آیا پرو مقصد امنی برای سفر است؟

حمیده کریمی
حمیده کریمی شنبه، ۶ مهر ۱۳۹۸ ساعت ۱۷:۰۰
آیا پرو مقصد امنی برای سفر است؟

پرو کشوری در آمریکای جنوبی است که جاذبه‌های گردشگری بسیار متنوع و جذابی دارد. آیا پرو برای سفر کردن، امن و بی‌خطر است؟ در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم.

پرو این روزها گردشگران زیادی دارد و تعداد این گردشگران به آماری رکوردشکن رسیده است. بیش از چهار میلیون نفر امسال به این کشور سفر کرده‌اند تا گشت و گذار در سومین کشور بزرگ آمریکای جنوبی را تجربه کنند.

فرقی نمی‌کند که اهداف گردشگران از سفر به پرو چه باشد. گشت و گذار در پایتخت پر جنب و جوش و جذاب پرو یعنی شهر لیما، یا بازدید از ماچو پیچو که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری دنیا است یا دیدن جزیره‌های شناور دریاچه تیتیکاکا. این روزها سیل جمعیت گردشگران روانه پرو شده است.

البته گاهی خبرهایی در مورد دزدی و کلاه برداری از گردشگران در پرو شنیده می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افرادی که در گوشه و کنار دنیا قصد سفر به این کشور دیدنی را دارند، نگران می‌شوند و شاید به فکر کنسل کردن سفر خود بی‌افتند. یکی از سوالاتی که برای این دسته از افراد زیاد مطرح می‌شود این است که آیا سفر کردن به پرو سفری امن و بی‌خطر است؟

جاذبه های گردشگری پرو

امروز در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم.

اگر قصد دارید سفری بی‌نظیر و فراموش نشدنی به آمریکای جنوبی داشته باشید و در طول سفر از دیدن جاذبه‌های متنوع لذت ببرید، پرو را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کنید. با کمک کجارو می‌توانید بهترین تور پرو را جست‌وجو و مقایسه و خریداری کنید و از سفری بی‌دغدغه لذت ببرید. در کجارو امکانی فراهم شده است تا بهترین تورهای ارائه شده توسط معتبرترین آژانس‌های گردشگری را بررسی و مقایسه کنید و با توجه به شرایط خود، بهترین تور را انتخاب کنید.

آیا سفر به پرو امن است؟ در سفر به این کشور، باید مراقب چه نکات و خطراتی باشد؟ قبل از سفر چه اخطارهایی را باید در نظر بگیرید؟

در ادامه به این سوالات و سوالات دیگر در مورد امنیت سفر به پرو جواب می‌دهیم.

۹ نکته امنیتی در مورد سفر به پرو که باید بدانید

امنیت در پرو

در حالت کلی، پرو یک کشور امن برای بازدید و سفر است. در پرو با مشکلاتی مثل قتل و آدم ربایی مواجه نخواهید شد؛ ولی سفر به پرو نیازمند این است که کمی بیشتر از سایر مقصدها، هوشیار و حواس‌جمع باشید. جرایم مختلفی در پرو وجود دارد که ممکن است گردشگران را هم درگیر کند؛ البته گردشگرانی که بی ملاحظه باشند و به دقت اطراف خود را زیر نظر نگیرند.

در ادامه، ۹ نکته امنیتی را عنوان می‌‌کنیم که به شما کمک می کند تا سفری امن و بی‌خطر به پرو داشته باشید. با در نظر داشتن این نکات مطمئن خواهید شد که سفرتان به پرو بدون هیچ مشکلی خواهد بود.

۱. مخفی کردن وسایل گران قیمت

از اینکه وسایل و متعلقات گران قیمت خود را در معرض دید دیگران قرار دهید، اجتناب کنید. زیورآلات خود را مخفی کنید یا بهتر است که اصلا همراه خود نبرید و در خانه بگذارید. علاوه بر زیورآلات، سعی کنید سایر وسایل گران قیمت شما مثلا گوشی موبایل یا تبلت، در دید دیگران قرار نداشته باشد.

