حقایقی در مورد اسکاتلند

سیما احدی
سیما احدی چهار شنبه، ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۳۰
حقایقی در مورد اسکاتلند

اسکاتلند در شمال غرب اروپا واقع شده و یک سوم شمالی بخش بریتانیای بزرگ را تشکیل داده است. اسکاتلند تاریخچه‌ی طولانی دارد، بنابراین در لیست کشورهای پربازدید قرار می‌گیرد و هر سال پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر دنیاست. در این مقاله به چند نمونه از ویژگی‌های این کشور اشاره می‌کنیم. با کجارو همراه باشید.

تا اول می سال ۱۷۰۷ رژیم حاکم در اسکاتلند دولت مستقل بود. با تظاهرات گسترده در این کشور و ایجاد اتحادیه‌ای که منجر به اتحاد اسکاتلند و دولت پادشاهی انگلیس شد، دولت پادشاهی بریتانیا به وجود آمد. از آن زمان به بعد اسکاتلند نیز به‌همراه ایرلند شمالی، انگلستان و ولز جزئی از بریتانیا محسوب می‌شوند. اسکاتلند حدود ۷۸،۳۸۷ کیلومتر مربع مساحت دارد و ادینبرگ (Edinburgh) پایتخت آن است. اسکاتلند به داشتن مناظر کوهستانی، نهرها، ‌دریاچه‌ها و مناظر ساحلی فوق‌العاده، معروف است. scotland-1 شعار اسکاتلندی‌ها «Nemo me impune lacessit» است که به‌معنای «هر کس مرا خشمگین کند، بی مجازات نمی‌ماند». کلمه‌ی اسکاتلند مشتق کلمه‌ی لاتین Scoti است. بعدها از کلمه‌ی Scotia در یک تصویر به‌معنای سرزمین اسکاتلندی‌ها استفاده شد. در ابتدا برای اشاره به ایرلند از این کلمه استفاده می‌شده، اما در قرن ۱۱، Scotia برای اشاره به افرادی که اسکاتلندی صحبت می‌کردند استفاده شده است. استفاده از کلمه‌ی Scotland و Scots در اواخر قرون‌وسطا رایج شد.

اسکاتلند و دریاچه‌هایش

loch در اسکاتلند کلمه‌ی loch برای توصیف هر بستر وسیع آب به کار برده می‌شود و مشتق کلمه‌ی lochan است که به‌معنای دریاچه‌ی کوچک است. اسکاتلند دارای بیش از ۹۵۰ کیلومتر مربع دریاچه‌ی آب شیرین است. بزرگ‌ترن دریاچه‌ی آن منطقه دریاچه‌ی Lomond است که حدود ۷۲ کیلومتر مربع است. افسانه‌ای در مورد این دریاچه وجود دارد که می‌گویند هیولای بزرگی در عمق این دریاچه زندگی می‌کند. loch-ness-monster-1

حقایق جالبی در مورد اسکاتلند

  • ثابت شده که اسکاتلند کاملا از انگلستان جدا بوده است. آن‌ها بیش از یک میلیون سال قبل با یکدیگر برخورد کردند و بعد از آن به یکدیگر چسبیدند به همین دلیل هنوز هم ترکیب‌های زمین‌شناسی آن با یکدیگر فرق می‌کنند.

map

  • با توجه به گزارش Daily Mail در سال ۲۰۱۱، اسکاتلندی‌ها در میان مردم کوتاه قد انگلستان مشخص بودند. طبق گزارشی دیگر حدود ۲۰۰ سال پیش بین مردمان این دو کشور مورد مشترکی نبوده است. اسکاتلندی‌ها هم نسبت به انگلیسی‌ها قد بلندتر بودند.
  • اسکاتلندی‌ها تعداد سربازان زیادی را در طول جنگ جهانی اول از دست دادند.
  • اسکاتلند در غالب کشور پروتستان است. برخلاف واقعیت، کلیسای کاتولیک اسکاتلندی‌ها بیشترین تعداد پروتستانی را در طول روز نسبت به کل جهان به خود می‌بیند.
  • تا زمانی که اسکاتلند بخشی از انگلستان بود، نماینده‌ی دولت اسکاتلند به پادشاهی انگلستان رسید، نامش ملکه Elizabeth II است. در ژوئیه سال ۱۹۹۹ ملکه Elizabeth II اولین مجلس را در طول ۳۰ سال افتتاح کرد. در آن زماناعلام شد مجلس در مقابل خدمات بهداشتی، اجتماعی و دولتی مسئول است.

Elizabeth-II

  • زبان انگلیسی زبان رسمی کشور اسکاتلند است و در‌صد بسیار کمی از مردم به زبان اسکاتلندی (Gaelic Scottish) صحبت می‌کنند.
  • حیوان رسمی این کشور تک‌شاخ است.تک‌شاخ  همچنین به‌عنوان نشان ملی بریتانیا هم به حساب می‌آید. باور‌ها بر این است که تک‌شاخ به‌معنای اسبی تک شاخ و وحشی بود که توسط یک زن باکره رام می‌شد.
  • پرچم اسکاتلند پس‌زمینه‌ای آبی دارد که صلیب سنت اندرو ( Andrew) روی آن است. این صلیب مقدس حامی اسکاتلندی‌ها بوده است.

flag

  • جمعیت اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ حدود ۵،۳۲۷،۷۰۰ نفر بوده است.
  • اگرچه ادینبرگ پایتخت اسکاتلند است، اما بزرگ‌ترین شهر آن نیست بزرگ‌ترین شهر اسکاتلند گلاسکو (Glasgow) است.
  • اسکاتلند سیستم آموزش‌وپرورش گسترده‌ای دارد و پیش از زمان اسپارت یونان اولین کشوری بود که سیستم آموزشی را برای عموم مردم قرار داد. علاوه بر این چهاردهمین دانشگاه اسکاتلند به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های جهان به حساب می‌آید.

14-Scottish-universities

  • آب‌وهوای اسکاتلند معتدل اقیانوسی و معمولا بسیار متغیر است. دما در آنجا در مقایسه با انگلستان پایین‌تر است.
  • قوانین اسکاتلند بسیار منحصربه‌فرد است، مثلا در موارد جنایی اجازه‌ی سه بار تجدید نظر حکم را می‌دهد.

با توجه به گفته‌های بالا ، اسکاتلند دارای مناظر و چشم‌اندازهای زیبا، آب‌وهوایی فوق‌العاده، دریاچه‌های زیبا و فرهنگی غنی است. در کل کشوری است که می‌تواند در لیست دیدنی‌های هر فردی قرار بگیرد. منبع: Buzzle

مطالب مرتبط:

دیدگاه