کوچ سرفینگ؛ شبکه اجتماعی گردشگری

عماد جعفری
عماد جعفری یکشنبه، ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۰
کوچ سرفینگ؛ شبکه اجتماعی گردشگری

کوچ سرفینگ (couchsurfing) یک شبکه اجتماعی است که در آن گردشگران می‌توانند با میزبانان مهمان‌نواز هر کشور ارتباط برقرار کنند. این شبکه اجتماعی در حال حاضر سه میلیون عضو از ۲۴۶ کشور دنیا دارد. با کجارو همراه باشید تا با این شبکه اجتماعی آشنا شویم.

ایده اولیه کوچ سرفینگ درخواست از مردم مهمان‌نواز دنیا برای پذیرایی از گردشگران بود، رفتار مهربانانه‌ای که برای هزاران سال در سراسر دنیا قدمت داشت. کوچ سورفینگ توسعه یافت و راه ارزان و هیجان‌انگیزی را برای گردشگران فراهم کرد.

Couchsurfing_a

کوچ سرفینگ

کوچ سرفینگ ایده اقامت گردشگران در خانه‌ی میزبانان مهمان‌نواز هر کشور را مطرح کرد و این ایده با استقبال گرم مردم دنیا مواجه شد. این شبکه اجتماعی راه گردشگری با هزینه کم را هموار کرد. میزبانان کوچ سرفینگ بیشتر از گردشگران و مهاجران سابق هستند که به برقراری ارتباط با گردشگران امروزی علاقه‌مند هستند. آن‌ها با عضویت در این سایت و ارسال تصاویری از خانه و محل زندگی‌شان گردشگران را به اقامت در خانه خود دعوت می‌کنند. در این شبکه اجتماعی نه‌تنها گستره‌ای از محل‌های اقامت رایگان را می‌کنید بلکه با میزبانی مهمان‌نواز آشنا می‌شوید، که در بازدید از جاذبه‌های گردشگری مقصدتان به شما کمک شایان توجهی می‌کند. کوچ سرفینگ به‌طور قابل‌توجهی هزینه‌های سفر شما به کشورهای گران‌قیمتی چون هنگ‌کنگ، کره جنوبی و سنگاپور را کاهش می‌دهد. میزبانان این کشورها، بیشتر علاقه‌مند به آشنایی بافرهنگ گردشگران کشورهای مختلف، تقویت زبان انگلیسی و گاهی هم‌ صحبت در مورد همکاری تجاری هستند.

couch_surfing

couchsurfing.com در سال ۲۰۰۴ برای امکان برقراری ارتباط میان گردشگران و میزبانان در دسترس عموم قرار گرفت. این وب‌سایت امکانات بسیار بیشتری از سایر شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک در اختیار اعضایش قرار می‌دهد. عضویت در این شبکه اجتماعی رایگان است. اگرچه برای دسترسی بیشتر به برخی امکانات این وب‌سایت باید مقدار کمی بپردازید. couchsurfing.com  چیزی بیشتر از معرفی یک محل اقامت به شما عرضه می‌کند. در این شبکه اجتماعی می‌توانید دوستان واقعی (و نه مجازی!) بیابید با گردشگران دیگر آشنا شوید و درباره جاذبه‌های گردشگری و شرایط مقصد سفر خود اطلاعات بیشتری کسب کنید. تالارهای گفتگوی متعددی در زمینه‌های مختلف از راهنمای گردشگری شهرهای مختلف گرفته تا اطلاعات لازم برای خرید دوچرخه در این وب‌سایت شکل‌گرفته‌اند. این تالارهای گفتگو اغلب به‌وسیله داوطلبانی که به سفیر شهرت گرفته‌اند اداره می‌شود. گروه‌های موجود در این شبکه اجتماعی هم اغلب برنامه‌ها و گردهمایی‌های غیر رسمی مرتبط با گردشگری برگزار می‌کنند. حتی اگر قصد سفر ندارید در این شبکه دوستان جهانگرد خوبی پیدا خواهید کرد.