همیشه حواستان به وسایل‌تان باشد. در خیابان‌ها ایرپادتان را همراه نبرید. سعی کنید تا جایی که ممکن است با همراه داشتن وسایل گران قیمت، خودتان را هدف دزدها قرار ندهید. در واقع با رفتار خود می‌توانید این پیام را منتقل کنید که «من حامل کلی وسایل گران قیمت هستم.» سعی کنید آن‌ها را پنهان کنید تا دزدها را به سمت خود نکشید.

۲. هوشیاری در برابر دزدها

در مورد دزدها و جیب برهایی که دو تایی یا گروهی کار می‌کنند، هوشیار باشید. آن‌ها با روش‌های مختلفی سعی می‌کنند با همکاری هم از شما دزدی کنند. مثلا یکی از آن‌ها تلاش می‌کند تا حواستان را پرت کند و دزد دیگر، از این حوا‌س پرتی استفاده می‌کند و تصادفا با شما برخورد می‌کند. در نهایت یک نفر دیگر از این فرصت استفاده می‌کند و زمانی که اصلا حواستان به وسایلتان نیست، آن‌ها را می‌دزدد.

افرادی که حواستان را پرت می‌کنند ممکن است همیشه فرد بزرگسالی نباشند. گاهی دزدها با همکاری گروهی از بچه‌ها، تلاش می‌کنند تا هوشیاری را از شما بگیرند و شرایط دزدی را برای خودشان فراهم کنند.

۳. هوشیاری در برابر جیب‌برها

جیب بری یکی از جرایمی است که معمولا در مقصدهای شلوغ و توریستی زیاد است. در پرو هم مراقب جیب‌برها باشید. در مکان‌های شلوغ و اماکن عمومی حمل و نقل همیشه مراقب باشید چون ممکن است کسانی در کمین شما باشند تا از جیب‌تان چیزی را بدزدند.

البته دزدی آن‌ها به جیب‌بری محدود نمی‌شود. ممکن است کیف‌های شما را پاره کنند تا از داخل آن چیزی بدزدند یا اینکه آن‌ها را از دسته ببرند. همیشه مقداری پول نقد در یک جیب دیگر خود بگذارید. به این ترتیب موقع پرداخت هزینه‌ها، لازم نیست همه پول و کیف خود را بیرون بیاورید و مورد توجه دزدها قرار بگیرید.

۴. اجتناب از سفر در شب

تا جایی که ممکن است از سفر کردن در طول شب پرهیز کنید. یکی از مواقعی که دزدی در آن‌ها زیاد گزارش می‌شود زمانی است که مسافران از تاکسی در یک شب خلوت پیاده می‌شوند. البته این مورد بیشتر در مناطق شهری وجود دارد. همچنین گزارش‌هایی از راهزنی در برخی از مناطق شهر لیما از جمله تینگو ماریا، ثبت شده است.

اگر ناچارید که در شب سفر کنید حتما حداقل با یکی از دوستان خود همراه شوید. در شرایطی که گیر دزدها می‌افتید، همراه داشتن یک نفر دیگر می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بهتر است همیشه یه جفت چشم و گوش اضافه همراهتان باشد تا بتوانید شرایط خطرناک را حس کنید و از آن دوری کنید.

۵. انتخاب سرویس‌های اتوبوس قابل اطمینان

برای رفت و آمد، از سرویس‌های اتوبوس قابل اطمینان استفاده کنید. همیشه ارزان‌ترین راه برای رفت و آمد، امن‌ترین راه نیست. برخی از شرکت‌های اتوبوس ارزان‌قیمت راننده‌های بسیار بی‌ملاحظه‌ای دارند و مشکلات فراوانی برای اتوبوس‌های آن‌ها پیش می‌آید.

