به زودی سفر در شهرهای آلمان، کمتر از یک فنجان قهوه هزینه خواهد داشت!

حمیده کریمی
حمیده کریمی سه شنبه، ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰
به زودی سفر در شهرهای آلمان، کمتر از یک فنجان قهوه هزینه خواهد داشت!

کاهش هزینه حمل و نقل عمومی، یکی از ایده‌هایی است که در آلمان برای تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی مطرح شده است.

از آنجایی که آلودگی ناشی از وسایل حمل و نقل و ماشین‌ها، نتایجی مخرب روی سلامتی ما و محیط زیست دارد، کشور آلمان امیدوار است که بتواند شهروندان بیشتری را به استفاده از اتوبوس، قطار و مترو تشویق کند. این کار را از طریق ارائه تخفیف برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی انجام می‌دهد و و طرحی دارد که در آن، قیمت بلیط را به روزی یک یورو کاهش داده است.

آلمان شبکه حمل و نقل عمومی قابل اطمینان، مدرن و هماهنگی دارد. تقریبا ۸۸ درصد از شهروندان در این کشور کمتر از یک کیلومتر تا ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی فاصله دارند. در واقع در همه شهرهای بزرگ و متوسط این کشور، به‌راحتی می‌توان بدون ماشین، در شهر جابه‌جا شد. با طرح جدیدی که قرار است اجرا شود، سفر در آلمان برای شهروندان شهرهای بزرگ و حتی حومه، راحت‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

کاهش هزینه حمل و نقل عمومی در آلمان

حزب سوسیال دموکرات آلمان (SDP) پیشنهاد داده است که قیمت بلیط‌های سالانه وسایل حمل و نقل عمومی به ۳۶۵ یورو یعنی روزی یک یورو کاهش پیدا کند. این برنامه برای مبارزه با تغییر اقلیم از طریق تشویق مردم به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی اجرا می‌شود.

بلیت‌های سالانه جدید برای همه اتوبوس‌ها، قطارها و متروی داخل یک شهر قابل استفاده است ولی برای سفر در مسیرهای طولانی معتبر نیست. این بلیت‌های ۳۶۵ یورویی در شهرهای بن و روتلینگتن در ابتدای سال برای سنجش میزان موفقیت آن معرفی شد تا میزان تاثیرگذاری آن بررسی شود. مونیخ هم به دنبال تامین سرمایه برای اجرای این برنامه است. میشل مولر شهردار برلین هم در تلاش است تا برنامه مشابهی را اجرا کند.

این طرح پیشنهادی از روی طرحی مشابه در وین مدل‌سازی شده است. در پایتخت اتریش، بلیت سالانه وسایل حمل و نقل عمومی ۳۶۵ یورو است و از جمعیت کمتر از ۲ میلیونی این شهر، ۸۰۰ هزار نفر از این بلیت‌ها استفاده می‌کنند.

کاهش هزینه حمل و نقل عمومی در آلمان

با وجود این بلیت‌ها، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بسیاری ارزان‌تر و سریع‌تر از ماشین شخصی است و فضاهای پارکینگ به نواحی حومه منتقل شده است.

در حالی که این طرح، جذاب به نظر می‌رسد، ممکن است در آلمان چالش‌هایی ایجاد کند. به‌عنوان مثال، اگر افراد زیادی از این طرح استقبال کنند، شبکه حمل و نقل عمومی باید برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون مردم، گسترش پیدا کند.

با وجود اینکه دولت آلمان متعهد شده است که طرحی به نام Verkehrswende یا انقلاب سبز بخش حمل و نقل را اجرا کند؛ ولی هنوز مشخص نیست که این پیشنهاد حزب سوسیال دموکرات با پشتیبانی و حمایت دولت آلمان مواجه شود یا خیر.

مطالب مرتبط:

منبع lonelyplanet

دیدگاه