توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می‌شود

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۲۸ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۰۰
توکیو برای برگزاری دو رویداد مهم ورزشی آماده می‌شود

جام جهانی راگبی ۲۰۱۹ و المپیک تابستانی ۲۰۲۰، دو رویداد مهم ورزشی هستند که به میزبانی توکیو برگزار خواهند شد و همین امر باعث تغییر‌وتحولات زیادی در این شهر شده است.

توکیو میزبانی دو رویداد بزرگ ورزشی دنیا: جام جهانی راگبی و المپیک تابستانی ۲۰۲۰ را برعهده دارد و در حال انجام آخرین مراحل آماده‌سازی‌ها است. هواداران ورزشی در سفر به پایتخت ژاپن شاهد چه تغییروتحولاتی خواهند بود؟

اول از همه اینکه مسافران تنها نخواهند بود. تعداد گردشگران خارجی ژاپن از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ سه‌ برابر و به بیش از ۳۱ میلیون نفر رسیده است که حدود ۱۰ میلیون نفر از آن‌ها از توکیو دیدن می‌کنند و همین امر از رونق صنعت گردشگری این شهر حکایت دارد. پیش‌بینی می‌شود که تعداد گردشگران خارجی ژاپن تا سال ۲۰۲۰ به ۴۰ میلیون نفر برسد. با این حال، برخلاف سایر مقاصد گردشگری این کشور که تلاش می‌‌کنند وضعیت خود را با افزایش تعداد گردشگران ‌وفق دهند، شهر توکیو به‌واسطه‌ی وسعت و مجموعه اقدامات آماده‌سازی که انجام داده، تاکنون مشکلی با ازدحام گردشگر نداشته است.

آغاز جام جهانی راگبی

توکیو

با شروع جام جهانی راگبی در ۲۹ شهریور (۲۰ سپتامبر) در استادیوم توکیو، آماده‌سازی‌های توکیو به بوته‌ی آزمایش گذاشته می‌شود. مسابقات راگبی در ۱۲ شهر ژاپن برگزار می‌شود و انتظار می‌رود که حدود ۶۰۰ هزار هوادار برای تماشای بازی‌ها به ژاپن سفر کرده و یک‌سوم بلیط بازی‌ها را خریداری کنند. اکثر این گردشگران از کشورهای فعال در راگبی یعنی جزایر بریتانیا، فرانسه، استرالیا، نیوزیلند و آفریقای جنوبی خواهند بود. برگزارکنندگان این رویداد متعهد شده‌اند که کلیه‌ی امکانات لازم را برای برپایی بازی‌های مهیج و قابل‌قبول فراهم کنند و در همین راستا از ۱۳ هزار داوطلب که بسیاری از آن‌ها مسلط به زبان انگلیسی هستند نیز در ایام مسابقات استفاده خواهند کرد.

استادیوم توکیو حدوداً ۱۸ کیلومتر با غرب بخش مرکزی شهر فاصله دارد؛ با این حال دو منطقه‌ی هواداری: میدان ورزش‌های توکیو و میدان ایستگاه چوفو یا تالار سیتی گرین چوفو نیز برای تماشای مسابقات در نظر گرفته شده است. به‌غیر از بازی‌های تیم ملی ژاپن، بارهای محلی احتمالاً به تماشای بازی‌های پایان فصل بیسبال یا نمایش‌های مختلف از تلویزیون مشغول خواهند بود تا تماشای راگبی. به همین دلیل برخی کسب‌وکارها نظیر گروه هتل‌های اینترکانتیننتال ANA درصدد حل این مشکل برآمده‌اند و با ایجاد فضاهایی در بارها و هتل‌ها که امکان تماشای زنده‌ی مسابقات را فراهم می‌کنند، به‌دنبال جذب بازدیدکنندگان خارجی و هواداران بومی ورزشی هستند. تسویوشی اوتا، رئیس گروه هاب، می‌گوید:

بیشتر انتظار دارم، بازدیدکنندگان خارجی، فرهنگ بار را بفهمند که در اصل به خود ما تعلق دارد و از گپ‌وگفت و تماشای ورزش‌ها لذت ببرند.