علاوه بر این، در پرو نرخ تصادفات ترافیکی بسیار بالا و وحشتناک است. به همین دلیل برای اینکه امنیت و سلامتی شما در طول سفر حفظ شود، بهتر است کمی بیشتر هزینه کنید و از سرویس‌های اتوبوس گران قیمت‌تر استفاده کنید. از جمله شرکت‌های معتبر اتوبوس‌رانی در پرو می‌توان به این موارد اشاره کرد: شرکت کروز دل سور (Cruz del Sur)،‌ سیوا (Civa)، مویل تورز (Movil Tours) و اولترسا (Oltursa).

۶. اجتناب از مصرف مواد

از مصرف مواد مخدر اجتناب کنید. این کار در همه جای دنیا ممکن است شما را به دردسرهای بزرگی بی‌اندازد. از آنجایی که پرو مقدار زیادی کوکائین تولید می‌کند و در این زمینه شهرت دارد، بسیاری از گردشگران به خصوص کوله‌گردان جوان تمایل پیدا می کنند تا مواد مخدر را امتحان کنند؛ ولی مطمئن باشید که به هیچ عنوان ارزش ریسک کردن ندارد.

مقامات امنیتی به‌خاطر خرید مواد مخدر شما را بازداشت می‌کنند و تا ۱۵ روز در بازداشت می‌مانید. خرید مواد مخدر در پرو، به‌نوعی حمایت از جرایم سازمان‌دهی شده است؛ بنابراین هوشمندانه رفتار کنید و دور خرید و مصرف مواد را خط بکشید.

۷. یادگیری زبان اسپانیایی

فرهنگ پرو

قبل از سفر سعی کنید مقداری زبان اسپانیایی یاد بگیرید. اینکه چند جمله پایه اسپانیایی بلد باشید، به شما کمک می‌کند تا در شرایط مختلف بتوانید از پس خودتان بر بیایید؛ مثلا زمانی که به دردسر افتاده‌اید و به کمک نیاز دارید. در این شرایط واقعا دانستن زبان مقصد به کارتان می‌آید.

با استفاده از اپلیکیشن‌های آموزش زبان مثل ممرایز یا دولینگو می‌توانید جملات و کلمات ضروری و پایه را یاد بگیرید. یا می‌توانید دوره‌های تخصصی‌تر و کامل‌تری مثل رزتا استون را بگذرانید. علاوه بر این، می‌توانید از گوگل ترنسلیت هم استفاده کنید تا جملات و کلماتی که می‌بینید ترجمه کنید.

۸. دوری از نواحی کاشت کوکا

در دره هوالاگا در شمال تینگو ماریا، هنوز هم کوکائین تولید می‌شود. در همین مناطق در سال‌های اخیر گروهی به نام شاینینگ پس، که یک سازمان کمونیستی انقلابی است، جرایم خشونت‌آمیز زیادی داشته است. با وجود اینکه گردشگران معمولا هدف قاچاقچیان مواد مخدر یا اعضای این گروه قرار ندارند؛ ولی باز هم وقتی به این قسمت‌های پرو سر می‌زنید، باید حسابی مراقب باشید.

۹. خرید بیمه مسافرتی

حتما قبل از سفر به تهیه بیمه مسافرتی اقدام کنید. در شرایطی که اتفاق ناخوشایندی پیش بیاید، اگر بیمه مسافرتی داشته باشید، سفرتان با استرس و دغدغه کمتری همراه خواهد بود. البته برای همه سفرهای خود باید بیمه مسافرتی تهیه کنید؛ ولی پرو مقصدی است که متاسفانه در آن جرایم زیادی رایج است و به همین دلیل در این کشور باید بیشتر مراقب باشید و با اطمینان بیشتری سفر کنید. این اطمینان خاطر را می‌توانید با تهیه بیمه مسافرتی برای خود تامین کنید.

حتما بیمه شما باید نیازهای درمانی یا شرایط اضطراری سفر را پوشش دهد.

