آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون همچنان ادامه دارد

صدیقه شجاعی
صدیقه شجاعی پنجشنبه، ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۵
آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون همچنان ادامه دارد

جنگل‌های آمازون که قرار بود محافظ ما در برابر تغییرات اقلیمی باشند، هفته‌ها است که در آتش می‌سوزند. کارشناسان، سیاست‌های رئیس‌جمهوری جدید برزیل را عامل تشدید این واقعه می‌دانند.

طبق اعلام مؤسسه‌ی ملی تحقیقات فضایی برزیل، جنگل های آمازون در فاصله‌ی ماه‌های ژانویه تا اوت امسال حدود ۷۳ هزار آتش‌سوزی را تجربه کرده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۸، افزایشی ۸۳ درصدی را نشان می‌دهد. این داستان همچنان ادامه دارد و مؤسسه‌ی مذکور بر اساس تصاویر ماهواره‌ای گزارش کرده که از پنجشنبه‌ی گذشته، ۹۵۰۰ آتش‌سوزی جدید رخ داده که اغلب در حوضه‌ی آمازون برزیل بوده است. این آتش‌سوزی‌ها به‌حدی شدید بوده‌اند که روز دوشنبه دود ناشی از آن پس از طی مسافت ۲,۶۸۷ کیلومتری، باعث تشکیل ابری از دود سیاه غلیظ بر فراز سائو پائولو و تیره‌کردن آسمان شد.

جنگل آمازون

اوضاع وخیم جنگل‌های آمازون، باعث افزایش انتقادات سراسری به سیاست‌های ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهوری برزیل درباره‌ی تغییرات اقلیم و حفاظت از آمازون شده است. او در ماه ژانویه فعالیت خود را در این سمت آغاز کرد.

با اینکه رئیس‌جمهوری برزیل مسئولیت آتش‌سوزی آمازون را نپذیرفته و توضیح داده که این پدیده علتی جز پاک‌سازی زمین توسط کشاورزان نداشته است، اما کارشناسان افزایش جنگل‌زدایی را عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها می‌دانند.

ژائیر بولسونارو، تغییرات اقلیمی را یک فریب خوانده و گفته است که تلاش‌ها برای مهار جنگل‌زدایی آمازون (که بیش از ۲۰ درصد اکسیژن جهان را تأمین می‌کند) تحت حمایت مالی کشورهای خارجی انجام می‌شود و هدف از آن، متوقف‌کردن توسعه‌ی اقتصادی برزیل است و به همین دلیل می‌خواهد از حمایت مردم بومی‌ای که در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند، دست بردارد. او برنامه‌های وسیعی برای کاهش جنگل‌های آمازون دارد تا به این ترتیب، از زمین آن برای معدن و کشاورزی استفاده کنند.

در حالی که، دانشمندان تأکید دارند کاشتن درختان بیشتر، بهترین راهکار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی است، بزرگ‌ترین جنگل دنیا و ریه‌های این سیاره‌ی خاکی در مقیاسی نگران‌کننده در حال سوختن و کم‌شدن است.

برای رفتن به این کشور زیبا و بازدید از جاهای دیدنی برزیل می‌توانید بهترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیما را در کجارو جست‌و‌جو کرده و تهیه کنید، چراکه جست‌و‌جوی آسان و تنوع قیمت بلیط‌ها از ده‌ها فروشنده معتبر، به شما این امکان را می‌دهد تا ارزان‌ترین بلیط به مقصد مورنظرتان را پیدا کنید.

مطالب مرتبط:

منبع matadornetwork

دیدگاه