توکیو

ورزش راگبی در ژاپن رو به پیشرفت است، به‌طوری که تیم ملی این کشور معروف به «شکوفه‌های شجاع» در جام جهانی چهار سال قبل موفق شد از سد آفریقای جنوبی بگذرد، اما این رشته‌ی ورزشی همچنان مورد توجه مردم این کشور نیست. تسویوشی اوتا می‌گوید:

افراد محلی با دیدن تعداد زیاد گردشگران خارجی متوجه شده‌اند که اتفاق بزرگی در ماه سپتامبر در شرف وقوع است و با آغوش باز از این گردشگران استقبال می‌کنند؛ اما بعید می‌دانم که اکثر این مردم بدانند، این جمعیت خارجی برای تماشای بازی‌های جام جهانی راگبی به ژاپن آمده‌اند. با این حال فکر می‌کنم که با آغاز مسابقات، فضای شهر و میزان علاقه‌ی مردم محلی تغییر خواهد کرد. مردم ژاپن زندگی روزمره‌ی ساکت و بی‌هیاهویی دارند، اما با فرارسیدن جشنواره‌ها بسیار پرشور و صمیمی می‌شویم. جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را به یاد دارم؛ چهارراه شیبویا حسابی پر جنب‌وجوش بود. تعدادی از بازدیدکنندگان که برای اولین بار از توکیو دیدن می‌کردند، هیجان‌ زیادی داشتند و شوروحال فوق‌العاده‌ای به شهر داده بودند.

اثراث مسابقات المپیک بر توکیو

توکیو

دولت ژاپن امیدوار است که تحت‌تأثیر رویداد المپیک، تعداد گردشگران این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر شود. المپیک، فرصتی ایده‌آل برای نشان‌دادن توکیو به دنیا است، موضوعی که اهمیت زیادی برای مسئولان دارد.

دولت ژاپن امیدوار است، تعداد گردشگران این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۰ میلیون نفر بیشتر شود

اوایل امسال، فرماندار شهر توکیو به رسانه‌ها گفت که این شهر تغییرات چمشگیری را تجربه خواهد کرد. او گفته بود:

برای اینکه این مسابقات را به یک موفقیت تبدیل کنیم و پایه‌گذار یک توکیوی جدید باشیم، سال ۲۰۱۹ از اهمیت زیادی برخوردار است.

از پیشرفت‌های مهمی که در دست انجام است، می‌توان به دروازه‌ی تاکاناوا (Takanawa Gateway) اشاره کرد که اولین ایستگاه جدید در خط آهن یامانوته از سال ۱۹۷۱ به حساب می‌آید و سال آینده آغاز به کار خواهد کرد. این ایستگاه که بین ایستگاه‌های تاماچی و شیناگاوا واقع شده است، با الهام از اریگامی سنتی ژاپنی، سقفی از شیشه و فولاد دارد و کنگو کوما، معمار مطرح ژاپنی که طراحی استادیوم ملی برای بازی‌های توکیو ۲۰۲۰ را بر عهده داشته، طراحی این ایستگاه را نیز انجام داده است.