پرسش و پاسخی در مورد امنیت در پرو

با در نظر گرفتن نکاتی که مطرح کردیم، می‌توانید سفری امن و بی‌خطر به گوشه و کنار پرو داشته باشید حتی اگر کوله‌گرد باشید. در ادامه به چند مورد از سوالات رایج در مورد امنیت پرو پاسخ می‌دهیم:

آیا ماچو پیچو برای بازدید گردشگران، امن است؟

امنیت در پرو

ماچو پیچو یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری پرو است و در این منطقه، بیشتر از هر جای دیگری در پرو، امنیت خواهید داشت. معمولا برای بازدید از ماچو پیچو همراه با یک گروه یا در قالب یک تور پیاده‌گردی خواهید کرد. به همین دلیل احتمال وجود دزدها و جیب‌برها کمتر است. در شهرهایی مثل کوزکو و لیما باید بیشتر مراقب باشید.

مهم‌ترین نکته‌ای که در تورهای پیاده‌گردی به سمت ماجو پیچو باید در نظر داشته باشید، حفظ سلامتی است. اطمینان حاصل کنید که آب کافی به مقدار زیاد همراهتان دارید. حتما از کرم ضدآفتاب و کلاه استفاده کنید تا از تابش‌ آفتاب و گرمای هوا در امان بمانید.

اگر بدنتان نتواند با ارتفاع بالا تطبیق پیدا کند، ممکن است دچار مشکل ارتفاع‌زدگی شوید. اگر احساس ناخوشایند و احساس بیماری دارید، آن را جدی بگیرید. قبل از اینکه به سمت ماچو پیچو راه بی‌افتید برای دوری از ابتلا به ارتفاع‌ زدگی، حداقل دو روز در شهر کوزکو بمانید.

جاذبه های گردشگری پرو

در نهایت اگر همراه با یک راهنما سفر می‌کنید که البته توصیه ما هم همین است که حتما راهنما داشته باشید، اطمینان حاصل کنید که راهنمای شما، مدارک مربوطه و مجوزهای لازم را دارد. چون ممکن است برخی راهنماهای بدون مجوز، شما را از مسیرهای ناشناس یا اشتباه ببرند.

آیا پرو کشور امنی برای تنها سفر کردن است؟

تنها سفر کردن در پرو بسیار رایج است و معمولا افراد زیادی را خواهید دید که تنهایی سفر می‌کنند و کوله‌گرد هستند. با تعداد زیادی از آن‌ها ارتباط برقرار خواهید کرد و در نتیجه در سفر به پرو زیاد تنها نمی‌مانید.

ولی سفر کردن و بیرون ماندن در شب، همیشه بهتر است که گروهی باشد؛ ولی در حالت کلی، تنها سفر کردن در پرو زیاد خطرناک‌تر از سفر همراه با دوست و شریک زندگی نیست.

فراموش نکنید که تا جایی که ممکن است متمایز به نظر نرسید و شبیه به توریست‌ها نباشید. لباس‌های فاخر و گران‌قیمت نپوشید. وسایل گران‌قیمت خود را در مقابل چشم دیگران استفاده نکنید. اگر گم شدید، یک جا نایستید و به نقشه‌ها خیره نشوید.

در مجموع کاری نکنید که متمایز از دیگران، ترسیده و نگران، گم شده و... به نظر برسید. چون در این صورت خودتان را هدف دزدها قرار می‌دهید. آن‌ها معمولا دنبال افرادی هستند که وسایل گران‌قیمت دارند یا سردرگم به نظر می‌رسند و چنین افرادی را قربانی دزدی بعدی خود می‌کنند.

آیا سفر به پرو با کودکان، امن و مطمئن است؟

در مجموع، همراه بردن بچه‌ها در سفر به پرو، ناامن نیست. خانواده و بچه‌ها در فرهنگ اهالی پرو اهمیت زیادی دارند و مطمئن باشید که از شما خانواده و فرزندان‌تان به خوبی استقبال می‌شود.

ولی همواره مراقب بچه‌های کوچک باشید. چون معمولا احتمال بیمار شدن آن‌ها به‌خاطر مصرف آب تصفیه نشده، بیشتر از بزرگسالان است. بهتر است بچه‌های زیر سه سال را به ارتفاعات بالا مثلا ماچو پیچو نبرید.

