) و سوسیس‌های مربعی را مقایسه کنید با انواع ماهی‌های تازه ژاپنی‌، سوشی و ساشیمی به‌اضافه‌ی اینکه توکیو بیشتر از هر شهر دیگری در دنیا و ژاپن بیشتر از هرکشور دیگری کتاب میشلن استار( کتاب‌های راهنمایی که توسط شرکت لاستیک سازی در فرانسه منتشر می‌شود و یکی از سری کتاب‌های آن راهنمای رستوران و هتل‌های  میشلن است که کیفیت غذاها را با تعداد ستاره‌ها مشخص می‌کند) دارد . ژاپن در این زمینه موفق‌تر است.

جاذبه‌ها

قلعه ادینبورگ در اسکاتلند

قلعه ادینبورگ در اسکاتلند

قلعه ادینبورگ در پایتخت اسکاتلند که مربوط به قرن ۱۳ است، قلعه‌ای بسیار زیبا و اسرارآمیز است که به احتمال زیاد مشهورترین جاذبه‌ی این کشور به حساب می‌آید. از دیگر جاذبه‌های آن می‌توان به قلعه بزرگ و تاریخی استرلینگ که بین ادینبورگ و گلاسکو واقع شده و زمین گلف سلطنتی و سنتی سنت اندوز اشاره کرد. اما نباید کاخ سلطنتی توکیو‌، معبد تودایجی (Tōdai-ji), و برج توکیو را فراموش کنیم. توکیو نیز مناظر عجیب و غریب زیادی را مانند bunny café و کافه جغد (owl café ) و هتل‌های عشق را به ما ارائه می‌دهد اما  کماکان هیچ‌کدام توان مقابله با یکی از اساطیری‌ترین مکانهای دنیا  یعنی دریاچه Loch Ness را ندارد.

  فرودگاه‌ها

مسیر جدید فرودگاه ناریتا برای المپیک 2020 توکیو

مسیر جدید فرودگاه ناریتا برای  جشن گرفتن المپیک 2020 توکیو

توکیو ۳ فرودگاه دارد و اوساکا ۲ فرودگاه ، در مقابل سهم شهرهای بزرگ اسکاتلند کلاسکو ۳ فرودگاه و ادینبورگ ۱ فرودگاه است و در حالی که ادینبورگ سالانه پذیرای ۱۰ میلیون مسافر است، فرودگاه هاندای توکیو ظرفیت پذیرش ۷۲ میلیون مسافر را دارد. شاید ژاپن در این زمینه بهتر باشد. علاوه بر اینکه فرودگاه ناریتا ( Narita) توکیو در حال راه‌اندازی خط جدیدی است که برای جشن گرفتن المپیک ۲۰۲۰ در این شهر طراحی شده است.

محل های اسکان

ژاپن انواع مختلفی از محل‌های اسکان را به شما پیشنهاد می‌دهد چه در سبک‌های ژاپنی و چه غربی. سبک‌های غیر متعارفی مانند هتل‌های کپسولی و مسافرخانه‌های معبدی شکل تا هتل‌های رویایی و مدرن مانند هتل‌های عشق که در بالا به آن اشاره کردیم. اما نکته‌ی قابل‌توجه این است که هزینه‌ی اقامت در این کشور پیشرفته گران است و احتمالا ارزان‌ترین گزینه شما برای اقامت هاستل‌ها یا بیزینس هتل‌ها هستند. اسکاتلند نیز هتل‌های با کیفیت زیادی را برای اقامت به شما پیشنهاد می‌دهد. و این امکان وجود دارد که شما در شهرهای بزرگ مانند ادینبورگ و گلاسکو نیز هتل‌های ارزان قیمت  پیدا کنید.

ورزش

Scottish-Golf-Experience

درست است که ژاپن در راگبی تیم آفریقای جنوبی را شکست داد اما قدمت اسکاتلند در این ورزش بسیار بیشتر و نتایج درخشان‌تر است. بعلاوه اسکاتلند مخترع گلف و آوردگاه یکی از مهم‌ترین شهرآوردها بین دو تیم فوتبال گلاسکو و رنجرز است. از ورزشکاران مطرح اسکاتلند می‌توان به اندی ماری(Andy Murray) در تنیس، استفان هندری (Stephen Hendry ) در اسنوکر و جکی ویلیامز(Jocky Wilson)  در دارت اشاره کرد.  ورزش‌های پرطرف‌دار در ژاپن بیس‌بال و  فوتبال  هستند که محبوبیت فراوانی دارد و در زمینه‌ی ورزش‌های باستانی آن‌ها کشتی سومو(sumo) و martial arts را دارند. از ورزشکاران معروف این کشورنیز  می‌توان Ichiro Suzuki بیس‌بالیست را نام برد. در کل در زمینه‌ی ورزش اسکاتلند موفق‌تر عمل کرده است. امیدواریم شما امکان بازدید از هر دو کشور را داشته باشید واگر تصمیم دارید یکی از این دو مقصد را برای مسافرت خود برگزینید این مقاله کمک کوچکی به شما خواهد کرد. نظرات و تجربیات خود را با کجارو در میان بگذارید. منبع:telegraph

مطالب مرتبط:

دیدگاه