توکیو

محوطه‌ی اطراف ایستگاه شیبویا نیز به‌عنوان بخشی از یک برنامه‌ی تحول چندساله در حال بازسازی است تا به قطب کسب‌وکار، حمل‌ونقل و سرگرمی در چند دهه‌ی آینده تبدیل شود. در همین راستا، شیبویا اسکرمبل اسکوئر (Shibuya Scramble Square) ساخته شده که یک آسمان‌خراش چندمنظوره‌ با ارتفاع ۲۳۰ متر است که درست بالای ایستگاه شیبویا قرار دارد و دارای سکوهای تماشا در فضای داخلی و خارجی خود است. این ساختمان در اول نوامبر برای امور تجاری افتتاح خواهد شد. یکی دیگر از پروژه‌های این منطقه که همه منتظر افتتاح آن هستند، موزه‌ی میجی جینگو (Meiji Jingu Museum) نام دارد که اثر دیگری از معمار ژاپنی، کنگو کوما است. این موزه که اواخر اکتبر آغاز به کار خواهد کرد، در کنار پارک یویوگی قرار دارد و طراحی آن به‌گونه‌ای بوده است تا با محیط سرسبز اطرافش ادغام شود و درعینِ حال آثار فرهنگی مهم را به نمایش بگذارد.

یکی از تغییرات درخورتوجه را می‌توان پوشش گسترده‌تر وای‌فای رایگان نه‌تنها در توکیو، بلکه در سراسر کشور ژاپن دانست

یکی دیگر از تغییرات درخورتوجه را می‌توان پوشش گسترده‌تر وای‌فای رایگان نه‌تنها در توکیو، بلکه در سراسر کشور ژاپن دانست که شامل ۱۰۸ ایستگاه قطار سریع‌السیر شینکانسن می‌شود. دولت توکیو برای رفع موانع زبانی هنگام مراجعه به رستوران، یک وب‌سایت خاص محلی راه‌اندازی کرده است که رستوران‌های دارای منوی چندزبانه را به کاربران نشان می‌دهد.

مکان‌های ورزشی جدید برای المپیک

توکیو

با آغاز المپیک، ۳۰ رویداد ورزشی در ۴۳ مکان برگزار خواهد شد و استادیوم ملی جدید نیز که کار ساخت آن به‌زودی به پایان می‌رسد، مهم‌ترین آن‌ها خواهد بود. این استادیوم در محل استادیوم اصلی ساخته شده است که برای بازی‌های المپیک ۱۹۶۴ به کار می‌رفت و فقط چند کیلومتر با مناطقی نظیر شیبویا، شینجوکو، گینزا و روپونگی که بین گردشگران خارجی معروف هستند، فاصله دارد. علاوه بر این، ۱۰ مکان عمومی از جمله پارک یویوگی و پارک هیبیا نیز این رویدادهای ورزشی را پخش خواهند کرد و ۸۰ هزار داوطلب (اکثراً مسلط به زبان انگلیسی)، بازدیدکنندگان را راهنمایی می‌کنند؛ همین موضوع نشان می‌دهد که شهر توکیو با تمام قوا آماده‌ی این رویداد است. هواداران خارجی که بلیط دارند، راهی خلیج توکیو خواهند شد، جایی که به‌طور سنتی منطقه‌ی گردشگری نیست، اما برای مسابقات المپیک و پارالمپیک مهیا شده و ۱۷ مکان برگزاری مسابقات و دهکده‌ی المپیک را در خود جای داده است. جالب است بدانید، در این منطقه ربات‌های انسان‌نمایی وجود دارند که مسیر دسترسی به اقامتگاه‌ها و جاذبه‌های اطراف را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهند.

رزرو هتل پیش از مسابقات المپیک

توکیو

بر اساس اعلام شرکت املاک و مستغلات CBRE، پیش‌بینی می‌شود که ۳۰ هزار اتاق هتل تا سال ۲۰۲۰ به تعداد اتاق‌های هتل توکیو اضافه شود که در مقایسه با سال ۲۰۱۷، جمعاً حدود ۱۲۰ هزار اتاق خواهد شد. یکی از هتل‌هایی که بیشترین انتظار از آن می‌رود، هتل اوکورا توکیو است که پس از بازسازی‌های گسترده‌ای که از سال ۲۰۱۵ کلید زده بود، به‌تازگی بازگشایی شده است. ساختمان اصلی هتل اوکورا در سال ۱۹۶۲ فعالیت خود را آغاز و با ارائه‌ی تلفیقی از فرهنگ سنتی ژاپنی با خدماتی در سطح جهانی، به‌سرعت طرفداران زیادی پیدا کرد. این هتل پس از چهار سال بازسازی، اکنون با ۵۰۸ اتاق لوکس در دو ساختمان در خدمت مسافران است. با این حال، برای اسکان جمعیت زیاد هواداران و گردشگرانی که در زمان بازی‌های المپیک به توکیو می‌آیند، به اتاق‌های هتل بسیار بیشتری نیاز است.