آیا پرو برای سفر خانم‌ها امن و مناسب است؟

فرهنگ پرو

سفر به پرو صرفا برای خانم‌ها خطرناک‌تر نیست؛ ولی ممکن است قربانی توجهات بیجا شوید که معمولا به شکل متلک‌گویی در خیابان است. کافی است به این متلک‌ها توجهی نکنید و به راه خود ادامه دهید. تا جایی که ممکن است سعی کنید تنها نباشید. به خصوص بعد از غروب آفتاب و شب‌ها چون در این شرایط، دزدها شما را به‌عنوان طعمه راحتی می‌بینند.

اگر تنها سفر می‌کنید و به کمک نیاز دارید، بیشتر اهالی پرو درک می کنند و تا جایی که بتوانند همه تلاش‌شان را می کنند تا شما را از شرایط سخت نجات دهند.

آیا آب در پرو سالم و مطمئن است؟

آب لوله‌کشی در پرو فراوان است و همه جا لوله‌کشی شده است؛ ولی توصیه می‌شود آبی که قصد نوشیدن آن را دارید، در پرو حتما بجوشانید. اطمینان حاصل کنید که آب را حداقل برای یک دقیقه حتما بجوشانید تا هر نوع آلودگی آن از بین برود. از قرص‌های مخصوص تصفیه آب هم می‌توانید استفاده کنید تا مطمئن باشید آبی که می‌نوشید کاملا سالم است.

علاوه بر این، همیشه یک بطری آب چند بار مصرف همراه داشته باشید تا از پلاستیک‌های یک بار مصرف استفاده نکنید.

آیا تاکسی‌ها در پرو امن هستند؟

تاکسی‌ها در پرو نسبتا امن هستند؛ ولی حتما باید اطمینان حاصل کنید که سوار تاکسی‌های تایید شده و دارای مجوز شوید. حتما قبل از سوار شدن در مورد نرخ تاکسی‌ها اطلاع پیدا کنید تا پول اضافه از شما نگیرند. اگر نیاز به تاکسی دارید، از کارکنان هتل یا هاستل محل اقامت خود بخواهید که برایتان تاکسی بگیرند. یا اینکه در مورد نرخ تاکسی‌ها از آن‌ها سوال کنید.

قبل از سوار شدن سر قیمت با راننده به توافق برسید. چون تاکسی‌ها از تاکسی‌متر استفاده نمی‌کنند به همین دلیل، به‌راحتی ممکن است هزینه‌های بسیار بالاتری برای تاکسی بپردازید.

بهتر است شب و تنها سوار ماشین نشوید به‌خصوص اگر خانم هستید و تنها سفر می‌کنید.

جمع‌بندی

جاذبه های گردشگری پرو

پرو یک مقصد گردشگری خارق‌العاده است. فرقی نمی‌کند که علایق شما چه باشد. فرهنگ شگفت‌انگیز، مردم مهمان نواز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر طبیعی و آثار تاریخی باشکوه از جمله جاذبه‌هایی است که گردشگران را از سراسر دنیا به پرو می‌کشد. هر کسی باید در زندگی فرصتی برای دیدن این زیبایی‌ها در نظر بگیرد.

در مجموع، لازم نیست نگران امنیت شخصی خود در سفر به پرو باشید. معمولا رایج‌ترین مشکلی که گردشگران پرو با آن درگیر هستند، دزدی و جیب‌بری است. به همین دلیل با داشتن کمی دقت بیشتر و حواس جمع، می‌توانید از خودتان در برابر این شرایط محافظت کنید.

اگر وسایل گران قیمت همراهتان نباشد و مقدار زیادی پول نقد در کیف و جیب خود نداشته باشید، احتمال این مشکلات برای شما بسیار کم می‌شود.

پرو نسبتا کشوری امن برای سفر است. جاذبه‌های بی‌نظیر آن ارزش سفر کردن دارد. پس به‌خاطر مشکلاتی که با کمی دقت و توجه، قابل پیشگیری است، فرصت دیدن این کشور زیبا و جاذبه‌های خاص آن را از دست ندهید.

مطالب مرتبط:

منبع nomadicmatt

دیدگاه