مزایای کوچ سرفینگ

در کنار مزیت روشن کوچ سرفینگ یعنی اقامت راحت و مجانی، بهره بردن از میزبانی مهمان‌نواز که جاذبه‌های گردشگری مقصد سفرتان را به شما معرفی و گاه شما را همراهی می‌کند سرمایه بزرگی محسوب می‌شود. میزبان شما برای بازدید از بهترین نقاط مقصد سفرتان که گاه از چشم کتاب‌های راهنمای گردشگری هم دور مانده، بهترین  راهنما است. همچنین او می‌تواند در نحوه بهینه کردن سایر هزینه‌هایتان به شما کمک کند. تجربه نشان داده دوستی‌هایی که در کوچ سرفینگ شکل‌گرفته‌اند بسیار صمیمی‌تر از آن است که بعد از پایان سفر فراموش شوند. مزیت دیگر سفر از طریق کوچ سرفینگ این است که شما نیازی به تهیه از غذا از رستوران ندارید. می‌توانید همانند زندگی در محل سکونتان مواد اولیه غذایی تهیه‌کرده و در آشپزخانه میزبانتان غذای سالم و ارزان‌تری تهیه کنید.

آیا سفر از طریق کوچ سرفینگ امنیت کافی به همراه دارد؟

درحالی‌که بسیاری از رسانه‌ها شما را از همراهی افراد ناشناس در سفر منع می‌کنند، سامانه هوشمند کوچ سرفینگ می‌تواند برای شما اطمینان خاطر ایجاد کند. در قدم اول شما نوع میزبان خود را بر اساس جنسیت و تأهل یا تجرد انتخاب می‌کنید. سپس می‌توانید اطلاعات شخصی به اشتراک گذاشته هریک از میزبانان را بررسی کنید. نکته‌ای که بیش از همه به شما اطمینان خاطر می‌دهد، بازخورد تجربه‌ها و گزارش‌هایی است که سایر گردشگرانی که قبلاً در خانه میزبان اقامت داشته‌اند روی صفحه میزبان  منتشر کرده‌اند.  با مطالعه این بازخوردها می‌توانید درباره شخصیت و رفتار میزبانتان دید دقیق‌تری پیدا کنید. برای جزییات هم می‌توانید با گردشگرانی که این بازخوردها را نوشته‌اند ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها درباره‌ی شرایط سفر و نحوه برخورد میزبان سؤال کنید. علاوه براین‌ها میزبان‌ها هم می‌دانند اگر گردشگران از پذیرایی آن‌ها رضایت نداشته باشند بازخورد مناسبی از آن‌ها منتشر نمی‌کنند و برای پذیرایی از گردشگران بعدی با مشکل مواجه خواهند شد. در پایان هم می‌توان گفت ۳ میلیون عضو این شبکه اجتماعی پشتوانه‌ای برای اعتبار و امنیت سفر از طریق کوچ سرفینگ است.

چگونه گردشگری خوبی برای میزبانمان باشیم؟

باید در نظر داشت که استقبال میزبان از شما به این معنی نیست که وی می‌تواند تمام‌ وقت و محل اقامت خود را در اختیار شما قرار دهد. میزبانان بیشتر با هدف آشنایی و مصاحبت با گردشگران از آنان پذیرایی می‌کنند. بنابراین همزمان با آنکه سعی می‌کنید در برنامه‌های میزبانتان اختلال ایجاد نکنید کمی هم برای مصاحبت و همراهی با میزبانتان وقت بگذارید. گرفتن هدیه و دعوت متقابل از او برای سفر، می‌تواند خاطره شیرینی برای او به‌جای بگذارد. به خاطر داشته باشید اگر از پذیرایی میزبانتان رضایت داشتید، برای او بازخورد صمیمی و دوستانه‌ای در صفحه شخصی‌اش در کوچ سرفینگ به یادگار بگذارید، تا دیگر گردشگران هم شانس مصاحبت با میزبانی مناسب را داشته باشند.

مطالب مرتبط:

منبع goasia

دیدگاه