برای مردم محلی که می‌خواهند اتاق‌های مازاد منزل خود را از طریق سایت‌هایی نظیر ایربی‌ان‌بی و هتل‌های ارزان اجاره دهند، قوانین سختگیرانه‌تری در نظر گرفته شده و به همین دلیل گردشگران بهتر است خیلی پیش‌تر از زمان المپیک اقدام به رزرو جا کنند.

برای سایر مشکلاتی که ممکن است برای بازدیدکنندگان و مردم بومی پیش بیاید نیز پیش‌بینی‌های لازم انجام شده است. با اینکه، اکثر علائم موجود در ایستگاه‌ها و حمل‌ونقل عمومی توکیو به زبان ژاپنی و انگلیسی هستند، افزایش تعداد گردشگران باعث فشار بیشتر به زیرساخت‌های شهر، به‌خصوص متروی همیشه شلوغ و سایر خطوط قطار آن می‌شود. در همین راستا، اقدامات لازم برنامه‌ریزی شده است تا تماشاگران المپیک و مردان و زنان شاغل هنگام استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی باعث ازدحام و فشار بیشتر نشوند. به‌عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها ترغیب کسب‌وکارها برای تغییر ساعت کاری و دورکاری کارمندان است، هرچند هضم چنین چیزی در فرهنگ کاری سفت‌وسخت ژاپن که یکی از بیشترین ساعت‌های‌ کاری دنیا را دارد، دشوار به نظر می‌رسد.

توکیو

صرف‌نظر از اختلالات احتمالی، افراد زیادی مثل ماسارو اوکانو که به رانندگی تاکسی اشتغال دارد، مشتاقانه منتظر آغاز میزبانی این رقابت‌ها توسط توکیو و تغییرات بلندمدت‌ پیش‌بینی‌شده در این شهر هستند. این راننده‌ی ۶۹ ساله طی چند سال گذشته مشغول یادگیری زبان انگلیسی و قدری کره‌ای بوده است تا بتواند به جمعیت روبه رشد بازدیدکنندگان خارجی که سوار تاکسی او می‌شوند، خدمات بهتری ارائه کند. او می‌گوید:

وقتی مسافران خارجی را سوار می‌کنم، همیشه از آن‌ها می‌پرسم که از کجا آمده‌اند و سعی می‌کنم که به زبان خودشان با‌ آن‌ها احوالپرسی کنم. هرچه تعداد بازدیدکنندگان خارجی بیشتر شود، رفتار مردم ژاپن با آن‌ها صمیمانه‌تر خواهد شد. ژاپنی‌ها، انگلیسی پایه را می‌فهمند. بسیاری از علائم موجود در متروها به زبان انگلیسی، چینی و کره‌ای است. علاوه بر این، اپلیکیشن‌های گوشی‌های هوشمند نیز کمک‌کننده هستند. پس جای نگرانی نیست. با وجودی که این رویدادها شاید باعث ایجاد مشکلات ترافیکی در جاده‌ها و حمل‌ونقل عمومی شوند، اما همه‌چیز به خوبی پیش خواهد رفت.

اگر به توکیو سفر می‌کنید، کجارو فهرست کاملی از جاهای دیدنی توکیو را نیز در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید اطلاعات لازم درباره هر جاذبه گردشگری را از جمله آدرس، موقعیت مکانی روی نقشه، ساعات بازدید و... به‌دست آورده و سفر خود را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه