افتتاح یک هتل موقت در شمالی‌ترین نقطه قطب شمال

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی یکشنبه، ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۰
افتتاح یک هتل موقت در شمالی‌ترین نقطه قطب شمال

شرکت مسافرتی لاکچری اکشن، یک هتل موقت در شمالی‌ترین نقطه‌ی زمین در قطب شمال برپا کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند در ازای پرداخت ۱۰۰ هزار دلار از این تجربه‌ی فراموش‌نشدنی لذت ببرند.

تابه‌حال آرزوی یک شب اقامت در کلبه‌های یخی اسکیموها (ایگلو) در قطب شمال را داشته‌اید؟ حالا یک فرصت یک‌ماهه برای علاقه‌مندان فراهم شده است تا با پرداخت ۱۰۰ هزار دلار، رویای خود را محقق کنند.

به‌زودی یک هتل موقت در شمالی‌ترین نقطه‌ی دنیا در آوریل سال ۲۰۲۰ افتتاح خواهد شد و تجربه‌ای تکرار نشدنی را در اختیار علاقه‌مندان به ماجراجویی قرار می‌دهد. «هتل ایگلوهای قطب شمال» (North Pole Igloos hotel) از ۱۰ گنبد حرارتی تشکیل شده است که مهمانان می‌توانند در وسط اقیانوس منجمد شمالی، زیر آسمان پرستاره بخوابند. جان هونکانن، مؤسس شرکت مسافرتی لاکچری اکشن که این پروژه‌ی جاه‌طلبانه را بر عهده دارد، می‌گوید:

قطب شمال سال‌های سال است که یکی از منحصربه‌فردترین مقاصد گردشگری دنیا به حساب می‌آید، اما هیچ امکانات اقامتی خوب و راحتی در آن وجود ندارد. هدفم این بود که با برپایی امکانات رفاهی در منطقه‌ای با سردترین وضعیت آب‌وهوایی، تجربه‌ی بسیار راحت‌تری را برای مسافران قطب شمال به وجود آورم.

قطب شمال

دسترسی به قطب شمال در بیشتر ایام سال امکان‌پذیر نیست، اما می‌توان در ماه آوریل با هلی‌کوپتر و در ماه‌های ژوئن و ژوئیه با کشتی به این منطقه سفر کرد. سالانه فقط حدود ۱۰۰۰ نفر به قطب شمال مسافرت می‌کنند که همین تعداد چاره‌ای ندارند جز اینکه شب را در چادر بگذرانند؛ علاوه بر این، برای حفظ ایمنی خود در محیطی با شرایط آب‌وهوایی بسیار سرد و یخ‌زده باید همه تجهیزات لازم را همراه بیاورند. هرچند اکنون ایگلوهای حرارتی علاوه بر توالت در داخل اتاق، یک مدیر کمپ مستقر در محل، راهنمای طبیعت قطب شمال، سرآشپز و تیم امنیتی نیز دارند. جان هونکانن می‌گوید:

ما همه تجهیزات را برای مهمانان فراهم کرده‌ایم؛ هرچند کسانی که به این منطقه سفر می‌کنند، باید روحیه‌ی یک کاوشگر یا دانشمند را داشته باشند.

مسافران قطب شمال به احتمال بسیار زیاد شانس تماشای شفق قطبی را خواهند داشت، به‌خصوص که این پدیده‌ی زیبا در ماه آوریل بسیار فعال است. بی‌دلیل نیست که این ماجراجویی گران‌قیمت است و کل پکیج آن ۱۰۵ هزار دلار می‌شود. در این پکیج، دو شب اقامت در سوالبار (آخرین شهر مرزی بین کشور نروژ و قطب شمال)، پرواز و تدارکات به قطب شمال و بازگشت از آن، یک شب اقامت در هتل ایگلوهای قطب شمال به‌همراه غذا و راهنما گنجانده شده است. این ایگلوها فقط در یک نقطه از یخچال‌های قطب شمال مستقر نیستند و در صورت تغییرات آب‌وهوایی، امکان انتقال آن‌ها به امن‌ترین مکان‌ها وجود دارد.

قطب شمال

در پکیج قطب شمال، مسافران دو شب در شهر مرزی سوالبار اقامت خواهند داشت، سپس با پروازی دوساعته با هلی‌کوپتر به کمپ یخی قطب شمال و در ادامه به محل استقرار هتل ایگلوهای قطب شمال برده می‌شوند. مسافران همچنین می‌توانند در صورت تمایل چند شبی را در هتل اوکتولا (Hotel Octola) متعلق به شرکت مسافرتی لاکچری اکشن سپری کنند که یک هتل پنج‌ستاره‌ی اختصاصی در شهر لاپلند فنلاند است و با پرداخت پول بیشتر، آموزش‌های لازم برای قطب شمال را فرابگیرند. با اینکه هدف اصلی این است که مسافران، قطب شمال را به شکلی جدید و منحصربه‌فرد تجربه کنند، اما هونکانن امیدوار است، مهمانان هتل ایگلوهای قطب شمال به‌عنوان یک پیام‌رسان عمل کنند و آگاهی دنیا نسبت به اثرات تغییرات اقلیمی در این منطقه را افزایش دهند. او می‌گوید:

هدف ما فقط ارائه‌ی تجربه‌ی قطب شمال نیست، بلکه می‌خواهیم به دنیا بگوییم، چه اتفاقاتی در شرف وقوع است و بحران اقلیمی چطور بر فرهنگ محلی، غذای محلی و حیوانات قطب شمال تاثیر گذاشته است. ما با مردم بومی سوالبار در ارتباط هستیم و مستقیماً با این تأثیرات دست‌وپنجه نرم می‌کنیم. می‌توان گفت که این سفر، یک سفر متحول‌کننده است.

قطب شمال

هونکانن تاکید می‌کند که هتل او هیچ تهدیدی برای محیط‌زیست قطب شمال ایجاد نمی‌کند و تجربه‌ای کاملا پایدار است؛ به‌طوری که تمام تجهیزات ارسالی به این منطقه، دوباره برگردانده می‌شوند. در پایان ماه آوریل، کل سازه‌ی اتاق‌های هتل نیز جمع‌آوری و به سوالبار فرستاده خواهند شد.

شرکت لاکچری اکشن در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد و در خلق تجربه‌های مدرن در مناطق قطب شمال و نوردیک تخصص دارد. آخرین پروژه‌ی این شرکت، اوکتولا بود که دسامبر گذشته افتتاح شد، هرچند هونکانن می‌گوید که ساخت هتل ایگلوهای قطب شمال همیشه در ذهنش بوده است. او ادامه می‌دهد:

از زمان آغاز به کار اوکتولا، مهمانان زیادی درباره‌ی وضعیت فعلی قطب شمال سؤال کرده‌اند. فکر می‌کنم با ساخت این هتل، فرصتی عالی برای آن‌ها فراهم کرده‌ایم تا سفر به قطب شمال را به روشی امن تجربه کنند.

مطالب مرتبط:

منبع cnn

دیدگاه